07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Öhh?? Det kan man ju inte se sådär? Och inte är väl hovis veterinär?

Givetvis inte, därav min formulering. Vi har kliniktid på måndag och då kan de förhoppningsvis se hur det ser ut. Hovis är inte veterinär men är den mest kompetenta hovslagare jag någonsin träffat på. Han är duktig och erfaren på rörelsemekanik och ben och nämnde att han, i och med hur hon rör sig och hur svullnaden ser ut, vill vänta med att sko eftersom skadan är precis vid gaffelbandsfästet och att det i värsta fall kan vara skadat.
 
Fast du skrev: Han tyckte det såg ut... och jag menar att man inte kan se om gaffelbandsfästet är skadat, du måste ultraljuda för att se det. Det enda jag menar är att det finns en mängd olika saker din häst kan ha råkat ut för och jag tyckte det lät konstigt att en hovis då uttalar sig på det viset. Bra att du fått kliniktid så snabbt och jag hoppas din hovis har fel och att det är ngt lättare fel.
 
Fast du skrev: Han tyckte det såg ut... och jag menar att man inte kan se om gaffelbandsfästet är skadat, du måste ultraljuda för att se det. Det enda jag menar är att det finns en mängd olika saker din häst kan ha råkat ut för och jag tyckte det lät konstigt att en hovis då uttalar sig på det viset. Bra att du fått kliniktid så snabbt och jag hoppas din hovis har fel och att det är ngt lättare fel.

Jasså du menar så, då förstår jag :) Ja, han menade nog på att svullnaden var lokaliserad på ett sådant sätt att han inte ville ta några risker i.o.m vad för känsliga senor som faktiskt är precis just där.
 
Alltså hur inspirerad är man att rida efter EM? Jabba dabba do liksom.

Det jag mest tar med mig från em är:
* formen på de flesta hästar. Flera ekipage som hellre valde framme uppe och mindre samling än kort och ihop när hästarna inte orkade. Yay för det.

* att även GP ryttarna har svårt med böjning i slutorna ibland.

* att nya ekipage utmanar på denna nivå.

* att det fortfarande betyder något för Isabell att vinna, tänker på när hon grät under nationalsången efter vinsten i küren.

* att jag tycker GPS är roligare än kür. Jag gillar mer perfektion än show :p

* Thereses händer. Speciellt i piruetterna. Syns att hon tränar för Balkenhol.

* att få se Isabell 2 dagar i rad. Nu klarar jag mig till friends.

* att Sönke och Cosmo är de som kommer slå världsrekordet.

Lycka till imorgon @spinxx
Håller tummarna.
 
@Jfrelin Skriver under på allt! Är så himla glad att jag fick det här EM:et live! (Kan fö berätta att min vän som jag var där med var Isabells dopingchaperone, så hennes uppgift var att följa med Isabell runt på alla intervjuer och in i stallet osv innan hon gjorde sitt dopingprov. Är inte så lite avis :D! Kan rapportera att Isabell var supertrevlig och verkligen ett proffs ut i fingerspetsarna samtidigt som hon är härligt mänsklig, lite av en übermensch :p.)

...och jag har ridit Burb ikväll. Travat och galopperat i tio minuter (och skrittat en hel massa mer), det var så kul och hon känns så himla fin. Barb har flashat runt i hagen och travar för en miljon :love:. En månads vila till, sen börjar jag dra igång henne :).
 
Jag som då känner sådär för dressyr och sällan ser något jag känner wow och känns rätt, måste säga att Sönkes ritt gjorde det. Önskade att han hade vunnit. Vilket han kommer att få göra framöver. :)

Och Peder! Det pratas ju ofta om vad som gör idrottare folkkära. Som Magda Forsberg, Klüft, Kalla...och Peder. RGB i all ära men folkkär är han inte på det sättet. Underbara karl bara. De slutna ögonen och armarna i vädret högst upp på pallen, vilken bild! :love:
 
Tillbaka på jobbet från kliniken!

Vi hittade inga skador på gaffelband eller andra ligament. Det ser ut att vara en blodsutgjutelse, a.k.a rejäl lårkaka (praise the lord :bow: ) Med tanke på att hon i nuläget ändock är så pass halt och att området är inflammerat är det skritt á 30 min om dagen som gäller 14 dagar framåt.
Igångsättning efter det och återbesök då om hon fortfarande inte känns ok.
= Vet.intyg och strykning till närmst kommande tre klasser. Känns trist, men det kunde ju varit sju resor värre.

Måste bara lyfta upp det här med, trots att både @Jfrelin och @Amanda_F har koll via min FB.

Vi hade måndagsmöte idag, som alltid. Det inleds oftast med lite kallsnack, idag handlade det om det sport:
"Det har varit en riktig idrottshelg" - inleder min VD, och fortsätter: "Först UFC'n - hur många var det som såg den? - (följs av lite prat om matchen)
-"Och sedan var det derby också! AIK-Djurgården." (följs av icke så överraskande obligatoriskt extremt nedlåtande kommentarer a la fotbollssupportrar gällande resultatet och huruvida man håller eller inte håller på vardera av lagen)

Sedan.. tystnad.

"Nåväl, klockan är kvart över, vi sätter igång"

Och jag kan inte låta bli att känna mig.. stött? eller typ, ledsen? Jag vet inte. Jag är oftast inte den som propsar för eller anser att folk skall ha koll på ridsporten. Men, EM-guld. hallå? :crazy: och jag har ju själv sett hur mycket detta har synts i media. Man har ju varit tvungen att scrolla förbi Peder för att läsa om derbyt t.ex..

Jag harklade mig och avbröt VD'n:
-"Vi har också tagit EM medaljer i ridsport under helgen. Bl.a. ett individuellt EM-guld i hoppning igår."
(Erica, en av tre häst-tjejer på bolaget flikar glatt in) - "Japp! Så himla bra!".
VD'n svarar:
"Jasså! Hoppning med häst alltså?"

...... :banghead:

Jag är i fordonsbranschen, vi är 90 anställda varav 8 kvinnor, och jag är förbannat kränkt just nu.
 
@spinxx Fast det finns väääääldigt många människor som aldrig sett en hopptävling och för dom är det ju en främmande värld. Du får ju utbilda dina arbetskamrater! ;) Se det som ett projekt att ta med dom in i din värld, om du måste lyssna på fotbollstugg så kan dom lyssna på hästtugg!:bump:
 
@spinxx Fast det finns väääääldigt många människor som aldrig sett en hopptävling och för dom är det ju en främmande värld. Du får ju utbilda dina arbetskamrater! ;) Se det som ett projekt att ta med dom in i din värld, om du måste lyssna på fotbollstugg så kan dom lyssna på hästtugg!:bump:

Fast Peder har synts i media bra mycket mer än både boxarna och derbyt under helgen. Jag har aldrig sett en hel fotbollsmatch, men jag hade vetat om Sverige tog ett EM-guld på hemmaplan. Jag har heller aldrig följt någon form av kampsport, men hade koll på att det var en gigantisk match under helgen.
Den kollen tycker jag att man får genom att typ se på nyheterna som vem som helst och bläddra igenom press lite halvslarvigt .

Jag ser inte mig själv som en sportintresserad person, men av någon anledning vet jag t.ex. att Jenny Risveds tog en OS medalj i mountainbike. För att det sades på nyheterna.
Med mig själv som utgångspunkt och sett ur mitt perspektiv så kan inte 90% av människorna i ett rum (Med en medelålder på 30 år, vilket dessutom ökar användningen av sportsliga mediauppdateringar i telefonen) ha missat detta (De visste alltså inte att EM pågick, att det dessutom var på hemmaplan, och att vi tagit medalj (er))

Annars gör jag ju så som du skriver. Uppdaterar gärna mina kollegor och svarar om någon frågar. Jag prackar inte på någon oönskad uppdatering om världscupen t.ex. utan anstränger mig för att representera ridsporten på ett inbjudande och upplyftande sätt.

Efter mitt informerande instick i mötet, där jag uppdaterade om läget, avbröts jag av en annan manlig kollega som sa "Men hästar är ju bara en frukt".https://www.metro.se/artikel/regeringen-slår-tillbaka-mot-hästförnekarna-xr Notera att detta numera är ett 5 år gammalt skämt.
Och där bröts liksom chansen för mig att få berätta mer om händelsen, eftersom stämningen blev oseriös och andra började skratta.

Well, idag är en ny dag :)
 
@spinxx Ok, vad osympatiskt av dina arbetskamrater? Känns ju inte speciellt intelligent att kläcka ur sig nåt sånt när en KARL just tagit guldmedalj på EM, det borde de ju kunna relatera till lite bättre än en tjej då tydligen..

Eftersom jag är som jag är hade jag aldrig kunnat låta den kommentaren gå mig förbi utan att argumentera emot så tur att inte jag jobbar på din arbetsplats! :D
 
Jag har haft ganska mycket problem att hitta några artiklar alls om ridsporten i helgen på Aftonbladet och Expressen. Speciellt den sistnämnda. En eller två artiklar kanske men inte mkt mer. Aftonbladet har ju skaffat en egen liten sektion för att slippa ha ridsporten bland deras vanliga sport. JA jag är bitter men jag har tyvärr jobbat med många av gubbarna och valt att byta bransch för jag inte orkar stångas med dem längre..

Vi red programridning igår efter en vecka av vila (och ett misslyckat pass i manegen i söndags). Valde att inte rida dressyr alls efter förra helgens intensiva matchande så förra veckan hoppade vi, tömkörde och var ute i skogen. Och Caspian fick massage... Men jag har kommit fram till att jag behöver ha en jämnare fördelning av träning och vila för nu är det på och av och han blir helt konfunderad.

I vilket fall gick programridningen ganska bra. 63 % i MsvB:2 får väl vara godkänt när känslan var ganska långt ifrån vad jag ville i inledningen. Jag fick en hel del tips och C skötte sig ganska bra. Har ev. fått tag i en tjej som ska provrida för att bli medryttare också, så snart kanske jag får sova lite...

En bonus: film på lilla påläggskalven:
 
@spinxx Ok, vad osympatiskt av dina arbetskamrater? Känns ju inte speciellt intelligent att kläcka ur sig nåt sånt när en KARL just tagit guldmedalj på EM, det borde de ju kunna relatera till lite bättre än en tjej då tydligen..

Eftersom jag är som jag är hade jag aldrig kunnat låta den kommentaren gå mig förbi utan att argumentera emot så tur att inte jag jobbar på din arbetsplats! :D

Du är varmt välkommen att föra min talan nästa måndag :rofl:
 
Aftonbladet har ju skaffat en egen liten sektion för att slippa ha ridsporten bland deras vanliga sport.

- Om ridsportsrubriker alltid scrollas över, vilket samtliga män på min arbetsplats kan intyga, så förklarar ju det varför AB skiljer bort den sektionen från det vanliga rubriksflödet. Precis som Google exkluderar sökträffar som de märker att ingen klickar på.. Verkligen sad but true.. :meh:
 
- Om ridsportsrubriker alltid scrollas över, vilket samtliga män på min arbetsplats kan intyga, så förklarar ju det varför AB skiljer bort den sektionen från det vanliga rubriksflödet. Precis som Google exkluderar sökträffar som de märker att ingen klickar på.. Verkligen sad but true.. :meh:

Hmm.. Jag har aldrig tänkt på det där. Men jag läser ju hästnyheter i hästtidniningar/deras fb/hemsidor.
Kanske borde man läsa på vanliga tidningar bara för att ge klick då?
 
Tror jag hellre läst av hästjournalister iom att de har lite mer koll.
Men får bl klicka upp iaf för att supporta. Behöver ju inte läsa om det är konstigt skrivet..
Det brukar inte vara felaktigt, men lite allmänt skrivet om man är insatt. Men det är konstigt, efter alla jerringpris-stormar, att de inte fattar att vi är många. Det kan ju tyckas att vi har våra egna medier. Men om de skulle se att de hade en stor potentiell målgrupp som de kan ha som målgrupp för annonser på deras sidor så borde de väl vara intresserade, tycker jag i alla fall.

Fö. kommer årets Jerringpris-fight stå mellan Sarah Sjöström och Peder tror ni?
 
Det brukar inte vara felaktigt, men lite allmänt skrivet om man är insatt. Men det är konstigt, efter alla jerringpris-stormar, att de inte fattar att vi är många. Det kan ju tyckas att vi har våra egna medier. Men om de skulle se att de hade en stor potentiell målgrupp som de kan ha som målgrupp för annonser på deras sidor så borde de väl vara intresserade, tycker jag i alla fall.

Fö. kommer årets Jerringpris-fight stå mellan Sarah Sjöström och Peder tror ni?

Aftonbladet hade ju sist jag för 300 år sen kollade en rätt stor hästdel på sin sajt. Tyvärr drevs ju den lite speciellt och handlade mest om den som skrev och dennes hästar och man skrev om sig själv i andrapeson och ansåg att de blivit neddömda etc.

Där kanske man trodde( i ledningen) man gjorde en satsning för ridsporten. Men det var ju för en persons ego mer.
Och om man läste gjorde man det ju för att man gillade lyteskomik.
Ev kan den missen gjort att man inte tror vi hästfolk vill läsa när det skrivs häst.
För det var ju lite fel material för oss att läsa. Men det tror jag inte ledningen fattade riktigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 731
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 963
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp