07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej de levde inte i det. Men de var där då. När jag mockade. Vidriga.

De är verkligen fullständigt just det - VIDRIGA .
Vi har så mycket hjortdjur här (mycket inplanterad Kronhjort och även Dovhjortshägn samt även mycket älg och rådjur), så de har spridit sig mer och mer senaste åren och anpassat sig vad det verkar såtillvida att de även går på annat än hjortdjur inkl folk .

I vissa skogar här vissa tider går det inte ens att vara ute och plocka svamp . Har varit med om att få kuta ut på ett fält för att jag och svampplockarkompisen hade så mycket av dem på oss att vi fick panik då de var och kröp in mot öronen på oss bla. Vi stod sen mitt ute på en vall och strippade kläder och plockade MINST 40-talet älgflugor från oss vardera, som krupit in på insidan av tröjorna, ner i byxlinningarna/bh osv . Trots att vi knäppt kragar och muddar noga, stoppat ner tröjorna i byxlinningarna , hade mössor och massa insektsmedel osv förebyggande. Hjälper nada. Fullständigt fasansfullt vidrigt !

Vi har inte så mycket som ovan runt stallet men en del om man rider i en av skogarna den här tiden på året. Jag rider inte där denna tid då utan på fälten/annan skog för några av hästarna har haft såna på sig vid hemkomst till stallet och sen nästan sparkat sönder boxen (och sig själva) i panik inne .... Sjukt otäckt .

Den som tar fram ett medel som verkligen hjälper mot dessa kommer bli rik, har vi sagt länge här - både jägare, svampplockare och ryttare...
 
Senast ändrad:
Vi har mängder av de äckliga små krypen. Lite irriterande nu när jag äntligen har börjat rida ut igen.:wtf:
Avundas er som slipper dem! Men det är väl som med fästingarna att de kommer sprida sig och föröka sig :yuck:
 
Vi har dem också. Inte sett några i år som tur är. Vi har däremot problem med jordgetingar nu. En tjej i grannstallet fick 25 st stick när hon skulle hämta hästen i hagen och fick åka ambulans till sjukhuset. Anticimex va och spruta men i lördags dök de upp på ett nytt ställe och bet en häst. Tyvärr på en väg där vi alltid rider.

Harry är fortfarande orolig i hagen om något bättre. Gjorde Maskprov och han hade massor så i morgon blir de avmaskning.
 
De är verkligen fullständigt just det - VIDRIGA .
Vi har så mycket hjortdjur här (mycket inplanterad Kronhjort och även Dovhjortshägn samt även mycket älg och rådjur), så de har spridit sig mer och mer senaste åren och anpassat sig vad det verkar såtillvida att de även går på annat än hjortdjur inkl folk .

I vissa skogar här vissa tider går det inte ens att vara ute och plocka svamp . Har varit med om att få kuta ut på ett fält för att jag och svampplockarkompisen hade så mycket av dem på oss att vi fick panik då de var och kröp in mot öronen på oss bla. Vi stod sen mitt ute på en vall och strippade kläder och plockade MINST 40-talet älgflugor från oss vardera, som krupit in på insidan av tröjorna, ner i byxlinningarna/bh osv . Trots att vi knäppt kragar och muddar noga, stoppat ner tröjorna i byxlinningarna , hade mössor och massa insektsmedel osv förebyggande. Hjälper nada. Fullständigt fasansfullt vidrigt !

Vi har inte så mycket som ovan runt stallet men en del om man rider i en av skogarna den här tiden på året. Jag rider inte där denna tid då utan på fälten/annan skog för några av hästarna har haft såna på sig vid hemkomst till stallet och sen nästan sparkat sönder boxen (och sig själva) i panik inne .... Sjukt otäckt .

Den som tar fram ett medel som verkligen hjälper mot dessa kommer bli rik, har vi sagt länge här - både jägare, svampplockare och ryttare...
Men vad har de för problem egentligen, de där insekterna? innanför kläderna på folk, usch :eek:.
Jag har aldrig stött på någon hittills, kanske beror på att här inte finns någon skog i närheten.
 
@Novali01 och @sommarminne
Tack! Vi har lärt känna varandra mer nu och det känns väldigt enkelt när hon är så här framme och fin.

Var på hoppträning igår, och som tidigare på hoppträning dagen efter terrängträning var hon superfin. Alla distanser känns så lätta!
Hon har (är) verkligen varit nyttig för mig. :love:

Vi har tyvärr massor med älgflugor här. :yuck: Vidriga små kryp. Jag brukar ta ca 30 om dagen ur Rutans svansrot, den är ju vit så man ser dem där, och har man väl börjat kolla och plocka dem kan man inte sluta! Häromdagen när vi var ute hamnade vi i ett riktigt "stim", de var överallt! Tror vi plockade upp mot en 100 stycken ur svansen på henne sen när vi kom hem, de satt liksom i klasar i svansroten, stackars häst! :crazy::eek:
 
Vi är inte jättemkt ute i skogen just nu men jag såg älgflugorna när jag mockade hagen häromdagen. Så jag ser till att mocka C:s hage varje dag nu så de ska befinna sig mer i de andras hagar (jag är den enda vars häst går i större hage som mockar minst 3 gånger i veckan).

Fö så har jag nu lärt mig att C behöver tillskott vid fällning. Det är idag ett år sen han kom hem efter Ultuna-vistelsen och då hade ju hans immunförsvar gått ner. Nu har han varit trött och hängig i en vecka drygt och orken på träningen förra tisdagen var inte alls i närheten av vad den brukar vara. Så nu får jag fodra på lite mer för att han ska bli sig själv igen. Lesson learned. Så jävla segt bara att jag inte kan tänka lite bättre.
Är det inte styngflugor ni har? I Angarn city har vi haft en del såna senaste veckorna men jag har aldrig sett älgflugor hos oss.
Kanske bara finns hos er borta i förorten? ;)
 
Vi har en tom box... :angel: Utan älgflugor... :D
idag har vi dessutom sett Vildsvin, älg och dovhjort. Det är värsta zoot borta hos oss... Vet inte exakt vart det är ni står men antar att vi har närmare till skogen samt har den där gamla bäcken som går vid vårt stall, som grogrund för äckliga kryp på sommarhalvåret..:banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 374
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp