Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F
Just det där med släpvagnsvikterna måste man verkligen ha koll på. Det är lätt att tro att man får dra tyngre än vad som egentligen gäller... De där siffrorna är så lätta att blanda ihop! Du får ju tex aldrig dra någonting tyngre än 1500 faktiska kilon med den bilen, oavsett om du har BE och totalvikten på släpet är 2000. Lurigt att ha koll på alla siffror och hålla isär alla grejer...

@stjarnfrugt
Nej jag förstår dig absolut. :) Men för oss blev det verkligen väldigt värt det. :) Fick du plats på anläggningen för nya hästen också?
 
@Marvin En sån där vill jag ha... kanske måste jag skaffa ;) Har haft tre hamstrar i min barndom. Sjukt lättskötta djur, men ganska tråkiga kanske :o dock betydligt billigare tråkfaktor än en skruttig häst :meh:

@Maja_Kandi Ja jag har spanat länge. Jag hoppas innerligt att jag kan köpa loss den, men idag ligger värdet på samma årsmodell och miltal runt 125k och jag tycker det är för mkt pengar för en jävla bil då jag är helt ointresserad av bilar i annat syfte än att frakta röver från A till B samt hästen + släp. Jag tycker inte om att låna pengar så jag föredrar att köpa kontant. Och ska jag lägga så mkt pengar på en bil... nja va.

@Amanda_F och @Gabby_Ossi Vad får ni dra med era Yeti resp Duster?

Dustern får dra 1500 på B-kort, och jag tror det är max även om man har utökat eller BE. Har inte fullt koll eftersom det är föräldrarnas bil :angel:, men den kostar ju inte så värst mycket för en helt ny, strax över 100' tror jag?
 
Ja de finns ju hur mkt lull lull som helst som tillval. Jag har i princip inga finesser på Toyotan. Valde tex bort bakkamera nu, jag har klarat mig utan i 20 år. (Oj va gammal jag lät nu) Tog hellre en taklucka. Känns som man snart inte behöver hålla i ratten om man väljer alla tillbehör. Bilen bromsar själv om man är på väg att krocka.

Skönt att hästen va ok.

Jag är helt enig där!
Backamera har jag idag, tittar aldrig på skärmen. Drar släpet med bil som inte ens har bakruta, och kopplar rätt med en gång ändå.
Sensorer vill jag ha, skönt de gånger man fickparkerar i stan.
Utrustning som jag vill ha och gärna betalar extra för är typ mockaklädsel (typ Audis alcantara) panoramatak, elbaklucka och eldragkrok. etc. lullull som känns och underlättar. Jag hade t.ex. aldrig köpt extra-super-snygga fälgar eller något sportpaket som syns på utsidan.
Däremot är typ mina "vill ha bilar" väldigt högt utrustade från början, så man lär inte känna ett behov av att ändra utsidans tillbehör öht.

Ang tillval på bilen så är backkameran GULD värd! :love: Det är så grymt skönt att kunna backa till exakt på centimetern, bara gå ut och sänka ner transporten på kulan så är man klar. Slipper springa ut tio gånger för att kolla och backa om. Däremot undrar jag vad den där gigantiska solluckan ska vara bra för. :p

Här är jag t.ex. helt tvärt om! haha, backkameran underlättar inte tillräckligt mycket för mig för att jag skall känna att den är värd pengar. Panoramat däremot ger en helt annan känsla i kupén, så den känns värd en extra slant alla gånger. :D
 
Min bil har verkligen ingen extrautrustning alls, för utom sätesvärme. Det enda jag känner att jag saknar är ett uttag så man kan köra musik från en mobil enhet... Tycker att det är skönt med färre saker som kan gå sönder. Var en gång i Audi-fabriken och fick lära mig att det ungefär är 2,5 km elsladd i en enda bil, inte konstigt att de går sönder hela tiden.. :angel: (vilket min bil visserligen inte gjort, men mammas och pappas har haft massa konstiga elfel..:turd:)
 
Hmm, vad olika man är! Jag älskar backkameran som finns på Land cruisern, fattar inte hur jag har överlevd utan i så många år! :p

Anyhow -
Jag tömkörde Skrullan lite lätt i går, tyckte det var lagom efter hopptävling, och med dressyrträning inplanerad i dag. Just nu är hon den enda utav mina hästar som är igång, så då får hon åka på båda dressyr- och hoppträning varje vecka i princip.

När jag tömkör henne så använder jag min BoT-ryggplatta under tömkörningsgjorten, vilket ser ut att ge mycket bra effekt! Hon blir alltid jättemjuk och søker sig så fint neråt samt stretchar överlinjen självmant. Annars kan hon vara rätt spänd i överlinjen, så jag tror iallafall at BoT gör en skilnad på henne. (@stjarnfrugt )
 
Min bil har verkligen ingen extrautrustning alls, för utom sätesvärme. Det enda jag känner att jag saknar är ett uttag så man kan köra musik från en mobil enhet... Tycker att det är skönt med färre saker som kan gå sönder. Var en gång i Audi-fabriken och fick lära mig att det ungefär är 2,5 km elsladd i en enda bil, inte konstigt att de går sönder hela tiden.. :angel: (vilket min bil visserligen inte gjort, men mammas och pappas har haft massa konstiga elfel..:turd:)

Jag kan sakna mugghållare i min Audi. :angel:
 
Jag är helt enig där!
Backamera har jag idag, tittar aldrig på skärmen. Drar släpet med bil som inte ens har bakruta, och kopplar rätt med en gång ändå.
Sensorer vill jag ha, skönt de gånger man fickparkerar i stan.
Utrustning som jag vill ha och gärna betalar extra för är typ mockaklädsel (typ Audis alcantara) panoramatak, elbaklucka och eldragkrok. etc. lullull som känns och underlättar. Jag hade t.ex. aldrig köpt extra-super-snygga fälgar eller något sportpaket som syns på utsidan.
Däremot är typ mina "vill ha bilar" väldigt högt utrustade från början, så man lär inte känna ett behov av att ändra utsidans tillbehör öht.



Här är jag t.ex. helt tvärt om! haha, backkameran underlättar inte tillräckligt mycket för mig för att jag skall känna att den är värd pengar. Panoramat däremot ger en helt annan känsla i kupén, så den känns värd en extra slant alla gånger. :D
Ungefär de jag valt. Tog faktiskt svart skinnklädsel då jag fått för mig att de är lättare att hålla rent. Hämtar barn på dagis varje dag, som ibland är skitigare än en nyrullad häst. Sen tog jag även dieselvärmare, så skönt att kliva in i varm bil.

Red min häst i ridhuset i dag. Första gången sen träningen förra helgen. Kändes helt ok, men vänster galoppen är svårare än vanligt. Kiro kommer på torsdag igen. Jag tycker hon känns jämnare över ländryggen men ridmässigt är de inte som för en månad sen.
 
Min bil har verkligen ingen extrautrustning alls, för utom sätesvärme. Det enda jag känner att jag saknar är ett uttag så man kan köra musik från en mobil enhet... Tycker att det är skönt med färre saker som kan gå sönder. Var en gång i Audi-fabriken och fick lära mig att det ungefär är 2,5 km elsladd i en enda bil, inte konstigt att de går sönder hela tiden.. :angel: (vilket min bil visserligen inte gjort, men mammas och pappas har haft massa konstiga elfel..:turd:)
Jag byte stereo I min Toyota för ett par år sen för att få en USB-ingång. Helt klart värt de 1800 SEK de kostade.
 
Jag byte stereo I min Toyota för ett par år sen för att få en USB-ingång. Helt klart värt de 1800 SEK de kostade.
Det ska jag nog göra. Speciellt om jag ska åka på meeting igen eller så och kommer att åka en längre sträcka dit mina favoritradiokanaler inte funkar..

Har f.ö. gjort 2016 års tävlingsplanering idag. 11-13 starter, med start i MsvC i februari och avsluta i MsvB:4 i oktober,.. Drömma funkar ju!
 
Jag kör en volvo V70 från 2000... Det är den sista av V70-modellerna som kan dra så mycket som jag behöver, de nyare är för tunga. Får dra 1510 kg på B-körkort med den. Mitt släp har totalvikt på 1400 kg och lastvikt 700 kg, så det räcker för en häst.

Nu har min sambo köpt en Lada Niva... den får typ dra hur mycket som helst, men har bara 80 hk i motorn, så det lär ta ett tag att komma fram... :angel:
 
@Maja_Kandi Ja jag har plats där, annars hade det aldrig funkat. Det finns ju inte så mkt att välja på här.

@Amanda_F 11-13 starter!? Det är väl typ vad jag får ihop på två år här. Dessutom nu med nya hästen och alla (förbannade) stalljourer det innebär, samt i kombo med mina jobbhelger och min häst som alltid ska ha rehabavbrott i träningen så får jag väl vara glad om jag kan rida 5 tävlingar per år...
 
Har haft en bra dag idag.
Red först ponnyn i ridhuset. Hon var superentusiastisk och glad, har äntligen fått galoppera och det var ROLIGT sa hon ;) Bara basic saker som stora volter, serpentiner och lösgörande. Men en väldigt käck och trevlig arbetssam liten dam. Man ler när man rider henne.

Red sedan ut med min. Fick på fullbroddat och snösulor igår så idag red vi ut på en plogad bilväg med is och packad snö. Så jäkla skönt att kunna rida på ordentligt överallt nu, när man har brodd och snösula är det inte ens halkrisk. Min häst hade fått tillbaka sitt vintermode - kallt och snö = superpigg. Har inte ridit ut på över 2 veckor pga hennes febertopp, min resa och väntan på hovslagare och ja min häst var laddad. Tur vi har en lång seg backe och att det dagen till ära inte kom ett gäng travhästar och störde, då hade det inte gått lika bra i det här vintermodet där hon hela tiden balanserade på gränsen mellan glad och överladdad :angel:

Sedan fick jag veta att min nya häst gick igenom besiktningen. Så nu väntar jag med spänning på att få läsa bes.protokollet och rtg-utlåtandet och sedan hoppas jag att lastbilarna kan ta med henne upp i december.
 
Nu har jag skrivit upp vilka bilar alla har så jag har tips till framtiden.
Verkar dock som att vårt skrälle överleverO_o. Då kanske det får bli nytt släp till våren istället:up:. Riktigt sugen på ett från Ume!
Kan säga att ja typ grät igår när jag red i snöblandat regn istället för tränaren:cry:. Så jäklar bittert men jag kommer definitivt köpa lättare släp så att jag har föräldrarnas bil som back upp så inte sådant ska förstöra :mad:.
 
Nu har jag skrivit upp vilka bilar alla har så jag har tips till framtiden.
Verkar dock som att vårt skrälle överleverO_o. Då kanske det får bli nytt släp till våren istället:up:. Riktigt sugen på ett från Ume!
Kan säga att ja typ grät igår när jag red i snöblandat regn istället för tränaren:cry:. Så jäklar bittert men jag kommer definitivt köpa lättare släp så att jag har föräldrarnas bil som back upp så inte sådant ska förstöra :mad:.

Gör det! Jag älskar mitt UME, har ett BA 35 tror jag det heter. Bra för långa hästar också, det är den längsta spiltan om jag kommer ihåg rätt. Plus att den individuella fjädringen på däcken gör att de brukar stå väldigt bra i Ume...

Igår tömkörde jag utomhus för när jag skulle in i ridhuset kom världens största bil indundrande på vår gårdsplan och skulle lasta av en grävskopa, då blev det till att ändra planerna. Caspian var verkligen inte på humör för att jobba efter två dagars hårt arbete, så att gå fram och tillbaka på vår upplysta väg (typ 500 m) passade oss bra. Vi gick lite slalom, övade på halter och igångsättningar osv i skritt och han gick ganska bra. Sen hade vi massagekväll. Mina stallkompisar tycker att min häst är bortskämd. Jag förstår inte alls vad de menar... :angel:

Apropå väder har vi 3 grader och regn just nu. Men hellre det än knöggligt. Ska det vara kallt får det lov att vara snö också. Men det får gärna vänta med det till efter nästa helg för då har jag ev den sista tävlingen för i år. Men jag åker inte om det blir kallare än nu, det är inte värt det.

@stjarnfrugt jag har dessutom valt ut de tävlingsplatser som jag når på under 40 min. Det är två st tävlingar som är en timme till men det är lugna tävlingsplatser där det typ passar att debutera MsvB på... ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp