07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag klippte Ariel igår. Hon är för rolig den hästen, har ju billigaste maskinen från hööks, som låter enormt mycket (jag har hörselskydd på mig), men Ariel bara älskar det! :love: Klippte halva halsen, bringan, bogarna, ljumskarna och insida lår. Hade Ariel fått bestämma hade hon blivit helklippt, så skönt att bli borstad på klippta området efteråt. :D

Fast helklippning rimmar lite illa med en hobbyhäst som går ute dygnet runt (ibland ned mot trettio minusgrader) och föredrar att inte ha täcke på sig. :p
 
Jag och Caspian ska till veterinären i morgon i stället. Han belastar inte som han ska på HB. Så tröttsamt att det alltid är något. Jag har 3 alternativ:

1. Jag har ridit för hårt så han fått någon sorts belastningsskada/inflammation
2. Han har sträckt sig/skadat menisken eftersom de lekte väldigt vilt i hagen i helgen. Såg att han höll på att gå omkull vid två tillfällen...
3. Han har en liten svullnad på yttre ballen HB. Men det borde inte vara detta alternativ för det stämmer inte med det förändrade rörelsemönstret.

Han är ju inte halt så att takten blir störd men det är en förändring i hur han sätter benet, känns som att han undviker att belasta något. Troligtvis högt upp, typ i knät eller så. Det syntes tydligt när han tömkördes i höger varv. Han är å andra sidan aldrig lika bra från Töm eller lina som han är för hand, eftersom han är lite sned från början, men han ville inte fatta höger galopp på liten volt heller. Så då blir det skönt att kolla upp direkt vad det kan tänkas vara..

Jag blir helt handikappad när det händer sånna här saker. Sitter på jobbet och stirrar rakt fram... Känns skönt att jobbet är lugnt just nu.
 
Det förstår jag @Amanda_F Jag blir likadan, tack och lov har jag bara haft skadad häst en gång... Men jag vill ha det fixat NU och helst något enkelt som bara behöver lite vila. Håller tummarna att det inte är något avancerat. :)
 
Vad tråkigt @Amanda_F. Håller tummar att det inte är något allvarligt.
Men förstår din känsla, jag blir också så berörd när det krånglar.
Som idag..hos nya tränaren. Hade nära till lipen det sista vilket hon märkte, töntigt. Var jättegulligt och ett helt annat tänk och fokus samt bra på att förklara. Tråkigt att vi fått lite problem bara men hon höll med att sadeln inte var ok. Tyckte nog det var mindre problem för oss än vad jag upplevde det som dock. Att jag gör det större än vad det är och då blir det liksom jete stort..
Får väl rida bara i hoppsadeln och ut i skogen ett tag.
Menade också på att hästen fått ett visst mentalt övertag på mig i att stänga av och lyssna på skänkeln mm..
Tror att vi sista träningen för "hemmatränaren" tangerade en gräns som sätter en låsning/gör henne förbannad.
Blir lite som att börja om från början med denna men det känns som det kan bli himla bra ändå..
Vet inte säkert själv i nuläget..
 
Vad tråkigt @Amanda_F. Håller tummar att det inte är något allvarligt.
Men förstår din känsla, jag blir också så berörd när det krånglar.
Som idag..hos nya tränaren. Hade nära till lipen det sista vilket hon märkte, töntigt. Var jättegulligt och ett helt annat tänk och fokus samt bra på att förklara. Tråkigt att vi fått lite problem bara men hon höll med att sadeln inte var ok. Tyckte nog det var mindre problem för oss än vad jag upplevde det som dock. Att jag gör det större än vad det är och då blir det liksom jete stort..
Får väl rida bara i hoppsadeln och ut i skogen ett tag.
Menade också på att hästen fått ett visst mentalt övertag på mig i att stänga av och lyssna på skänkeln mm..
Tror att vi sista träningen för "hemmatränaren" tangerade en gräns som sätter en låsning/gör henne förbannad.
Blir lite som att börja om från början med denna men det känns som det kan bli himla bra ändå..
Vet inte säkert själv i nuläget..
Men det är inte den nya sadeln va? Det är den gamla som du rider med i väntan på Ergon?

Jag stötte ju på patrull i samlingen i söndags men kände inget annorlunda i takten så jag är glad att jag hade chansen att se honom på töm igår. C skulle inte säga ifrån om det inte var obehagligt har jag lärt mig nu..
 
Men det är inte den nya sadeln va? Det är den gamla som du rider med i väntan på Ergon?

Jag stötte ju på patrull i samlingen i söndags men kände inget annorlunda i takten så jag är glad att jag hade chansen att se honom på töm igår. C skulle inte säga ifrån om det inte var obehagligt har jag lärt mig nu..

Det är den gamla sadeln..
Ergon kommer efter jul.
har inte riktigt fått känslan eller fått till mig att denna är riktigt så illa men det är nog så..
Fin i traven men det är galoppen som krånglar:(.
 
Det är den gamla sadeln..
Ergon kommer efter jul.
har inte riktigt fått känslan eller fått till mig att denna är riktigt så illa men det är nog så..
Fin i traven men det är galoppen som krånglar:(.
Samma som för oss. Fattningarna främst men varje nytt språng.. Jag ser det som att han i traven kan avlasta då den är tvåtaktig. I galoppen ska han börja med ena bak och det benet är ensamt och då vill han inte belasta det det med fart och så...
 
Tråkigt med ofräscha hästar! Jag hade vet ute idag för en koll. Vet tyckte att han var inom notmalspannet för snedhet och sa att hon inte hade noterat det vid en besiktning. Skulle det bli värre om jag red mer så skulle vi kolla upp det då. Men som vet sa så handlar det troligtvis om en otränad häst :angel: Men skönt att få en extra koll. Synd bara att dygnet inte har extra timmar så jag hade hunnit rida ordentligt:idea:
 
@Amanda_F Trist med ofräsch häst, hoppas det är nåt enkelt fixat.

@polly p Kan du precisera lite mer vad som är problemet och varför blev du så ledsen? Ridning är ju jättesvårt och tar tid med nya hästar, du kämpar ju på och letar hela tiden nya vägar t ex ny tränare så du gör ju vad du kan?
 
@Amanda_F trist, hoppas på att de inte är något. Jag går ju också och nojjar lite. :confused: På töm i går såg hon superfräsch ut och inget strul i galopp. I dag blev de en skrittur ute i storm. Stenhårt ute och de föll lite snö när vi va ute.
 
Så tråkigt med ofräscha hästar! Hoppas de vänder för er:up:.

Min har vilat under helgen och va rätt laddad idag vilket märktes redan i stallgången då han blev rädd för typ allt. Det va bara att hålla i hatten:nailbiting: under ridturen.
Mötte såklart en räv också så vi testade på lite piff och puffO_o:angel:. Ser verkligen fram emot nästa veckas träning!
 
@Novali01 I kombination med att jag rent allmänt är lite låg just nu och prestationsångest i att rida för ny tränare och det gick sisådär ( är så knäpp som har mer ångest för träning än att åka och tävla:crazy:).

Hon sparkar ganska rejält mot skänkeln eller står emot i galoppsprången, blir sur och studsig. Vilket hon inte gjort tidigare.

Även i skrittjobb att helt simpelt göra halt och ur den sedan rida igång rakt fram då ålar hon sig och tränger mot skänkel istället för att flytta sig undan.
Vart nog mer mentalt krävande pass idag än fysiskt så imorgon tar jag en skogstur och ser vad jag känner och testar lite samma övningar ändå..

Annars tyckte jag nog om tränaren men behöver flertalet gånger för att komma in i det tänket OM jag ska byta..
Vilket mycket har med restid och kontinuitets tänk att göra också. Behöver liksom ha uppbokad tid så planering och flow i träningen blir bättre än det varit nu. Svårt hos min gamla då dom har verksamhet kvällar och man får åka på dagtid men mina lediga pass varierar ju lite..

Just att man inte korrigerar eller är på hästakraken utan istället ser till sig själv om vad man gör fel och hur och vad man ska göra annorlunda för att nå dit man vill tyckte jag om i tänket att instruera hos denne.
 
@polly p men om du misstänker att dressyrsadeln ligger illa och är anledningen så rid dressyr i hoppsadeln då under tiden ? Allt är ju bättre än att rida vidare i en sadel som misstänks vara en anledning att hästen blir störd /protesterar ?
Ni ska ju inte rida OS nästa år liksom ? Rid i en sadel som verkar ligga bra under tiden och se om du genom att slippa sadel som misstänks inte ligga bra, får annan respons/reaktion ?
 
Men åh, min veterinär är magsjuk så vi kan inte åka dit idag. Jag hatar väntan. Något säger mig att mina kollegor också gör det...
 
Nu har vi fått ny tid i morgon fm i stället. Veterinären jag brukar ha är fortfarande sjuk så det får bli en ny som jag hört mkt gott om på samma klinik...
 
Nu har vi fått ny tid i morgon fm i stället. Veterinären jag brukar ha är fortfarande sjuk så det får bli en ny som jag hört mkt gott om på samma klinik...
Skönt att du fick nu tid så snabbt. Alltid segt när något blir i ställt i sista sec. Åker du till BM?
Även i dag blev de en skrittur ute. Min häst trivs med detta lättsamma jobb. Jag är väldigt nöjd över mina fårskinnsfodrade stövlar som jag köpte i våras för 500:-. Passar perfekt dessa kalla dagar när man bara skrittar.
 
Ridit ut och var inget stök då iallafall. Hade hoppsadeln, red på hackamor men red ju ut i söndags med dottern i hoppsa sadeln och då var det inget heller trots fattningar i lite mer samlad form och att jag alternerade mellan att rida mer samlad och rulla på så "förhoppningsvis" är det sadel..Kan ju säga så iom ny är på väg. Ska testa ett drillpass på bana i hoppsadeln med..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp