07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F En annan del av världen som sagt. Jag räknar med en 25-milsradie... Håller mig oftast inom 10 mil men om det inte klaffar med tävlingar, jobbhelger och stalljour så får man åka långt om man vill tävla.

Jag sökte ju ett jobb i Uppsala som sagt. Men lycka till att i hyfsat kort varsel hitta en bostad där och stallplatser åt två hästar som man dessutom ska kunna finansiera på sin egen lön. Och sedan på det hinna sälja hus här och dra igång en flytt. Det känns inte rimligt, så det är väl mer en intresseanmälan inför framtiden än ett regelrätt jobbsökande.
Jag får nog helt enkelt ställa in mig på att leva efter förutsättningarna här nu i ett par år, sedan får jag se hur jag tycker livet med två hästar är, och sedan får jag se hur jag tycker livet öht är här. Och därefter fatta ett beslut. Som det är nu är jag bara ständigt arg och bitter över hur minst sagt JÄVLA urkassa förutsättningar det är för det mesta. Inte ens hovslagare finns det tamefan, än mindre ET och regelbundna träningar för vettiga tränare. Eller valmöjligheter vad gäller stall. Jag fattar inte hur man kan bo här, det är ett straff att ha släkt och familj här. I mina bittraste stunder (typ nu) önskar jag att vi hade mindre sammanhållning inom familjen så att jag inte led så mkt av att bo långt ifrån. :o:yuck:

Den enda fördelen som jag kan se är väl att man har råd att äga sitt boende. Och min stallplats är något billigare än där jag bodde innan, men då är allting annat runtikring så mkt dyrare så min totala månadskostnad för hästen är densamma. Man får bara lite mindre för pengarna så att säga. :grin:
 
Hoppträning igår! Tänkte bara vara med på markarbetet och avsluta därefter men tränis hade redan komponerat ihop en timme av just markarbete och kunde sedan sänka de större hindrena när det var vår tur att hoppa på slutet. :up: Allt kändes så fantastiskt bra! Satte de flesta övningarna på första försöket. Visst, lite överskottsenergi pyste ut här och där med tanke på att hon gått så lite i veckan, men det var peanuts.

Red ju i nya sadeln och med en helt ny typ av nosgrimma. (miklem-aktigt) :love:
Det hade varit intressant att veta om utrustningen spelade någon roll i hur vi presterade, och hur stor roll i så fall. Jag är i alla fall väldigt nöjd med både häst och prylar so far :D

12299026_466825810191862_1524470303_n.jpg


@Amanda_F Jag väljer också geggamojja över knöggel alla dagar i veckan!
Du har väl varit ute hos oss? Vi har en väg mellan två hagar och upp för den dikeskant upp till ridhuset. Den vägen är livsfarligt hal/knögglig/djup/geggig från oktober-mars. :(
Så i måndags fick jag nog och övertalade stallägaren att godkänna att pappa lämnar ett lass grus.
-Så jag skottade grus i 2 timmar innan gårdagens träning! :D Det är verkligen skitjobbigt men det blir verkligen skitbra!

Tänkte hela tiden på hur "stalltjejjig" jag var där jag stod och svettades i regn och mörker med pannlampa och kärrade ut lass efter lass med singel med ett leende på läpparna. Allt för att min häst inte skall riskera att skada sig i onödan.
Det är typ bara vi som gör sådant. Inte sjutton känner jag någon annan av mina väninnor som skulle kunna tänka sig att göra så, eller jo! EN! fast... hon letar ju efter en första egna häst just nu.. Haha
 
@spinxx ja jag förstår att den vägen är livsfarlig nu, särskilt om man har en sån bambi som jag har. Jag är väldigt glad över de stallägarna vi har, de harvar/sladdar vägen till hagar och ridhus så den håller och är ok. Men det finns ju tyvärr inget som styr när det väl är blankis, det ser jag verkligen inte fram emot...
 
@stjarnfrugt alltså jag fattar inte hur du orkar? Skulle aldrig klara av det där. Jag skulle bestämma mig för vad som var viktigast familj eller häst och sen bo där det passade bäst och gilla läget. Valde jag häst så får man väl prata mycket i telefon, skypa och åka hem så ofta man kan. Valde jag familj skulle jag sälja hästarna vara medryttare och typ acceptera det alt. ha häst men gilla läget.
Det känns ju inte direkt som du gillar läget? Skulle aldrig kunna ha häst om det var så negativt som du skriver här. Det är liksom inte värt det då.
Å andra sidan hade jag aldrig flyttat någonstans där man inte kan ha häst på ett sätt som funkar för mig.

Nu skriver jag alltså utifrån hur jag upplever dig här på Buke. Och det kan ju hända att du bara klagar här men är ganska nöjd i övrigt. Typ som när man klagar hos en bästa kompis :P
 
@spinxx Det är verkligen stalltjejigt att DU fixar att gruset kommer dit och sen dessutom skottar det på plats, medan stallägaren gör ingenting? Påminner väldigt mycket om "mitt" stall, och jag blir galen bara jag tänker på det!
Vi betalar massor för att ha hästarna där, men det tas inget som helst ansvar för att de ska kunna hålla sig friska. Lera upp till knäna hela vintern, knöggel, glashala stallgolv, ruttna staket osv. Morr! :rage:
 
@Amanda_F En annan del av världen som sagt. Jag räknar med en 25-milsradie... Håller mig oftast inom 10 mil men om det inte klaffar med tävlingar, jobbhelger och stalljour så får man åka långt om man vill tävla.

Jag sökte ju ett jobb i Uppsala som sagt. Men lycka till att i hyfsat kort varsel hitta en bostad där och stallplatser åt två hästar som man dessutom ska kunna finansiera på sin egen lön. Och sedan på det hinna sälja hus här och dra igång en flytt. Det känns inte rimligt, så det är väl mer en intresseanmälan inför framtiden än ett regelrätt jobbsökande.
Jag får nog helt enkelt ställa in mig på att leva efter förutsättningarna här nu i ett par år, sedan får jag se hur jag tycker livet med två hästar är, och sedan får jag se hur jag tycker livet öht är här. Och därefter fatta ett beslut. Som det är nu är jag bara ständigt arg och bitter över hur minst sagt JÄVLA urkassa förutsättningar det är för det mesta. Inte ens hovslagare finns det tamefan, än mindre ET och regelbundna träningar för vettiga tränare. Eller valmöjligheter vad gäller stall. Jag fattar inte hur man kan bo här, det är ett straff att ha släkt och familj här. I mina bittraste stunder (typ nu) önskar jag att vi hade mindre sammanhållning inom familjen så att jag inte led så mkt av att bo långt ifrån. :o:yuck:

Den enda fördelen som jag kan se är väl att man har råd att äga sitt boende. Och min stallplats är något billigare än där jag bodde innan, men då är allting annat runtikring så mkt dyrare så min totala månadskostnad för hästen är densamma. Man får bara lite mindre för pengarna så att säga. :grin:
Jag må vara lite blåögd men jag tror väldigt ofta att det mesta går att lösa men det handlar om prioriteringar. Jag vet flera stallägare som har ett mindre hus till uthyrning på gården mot att den som hyr det hjälper dem i stallet t.ex.. Om man är intresserad av den sortens deal, och är du öppen med att du behöver hjälp med att hitta det brukar stallfolk vara bra på att fixa, upplever jag det som. :)
 
Gör det! Jag älskar mitt UME, har ett BA 35 tror jag det heter. Bra för långa hästar också, det är den längsta spiltan om jag kommer ihåg rätt. Plus att den individuella fjädringen på däcken gör att de brukar stå väldigt bra i Ume...

Alla svenska släp är bra tycker jag, dock har jag några små issues med Ume...det är lite väääl dyrt med tanke på lite "smäckig" inredning? Både bommar och ev dörrar bakom hästen är ju inte så vikttåliga, hade ett halvblod som "satte" sig mot bommarna på ett splirrans nytt ume, de gav efter...liksom en hård mellanvägg också gjorde.
Jag är ju ett fan of Boj istället, jättemycket transport för pengarna speciellt om man köper ett extra högt och extra brett då originalet är lite trängre än andra kanske.
 
@spinxx Det är verkligen stalltjejigt att DU fixar att gruset kommer dit och sen dessutom skottar det på plats, medan stallägaren gör ingenting? Påminner väldigt mycket om "mitt" stall, och jag blir galen bara jag tänker på det!
Vi betalar massor för att ha hästarna där, men det tas inget som helst ansvar för att de ska kunna hålla sig friska. Lera upp till knäna hela vintern, knöggel, glashala stallgolv, ruttna staket osv. Morr! :rage:

Mjo, men de verkade som om de skulle fortsätta där jag avslutade igår.
Tydligen har de bett grannen om hjälp 10ggr och han har lovat att fixa vägen och nu ville de inte tjata längre, så då var det "ok" för pappa att rycka in.
Annars håller jag med dig, men jag tänker ofta på om det är jag som kräver för mycket istället för att det händer för lite? De andra hyresgästerna säger ju ingenting. De klagar då och då men finner sig i situationen och då känns det ju som om det kanske är jag som är för "på"? Om du förstår hur jag menar?

Huvudsaken är att det blev gjort nu, och det vore väldigt trevligt att se att det hänt något under dagen idag också när jag åker ut på kvällen! :)
 
@Novali01 Jag hade Boj tidigare men dom blir för korta för min häst. Han va tvungen att verklige ha bommen i bringar för att det ens skulle kunna gå att stänga bakom så jag måste ha maxad längd invändigt. Sen vill jag såklart att det ska va hållbart med tanke på att min häst är just stor. Han väger ju en hel delO_o.
Sen spelar inte bredden så stor roll för jag kör jämt med 3/4 bom så det blir brett ändå:D
 
Pga pissväder och inget sällskap fick de i bli ridhuset även i dag. Kändes helt ok i traven i början. När jag sen fattar galopp så protesterades de "vilt". Hon bromsar upp och sparkar/kickar bakut när jag går på med skänkeln. Kändes som de va riktigt nära att hon skulle få av mig en gång när hon sparkade. Hon sköt mig ordentligt ur sadeln. Efter att hon sparkat ordentligt ett par gånger så kändes de som de släppte. Hon är ju inte helt hundra i ländryggen, och ska behandlas av kiro i morgon igen. Känns väldigt frustrerande.:( Hade hon varit en "vanlig" häst utan sadeltvång, skulle jag låta henne vila ett par veckor nu. Men jag vägrar ställa av henne, för jag pallar inte en igångsättning till. Så får väl fortsätta ta de lite halvlungt.

Vilka ska gå och kolla på Friends?
 
@Jfrelin Jadu... det är väl människans anpassningsförmåga? Dessutom är det inte det lättaste att flytta runt. Jag har ju flyttat hit nu, och rent förnuftsmässigt vet jag att det då kan vara klokt att ge det lite tid innan jag ev flyttar söderut igen. Och så är det ju det där med familjen. Alla är så himla glada att jag är hemma igen. Och visst är jag ju glad för att jag är nära dom, men den övriga delen av livet... nja. Men som sagt, jag tror fortfarande att jag behöver ge det lite tid och inte bara flacka runt. Jag måste bara hitta ett sätt att lugna ner mig medan jag ger det tid. Jag blir så frustrerad och rastlös av det bristfälliga hästlivet.
Jag har ju haft det där du beskriver i 7 år, åka hem så ofta det går, prata i tfn, skype. Det är jobbigt för man är aldrig delaktig på riktigt. Men jobbigt är det här också. Och ja, jag hade gärna bestämt mig för hur jag ville ha det. Men jag kan inte bestämma mig, jag känner hela tiden att jag sitter fast mittemellan inåt sorts stress-frustrationstillstånd.

Tackolov har vi människans anpassningsförmåga återigen, och man vänjer sig snabbt och anpassar sig. Nu när jag var i dina krokar förra veckan så påmindes jag om sånt jag vant mig av med. Som att kunna ringa en ET som kommer samma vecka, eller kan ha återbesök var tredje, eller åka på en clinic, eller kunna ströa med halm, eller kunna ringa en sadelmakare/utprovare utan att behöva vänta ett halvår på besök, men framförallt ha nån likasinnad kompis att umgås med...

Ang att sälja häst och vara medryttare ås nej, det gå inte. Det finns inga hästar här som jag vill rida för de som behöver hjälp rider så illa så man blir nån gratis tillridare :o Typ. Och de andra behöver inte hjälpt. Samt då det lilla problemet vad jag ska göra med all min fritid? ;)

@Amanda_F Det skulle vara en utmärkt lösning för mig. Jag är ju en sån där hopplös 30-plussare utan partner som inte har nåt behov av eget hus, familjeliv och att vara vuxen. Hyra hus på en gård och agera stallskötare på ledig tid hade nog inte gjort mig så mkt.

Och bara på tal om det så ringde dom från Uppsala idag kl 16 och ville ha mig på intervju på fredag... Eh jaha. Ska jag ta bilen och komma förbi då innan jag börjar jobba kl 19? Framförhållning liksom, jag har hundra mil dit... Det lät dock som brådskande att tillsätta tjänsten, i början av nästa år. Tyvärr så är jag inte så snabb känner jag. Min nya häst kommer ju snart och jag har inte ens fattat beslutet om jag är mogen att dra iväg redan nu. men jag ska ringa imorgon och höra mer exakt vad jobbet innebär, det är iaf bra inför framtiden.
 
Senast ändrad:
Pga pissväder och inget sällskap fick de i bli ridhuset även i dag. Kändes helt ok i traven i början. När jag sen fattar galopp så protesterades de "vilt". Hon bromsar upp och sparkar/kickar bakut när jag går på med skänkeln. Kändes som de va riktigt nära att hon skulle få av mig en gång när hon sparkade. Hon sköt mig ordentligt ur sadeln. Efter att hon sparkat ordentligt ett par gånger så kändes de som de släppte. Hon är ju inte helt hundra i ländryggen, och ska behandlas av kiro i morgon igen. Känns väldigt frustrerande.:( Hade hon varit en "vanlig" häst utan sadeltvång, skulle jag låta henne vila ett par veckor nu. Men jag vägrar ställa av henne, för jag pallar inte en igångsättning till. Så får väl fortsätta ta de lite halvlungt.

Vilka ska gå och kolla på Friends?
Jag ska också till Friends. På fredag ska jag se unghästarna och söndag Küren...
 
@stjarnfrugt Du tänker aldrig tanken att dessa värdelösa människor i din närhet kan läsa vad du skriver och kanske ta illa upp?
Jag tar lite illa upp att du hela tiden kräks galla över Norrbotten, det känns otroligt tråkigt faktiskt, det är som det är här och ingen är tvingad att bo här.
 
@SkorpSmulan Nej det gör jag faktiskt inte eftersom jag inte skriver att nån är en värdelös människa. Det finns inget för nån att ta sig illa vid av. Tro mig, det finns folk som tycker jag är hysterisk och knäpp också som inte vill göra nåt annat än avancera i min ridning. Jag tar inte ett dugg illa vid mig av det. Och jag förstår inte heller hur man kan ta illa vid sig av att nån icketrivs i ens län? Jag trivs inte i Grekland heller. Ska alla greker ta det personligt också?

Sen har jag varit ganska tydlig med att det är min upplevelse av det hela, och att jag hela tiden utvärderar om jag vill vara nära min familj eller få hästlivet som jag vill ha det. Jag förstår inte hur det på nåt vis kan bli personligt för någon annan än mig själv. Och nej, jag är inte tvingad att bo här. Det är en fråga jag hela tiden bearbetar med mig själv.
 
@SkorpSmulan Nej det gör jag faktiskt inte eftersom jag inte skriver att nån är en värdelös människa. Det finns inget för nån att ta sig illa vid av. Tro mig, det finns folk som tycker jag är hysterisk och knäpp också som inte vill göra nåt annat än avancera i min ridning. Jag tar inte ett dugg illa vid mig av det. Och jag förstår inte heller hur man kan ta illa vid sig av att nån icketrivs i ens län? Jag trivs inte i Grekland heller. Ska alla greker ta det personligt också?

Sen har jag varit ganska tydlig med att det är min upplevelse av det hela, och att jag hela tiden utvärderar om jag vill vara nära min familj eller få hästlivet som jag vill ha det. Jag förstår inte hur det på nåt vis kan bli personligt för någon annan än mig själv. Och nej, jag är inte tvingad att bo här. Det är en fråga jag hela tiden bearbetar med mig själv.
Fast jo indirekt så skriver du faktiskt just det. Eller ganska direkt också faktiskt.
Hur fruktansvärt dåligt alla rider och hur dåliga alla yrkesmänniskor är här uppe osv osv. Gång på gång.
 
Fast jo indirekt så skriver du faktiskt just det. Eller ganska direkt också faktiskt.
Hur fruktansvärt dåligt alla rider och hur dåliga alla yrkesmänniskor är här uppe osv osv. Gång på gång.
Det upplever inte jag att hon skriver. Mest avstånden och bristen på folk och utbud som skaver för någon som bott i Mälardalen... Så läser jag det i alla fall.
 
@SkorpSmulan I see. Du har antagligen missat alla de där inläggen med självkritik om min egen dåliga ridning ock tillkortakommanden också antar jag, eftersom du enbart och endast kommenterar det jag skrivit om hur jag upplever livet här. Vad det då kan spela för roll för någon annan människa.

Nåväl, det får vara din tolkning. Min är att utbudet suger In-My-Opinion.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp