07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har testat ny hopptränare idag, kommer ut till oss så hade varit lämpligt. :)

Gick väl sådär. Fick några dumma stopp när vi låg fel. Känner att det är det som ligger kvar från vår historia nu. Innan så hade hon ju hoppat ändå men nu bara nej. Iom det är lågt så KAN hon ju ta sig över ändå men nej.
Vi briljerade dock åter med byten över galoppbommar över medelinjen som vi red serpentiner över. Tom tränare uttryckte hur lätt den övningen såg ut för oss. :D övriga fick kämpa både med att hästarna faktiskt skulle galoppera över bommarna och sen byta ut i nya.

Inte hundra nöjd med tränarens upplägg av passet och övningarna men borde nog inte förstöra något mer om vi är med ibland. Var väldigt förstående för vad som hänt och hur svårt och långt det är tillbaka men tyckte min plan lät vettig att ligga och rulla lågt hela vintern nu iaf. Hade tydligen erfarenhet från två Hip Hopare till som varit ambitiösa och velat göra rätt men som backat och blivit osäkra när något gått fel.

Så vi jobbar på och jag är glad att vi kan hoppa något alls nuförtiden iaf. :)
 
Någon som har något fantastiskt tips för att min klant ska behålla skorna på? Han har nu vid två tillfällen rejsat av sig dojjorna i en lite blöt hage vi har. Försökte med boots fram men han biter sönder dem så efter två par i slamsor gav jag upp den idén:banghead:
Hovslagaren kan jag inte skylla på i det här fallet utan det är herr knäpphäst som inte har koll på fötterna när marken blir lite kuperad och han kör full fart upp och ner:angel:
 
Vi har varit iväg på dressyrträning idag och förberedde inför tävlingen på söndag. Idag hittade jag ofta den där känslan i traven, och tränaren lyckades få med det på film! Galoppen kändes inte lika bra, men vi gjorde lite svårare saker (tempoväxlingar :p)


 
Tack! Jag får åka till stallet och mäta hovarna och fundera på det. Synd bara att de verkar lite jobbiga att få på varje dag.
Det är inte alla som tar på och av dem varje dag, vissa verkar ha blindbrodd och se till att vara noggranna med att rengöra. Men det är så klart inget ÅF får säga :angel:
 
Grönt ljus på MR av Agria. de har beslutat att ta hela kostnaden. :bow:
Hästen är bättre, knappt svullen längre och torr och fin i benen men fruktansvärt varm över det skadade området. Jag har aldrig känt något liknande! Det är en så tydlig värme, och så himla lokalt.

Nu har hon ruttnat på sjukrutan och har därför påbörjat ett tunnelbygge. Hon gräver ca 30-40 min om dagen efter en tillsynes noggrant uträknad plan, och ser bedrövad ut varje morgon när hon märker att någon (läs: jag) fyllt igen groparna under kvällen.
Frågan är hur mycket det sliter av att hon står och gräver så grovt. Vill bara släppa ut hnne med lugna bästa kompisen i vanliga platta hagen igen, men vågar inte.

Vi väntar och väntar, nu på en kallelse till MR.
 
Grönt ljus på MR av Agria. de har beslutat att ta hela kostnaden. :bow:
Hästen är bättre, knappt svullen längre och torr och fin i benen men fruktansvärt varm över det skadade området. Jag har aldrig känt något liknande! Det är en så tydlig värme, och så himla lokalt.

Nu har hon ruttnat på sjukrutan och har därför påbörjat ett tunnelbygge. Hon gräver ca 30-40 min om dagen efter en tillsynes noggrant uträknad plan, och ser bedrövad ut varje morgon när hon märker att någon (läs: jag) fyllt igen groparna under kvällen.
Frågan är hur mycket det sliter av att hon står och gräver så grovt. Vill bara släppa ut hnne med lugna bästa kompisen i vanliga platta hagen igen, men vågar inte.

Vi väntar och väntar, nu på en kallelse till MR.

Usch, denna ständiga ångest som kommer med en skadad häst! :nailbiting: Vet hur det är!

När Chatsi fick sin gaffelbandsskada lät jag henne gå kvar på betet med flocken hon gått med hela sommaren. Inga problem. Sen tog jag hem henne för laserbehandling och hon sprang runt runt i sin sjukhage. :banghead:

Nu vid detta skadetillfället så såg hon ju till att få gå i stor hage (hoppade över staketet efter 2 minuter i sjukhagen). Vi vet ju fortfarande inte vad det var, men hon är bättre nu. Fodervärden har travat henne ett tag och tog första galoppen häromdagen. Mycket nöjd häst!
 
Grönt ljus på MR av Agria. de har beslutat att ta hela kostnaden. :bow:
Hästen är bättre, knappt svullen längre och torr och fin i benen men fruktansvärt varm över det skadade området. Jag har aldrig känt något liknande! Det är en så tydlig värme, och så himla lokalt.

Nu har hon ruttnat på sjukrutan och har därför påbörjat ett tunnelbygge. Hon gräver ca 30-40 min om dagen efter en tillsynes noggrant uträknad plan, och ser bedrövad ut varje morgon när hon märker att någon (läs: jag) fyllt igen groparna under kvällen.
Frågan är hur mycket det sliter av att hon står och gräver så grovt. Vill bara släppa ut hnne med lugna bästa kompisen i vanliga platta hagen igen, men vågar inte.

Vi väntar och väntar, nu på en kallelse till MR.

Min klarar inte heller sjukhage/boxvila utan att vandra och vandra och vandra. När hon fick sin bakknäskada fick jag helt enkelt ge upp och släppa ut henne i lösdriften igen. Nöjd, glad och stillsam häst.
 
@Kirre , @Marvin mfl ang skadad häst, sjukhage osv : tycker verkligen det är en stor utveckling senaste årtiondet gällande veterinärers inställning (läs utbildning) till detta också ! Väldigt få veterinärer numera som bara rakt av på rutin säger sjukhage/Box utan oftast "hästen ska hållas under förutsättningar där den som individ är lugnast" . :)
 
Divan kan inte heller vara i sjukhage, fast det beror en hel del på att våra är trähagar och hon går bara rakt ut :p Trycker på plankorna med bogen tills de går av.
I vanlig hage springer hon väldigt sällan så bättre att vara där.

Tränade för PF igår. Fortsatte med bytena och nu sparkar hon inte längre utan gör ett travsteg istället. Suck. Men det känns som om det släpper snart. Har filmer men orkar inte lägga upp här, dels pga Paulinda inte är inkopplad på högtalarsystemet så man hör henne inte och dels för att jag blev så jädra trött efter tjafset i tråden senast :p
Vill ni se så pma så får ni länk.
 
Och vi har debuterat msvc idag på nästan 63%. Hade en del onödiga missar men tycker ändå att det är skönt att det finns att förbättra.:D
Går i funderingar på att byta sadel IGEN. .. han har fått upp manken ett snäpp till uppenbarligen för nu går den snart i sadeln på sidorna. Är så less på att padda upp och försöka få de att fungera tills vidare sådär:yuck:
Vad ska man testa på en spikrak rygg med väldigt hög manke med väldigt bred mankbas som ofta blir klämd?:confused:
 
Och vi har debuterat msvc idag på nästan 63%. Hade en del onödiga missar men tycker ändå att det är skönt att det finns att förbättra.:D
Går i funderingar på att byta sadel IGEN. .. han har fått upp manken ett snäpp till uppenbarligen för nu går den snart i sadeln på sidorna. Är så less på att padda upp och försöka få de att fungera tills vidare sådär:yuck:
Vad ska man testa på en spikrak rygg med väldigt hög manke med väldigt bred mankbas som ofta blir klämd?:confused:
Wow *2!

Grattis och wow för prestationen och wow-sadel som går att anpassa :up:
 
Nu när jag har haft min Wow över ett år så har jag glömt hur mycket jag betalade för den. Känns bättre så. :angel::D
Och mig har det bara tagit 4 månader. Måste nog pumpa lite snart igen för han har ändrats, men det är mkt enklare än vad mina kompisar som har andra sadlar håller på med, skickar sadlar till Frankrike och sånt.
 
@sommarminne Så himla bra debut! Din stora jättehäst gör sig utmärkt på dressyrbanan och nu kan du verkligen skörda frukten av att du gjort så fint grundjobb på honom :).

Barb och jag puttrar på hemmvid och tragglar grunder, hon måste bli än snabbare för skänkeln i igångsättningar och verkligen börja TRAVA direkt och inte smyga in i traven och så är det böjningen runt innerskänkeln som ska till så skolorna får bättre kvalité. Snabbheten blir snabbt bättre och idag kände jag hur hon faktiskt började trava uppåt i övergångarna. Böjningen är lite kämpigare hon blir för låg och rund i formen, troligen för att jag gör för mycket med handen och för lite med skänkeln...

Utöver det provar jag mig fram och gör lite annat kul som påbörjan till arbetspiruetter. Vi började snusa på det i vintras innan hostan tog vid och nu känns hon lika stark igen så de går att ta upp igen. Överlag känns hon mycket starkare och jag kan rida otroligt lättsamma pass med lite lagom krav där hon knappt behöver anstränga sig och jag bara kan njuta för att hon känns mjuk, stark och lösgjord en helt magisk känsla!

14359162_10209207059365462_6944224569050829059_n.jpg


14463190_10209207059285460_9187121698047522502_n.jpg

14440702_10209207059245459_8240118239895490552_n.jpg

14463274_10209207014204333_4976982281100733189_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
849
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
481
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp