07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F Tänkte på dig idag när jag checkade av tävlingsterminen för 2016 ;) Inom mina 25 mils radie finns det 7 tävlingar som inte krockar med mitt jobb eller stalljour. Mellan mars och oktober.
4 endags och 3 tvådags. 2 av dem är veckorna efter varandra v10 och v11 så det känns inte aktuellt att åka till båda som inledning på säsongen och defintivt kör jag inte 15 mil enkel väg på vinterväg till en av dem (bara aktuellt om jag får samåka med min kompis). Sedan finns ytterligare en tvådagars 25 mil bort som krockar med stalljouren, men om jag har tur kan jag kanske byta då det är så lång tid kvar.
 
Senast ändrad:
Fö red jag ett supertrevligt pass idag! Jag tycker att jag hittat ett sätt nu att rida min häst med lite mindre tryck i handen, där hon faktiskt måste bära upp sig själv och inte gå och häkta upp sig i bettet. Och dessutom har min sits-, följsamhet-i-handen- och hjälpgivningsträning senaste veckorna verkligen gett resultat. I kombination av varandra rör sig nu min häst riktigt trevligt över ryggen med trevligt framåttänk (givetvis efter att man talat om för henne vad som gäller ;) ). Idag tyckte jag dessutom att det var dags att börja sitta ner lite, så jag satt ner ett halv varv på volterna lite nu och då. Kändes bra och inte som att jag störde alltför mkt. Känns lovande :)

Ponnyn var mer en dag på jobbet. Har inte haft tid att rida sedan fredag pga jobbet och det märktes idag. gjorde ju inget bättre att personalen glömt att ta på täcket idag så hon hade stått ute och frusit i snögloppet. Jippi. Stel och träig och gick kontant och tryckte mot vänster skänkel utan stöd på höger tygel. Så det var temat idag. Släppte lite på lutet men vi har att göra denna vecka...
Blir så trött på mig själv att jag glömmer min position mer på ponnyn och hamnar i lite framstupa. Har givetvis att göra med att balansen ändras på en liten häst, men även för att hon inte är lika genomriden som min egen, skev i kroppen och placerar mig lite här och var där hon själv tycker jag ska sitta. Gärna på höger sida. Sen lite symaskinsspring och spökattacker med stjärnkikare på det. Ridbarheten bara flödar över ;)
 
Den här tränaren jag rider för just nu är kanon bra. Man får göra massa roliga saker och det känns kanon. Tränaren är alltså jag själv :p

Just nu tränar vi massor på kvalitén i galopp och trav. Inte så mycket rörelser utan mer på samling, form, takt och kadens. Känns så sjukt bra men måste be syrran filma och se att det ser bra ut också :p

Annars har jag upptäckte något märkligt och det är att skolorna i trav är superlätta i vänster varv och höger lite meckigare. I galopp är det precis tvärt om :D Som sagt det ska inte vara lätt när det är svårt.

Testade lite byten i fredag också, men det kanske jag redan skrivit, oavsett så känns de helt okej. Hon är efter fram men byter bak på hjälpen. Angenämt problem.
 
Jag är inte alls avundsjuk på er som varit på SIHS och sett fina hästar och shoppat! ;)

Jag har ikväll ridit träning. En hel lektion i skritt, väldigt nyttigt och kul att kunna träna trots att ridbanan var väldigt blöt. I morgon blir det vetcheck då jag tycker att han är lite sned.
 
@oxo visst hade du Julas klippmaskin med Hööks skär till? Jag har för mig att du eller nån i tråden sa att de passade ihop. Måste klippa min häst i veckan och vågar inte chansa att korta skären håller en klippning till.
Jag klippte en helklippning och en halvklippning med dem i fjol.
Tänkte nu klippa halvklippning med korta skären och resten med långa. Då blir hon inte helnaken men ändå klippt. Som det är nu går hon inte att rida i varmridhus om man inte har tid att vänta ett par timmar innan man släpper ut, eller för den delen vill skritta av i 30 min...
 
@stjarnfrugt
Jag har Julas maskin. Har klippt många hästar med de korta skären innan jag bytte till de andra. Klippte alltid lika bra. Tappade såklart skären i golvet så några piggar gick sönder. :banghead: De längre fick jag dock aldrig att sitta bra så köpte på Hööks vilka funkade bra den gången jag använde dem. För tillfället är min fina dressyrponny bortblåst nånstans och gömd under päls anpassad för minst tre shettisar. Vid det här laget brukar jag ha klippt henne minst två gånger, jag börjar förstå varför... :p
 
@Maja_Kandi Ok, då kan jag kanske halvklippa henne med korta skären en gång till. Hon är ju klippt en gång innan men det syns knappt längre. Jag tänkte bara att med tanke på priset kunde man nog inte räkn amed kvalitet som håller för många klippningar :o
Inga va skären sitter bra, jag monterar dem på mitt eget vis och det funkar. Men om jag hade satt dem som tillverkaren vill, dvs efter hur spåren är formade, då skulle min häst bli flådd eftersom den rörliga delen sticker ut flera mm utanför den fasta :crazy:
 
@Amanda_F Nu var det länge sedan jag tog henne på töm men tycker alltid hon varit lite tjorvigare även då ffa i vänster varv i fattning och galoppjobb.

Men just att hon sparkar bakut eller står emot såpass i galoppen har jag inte upplevt tidigare.
 
@Maja_Kandi Ok, då kan jag kanske halvklippa henne med korta skären en gång till. Hon är ju klippt en gång innan men det syns knappt längre. Jag tänkte bara att med tanke på priset kunde man nog inte räkn amed kvalitet som håller för många klippningar :o
Inga va skären sitter bra, jag monterar dem på mitt eget vis och det funkar. Men om jag hade satt dem som tillverkaren vill, dvs efter hur spåren är formade, då skulle min häst bli flådd eftersom den rörliga delen sticker ut flera mm utanför den fasta :crazy:

Så är mina också, man får modellera lite för att få till det. Samma med Hööks-skären.
 
@stjarnfrugt Vår stallägare har julas för utlåning till oss inhyrda och jag tror min var typ den femte hästen som helklipptes med de korta skären.

Apropå fleras kommentarer om att släppa ut när de inte är helt torra. Det är något jag pysslat med dagligen utan några biverkningar sedan hon började ridas typ. Vad ska hända?
När jag hopptränade var vi ju inte hemma förrän 22.30-snåret. Hon fick käka lite medan jag städa bil och släp, borstade av, på med lämpligt täcke och sen ut. Inte kunde jag stå och vänta på att hon blev helt torr. Så länge hon inte fortfarande svettas, vilket de inte ska om de skrittats av ordentligt, så är jag nog inte med på vad faran är om de fortfarande skulle vara lite fuktiga i pälsen. :)
 
@Kirre. Då kan jag definitivt klippa några ggr till :)

Det är mest för att jag inte vill stänga in fukt i ett tjockt täcke, bortsett från bucas smartex som funkar till sånt. Inbillar mig att nylonfodrade täcken inte är lika bra på att absorbera... Hon är ju inte helt torr när jag släpper ut, då skulle det ta aslång tid. Lite fukt gör inget.
 
@stjarnfrugt Jag vet faktiskt inte vilka skär jag har just nu. För stallkompisen satte dit nya efter att ha lånat maskinen. Men jag vet att hööks ska passa. Mina skär har klippt bra trots att de inte är bytta på flera år och då har jag ändå klippt flera gånger per vinter och min ponny som ser ut som en björn :)
 
@Kirre. Då kan jag definitivt klippa några ggr till :)

Det är mest för att jag inte vill stänga in fukt i ett tjockt täcke, bortsett från bucas smartex som funkar till sånt. Inbillar mig att nylonfodrade täcken inte är lika bra på att absorbera... Hon är ju inte helt torr när jag släpper ut, då skulle det ta aslång tid. Lite fukt gör inget.
Om hästen är lite fuktig när jag släpper ut och har ett täcke på så brukar jag lägga in lite halm under, på ryggen. Vet inte om det gör någon nytta men det blir ju lite luftigare i alla fall. Halmen ramlar av efter en stund. Kanske lite gammaldags metod, märks man varit aktiv sen 80-talet.
 
@Jfrelin Jag älskar att träna för mig själv tills jag ser filmen. Jag har typ alltid för långa tyglar och hästen rör sig knappt framåt:angel::o och då tycker jag ändå att jag tänkt på att rida aktivt och med kortare tyglar än någonsin :D. Hur svårt kan de va liksom:p:cool:

Jag fortsätter på mitt shoppingtåg och hittade såklart drömnosgrimman från OS idag. Rundsydd droppformad 5 cm bred. Så nu är den beställd:angel::nailbiting::D
 
@sassiball Halm? Vad är det? Finns knappt att få tag på här.

Men ja, så gjorde jag alltid innan jag flyttade. Funkade super med de nylonfodrade täckena som inte drog åt sig böset.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp