07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, nu har vår ryttare som också skulle rida LA för laget i div II krossat ett finger! Nu är det bara jag som "kan".. Typ , känn ingen press inför nästa dressyrstart som är på söndag om en vecka! Å vi kan inte rygga alls.
 
Usch, nu har vår ryttare som också skulle rida LA för laget i div II krossat ett finger! Nu är det bara jag som "kan".. Typ , känn ingen press inför nästa dressyrstart som är på söndag om en vecka! Å vi kan inte rygga alls.
Bara att börja öva. Vi är ju inte heller så bra på det som synes i filmen. Och jag skrev en MsvB:2 igår och då var det få som var bra på det, även på den nivån. Det är svårt att bjuda framåt och gå bakåt.

Mitt favoritprogram är MsvC:1, så pass att jag tänker rida det redan om några veckor för att prova...
 
@sassiball Skönt att det känns som du valt rätt. Nära är alltid bra då kan man hålla lite koll. Jag har haft jättebra fodervärdar till mina hästar, det enda jag har haft att klaga på är första stället där dom hade för lite strö i boxen. Men där var det stallägaren som ställde till det för fodervärden, men då sa vi att dom fick lösa det.
 
Red ut på vår längre runda idag. Plutten var pigg och traskade glatt i täten, på ett ställe var det lite läskigt så att han fick gömma sig bakom min trygga ponny. Skönt att få en tur som är lugn och trevlig in emellan :)
 
Idag har medryttaren ridit. Jag plågade även henne en stund, annars fixade Billy det själv O_o
När nåt blir jobbigt, som idag då medis träne galoppfattningar, så ska Billy trotsa då han tycker att han kan själv! Han blir då ivrig och börjar då tölta. Japp han är 4 gångare :nailbiting: och då han kan själv tycker han kan, som att fatta galopp när HAN vill, tycker han inte om när man ska börja bestämma över honom :sneaky: :wtf: han trotsar då en stund men brukar ge sig tillslut. Men det är lite traggigt :grin:
 
Tävling idag. Kändes kanon på framridningen, terrängen hade nog gjort sitt. Blev lite lång framridning för oss båda så vi dog lite när vi väl skulle in. Blev helt ok men jag kunde ridit bättre.

Domaren var nog dock full. Jag fick två st åttor i travdelen! :eek: Och högre betyg på hästens lösgjordhet och form än vad vinnaren fick. :confused: Med lite trots i övergången skritt-trav fick jag således mellan 2 och 8 i betyg. Slutade på 62.778% och på nedre halvan i startfältet.
 
Idag har vi äntligen debuterat LA3 och herregud rent ut sagt va skönt det va med långbana!:love: Fick till en väldigt bra framridning och jag kortade ner tiden rejält mot vad jag brukar rida fram och det kändes bättre.
Hade en grov miss i ena förvända galoppen där han bytte men jag hade 7 på den andra så det kändes retligt.:down: Slutade på 62% och det känner jag mig väldigt nöjd med. Väldigt roligt att va ute på tävling igen:D
 
Grattis @Kirre och @sommarminne till ritter som ni är nöjda med.
Var också och tävlade idag och det var katastrof. Hade startnumret innan Divans bästis och det var det värsta som kunde hända. Kunde knappt rida fram för hon försökte sticka till sin kompis hela tiden, nej jag överdriver inte. När jag skulle upp till ridhuset och vänta på min tur fick jag sitta av för hon var på väg att sticka och hoppa avspärrningarna och springa tillbaks till framridningen. Kompisen fick komma upp så jag iallafall kunde sitta upp och rida in på banan. Inne på banan försökte hon vända och springa ut 2 ggr innan dörren stängdes. När dörren väl var stängd fick jag iallafall någon typ av kontakt och vi lyckades genomföra programmet.
Sjukt spänd och då ramlar ju nosen bakom, kunde inte göra några skolor på framridningen så de blev som det blev. 3 på ökade skritten som är koeff 2....... fick iallafall 7,5 på mellantrav och 8 på ökad trav och galopprogrammet räddade upp poängen så vi inte behöver skämma ögonen ur oss iallafall.
58,9% och här är eländet
 
@Jfrelin stackare jag har också dåliga erf av hästbästisar på samma tävling . Men hon är jäkligt flott ändå och i sig själv så det där får du bara dra en stor parentes runt helt enkelt även om det var trist . Verkligen FLOTT är hon och det säger jag inkl filmen från idag .

Allmänt är ju hästarna just hästar och ibland blir det så tydligt . Min 00:a och hans ponnykompis som han går med i hagen, har i två dagar stått i sin fina gräshage mer eller mindre hela dagarna på kortsidan som gränsar till stonas hage där de allihopa är tokbrunstiga ... Varken min eller den andra är särskilt hingstiga av sig allmänt men tydligen nu är det ändå en grej . Stona (4st) står som frimärken allihopa där hagarna gränsar till varandra och tydligen har valackerna påverkats av kemin de utstrålar ändå ... De hade tillochmed varit lite struttiga att ta in förbi stona i hagen, ngt de aldrig är annars utan hur snälla som helst att ta in och ut . (Tas alltid in och ut bägge två samtidigt av stallägarna och även av mig de gånger jag tar ut/in).

USER=30932]@sommarminne[/USER] vad roligt ! Grattis ! Det ska du ju vara jättenöjd över .
 
Senast ändrad:
@Jfrelin och @stjarnfrugt i reflektionen ang skitsnackande hästfolk :
Det finns väldigt lustigt hästfolk på sina håll , men merparten tycker jag är vettiga och majoriteten har nog verkligen en vilja att inte beblanda sig i sånt som beskrivs i diskussionen . De som har tid och lägger tid på att bry sig om, tycka och tänka och snacka och ha åsikter de vädrar om andras hästar osv, tycker jag verkar vara såna som gör likadant runt allt annat i deras tillvaro också . Dvs rätt osympatiskt och trångsynt folk som har snäv världsbild och höga tankar om sig själva (läs dålig självinsikt) .
Jag tycker ofta det är folk som inte kan så mycket i hästvärlden som gör väsen av sig . De som känner sig trygga har inget behov liksom av sånt och gör inget väsen av att framhäva sig själva öht . Tycker allmänt det är så oavsett gren/ämne , de som känner sig trygga har vetskap om att ingen är expert utan ju längre man lever desto mer inser man finns att ta till sig och lära och då blir man ödmjukare .

Det fetstilade :up:

Stod uppstallad på ett stall där jag trivdes superbra i 2 år, sedan åkte jag ut. Ingen diskussion/förvarning utan en dag när jag jobbade fick jag ett sms om att det "nog var bäst att jag hittade någon annanstans att stå". Och anledningarna till detta har jag mina egna teorier om...:devil:
Hursomhelst, jag flyttade lite akut till ett nytt stall -vars stallägare min tidigare stallägare pratat en del skit om innan. Men jag behövde en stallplats och denna tjejen fixade en plats snabbt (och det var en bra anläggning).
Går lite tid, sedan börjar min fd stallägare höra av sig till min nya stallägare och fråga "hur det går att ha oss där", varna för oss osv. O_o
Min nya stallägare hade dock lite skinn på näsan och talade om att det gick alldeles utmärkt och att vi minsann var väldigt lätta att ha med att göra. I samma veva hörde min fd stallägare av sig till MIG för att fråga hur det gick att stå hos X och så "ja, för hon är ju väldigt udda" osv osv..
Jag är tämligen säker på att hon var ute efter att få mig att säga något om min nya stallägare så att hon kunde skvallra och den skulle sparka ut mig.
Nu hade jag och nya stallägaren en öppen dialog kring detta och det var lite "sport" när den gamla stallägaren hörde av sig till någon av oss och snackade skit om oss till varandra.

Detta är bara en av alla grejer som den gamla stallägaren gjort mot mig bakom ryggen på mig, som jag vet om..
Sedan när hon träffar mig så är det såååååå trevligt :yuck:
Även en kompis som stod där samtidigt som mig var utsatt för ren psykning -de fick henne nästan att sälja hästen :(

Nu står jag som tur är i ett väldigt trevligt stall, ensam dressyrryttare dock bland westernhästar och islandshästar :p -men vi verkar föröka oss, det kommer en ny inackordering som rider dressyr och stallägarens fru bedriver hårda förhandlingar om att köpa en dressyrhäst ;)
 
@mooi ja som sagt , finns folk överallt verkligen och skitsnackare verkar lägga tid på sånt rent allmänt . Enda vettiga är ju att man precis som du plockat upp i min post och redogör för själv, att inte erbjuda såna E4:an i fråga om framgång . Men opoppis blir man självklart ;)

Ang stall med blandat klientel tror jag det är jättebra faktiskt . För alla inblandade . Jag står i dressyr/westernstall och mycket blandat folk , det ger en väldigt öppen atmosfär och gynnar nog alla från att falla in i ngn viss ram vilket människor tenderar ha lätt att göra allmänt . Även om grenarna är åtskiljda disciplinmässigt som de är , så gynnas man hela tiden av att träffa folk och utbyta socialt umgänge och få tankar och energi utifrån sånt .

Tror även det finns mycket folk som inte ens inser att de snackar skit /lägger energi på det . De bara gör det och har inte fattat att de gör det , ffa inte att när det sker på sociala media syns det ....
 
Senast ändrad:
Vi har haft träningshelg i stallet i helgen. Både träning för 4 benta och 2 benta, med bra övningar för ryttare. Gemensam lunch, after-ride och kräftskiva. Är hyfsat mör i dag efter att ridit 2 ordentliga pass, och sen även vanlig träning. Hästen är stundtals superduktig men när de är svårt så är de EXTREMT svårt. Vårt största problem är skritten på kort tygel. Efter att man ridit en stund taggar hon i gång något enormt när man skrittar. Hon vänder ut och in på sig själv, trampar runt och blir så spänd att de är som att släppa ut henne ur en startbox när man sätter igång. Efter några steg i trav eller galopp så lugnar hon ner sig igen. Men hon blir näsan blockerad i skritten och jag har väldigt svårt att reda ut de och även min hemmatränare som rider henne mkt. Men förrutom de så är hon fin, men måste komma igenom detta för att komma vidare med tex enkla byten. Så kom gärna med tips....







Lite film:
 
@Jfrelin @mackan Tack! Jag känner mig väldigt nöjd och det känns som att det börjar bli lite mer lösgjort och det känns som att vi är på väg åt rätt håll:). Sen är han ju en stor häst och jag antar att det krävs en hel del styrka innan han är helt på bakbenen men vi kämpar på:bump:.
 
Idag har medryttaren ridit. Jag plågade även henne en stund, annars fixade Billy det själv O_o
När nåt blir jobbigt, som idag då medis träne galoppfattningar, så ska Billy trotsa då han tycker att han kan själv! Han blir då ivrig och börjar då tölta. Japp han är 4 gångare :nailbiting: och då han kan själv tycker han kan, som att fatta galopp när HAN vill, tycker han inte om när man ska börja bestämma över honom :sneaky: :wtf: han trotsar då en stund men brukar ge sig tillslut. Men det är lite traggigt :grin:
Har ni ngn tränare ni kan få hjälp av ? Det låter lite träligt och att du kämpar på mycket utan hjälp ?
Har missat vad hästen är för ras/ vad den har för bakgrund osv ? Är det en travare ? (Utifrån fyrgången) ?
 
@sommarminne LA:3 är verkligen lättare än LA:1 på det sättet, det finns mer plats att andas. Förvända vägen är svårare, men annars är det likt. Och sen när det sitter är det inte långt till MsvC:1.

@Kirre skönt att det kändes bra i alla fall, det är ju det som betyder något!

@Jfrelin verkade vara svårt där idag, inte många över kvalgränsen. Min kompis som brukar ligga över 65 hamnade på 60... Vi ses på fredag, du startar bara några nummer före mig!
 
@Charlotte1975 är hon lika om du försöker få henne att skritta med låg nacke och mycket huvudpendling som i ökad skritt? Jag försöker också tänka på att ha mjukt säte så jag inte överför den minsta spänning till hästen. Fast jag skrittar faktiskt mest på lång tygel eller gör saker som kräver lite mental aktivitet: sidvärts, vändningar osv.

Trivs hon med tränset? Det är väldigt fint!
 
@mackan Tack! Första gången på 4 år vi är på samma tävling. Nu vet vi att det inte funkar iallafall :p

@Amanda_F ja det var inga glädje procent idag direkt.
Fick höra av en vän sen att domaren sagt att det var ett så fint sto som tävlat med fina gångarter men som uppenbarligen var störd av något. Min vän frågade om det var Divine hon menade och då sa domaren att det var det. Kul att domaren gillade henne. Fick också ett sms från en annan kompis att en kompis till henne hade sagt att Divan var så himla fin och förtjänade mer poäng än vi fick idag, det kanske jag inte håller med om men blev jätteglad ändå.
 
Red ett helt otroligt dressyrpass idag. Vi har ju inte ridit själva på ridbana på ett bra tag, men idag kunde jag verkligen känna efter utan någon tränare som instruerade. Det är helt sjukt vilka framsteg vi gjort med galoppen! :D Så glad, så glad! Faktiskt tycker jag hon fungerar bättre med lite kortare tygel, jag tror det gör att jag fladdrar mindre med händerna och stör därmed mindre. :)

Red igenom LB:2 och det kändes helt okej. Hon blir lite väl glad i hatten efter första mellangaloppen, men det vet jag ju att hon inte blir på tävling. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 776
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Senast: Nox
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 012
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp