07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag för första gången pratat med Caspians uppfödare. De hade inga bilder kvar på honom som föl men hon kunde berätta att han blev klass I på fölbedömningen. Han var redan då lägre bedömd i Huvud hals och bål och var liten i förhållande till de andra (bara två månader gammal vid visningen) så då blev det sjua på det också. Gullehästen hade nia på traven, och åttor på skritt och galopp, inte illa det!

12308552_10156721077225497_1872881701939398276_n.jpg

Idag har vi haft ihopsläpp med en ny häst och min häst är ju lite rolig. Han skyddade den nya mot de andra framfusiga grabbarna. De andra fick inte komma i närheten av den nya om de travade eller galopperade mot honom, då gick Caspian emellan. Skrittade de och tog det lugnt fick de komma fram. Kommer nog bli bra det där. Det är kloka hästar i stort.
 
Har haft en lugn natt på jobbet för ovanlighetens skull. Så jag har suttit hela natten och funderat på vad jag ska köpa för täcken till mina hästar. Nattens i-lands :o

Min nuvarande behöver ett nytt vintertäcke, då det gamla jag har från stenåldern inte är godkänt av stallet (fasta bensnören och vi får inte ha bensnören, om jag då inte tar på och av själv och skiter i det).
Min nya häst behöver allt, men jag tänkte försöka vara lite ekonomisk och bara köpa det hon behöver i vinter för att se om hon kan ärva nåt av den andra hästens. Hon är dock mindre än den och enligt säljaren har 125 idag och nog kommer landa på 135. Min har 140-145.

Min häst har följande i garderoben:
Stalltäcken: 200g Rambo 140cm (nytt, aningen för varmt för vårt stall så tanken är att det blir till tävling). 150g 140 cm teddyfodrat reservtäcke med tveksam passform. BoT nättäcke 145.

Regntäcken: 2 st 0g skal 145 cm. 1 Bucas Smartex fleecefodrat 140cm. 1 st Horze 50g 145 cm. 1 st Bucas Irish 50g 140 cm (tajt i bogen kanske kan ärvas som skal till nya hästen).

Svettäcken: 1 st Hansbo randigt (liten i stl och de kan nog dela på detta). 1 st fleece från Hööks. 1 st Bucas cooler för tävling. 1 st tunnt ylletäcke 145.

Vintertäcken: 1 st 400g gammalt från Hööks 145 cm(som ej får användas i stallet pga bensörena). 1 st Amigo wug 250g 140cm. 1 st Horze 150g 145 cm.

Pga våra urdåliga torkmöjligheter behöver jag många ombyten och skal, vilket jag ju har till min nuvarande häst. Men när det är som kallast är det ju sällan nederbörd, och hon är ju kass i ryggen och behöver varmt täcke då.

Jag tänkte nog köpa dem varsitt 100g stalltäcke då värmen i stallet nog inte medger nåt tjockare.
Sen kanske ett HW amigo Mio 200g till nya hästen. Det kan funka som utetäcke över stalltäcket men även gå att ha inne vid behov. Hon kommer nog kunna ha mitt nuvarande 140 amigo wug ovanpå om det är superkallt. Men då behöver ju min andra ha nåt extra.

Min nuvarande häst är inte frusen men har ju halvkass rygg. Funderar på om jag ska köpa ett 300 el 400g vintertäcke i nån billigare modell. Det används ju bara ett par månader per år. Är sugen på nya amigo med v-knäppning 0g + liner men det är ju inte så värst billigt...

Lillhäst vet jag ju inte exakt vad hon passar i så vill inte köpa nåra dyra utsvävningar förrän jag ser det.
 
@Amanda_F Har nog missat nåt nu, men jag trodde du köpte C av uppfödaren? :o
Han hade en ägare emellan mig och uppfödarna. Hon sålde för att hennes dotter tävlar på elitnivå med sina ponnyer och de har en häst till, en mer svårsåld häst om man ska vara diplomatisk. Men de gillar nog den andra hästen mer dessutom..
 
Har haft en lugn natt på jobbet för ovanlighetens skull. Så jag har suttit hela natten och funderat på vad jag ska köpa för täcken till mina hästar. Nattens i-lands :o

Min nuvarande behöver ett nytt vintertäcke, då det gamla jag har från stenåldern inte är godkänt av stallet (fasta bensnören och vi får inte ha bensnören, om jag då inte tar på och av själv och skiter i det).
Min nya häst behöver allt, men jag tänkte försöka vara lite ekonomisk och bara köpa det hon behöver i vinter för att se om hon kan ärva nåt av den andra hästens. Hon är dock mindre än den och enligt säljaren har 125 idag och nog kommer landa på 135. Min har 140-145.

Min häst har följande i garderoben:
Stalltäcken: 200g Rambo 140cm (nytt, aningen för varmt för vårt stall så tanken är att det blir till tävling). 150g 140 cm teddyfodrat reservtäcke med tveksam passform. BoT nättäcke 145.

Regntäcken: 2 st 0g skal 145 cm. 1 Bucas Smartex fleecefodrat 140cm. 1 st Horze 50g 145 cm. 1 st Bucas Irish 50g 140 cm (tajt i bogen kanske kan ärvas som skal till nya hästen).

Svettäcken: 1 st Hansbo randigt (liten i stl och de kan nog dela på detta). 1 st fleece från Hööks. 1 st Bucas cooler för tävling. 1 st tunnt ylletäcke 145.

Vintertäcken: 1 st 400g gammalt från Hööks 145 cm(som ej får användas i stallet pga bensörena). 1 st Amigo wug 250g 140cm. 1 st Horze 150g 145 cm.

Pga våra urdåliga torkmöjligheter behöver jag många ombyten och skal, vilket jag ju har till min nuvarande häst. Men när det är som kallast är det ju sällan nederbörd, och hon är ju kass i ryggen och behöver varmt täcke då.

Jag tänkte nog köpa dem varsitt 100g stalltäcke då värmen i stallet nog inte medger nåt tjockare.
Sen kanske ett HW amigo Mio 200g till nya hästen. Det kan funka som utetäcke över stalltäcket men även gå att ha inne vid behov. Hon kommer nog kunna ha mitt nuvarande 140 amigo wug ovanpå om det är superkallt. Men då behöver ju min andra ha nåt extra.

Min nuvarande häst är inte frusen men har ju halvkass rygg. Funderar på om jag ska köpa ett 300 el 400g vintertäcke i nån billigare modell. Det används ju bara ett par månader per år. Är sugen på nya amigo med v-knäppning 0g + liner men det är ju inte så värst billigt...

Lillhäst vet jag ju inte exakt vad hon passar i så vill inte köpa nåra dyra utsvävningar förrän jag ser det.

Kul att shoppa lite! varför får ni inte ha bensnören, är det pga skaderisk eller är det för arbetsamt för personalen?
Jag måste bara säg att fasen vad synd det är att du är så anonym här på buke och inte vill lägga ut bilder, film osv, åtminstone jag är ju jättenyfiken!! på din nya kuse och vill ju veta så mycket som möjligt. Hoppas verkligen att du kommer trivas med den nya hästen :) När kommer den?
 
Angående mina egna hästar så funderar jag lite på hur jag ska göra med GP. Det är jätteskönt att hon är utlånad nu måste jag säga, men jag tycker ändå jag borde ha någon plan i beredskap om/när hon kommer tillbaka. Jag har annars fullt upp med min andra ridhäst och småponnyerna. Inkörning påbörjad av den lille killen, jättekul! Och sista tiden tycker jag ridningen funkar bättre på halvblodet så det känns bra där också.

Fendi tål inte att jag rider med fasta direktiv eller hur jag ska uttrycka mig, hon måste ha lite silkesvantar och det är helt enkelt så olikt min ridning. Jag har alltid, sto eller valack, krävt lydnad och uppmärksamhet, att de ska gå fram när jag kräver det. Eller så är min tanke i alla fall.... men på Fendi går inte det, hon blir lite stressad av det, så där har jag fått lära mig att vänta ut henne. Jättesvårt!
 
@sassiball Pga problem att synka transporten upp från södra Sverige så kommer hästen inte förrän mitten av januari. Är heller inte ett alternativ att köra den själv 100 mil med vanligt släp på vinterväg så den får stå kvar till detta kan lösas hela vägen. Känns rätt surt då den redan är besiktigad. Men det är väl återigen en av fördelarna med att bo i den här underbara delen av landet där det är nära till allt och överlag fantastiska förutsättningar för hästägande :cautious:

Jag tror att det är för att ingen ska glömma bensnören vid avklädning. Det var samma regel i förra stallet och det var anledningen där iaf.
 
Jag har äntligen kommit igång med ridningen igen (fast jag är fortfarande förkyld). :bump: I fredags blev det lite dressyrjobb på en lägda i mörkret, hon kändes förbaskat fin, trots att hon i princip vilat sedan i slutet på september. Gjorde bland annat skänkelvikning på volt, det är en av hennes favoritövningar. :laugh:

Igår hoppade vi, fast det var blötsnö och blev lite styltor. :cool: Egentligen var det mest markarbete, först jobb över lågt plank på volt och sedan fem cavaletti på rad, men vi hoppade faktiskt en oxer tre gånger. En helt otrolig känsla i sprången, hon hoppar om möjligt ännu mer genom ryggen nu. :love: Jag skrattade högt efteråt och Ariel tyckte det var så skoj så hon småbockade lite.

Idag har vi ridit på upptäcktsfärd och lekt lite med galoppen, främst fattningar eftersom jag envisas med att strula till dem. :p Men hon var rätt svettig idag, så jag funderar på om det kanske får bli klippning ändå... Blir i sådana fall bara bringan, halva halsen, bogarna och ljumskarna.
 
Det har den verkligen gjort! Nu längtar jag tom till att tävla dressyr igen. Jag hoppas den här mer positiva känslan i ridningen håller i sig, just nu önskar jag att unghästen var äldre, så jag kunde rida mer. ;)

Det svänger snabbt!! :D

Nu är det storm som attan här. Chatsi står inne, skönt att veta. Vi var ute på tur i skogen idag igen, jag hade tänkt prova en ny väg, men det regnade så jävligt, så vi vände. Då sken solen igen. :confused:
Hoppade en nerfallen gran på hemvägen! :bump:
 
Vad bra att du är så mycket bättre redan, @Marvin ! :)

Det stormar lite här med, jag har precis varit ute hos hästarna och jag känner att det är ganska skönt att allihopa står inne nu. Jag måste göra något åt lösdriften så att det inte regnar in när det blåser från nordvest så som idag.... Men jag hinner liksom aldrig, det är så mycket annat som måste görast hela tiden. Just nu, till exempel, måste jag sova....! :p
 
Nu var det, igen, otroligt länge sen jag skrev i den här tråden...:o...Jag har kvar Rocket och efter 7 sorger och 8 bedrövelser även hittat en sadel som fungerar, den köpte jag i våras. Vi tränar på och ska väl också komma ut i tävling, för det har vi inte gjort än. Anmälde oss dock till en i närheten där jag skulle vara speaker men det var lite rörigt så jag hann inte få avbyte i tid så jag hann värma honom....och lika bra var väl det för han hade en av de sämsta dagarna någonsin den helgen. Gick knappt att få styr på honom, tack och lov har han lugnat sig efter det och sista träningen i ridhuset var han fantastisk så vi är på G. Han har också fått testa på att jobba mot kor och han tyckte det var kul så vi riktar in oss på den delen skulle jag tro.
 
Känner mig som en bra hästägare idag. Har bokat vet check av min häst på tisdag. Jag vill kolla upp honom efter säsongen så ska han få en rehabperiod fram till jul då jag tänker mig att vi ska träna intensivare i mellandagarna igen. Vi har ju stegrat kraven ganska mycket under hösten och han förtjänar att ta det lite lugnare ett tag. Kommer kolla tänderna också. I kväll kommer en tjej och tömkör honom och i morgon ska jag träna med fokus på att rida honom rundare. Han är så bra på att korta sig och samla att det vi behöver är musklerna som stabiliserar...
 
Min donna vill inte ens jobba i riktigt rund form i fattningarna :( Började mest förra tisdagen.
Kickar bakut ffa i vänster varv. Det där höger bak vill hon liksom inte ta i med heller.
Hon har inte gjort så innan att hon kickat.
Blev lite bättre när hon var ännu mer igång idag men hon ska ju inte få länga iväg sig hur som i fattningen.
Jag funderar ju alltid på olika orsaker.
Som sadel tex, men får väl sänka kraven, kanske.
Ska byta till min mattespad jag hade tur att kunna köpa beg.
Igår när vi red ut gjorde hon inte något men då kanske tillät mer länga iväg sig, vet inte riktigt om jag tyckte det.
Hade hoppesadeln då så sadelspöket härjar..

Ska ju till ny tränare imorgon, får se vad hon säger.
Blir spännande!
 
@polly p Kan hon inte bara vara lite trött då? Hon har väl jobbat annorlunda med er än med tidigare ägaren? Det tar ju tid att bygga upp dem så de tål ändrad ridning med annan form och så. Gör hon samma sak på lina eller töm?
 
3 dagar på SIHS med fina hästar och glada vänner är nu över. Blev lite shopping. Överst på min önskelista stod nya Softshell ridbyxor från Pikeur. Hittade ett ställe för de va ta 3 betala för 3 och övertalade mina vänner att köpa varsitt par. Så i stället för 2200 blev de 1500:-. Mkt nöjd. Sen blev de tröja från HW Polo för halva priset, ludd boots 129:-, Krafts Stress Relief ta 2 betala för 1, gamla hingstkataloger 5 st för 20:-. Så jag känner att jag gjorde bra fynd.
I lördags red jag ett joggpass i ridhuset. Skrittade länge och jobbade henne mkt undan skänkeln. Sen lite trav och avslutade med galopp i lätt sits. Inga protester eller bakutsparkar. I går blev de vila och i dag tömkörning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp