07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball Har det verkligen varit så illa att utdömning varit aktuellt? Härligt att ni kan komma igång nu igen:)!
Nej det har det nog inte, men på något vis så inbillar jag mig alltid att det värsta ska hända, målar upp värsta scenariot haha. Och sen har jag ju inte sett henne I arbete nu på flera veckor så egentligen hade jag inte så mycket att gå på.
 
@sassiball Haha, ja men herregud jag är ju likadan. Juno har varit så gott som död i mitt huvud flera gånger om:p. Tänte mest om det var dödläge i fall hon inte svarat på behandling och att de inte hade mer att göra för att få henne fräsch. Men då känns det ju bra hoppfullt nu:).
 
@sassiball Haha, ja men herregud jag är ju likadan. Juno har varit så gott som död i mitt huvud flera gånger om:p. Tänte mest om det var dödläge i fall hon inte svarat på behandling och att de inte hade mer att göra för att få henne fräsch. Men då känns det ju bra hoppfullt nu:).
Ja eftersom hon inte svarat précis (ja ok något lite bättre sist men inte mycket) så var det tal om en ny hältutredning och kanske nya röntgenbilder där man skulle hitta något dödligt :eek:. Men döm om min förvåning när veterinären säger att hon absolut är märkbart bättre, I princip helt bra. Sen är hon ju mindre musklad på den ena sidan och det är det vi ska jobba med nu så jag är väl inte helt säker på att hon verkligen blir bra men det verkar ljust nu I alla fall.

Jag har fullt förtroende för veterinären, han är erkänt duktig och har gott renommé.
 
Nooooo! När jag tog in Nelly verkade hon lite kort i steget och när jag satt upp kände jag direkt i skritten att det var något som inte var bra, och denna gång på vänster fram. Hade kratsat hovarna men i boxen så hade inte kollat supernoga. Nu när jag kollade supernoga tror jag mig ha upptäckt strålröta... Som sagt har Nelly aldrig varit halt någonsin förut, men hon har heller aldrig haft strålröta. Kan bara hitta det på just den vänster hoven och det ser inte jätteilla ut, men det är bara att börja behandla och få ut hovis så snart som möjligt. Försöker påminna mig själv om att det hade kunnat vara värre... :turd::arghh:
Roligt att du uppdaterar ! Tjatigt med hälta dock, hoppas det är snabbt avhjälpt.
 
@sassiball Vad skönt att hon svarat bättre denna gången! :)

*kl*
Red lektion igår och trots att det är en månad sen sist och jag är krasslig så kändes det riktigt bra. Sakta men säkert blir det stabilare och stabilare och hon kommer igenom kroppen ordentligt. Sista fem min när jag travade och red lätt var det bästa jag känt, gummibandskänslan var på gång. :)
Märker ju dock att när jag sitter ner har hon svårare för att röra sig genom kroppen för det blir jätteskillnad när jag rider lätt. Måste lära mig sitta ordentligt så jag kan inverka utan att störa och bli spänd. Alltid är det något. :p
 
@sassiball vad är det för skada GP har ? (Glömt )
Skönt att det verkar bättre ! :)
Hon hade en hasledshälta står det i papperna. Syntes ju inget på röntgen eller så så man undrar ju lite varför hon fått det.. men men jag kommer vara försiktig med henne nu i alla fall. Det hon saknar just nu är påskjutsmuskler enligt veterinären, muskler som bär uppåt har hon normalt. Så det blir skritt i backe nu som hemgångsråd. Ska läsa igenom råden lite nogrannare sen, idag blir ingen ridning.
Fick lägga på hästarna sina vintertäcken, värsta ösregnet! och bara 9 plusgrader. Men det är skurar, rätt vad är blir det uppehåll.

Sen sa veterinären att nu i början ska hon helst inte gå för mycket i form, eftersom det kräver att hon trampar under sig mer med bak och det kan fresta för mycket just nu, så gärna lite öppen i formen, kravlöst.
 
Vi har varit och miljötränat idag igen, idag på en tävlingsplats. Vi startade en LA:3 men det var sekundärt. Han var supersnäll och höll sig bra i skinnet. Tyvärr blev han både spänd och matt inne på banan. Läskiga hörn och djupt underlag var inte toppen, dessutom var de inte så snabba så det blev lite väntan. Jag visste innan att han inte kunde rygga så bra och att skänkelvikningarna knappt sitter så det var bara bonus om vi kom undan med lite poäng alls där. Han stod snällt, gick in i transporten direkt och blev aldrig galet bufflig. Fina hästen! ❤️❤️❤️❤️
 
Imorgon ska min häst åka på hopptävling med den andra piloten och jag får vara groom :) Ska bli intressant, min häst har aldrig sett en riktig hoppbana med tävlingshinder. Det är liksom dags i den här åldern :o Och jag är oändligt tacksam att jag är markpersonal :angel:
 
Det finns ganska fina bildbevis på att han skötte sig på framridningen. :love::love::love:

11295659_10155571129500497_7503639237345775993_n.jpg

11223607_10155571129825497_3654591726865666124_n.jpg
11108199_10155571126925497_3335603739843309461_n.jpg
 
Det finns ganska fina bildbevis på att han skötte sig på framridningen. :love::love::love:

11295659_10155571129500497_7503639237345775993_n.jpg

11223607_10155571129825497_3654591726865666124_n.jpg
11108199_10155571126925497_3335603739843309461_n.jpg

Jättefin!! :heart

Här fortsätter jag att vara glad över småsaker. Lyckades på hoppträningen i måndags återigen få till den där braiga hoppegaloppen som vi kan hoppa ur! Tjoho! Kanske kan jag snart få till den på egen hand? :eek: Hon "dog" några gånger, men nu känner jag det direkt. På träning kan man ge henne två rapp på rumpen så kommer hon igång igen, mindre bra på tävling kanske.

Red ut med kompisen på fullblodet igår. Lång härlig runda i fint väder. Vi galopperade inte på i maxtempo (absolut inte i fullblodets maxtempo!), utan lite lagom, och det var så roligt att känna att Chatsi (som gick först) kunde och ville gå fortare. Hon var så mjuk, och gick i riktigt trevlig form fast vi var ute! :banana: På hemväg lyckades jag för första gången verkligen känna hur halvhalterna jag gjorde fortplantade sig till bakbenen, istället för att hon gick emot och upp mot handen. Hurra!

I morgon ska hon vara ponnyridningshäst på en kollegas svensexa, kan bli lite spännande, har aldrig haft en nybörjare på ryggen tidigare, men hon var den coolaste hästen jag visste så det fick bli hon. Jag tänkte jag rider henne lite innan så att hon är rastad, och sen ska vi åka och träna dressyr för den gamla dressyrtränaren på eftermiddagen. På söndag är det dressyrtävling. LB:1 och LA:1, som vi ju inte är redo för egentligen, men det programmet är mest likt det lätta fälttävlansprogrammet som vi ju ska rida längre fram i sommar/till hösten igen.

Idag var det tömkörning och jag lyckas numera få henne i en rätt trevlig form där, kul att se hur hon kan röra sig när hon kommer loss lite och inte spänner emot. Hon har ju inga tendenser alls till hackande med huvudet på töm, bara vid ridning. :(
 
Igår hade jag ägt Divan i exakt 5 år och det firade vi med träning. Gick helt okej. Fick rida en miljard skänkelvikningar och äntligen kan man börja finlira i dem. Typ korrigera formen, kvalitén i traven osv. Kul!
Tyvärr tror jag låsningen är tillbaks för jag känner vissa symptom som hon hade senast men hoppas jag kan hålla det i ordning till kirop kan komma 15/6.
Nästa helg ska vi tävla.

Idag kommer Joline hem! Sjukt exalterad :p
Även fast hon är 08:a så kommer jag nog hålla henne i denna tråd som alla vet är typ bästa tråden på Buke ever :) Eftersom jag ägt Divan i 5 år så har några av oss hängt tillsammans här i 5 år. Galet!
 
@Jfrelin Åh har tänkt på hur det blev med Joline! Vad kul att hon kommer nu och självklart ska hon också få hänga med här i tråden:p. Juno får också komma med på ett hörn då och då trots åldersstatus.

På tal om just Juno har han börjat travas nu, får enligt rehabschemat trava 10 minuter, men jag är väl upp i fem kanske. Men vilken trav han kan få nu! Är jättestor skillnad! Han är fortfarande en bekväm typ, men nr han får lite extra fart för att det händer nåt osv får han gung i traven som jag aldrig har känt förut. Igår red jag dessutom på hackamore eftersom han är så otroligt svår att få att ta stöd på bettet-han kryllar ihop halsen så till den grad att han kippar efter luft... Med hacket blev han låååång och låg, precis som jag vill ha honom. Undrar om det möjligen missats vargtänder eller nåt annat fult i munnen på honom. Vid nästa åb på MK blir det tandkoll också.

Med Barbie tränade jag igår. Det var välbehövligt och jag hittade väldigt fin ridkänsla stundvis. Men, vi har tappat mellantraven?? Fattar inte vad som hänt, på tävlingen var den super, men igår hittade jag den inte alls:(. Tror inte att hon är ofräsch, men det gnager alltid i mig... Kommande tre dagar får hon pausa från mig iaf, ponnytjejen ska rida ut henne idag och så dressyra två dagar därefter. Ser fram emot att vara "ponnymamma" till tävlingen på lördag:D!
 
Jag har varit iskall funktionär på hopptävling i spöregn hela förmiddagen, så pålle fick faktiskt en vilodag.... Lite dåligt samvete får jag, men han har gått fyra hyfsat tuffa pass den här veckan så han dör nog inte av att stå inne och mumsa hö istället. I morgon tänkte jag tvinga upp min sambo i sadeln och så får han rida ut en sväng med mig på marken. Förhoppningsvis kan vi ta oss upp för en närliggande slalombacke, det bli bra träning det!
 
@Amanda_F Superfina är ni som alltid :) Varje gång jag ser er på bild blir jag sugen på att köpa en ny häst :o
Det där ridhuset i bakgrunden känner jag igen, vilken klubb är det?

@Jfrelin Jag har också funderat på Joline. Kul att hon kommer hem, hon måste tillhöra den här tråden så jag slipper läsa i 08:ornas :o Samma gäller fö @Fiorano och Juno ;)
Det känns som att folk i den här tråden är närmare hästkompisar än de jag har i samma stall. Verkligen bra sammanhållning här :)

*kl

Idag har min häst varit på sitt livs första hopptävling. Är supernöjd :) Hon skötte sig exemplariskt hela dagen. Dels fick hon åka i min kompis släp med hennes häst och sedan stå där halva dagen, dels när han gick iväg till sin klass och dels ihop. Inga bekymmer. Inte ens tjafs trots att dom inte känner varandra.

I 0.80 hade hon tre nedslag. Till stor del ryttarrelaterade eftersom tjejen som rider inte känner min häst och hennes egen är helt olik. Hon fick inte riktigt till trycket i galoppen och hon hoppade lite flackt och stort. Min häst har inte styrka och rutin att reda ut såna situationer så det blev tre ner. Men hon gick rakt på med öronen framåt och inget tittande eller tjorvande alls.
I 0.90 fick ryttaren till en mkt bättre galopp och flyt, hade en tydlig plan att rida efter sedan klassen innan. Tyvärr vinglade dom framför ett hinder och rev en bom, men hela rundan var superfin och jämn och trevlig.

Detta gör vi om. Min häst tycker verkligen att det är kul att hoppa, och all världsvana är bra. Ju mer vi åker iväg och rider fram på nya ställen och tittar på nya tävlingsbanor ju bättre blir det även för mig :)
 
@Jfrelin vad kul att du får hem din andra :)
Haha vad jäkligt märkligt det skulle bli om du , jag, Fiorano , Sassiball mfl absolut inte fick skriva ngt om våra andra häst(ar) som inte är 07: r utan måste skriva i ngn annan tråd så fort det är ngt om dem ;)

@stjarnfrugt vad roligt att det funkat så fint och din häst skött sig så väl :)
 
@mackan Ja hon är verkligen bra att ha med sig. Några resor till så kanske jag tom kan åka ensam och göra iordning henne utanför släpet :) Som det är nu är hon alldeles för bökig att sadla och greja med för att man ska klara sig utan nån som håller i. Men idag var hon bäst hittills på den fronten så det kanske ger sig mde lite tid.
 
@stjarnfrugt kul att hon skötte sig så bra. Hopptävlingar är verkligen bra miljöträning.

*kl*
Det hade gått jättebra att köra upp Joline och hon tog det hela med ro trots 6 tim i transport. Passade på att köpa hennes hoppsadel så nu har jag en så också.
https://instagram.com/p/3T3m2vxaOa/

Divan däremot..... Sjukt olydig med unga killen, han blir 16 på torsdag. Fick hoppa upp och styra upp och sen gick det bra. Apa :p
 
@Jfrelin Ja, dressyrhästar behöver ju verkligen detta är jag helt övertygad om. Jag har ju en relativt skottsäker häst bokstavligt talat, men det är alltid till fördel för dressyren om dom är vana vid stök.

Ska bli roligt att följa dig och din "nya" häst :) Och är sååå avundsjuk på att kunna ha två och träna med. *sitter på hästnet och glor*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 525
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 331
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 988
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 057
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp