07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och C var på utflykt idag och red med på en lektion. Lastade själv både hemma och borta. Så skönt det kändes! Självständigt! Han var superduktig och behövde bara lite väntetid innan han bestämde sig för att gå in. När vi var på ridskolan gick det fortare. Kanske för att det ösregnade...

Väl på lektionen travade vi bommar, gick faktiskt hyfsat. Vi fick mycket beröm för att han blivit stadigare på bara en liten vecka. Det kändes också bra.

Ska tävla på fredag, men jag känner mig inte ett dugg stressad, för mig är det bara en del av utbildningen av honom. Alla andra verkar tycka att det är mer stressande än vad jag tycker.
 
Fått lite bilder från söndagen:)
11377081_10205685248122382_8279761566747742387_n.jpg


11053207_10205685242882251_3009820695084757847_n.jpg


11061953_10205685243402264_5452117000713827093_n.jpg


11222680_10205685242002229_1664975176389721355_n.jpg


11048656_10205685242842250_9077656931389560522_n.jpg
 
@Fiorano Jäklar vilka fina bilder! :) Den översta ser ut som en riktig uppvisningsbild som jag skulle förstora och sätta på väggen ;) Din sits är verkligen fantastisk.

@Kirre Jag har ju nu en kompis som tränar och tävlar min i hoppning, första tävlingen nu i helgen. Vi har gjort så att vi delar på träningskostnaden, det blir 150 kr per gång per skalle. Underförstått är det väl att vi delar på startavgifter också. Jag kommer sätta in pengar på hennes tdb-konto för det. Idag åkte hon hit 10 mil i enkom för att hinna hoppa ett pass innan tävlingen och därför tycker jag att jag kan stå för tävlingen. Ev kommer jag köra dit henne också, är bara 4 mil. I annat fall åker hon med i ryttarens släp om det finns plats. Om det blir längre resor blir det iaf inte att jag ids köra själv.
Ev priser har vi inte sett ännu så det blir väl den dagen den sorgen ;)

Detta är ju en kompis till mig så jag kan känna mig lite givmild därför, jag är ju så glad att min häst får hoppa och jag slipper :angel: Dessutom är det relativt få tävlingstillfällen så det är inga direkta kostnader. Hade det varit en regelrätt medryttare hade jag givetvis följt med som hästskötare och chaufför om det behövdes, då jag tycker det är kul. Men jag hade inte stått för tränings- och tävlingsavgifter. Där jag bodde förr var det så korta avstånd att jag kunnat stå för bensinen, men inte här uppe om det ska bli längre än närmaste klubbarna.
Det har inte varit aktuellt att anlita ett proffs för att hopptävla min häst, den satsningen gör jag inte. Jag tror inte heller hon kommer gå annat än lättklass så jag ser det inte som en direkt meritering, snarare miljöträning.
 
Min häst har ju tävlats för utbildning och då har jag stått för alla kostnader plus betalat ryttaren för ritterna. Det är ju bara ett billigare sätt att få hästen utbildad utan att behöva lämna bort henne. Priser har det inte blivit nåt tal om då det är avd B vi startat.
 
Vilken fin ponny du har @Fiorano ! Kul att se att inte alla vuxna ryttare "prompt" måste ha halvblod, i alla fall vi som inte satsar mot OS. Min är fövisso en liten storhäst (ca 155 cm) men jag tycker att det är en alldeles lagom storlek :).

Har funderat lite mer på det här med att min häst inte alltid är framme för skänkel, och kommit fram till att det nog ligger mer i det än vad jag kanske insett innan. Igår när jag red lektion fick han t.ex. syn på att en av ponnyerna i stallet var ute och betades för hand. Detta var tydligen hyperintressant, för varje gång vi passerade ponnyn höjde han huvudet och skulle titta på den, istället för att koncentera sig på mig och vad jag ville där uppe på ryggen. Detta är lite typiskt min kille, att liksom "leta" efter saker i omgivningen som kan vara intressanta att kolla in (alternativt skygga för). I det läget är han ju inte framme för skänkeln utan upptagen med annat. Han är inte dum direkt, mest okoncentrerad. Idag red jag lite markarbete och bestämde mig redan från början att det skulle vara fult fokus på mig. Under skrittuppvärmningen började han bl.a. titta på en pressening som det blåste i, men istället för att han fick fjanta omkring över detta kortade jag tyglarna och red skänkelvikningar och små volter. Efter ett par minuter slutade han bry sig om presseningen, och under själva bomjobbet var han väldigt lyhörd och duktig. Min plan är nu att verkligen rannsaka mig själv varje ridpass: lyssnar han på mig eller är hans uppmärksamhet någon annanstans? Det borde kunna hjälpa mig i hoppningen om han lyssnar mer på mig och inte tänker så mycket på vad som händer runtomkring oss.
 
@snow Tack:). Barbie är verkligen min hjärtehäst även om hon egentligen är en storlek för liten för mig. Var ett jla liv om det när jag först fick hem henne för snart fyra år sen här på Buke. Men har aldrig fått negativa kommentarer på tävling och domarna brukar berömma oss som ekipage, så är glad att jag inte tog den stormen så hårt:). Är så himla smidigt att rida ponny, satt på tävlingen i söndags och kollade på några ryttare och vissa hade verkligen gynnats av att ha en häst av betydligt mindre storlek.

Låter som du har haft tänket "men söta lilla hästen-det är klart att du ska få titta lite extra på vad det nu är och slippa jobba en stund", det lär dom sig fortare en ögat-i synnerhet om det är ponny i blodet:p. Är bara att som ryttare stålsätta sig, inte själv ens ge en blick till vad det är hästen glor på och sen fortsätta rida och hålla sin plan. Är verkligen helt rätt som du gör att rannsaa hur du själv beter dig i det läget:).
 
@Fiorano Ptja, hon ser ju inte ut att duka under av din vikt eller längd precis :). Jag är nog en halv storlek för stor för min häst men så länge man inte börjar dra upp benen och sitta konstigt så tycker inte jag att det är något problem. Hur kom det sig att du skaffade en ponny? (De flesta brukar ju förutsätta att en ska skaffa en "riktig häst" när en lämnat tonåren....)

Haha, ja, det var nog en bra beskrivning av oss faktiskt. Kanske blir jag lite slapp mot honom ibland just för att han är en riktig gosehäst, och för det mesta också arbetsvillig. Men han har sina tuffa sidor också - är ranghög (om än inte högst) bland andra hästar och har alltid varit lite av en favorit både hos sin uppfödare och hos tjejen som red in honom. Hans uppväxt är nog lite samma som en snygg människa som glider räkmacka genom livet på att hen ser bra ut och kan charma sig till att få som hen vill, skulle jag säga ;).
 
Välkommen @snow ! Söt häst :)

kl
Har ridit både igår och idag. Igår joggade vi bara lite i paddocken och han kändes helt ok. Nu syns eller känns absolut inte den troligtvis inbillade minimala svullnad vid senfästet. Däremot kan jag ana ett mindre överben på fram/insida av det benet som jag inte vill minnas att jag sett förut. I alla fall inget han reagerar på och då ska inte jag hålla på att fjompa mig :p
Idag red jag ut, hade innan rastat av honom ordentligt lös i paddocken för han var lite tittig innan. Men han skötte sig och vi lekte lite med galoppsluta ute på vägen och galoppombyten. Riktigt duktig var han :) Enklare att få till sådana saker när man galopperar hemåt och har en bra bjudning.
Sen blev han nog lite sur på mig när jag satte på honom munkorgen men nu bara på några dagar har han lagt ut rejält.
 
Red inne idag i spöregnet. Tyckte att jag plågat min häst färdigt med dåliga och tunga regnunderlag. Dessutom behövde vi bokstäverna för att kunna styra :cautious:

Tanken var att rida ett lättare pass idag med fokus på att rygga och rida lite skänkelvikningar i trav. Jag har ju av nån riktigt dum anledning anmält oss till LA:1 om tre veckor och jag kan ärligt påstå att det känns inte jättebra. Gjorde det mest för att slippa åka 10 mil för endast en start, men jag tycker väl egentligen att rider man på under 60% i LB så har man inget i LA att göra...
Däremot tycker jag att LA:1 är ett roligt program, det händer saker hela tiden och jag tror att det gynnar min häst eftersom hon då inte har tid att gå runt och segna ihop.

Jag gick på henne ganska hårt med skänkelvikningarna i trav, satt förmodligen som en skithög men jaja, ingen såg :o Ryggningarna får vi inte till alls, hon går alltid snett och har alltid gjort. Men eftersom skänkelvikningarna och förvända galoppen är koeff 3 känns det mer prio att få till dem. Vi kommer ändå inte göra nån superinsats med så kort varsel så lika bra att väcka liv i det som man kan samla mest poäng i tänker jag.

Jag blev så jävla less när jag efter 40 min insåg att det är JAG (no shit att man alltid ska upptäcka det) som gör att min häst bara går runt och såsar. Så jag gick på henne rejält, kortade tyglarna en decimeter och visstfan kunde min häst helt plötsligt trava med lite luft under magen och hon kunde tom gå undan för skänkeln med lite fart :rofl: När hon ändå var igång red jag förvända galoppen ur programmet åt båda håll. Inte vackert med hon gjorde det iaf.
Sen kan man ju såklart diskutera hur harmoniskt och lösgjort det var, men vafan ska man göra då när man rider ensam? Vänta i flera år på att harmonin och lösgjordheten ska infinna sig på stallbacken? Jag vet inte. Om läget nu var så att jag kunde rida för min gymnasietränare varje vecka så möjligen att jag skulle kunna få till detta mjukt och sansat hela vägen från start. Men nu är det ju inte så. Ska jag sitta och fisrida och känna lugnet i 2-4 månader mellan tillfällena så kommer man ju aldrig få tävla. Klart att det inte känns helt bra i magen att gå fel väg framåt. Men jag börjar bli desperat.

Dessutom måste jag själv träna betydligt mer än en dag i veckan om jag ska orka rida min häst i det här tempot :o
 
Gjorde förresten ett ack så litet men ändå ett framsteg idag när jag red. Började förra veckan träna på att räkna galoppsprång mellan två bommar, 18 meter emellan. Förra veckan fick vi in fem språng och det kändes oooomöjligt att korta galoppen så pass att vi skulle få in sex. Men idag, efter lite travavbrott och klanterier, så lyckades vi med sex! Jag var så sjukt nöjd, för det kändes verkligen som att han fattade vad jag ville efter ett par försök - "aha matte, vi ska korta galoppen och hålla den menar du? Ok jag försöker!" sa pålle till mig och så kämpade han. Nu får väl sju bli nästa mål, och kanske fyra så småningom om jag vågar gasa så pass :).
 
@Fiorano Jag hade kört på. En dressyrklass per dag är ju inte mer än ett vanligt ridpass tänker jag så är ju bara den dan du rider två det blir mer än normalt. Frågan är väl snarare om du orkar, mentalt, då jag uppfattat att du tar ganska hårt på själva uppvisningsmomentet. Det är vad jag själv kan tycka är jobbigt med mycket tävlande. För Barb blir det ju inte annat än vanligt fast lite på bortaplan.

*kl*

Jag har också en fråga som jag skulle vilja få lite input på så jag är förberedd.
Har ju kontakt med en som troligen kommer och testhoppar lillskit för att ev tävla senom allt funkar. Personen ifråga hade själv lagt ut annons där denne sökte häst att få träna/tävla då denne stod utan egen häst just nu.

Hur lägger man upp kostnader i ett sånt här sammanhang? Jag tänker på startavgifter o dyl. Betala i rena pengar till personen är inte aktuellt från min sida, där går gränsen. Jag blir gärna för snäll annars och tycker att det är för min skull och då ska jag stå för allt och så står jag där i slutänden och känner mig utnyttjad så därför vill jag reka lite.

Licens har ju hästen och antar ryttaren har sin. Jag tänker ju att jag får köra hästen till tävling med de kostnader som följer där och sen är det ju startavgifter? Dela? Det är ju ändå några här som har andra som hopptävlar sina, hur gör ni?

När jag ridit/tävlat åt andra (ren amatör..) så har ägaren oftast stått för antingen allt el hälften. Men då har upplägget varit antingen att jag blivit ombedd eller att ägaren velat att jag ska träna/tävla hästen jag ridit. Min sista medryttarhäst innan jag skaffade min 07:a som nu är såld tränade och tävlade jag på ägarens bekostnad (inkl transport), men då hjälpte jag åandrasidan till med hölastning, släpp, mockning åt alla hennes hästar, hästpassning vid semester och barnpassning osv. Där var det mer ett give and take samtidigt som hon gärna ville hästen tävlad. Och eftersom det var en diskussion om det- rosett och plakett tog ägaren (tror tom det står i TR att rosett och plakett tillfaller hästen) enstaka hederspriser tog den som ville ha den och den enda premien vi vann (startavgift tillbaka) gick givetvis till hästägaren som betalt både tävling och bensin.

Jag hade i ett sånt läge låtit ryttaren betala träning och tävling men troligen kört min egen häst.
 
Kl
Ang diskussionen att anlita "beridare" / utbildare osv .
Vad man kommer överens om är ju helt klart individuellt och beror på den specifika situationen.

När jag ridit/utbildat åt andra har det varit allt från att jag bara suttit upp på hästen inför träning - häst sadlad, lindad, allt klart , och lämnat den till ägaren direkt efter träningen , till att i andra fall överenskommit att jag rider och fixar åt hästen en period och kompensation har varierat utifrån situation , relation , och varför bägge parter ingått samarbete .

Tävling blir detsamma utifrån vad man avtalat och utifrån individernas överenskommelse . Det finns nog inget facit och bör nog inte finnas heller eftersom situationerna är ganska unika så länge vi pratar om det vi gör , dvs privatpersoner sinsemellan som tar hjälp/samarbete och inte regelrätt anlitande av en beridare professionellt .

@Shudde det stämmer att priser etc tillfaller ägaren , om inget individuellt avtalas utifrån det parter emellan vilket givetvis står alla fritt att avtala annorlunda runt .
 
Senast ändrad:
Tack för alla inputs! Förstår ju att det är en individuell uppgörelse men bra att få höra hur andra gjort innan man kommer till en eventuell sådan diskussion.

Då vi inte står i samma stall är det mest naturligt att jag kör och jag vill ju själv vara med så. Som jag uppfattar det så är det ju en viss winwin då personen får möjlighet att komma ut och fortsätta tävla då denne står utan häst och min får bli riden av en bättre än mig själv. Så känns ju inte som jag tänker supersnålt om startavgifter betalas av ryttaren om jag står för resten runt hästen. Sen får vi se hur det känns, jag kanske inte alls gillar personen eller hen min häst. :)
 
Såååå, den där "veterinary thermal imaging" gick väl rätt bra även om jag måste erkänna att @mackan hade rätt ;)
Det var mest bara massa "det här kan nog kanske vara något" och "det här bör kollas upp av veterinär man det kan också ha varit att solen legat på". A ja, de använde henne som "case study" så jag behövde iaf inte betala för det, hehe...
Hennes högra bak hov visade mer värme dock (även om man inte kan känna något), och även om det känns som om hon borde varit mer halt om det var en hovböld eller dyl så skadar det ju inte att att be hovis att dubbelkolla på måndag när hon får nya dojjor.
DET är ju en annan spännande grej här i England: att sko varmt! Mycket rök och mycket spännande de första gångerna (Nelly ba: NEJ TACK) men nu går de bra, haha. :laugh:

Har longerat henne i två dagar och satt på henne för första gången på en vecka igår, bara en lullig uteritt i skritt o lite trav.
Ska prova att rida idag igen, hon har ju faktiskt inte visat hälta sedan förra tisdagen...
Funderar på att vara lite busig i en vecka o se hur hon reagerar på det, alltså bara göra knäppa o roliga grejer för att se om det gör henne glad o motiverad. Mycket barbacka, och jag har alltid velat se om det går att rida henne på banan utan träns (med halsring).

Så, om jag inte skriver något mer här så är det antagligen för att jag ramlat av eller för att vi är halvvägs till kina eftersom jag inte kan få stopp utan träns, haha! :rofl:
 
Det blev ingen lektion idag, skulle ju prova den där nya ridinstruktören men hen var sjuk :( Red ut istället, ett pass i trav med fokus på att hålla takten. Det gick rätt hyfsat när vi fått ånga av oss värsta energin och kunde börja fokusera på annat än vad som kanske fanns i dikena. Med rätta iofs, skogen kryllar av rådjur nu och dom står inte stilla...

Min häst har nu återgått helt till det normala skulle jag våga påstå. Numera kan jag rida ut utan att bry mig om vad vi kan möta, även om hon vilat dagen innan eller inte varit ute i skogen på ett tag, hon blir aldrig sådär knäpp och besvärlig som under igångsättningen. Och är hon extra dryg en dag är det bara att rida nåt extra varv i trav eller galopp så är det återställt igen. Det känns så jäkla befriande :) Dock vet jag att det tysta överenskommelsen är att hon vill ut nån dag varje vecka, annars gör hon en grej av det som straff ;)

Dagens höjdpunkt var ändå att jag tog fram ett gammalt täcke som hon inte haft sedan i höstas eftersom alla andra var blöta eller trasiga. Och jag fick faktiskt k-o-r-ta kryssgjordarna :banana:
 
Idag blev jag faktiskt lite förbannad på pålle! Vi skulle träna markarbete för instruktör. När jag värmde upp över travbommar och ett "hinder" (bommar på marken mellan två hinderstöd) så var han superfin. Jag tyckte att jag var "hård men rättvis" och han fjantade sig ingenting utan gick rakt över allt på en gång. Sedan kom en bil med påkopplad transport och ställde sig vid ridbanan och en ponny skulle lastas... Min tränare hade då lagt ut en liten banan med travbommar som vi skulle rida över (dvs fler bommar än de jag värmt upp på). Jag kände att pålle hade halva uppmärksamheten på ponnyn som skulle lastas och att han därför började spänna sig. Travbommar har inte varit ett problem för oss på bra länge nu, men precis innan en av serierna så gör han en tvärnit och kovändning. Jag var helt oförberedd och åkte naturligtvis av, på sidan. Pålle stack glatt iväg till ponnyn (vi hade inte stängt grinden in till ridbanan; klantigt såklart). Då blev jag faktiskt riktigt ARG på honom, för han är faktistk INTE rädd för travbommar utan detta gör han "bara för att".

Därefter travade vi runt den lilla banan med mycket fokus på att han SKA ta förhållningar, han SKA gå i det tempo JAG bestämmer och han SKA INTE fjanta runt och titta på omgivningen. Han gjorde faktiskt en sån där "kovändning" till, första gången vi lagt upp ett minihinder. Där var jag dock lite mer med och trots att jag tappade en stigbygel så satt jag kvar i sadeln, vilket kändes som en seger. Så kul ska vi inte ha att matte flyger av varje gång han sticker åt sidan. Istället började vi göra halt framför hindret, på MITT kommando, innan han hinner tänka tanken "sticka åt sidan". Inte helt optimalt enligt min tränare men samtidigt får det inte bli en grej han lär sig, att vänder han ifrån hindret så får han rejsa en sväng på eget bevåg. Det här bet verkligen - jag gjorde halt eller avsaktning om han blev för snabb eller inte lyssnade, och på slutet travade vi runt en liten minibana med både bommar och hinder och en MYCKET avspänd och fin pålle. Precis så vill jag ju att han ska kunna kännas från start - avspänd och lugn! Det är verkligen plutthinder (fortfarande max 30 cm!) och bommar vi jobbar på, inga avancerade farliga grejer.

Jag kämpar vidare helt enkelt. Om någon har några andra tips på hur man rider en häst som blir tittig på det här sättet så tar jag gärna emot. Det är lite som att han "tar ut" sin spänning på bommarna - när han blivit avspänd så är han hur fin och glad som helst och bjuder och tycker att det är lajbans med bommar!
 
Nooooo! När jag tog in Nelly verkade hon lite kort i steget och när jag satt upp kände jag direkt i skritten att det var något som inte var bra, och denna gång på vänster fram. Hade kratsat hovarna men i boxen så hade inte kollat supernoga. Nu när jag kollade supernoga tror jag mig ha upptäckt strålröta... Som sagt har Nelly aldrig varit halt någonsin förut, men hon har heller aldrig haft strålröta. Kan bara hitta det på just den vänster hoven och det ser inte jätteilla ut, men det är bara att börja behandla och få ut hovis så snart som möjligt. Försöker påminna mig själv om att det hade kunnat vara värre... :turd::arghh:
 
1619154_10152993445414426_1584924497187772417_n.jpg
11222124_10152993446974426_6675608811090859899_n.jpg
11231026_10152993453764426_413531619660334582_n.jpg

Fotade pållarna lite idag. GP fick ny hage och var hur nöjd som helst med massa gräs. Ponnyn och halvblodet går som ni ser på ganska nerbetat gräs och är väldigt runda båda två. GP är den som hållt sig bäst I form, och det beror nog på att hon vandrar väldigt mycket, de andra två har mat som högsta intresse.

I alla fall, positivt besked idag på kliniken, vi fick ett igångsättningsschema med oss hem. Känns jättekonstigt, jag trodde inte hon var bättre så jag hade nästan tänkt mig en diskussion om utdömning. Tur att det inte blev så!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 519
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 320
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 908
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 052
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp