07-orna, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F ja, vitaminar är de ända värdena som sjunker efter vart som höet lagras, har jag fått lära mig. Så vi brukar ge vitamintillskott på senvintern och fram emot våren då de börjar gå på gräs.
Just nu fodrar vi med på fjolårshö fortfarande, så då får de vitaminer tills vi börjar ge från årets slått.

@spinxx så himla trist med både hästen och killen! :cry: Varför känns det som att det alltid måste hända många dåliga saker på en gång?! Så orättvist! :(
 
Alltså nu ska jag skriva världens längsta inlägg om min tur med transporter senaste tiden:

Januari: köper en begagnad Fautras av bilfirma. En 2009
Kör den hela våren. Har även kvar min gamla.
April: lånar ut min gamla transport över valborg och däcken smäller så måste köpa nya. Redan där var jag sur, vem vill köpa nya däck till en transport man ska sälja?
Maj: Lägger ut annons på gamla transporten får många svar men alla vill såklart att den ska besiktigas.
Juni: ska besiktiga gamla transporten, går inte igenom pga bromsar ojämnt. Lämnar på verkstad och drar på semester.
Juli: kommer hem verkstaden har spänt vajrarna så åker och besiktigar. Bromsarna ligger på pga för hårt spända vajrar. Blir ännu mer irriterad. Verkstaden är på semester.
Augusti/september: Måste byta vajrar på den gamla för typ 7000kr. Det görs och de besiktigar.
Oktober: hämtar transporten hos verkstaden, stödhjulet går inte att skruva fast för veven som man använder för att klämma fast det med har gängat ur helt. Köper en ny klämhylsa, ett ord jag lärt mig, den veven funkar såklart inte pga lite för stor. Bestämmer mig för att byta ut själv. Första bulten går av..... Här ville jag dö. Min kompis man kommer och fixar och byter. Säljer transporten för 15000 kr
Ska byta blinkers på min Fautras för den gick sönder senaste träningen. Skruvarna som håller fast plexiglaset är så dåliga att de inte går att skruva ur. Får ett utbrott.
Kör till verkstaden i tisdags och ber dem samtidigt kolla på vänster bak som alltid låser sig när den stått fast jag inte har handbroms i.
Verkstaden ringer idag. Måste byta vajrar OCH bromsbackar...... Hurra!
Jag är så arg nu att jag inte vet vad jag ska ta vägen. Men snart ska jag författa ett mail till firman jag köpte transporten av men tror inte jag kan få ersättning eftersom det gått 10 mån och jag borde ju kollat detta första gången bakdäcket låste sig.
 
Måste visa detta. :love: Är de inte sötast? Dela kraftfoderutan tjafs och sura miner. (Min norpade lite rester av kompisen.)
14718839_10154668242749784_29597920995568656_n.jpg
Oj ser ut som min uppfödning! Superlik! Är det ett sto som heter Harmonie?
 
Alltså nu ska jag skriva världens längsta inlägg om min tur med transporter senaste tiden:

Januari: köper en begagnad Fautras av bilfirma. En 2009
Kör den hela våren. Har även kvar min gamla.
April: lånar ut min gamla transport över valborg och däcken smäller så måste köpa nya. Redan där var jag sur, vem vill köpa nya däck till en transport man ska sälja?
Maj: Lägger ut annons på gamla transporten får många svar men alla vill såklart att den ska besiktigas.
Juni: ska besiktiga gamla transporten, går inte igenom pga bromsar ojämnt. Lämnar på verkstad och drar på semester.
Juli: kommer hem verkstaden har spänt vajrarna så åker och besiktigar. Bromsarna ligger på pga för hårt spända vajrar. Blir ännu mer irriterad. Verkstaden är på semester.
Augusti/september: Måste byta vajrar på den gamla för typ 7000kr. Det görs och de besiktigar.
Oktober: hämtar transporten hos verkstaden, stödhjulet går inte att skruva fast för veven som man använder för att klämma fast det med har gängat ur helt. Köper en ny klämhylsa, ett ord jag lärt mig, den veven funkar såklart inte pga lite för stor. Bestämmer mig för att byta ut själv. Första bulten går av..... Här ville jag dö. Min kompis man kommer och fixar och byter. Säljer transporten för 15000 kr
Ska byta blinkers på min Fautras för den gick sönder senaste träningen. Skruvarna som håller fast plexiglaset är så dåliga att de inte går att skruva ur. Får ett utbrott.
Kör till verkstaden i tisdags och ber dem samtidigt kolla på vänster bak som alltid låser sig när den stått fast jag inte har handbroms i.
Verkstaden ringer idag. Måste byta vajrar OCH bromsbackar...... Hurra!
Jag är så arg nu att jag inte vet vad jag ska ta vägen. Men snart ska jag författa ett mail till firman jag köpte transporten av men tror inte jag kan få ersättning eftersom det gått 10 mån och jag borde ju kollat detta första gången bakdäcket låste sig.
Din stackare, bromsen pajade på min trailer på tävling en gång (körde ner i en liten grop och skrapade den) men jag har inget minne av att det var så dyrt?
 
Alltså nu ska jag skriva världens längsta inlägg om min tur med transporter senaste tiden:

Januari: köper en begagnad Fautras av bilfirma. En 2009
Kör den hela våren. Har även kvar min gamla.
April: lånar ut min gamla transport över valborg och däcken smäller så måste köpa nya. Redan där var jag sur, vem vill köpa nya däck till en transport man ska sälja?
Maj: Lägger ut annons på gamla transporten får många svar men alla vill såklart att den ska besiktigas.
Juni: ska besiktiga gamla transporten, går inte igenom pga bromsar ojämnt. Lämnar på verkstad och drar på semester.
Juli: kommer hem verkstaden har spänt vajrarna så åker och besiktigar. Bromsarna ligger på pga för hårt spända vajrar. Blir ännu mer irriterad. Verkstaden är på semester.
Augusti/september: Måste byta vajrar på den gamla för typ 7000kr. Det görs och de besiktigar.
Oktober: hämtar transporten hos verkstaden, stödhjulet går inte att skruva fast för veven som man använder för att klämma fast det med har gängat ur helt. Köper en ny klämhylsa, ett ord jag lärt mig, den veven funkar såklart inte pga lite för stor. Bestämmer mig för att byta ut själv. Första bulten går av..... Här ville jag dö. Min kompis man kommer och fixar och byter. Säljer transporten för 15000 kr
Ska byta blinkers på min Fautras för den gick sönder senaste träningen. Skruvarna som håller fast plexiglaset är så dåliga att de inte går att skruva ur. Får ett utbrott.
Kör till verkstaden i tisdags och ber dem samtidigt kolla på vänster bak som alltid låser sig när den stått fast jag inte har handbroms i.
Verkstaden ringer idag. Måste byta vajrar OCH bromsbackar...... Hurra!
Jag är så arg nu att jag inte vet vad jag ska ta vägen. Men snart ska jag författa ett mail till firman jag köpte transporten av men tror inte jag kan få ersättning eftersom det gått 10 mån och jag borde ju kollat detta första gången bakdäcket låste sig.

Vilken skit! Jag har fått byta bromsar pga att jag lånade ut transporten och "människan" som lämnade tillbaks den lämnade den med bromsen i. När jag sen skulle ha transporten och de va ca 20 minusgrader så va de bara att klippa bromsvajern. Så tråkiga pengar. Sen försvann mina vinterdäck som va typ splitternya. Tråkiga utlägg. Jag är lite inne på att byta upp mitt släp. Harry är så stor och nu när jag har B96 skulle jag kunna dra ett större släp.

Tränade för KG i går igen och är supernöjd. Förutom att han gjorde ett par stopp i vänstervarv vid ingången i början så gick han som en raket. På provridningen och i början hemma så upplevde jag honom som lite seg, men de känslan finns inte kvar. Nu när man svänger in på en diagonal så är de bara att hålla i sig.:p Skämt och sido, men jag börjar få ett härligt sug. Sen verkar han ha superlätt för byten, och slår om om man inte är stilla.:angel: På lördag åker vi bort över höstlovet och de känns riktigt trist att inte få rida på en vecka. Den känslan hade jag inte så ofta över att lämna Elle.
 
Jag är ju ingen 07:are. Men tyckte du verkade ha det lite väl kämpigt. Lycka till idag och hoppas ni hittar ngt man kan åtgärda!

Tusen tack för omtanken.. Till er alla! :heart

Vi är tillbaka från kliniken nu, vi var på BM! fast hos Nolting, ej CS.
Hon är ohalt.
MEN det tog honom 3 minuter att konstatera att hon sätter i bägge frambenen väldigt annorlunda.
Dels är hon utåttåad, men hon sätter dessutom ned yttersidan av hoven först för att sedan landa med innersidan.
Nya röntgenbilder visade på att hon är lite sned i bägge hovlederna fram, vilket jag inte lagt märke till tidigare, och ingen annan för den delen. Rakt framifrån är yttersidorna av hovbenen högre upp än insidorna, och hovleden är därför "ihoptryckt" i ytterkant.
Han sa att detta högst sannolikt "stressar" de yttre sidoligamenten och att dessa ligament troligtvis är så pass stressade att hon blir instabil och får lättare för stukningar som då också läker långsammare.

På frågan om varför detta inte kommer förrän nu svarar han att det trauma som hände i somras (svår stukning i hagen) och viloperioden som efterföljt den har framkallat spänningar etc.
Ju mer de vilar desto mer går de sönder - kinda thing. Vinkeln har dessutom förmodligen varit bättre tidigare, men då den inte korrigerats av min hovslagare har den troligtvis blivit sämre och sämre...
Jag gillar min hovis men hen är inte kompetent till special-lösningar, det har jag förstått,
men då jag inte ansett mig ha en "special-lösnings-häst" har det känts bra.

Vi bokade in tid för klinikskoning med efterföljande röntgen, vinklarna går att få bättre med annan verkning och skor som underlättar överrullning både fram och på utsidorna. Skönt att det bara är 15 min. körning. :up: De trodde på ca 3-4 korrigeringsskoningar och sedan underhåll.

Om den mystiska superhältan som kommer och går på två dagar återkommer; då åker vi in "akut" för att få den lokaliserad.

- Men det bästa av allt, jag får börja sätta igång min häst!
:love::love::love:
 
@spinxx Skulle just skriva att jag beklagar alla motgångar men så hann jag läsa ditt senaste inlägg och får väl skriva åh vad skönt att ni förhoppningsvis hittat ngt nu.
Nu är ju MR inte super på skelett men kan ju tycka något av detta borde ha kunnat skönjas även på MR-bilderna.
Håller tummarna nu!
 
Just hemkommen från stallet och equiterapeutbesöket. Det var ju intressant. Ska ju erkänna att jag tror på kiropraktik och akupunktur som behandlingsformer men är avvaktande mot utövarna.

Den som kom är ena halvan av ett företag och egentligen inte den jag önskade av dom men går inte att välja så jag försökte vara öppen. Det gick sådär. Fick inget förtroende alls. Var nästan på väg att avbryta men gjorde inte det. Upplevdes burdus med överdrivna signaler vid tex sidförflyttning, upplyft av hovar osv. Min häst såg lätt förskräckt ut och spände till. Hon var dessutom lite stressad innan då vi fick vänta rätt länge efter den tid de ringt och sagt de skulle komma.

Summan av genomgången var mild snedhet i korset, mild irritation i gaffelbanden bf (vilket hen sa främst kommer från ridning på djupt underlag. Jag rider aldrig på djupt, bara från medel i ridhuset 2ggr/vecka till fastare 3-4dgr/vecka) spänd i triceps ffa hf. Hon fick lite nålar och därefter justeringar. Hon kunde ju inte stå still dock så nålarna flög ju. :o

Enda instruktion blev att stretcha mer.

Antar det får tolkas som att lillskit ändå mår helt ok.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@spinxx Skulle just skriva att jag beklagar alla motgångar men så hann jag läsa ditt senaste inlägg och får väl skriva åh vad skönt att ni förhoppningsvis hittat ngt nu.
Nu är ju MR inte super på skelett men kan ju tycka något av detta borde ha kunnat skönjas även på MR-bilderna.
Håller tummarna nu!

Tack!
Jag förstår precis. Jag tror vi tagit över 9 bilder per ben innan MR'en, hur missades det då?
Det var så tydligt när han visade avståndet mellan hovben och sko, och hur avståndet inte var lika högt på de olika sidorna. Jag hade inte sett det alls om jag inte fick utgå från skon. MR görs ju utan skor, så det kanske är enklare att missa p.g.a. det?.. Det är verkligen 4 veterinärer som kollat henne nu känns så skönt att börja få lite info om vad det är som pågår...
 
@Kirre tycker verkligen du har befog att känna dig skeptisk .

De equiterapeuter jag känner inkl min egen, bokar öht inte ens in tider då det är mycket aktivitet i stallet .. dvs de vill ha mitt på dagen typ för bästa möjliga arbetsro och att hästarna ska vara avslappnade utan spring runtomkring ... det är som värsta spa atmosfären - lugnt och tyst i godan ro och om
Ngn häst spänner till ändå bemöts det med lugn och respekt och då blir de lugna igen . Alla står typ och gäspar - även man själv som människa blir typ lika lugn :)

@spinxx med fy vad jobbigt med allt :( underbart med sista rapporten utifrån det:)

@Amanda_F vi har egenproducerat vallfoder med kunnigt rutinerat hästfolk och många hästar (de säljer även till Malin B sen decennier ) . Väldigt fina värden på det typ alltid, och fodrar bara fjolårsskörd ngn kort period /år . Jag ger selo-E under de månader hästarna inte har bete vilket man bör göra alltid generellt då selen fattas i svenska jordar allmänt och vitamin E samverkar med selenet och inte tillgodoses när hästarna inte betar färskt gräs . Lite "slarvigt" summerat .
 
Tack!
Jag förstår precis. Jag tror vi tagit över 9 bilder per ben innan MR'en, hur missades det då?
Det var så tydligt när han visade avståndet mellan hovben och sko, och hur avståndet inte var lika högt på de olika sidorna. Jag hade inte sett det alls om jag inte fick utgå från skon. MR görs ju utan skor, så det kanske är enklare att missa p.g.a. det?.. Det är verkligen 4 veterinärer som kollat henne nu känns så skönt att börja få lite info om vad det är som pågår...
Nolting är toppen. Hade honom som vet till min ponny (på avatarbilden). Han var cool med saker som inte hade betydelse och avhjälpte det som behövdes för det arbete hon gjorde.

CS hittade ju saker som bedömdes vara inom normalgraden när jag besiktigade C. Hade jag vetat hur jobbigt han har med sina bakben hade jag faktiskt inte köpt honom med facit i hand. Även om jag inte ångrar mig.
 
Tusen tack för omtanken.. Till er alla! :heart

Vi är tillbaka från kliniken nu, vi var på BM! fast hos Nolting, ej CS.
Hon är ohalt.
MEN det tog honom 3 minuter att konstatera att hon sätter i bägge frambenen väldigt annorlunda.
Dels är hon utåttåad, men hon sätter dessutom ned yttersidan av hoven först för att sedan landa med innersidan.
Nya röntgenbilder visade på att hon är lite sned i bägge hovlederna fram, vilket jag inte lagt märke till tidigare, och ingen annan för den delen. Rakt framifrån är yttersidorna av hovbenen högre upp än insidorna, och hovleden är därför "ihoptryckt" i ytterkant.
Han sa att detta högst sannolikt "stressar" de yttre sidoligamenten och att dessa ligament troligtvis är så pass stressade att hon blir instabil och får lättare för stukningar som då också läker långsammare.

På frågan om varför detta inte kommer förrän nu svarar han att det trauma som hände i somras (svår stukning i hagen) och viloperioden som efterföljt den har framkallat spänningar etc.
Ju mer de vilar desto mer går de sönder - kinda thing. Vinkeln har dessutom förmodligen varit bättre tidigare, men då den inte korrigerats av min hovslagare har den troligtvis blivit sämre och sämre...
Jag gillar min hovis men hen är inte kompetent till special-lösningar, det har jag förstått,
men då jag inte ansett mig ha en "special-lösnings-häst" har det känts bra.

Vi bokade in tid för klinikskoning med efterföljande röntgen, vinklarna går att få bättre med annan verkning och skor som underlättar överrullning både fram och på utsidorna. Skönt att det bara är 15 min. körning. :up: De trodde på ca 3-4 korrigeringsskoningar och sedan underhåll.

Om den mystiska superhältan som kommer och går på två dagar återkommer; då åker vi in "akut" för att få den lokaliserad.

- Men det bästa av allt, jag får börja sätta igång min häst!
:love::love::love:

Men vilka fantastiska nyheter! :love: Vad bra att du bytte klinik!

Usch, man blir nästan lite mörkrädd angående detta med skoning, det har så oerhört stor betydelse att det blir rätt och anpassad precis för den individen....!
Om jag vore rik så skulle jag göra rörelsesanalyser med röntgen på alla mina hästar för att vara säker på att få skoning och verkning helt optimalt! Men tyvärr så är det inget plånboken tillåter just nu iaf..
 
Förresten @spinxx så ska jag också boka klinikskoning hos dem. I och med att C inte mådde helt toppen i trakterna efter att gått utan skor och så. Du får gärna skicka PM om hur du upplevde skoningen, :)
 
@Kirre tycker verkligen du har befog att känna dig skeptisk .

De equiterapeuter jag känner inkl min egen, bokar öht inte ens in tider då det är mycket aktivitet i stallet .. dvs de vill ha mitt på dagen typ för bästa möjliga arbetsro och att hästarna ska vara avslappnade utan spring runtomkring ... det är som värsta spa atmosfären - lugnt och tyst i godan ro och om
Ngn häst spänner till ändå bemöts det med lugn och respekt och då blir de lugna igen . Alla står typ och gäspar - även man själv som människa blir typ lika lugn :)

@spinxx med fy vad jobbigt med allt :( underbart med sista rapporten utifrån det:)

@Amanda_F vi har egenproducerat vallfoder med kunnigt rutinerat hästfolk och många hästar (de säljer även till Malin B sen decennier ) . Väldigt fina värden på det typ alltid, och fodrar bara fjolårsskörd ngn kort period /år . Jag ger selo-E under de månader hästarna inte har bete vilket man bör göra alltid generellt då selen fattas i svenska jordar allmänt och vitamin E samverkar med selenet och inte tillgodoses när hästarna inte betar färskt gräs . Lite "slarvigt" summerat .

Dessa vill också stå lugnt men jobbar även kvällar. Nu var min hästs beteende mer pga uttråkning än ngt annat.
Får väl se på lördag om behandlingen haft ngn effekt.

@Amanda_F Bifaller övriga som sagt att vitamininnehållet minskar med tid. Selen och E-vitamin ger jag också ffa i slutet av betesperiod innan jag fasat in på ev kraftfoder. Där räknar jag sen på mängderna och ser om det behövs extra. Beror ju på vad för kraft och mineralfoder samt mängd man väljer att fodra med.
 
Har inte skrivit på ett tag men läser hur det går för er andra!:) Så kul att höra vad som händer!
Tråkigt dock med alla skadade och sjuka hästar!:cry:

Har börjat rida lite sporadiskt på Nova igen efter fölningen, ibland utan föl och ibland får Noella följa med när jag rider på åkrarna. Kul att se henne rejsa runt och bralla!:love:
Tyvärr har det inte blivit som jag tänkt mig med allt eftersom min mamma blev sjuk i somras och de upptäckte en hjärntumör!:( Hon dog tyvärr förra veckan så inget är speciellt kul just nu!:cry:
Hästarna har fått komma lite vid sidan av och inte blivit så mycket jobbade med. Tur att jag valde att ta föl just denna sommaren så inte Nova krävde så mycket ridning. Noella blir bara hanterad med det man måste. Våran andra häst har fått långvila med sporadisk ridning i skogen och lite markträning.
Får hoppas att jag hittar lusten till hästar och ridning igen när allt har kommit in i vanliga gängor igen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
854
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 548
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 913
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp