07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@spinxx så himla konstigt. Och två dagar i rad dessutom. Och bara i trav? Är det samma problem-ben som innan eller är det något annat? Diagonalt från problembenet kanske? Jag kan inte råda något. Men jag skulle nog försöka utreda till jag fick ett svar.

Jag har just nu mer problem med mig själv än hästen. Min hand lever uppenbarligen lite sitt eget liv så igår red jag med handen i stort sett fast i padden i framkant på sadeln hela passet för att han skulle ta halvhalterna i min kropp bättre. Och han gick ju inte direkt sämre sett över hela passet. Söta hästen kan vägarna i LA:3 som jag ska rida nästa vecka så han hade nästan kunnat gå det med en blind ryttare. Så duktig är han. Hoppas kunna rymma från jobbet tidigt idag. Det är ett problem för mig att det blir mörkt så tidigt nu när det är träning och tävling nästan varje helg. Vi hinner knappt ut :( Igår hann jag bara skritta ut och det var ändå med livet som insats på min mörkrädda häst. Det är typ ett zoo vid oss av vilda djur av alla sorter så det prasslar i alla buskar. Värst igår var visserligen stissiga kompisar som C tyckte varnade honom för allt möjligt.
Jag håller med om att det är så jobbigt nu när den mörka tiden kommer. Själv vill jag helst bara rida ut, i synnerhet på unghästen men det jäkla mörker som gör det svårt..:wtf: Heddan är mörkrädd som tusan o Platina behöver ju ett stabilt sällskap ute..
 
Usch ja, nu börjar det bli höst på allvar... Jag funderar seriöst på att flytta mina hästar till ett ställe med ridhus för att slippa hålla i gång med uteritter i regn och mörker ännu en vinter....
Vet bara inte helt hur jag ska lösa det ekonomiskt, med att ha alla hästarna uppstallade och tomt stall hemma. :cautious:
 
Risk för väldigt negativt inlägg här nu men jag behöver lasta av lite tyngd från axlarna.

Hade sett fram emot att få träna i går men onsdagens ridpass visade på halt häst.
Hon har varit superfin efter den vila hon fick p.g.a. skadan hon drog på sig i hagen (som visade sig vara ofarlig men tidskrävande).
I onsdags hann jag rida 15 minuter innan hon, från ingenstans blir väldigt halt i en högervolt. Jag uppfattar det som vänster fram. Fyra stapplande steg och sedan - inget. Som om inget hänt. Jag fortsatte rida och försökte provocera fram hältan igen men det skulle dröja ytterligare 10 minuter (av kvalitativ ridning) tills hon åter igen blev superhalt i några steg, denna gång i en vänsteröppna.

Pratade med min syster som känt samma sak dagen innan, när hon red. Inget syns vid longering. Inget kändes i galopp eller skritt. Hon är fin i alla ben.

Alltså, jag känner så mycket känslor just nu. Allt ifrån kraftigt vrede till djup uppgivenhet och sorg. Jag vet inte vad jag skall ta mig till eller vad jag skall göra längre. Åka in till klinik igen?
Räknade fakturorna, vi har alltså varit på klinik 8 gånger de senaste 12 månaderna + 2ggr för klinik-skoning.

En väninna säger: Sälj.
En annan säger: Ta föl.
En tredje säger: Laga hästen.
Sambon säger: Lägg ned sporten.

Jag bara går omkring i ett vakuum.

Så j***a orättvist att din häst inte kan få vara frisk!!! Det låter ju helt mysko, kanske bara borde hålla igång ett tag till för att evt provocera fram vad-det-nu-är så att du slipper lägga titals tusen till på att leta fel.....
 
Här har jag äntligen kommit igång ordentligt med Nova igen!
Hopptränar varje vecka och det är så roligt!
Försöker rida henne 5-6 g i veckan och hon är så himla pigg, ett riktigt krutpaket!
Kan undra hur hon blir när hon börjar vara inne på nätterna, då får man nog hålla i sig! :D
I år kanske jag tom kan hålla igång henne i vinter! Grannens ridhus är färdigt och var och red där häromdagen. Jättebra, tar ca 10 min att rida dit. Är det riktigt skitväder någon dag kan jag ju även köra dit henne i transporten!
 
Så j***a orättvist att din häst inte kan få vara frisk!!! Det låter ju helt mysko, kanske bara borde hålla igång ett tag till för att evt provocera fram vad-det-nu-är så att du slipper lägga titals tusen till på att leta fel.....

Alltså jag förstår precis hur du menar. Men det känns så himla fel att rida när magkänslan säger "hon har ont" Hon har ont".. :(
 
@spinxx För det första är jag så less på partners som inte stöttar. Spelar ingen roll vilket intresse det gäller för en ickestöttande partner är hopplöst. Vad gäller hästen så är det väl bara att köra till klinik igen och göra ridprov. Skulle du sälja får du inga pengar för en häst med den historiken och skulle du ta fel är det dels bra att veta vad som felar och dels är det en lång vinter innan du kan betäcka. Sjukt tråkigt alltihopa :(.
Jaa.. han har svårt att vara förstående när jag pendlar så mycket. Livet känns liksom på topp ena dagen och så är jag total-deppig andra dagen och han har supersvårt att förstå att jag blir så påverkad. Jag är ju känslomänniska ut i fingerspetsarna så det svänger en del i vanliga fall, men detta året har ju varit riktigt bedrövligt till och från.
@spinxx Skulle du sälja får du inga pengar för en häst med den historiken .
Jag har tänkt på det där.. Hon är ju behandlad med antiinflammatoriskt två gånger under de senaste 12 månaderna, först mot ömfothet och sedan mot spända muskler i ryggen efter 12 månaders korrigerande skoning och av-och-på ridning.
Det är ju det enda hon har behandlats med, och hon skos ju vanligt på hemmaplan av duktig hovslagare som har lite extra koll på hennes vinklar.
Jag har ju lagt ned 368309kr på att leta fel, inte på att behandla, och varje gång hon varit halt eller inte gått att rida har det varit p.g.a till synes olika orsaker.
1. Läderhudsinflammation.
2. Stengallor.
3. Ömfothet.
4. Ödem i ansiktet (biverkning av buttan)
5. Skada i hagen (aka smärtsam lårkaka på insidan av v.f.)

Det är väl de första tre punkterna som faktiskt är historik värd att nämna, att hon p.g.a. fel hovslagare har väldigt känsliga fötter och lätt blir ömfotad. Hon är trots allt behandlad för det en gång under våra tre år, och det på min egen begäran i somras, alltså efter att hon friskförklarades, då jag tyckte att hon var lite stapplig när det var som allra hårdast ute.
Behandlingen i ryggen var också sådan, jag tyckte att hon kändes spänd så hon fick behandlas i ryggen. Ingen av de gångerna hittades någon hälta, så ingen av de gångerna har mitt försäkringsbolag varit inblandade.

Jag vet liksom inte alls hur det skulle nämnas eller påverka en ev. försäljning. Jag kan ju gladeligen visa alla röntgenbilder och MR, samt alla journaler. Det som står där är ju att hon är känslig och behöver skos annorlunda. Samt att hon gjort illa sig i hagen nu.:banghead:
 
@spinxx alltså fy sjutton vad ledsamt och jobbigt år du haft med hästen och alla skador/veterinärbesök :(
Det är mer än nog att knäcka de flesta - särskilt som det inte riktigt verkar gå att hitta konkreta problem :(

Jag hade ALDRIG funderat ens på att sälja hästen utifrån det, såvida du då typ inte skänker bort den.
Är för mycket ofräshhet oavsett olika anledningar senaste året helt enkelt för att jag vare sig skulle våga sälja, eller känna det schysst som säljare... :(

Så sjukt jobbigt och tråkigt som sagt - lider verkligen med dig :(
 
Jag håller med om att det är så jobbigt nu när den mörka tiden kommer. Själv vill jag helst bara rida ut, i synnerhet på unghästen men det jäkla mörker som gör det svårt..:wtf: Heddan är mörkrädd som tusan o Platina behöver ju ett stabilt sällskap ute..

Jag tillhör den bortskämda skaran som har ridhus tvärsöver gårdsplan 50 meter.
Tycker dock likväl att vinterperioden är sjukt besvärlig när man jobbar kontorstider, för jag kan inte sitta 5 vardagar och tjata runt i ridhuset . Det motiverar inte varesig min fina häst eller mig i fråga om kvalitativt positivt arbete och utveckling . Inte heller är det särskilt hållbart ang belastning.

Min häst är väldigt schysst att rida ut på i mörker allmänt inkl trafik - men vi har lite väl trafikerade vägar alt lite väl mycket vildsvin och kuperat bortom vägarna för att det är hållbart att rida ut i beckmörker trots pannlampa och reflexer. När vi stått på andra ställen tidigare som haft grus/traktorvägar kilometervis osv har det aldrig varit ett problem trots mycket vilt .

Jag har som tur i sammanhanget en häst som funkar bra att rida varannan dag eller 2 dagar ridhus, en dag vila, osv under de mörka månaderna. Han är lika fin ridbart och i kroppen på det, och på helgerna försöker jag se till att rida ut så långt det är möjligt .
 
@spinxx alltså fy sjutton vad ledsamt och jobbigt år du haft med hästen och alla skador/veterinärbesök :(
Det är mer än nog att knäcka de flesta - särskilt som det inte riktigt verkar gå att hitta konkreta problem :(

Jag hade ALDRIG funderat ens på att sälja hästen utifrån det, såvida du då typ inte skänker bort den.
Är för mycket ofräshhet oavsett olika anledningar senaste året helt enkelt för att jag vare sig skulle våga sälja, eller känna det schysst som säljare... :(

Så sjukt jobbigt och tråkigt som sagt - lider verkligen med dig :(

Nej just det är ju en helt annan om än så viktig sak. Jag vill ju kunna sälja en häst med gott samvete och i detta fallet hade det blivit svårt. Hon hade ju förmodligen hittat på något nytt sätt att halta på hos en ny ägare... :(

Personligen just nu, när allt känns som svartast, så vill jag ta bort henne.
Jag vill rida, träna och tävla och jag har bara ekonomisk möjlighet att ha en häst, därför blir betäckning inte aktuellt, tyvärr... Drömmen hade ju varit att låta betäcka henne och köpa en unghäst.
Jag har dock ingen möjlighet att köpa en ny häst om jag inte får ut något från livförsäkringen. Så där lär jag gå bet... Jag sitter fast i limbo.
Säljer jag henne som avelssto (hon har lämnat ett super-föl 2011) så står jag också där utan pengar.. Och nu känner jag mig hemsk som tänker på pengar ens, men jag har ju inga kvar efter ett år av klinikbesök. De kontot jag hade med pengar och det kontot jag hade med tålamod är slut, bägge två. :cry:
 
Så jäkla tråkig sits, finns inget värre än ständigt sjuka och skadade hästar. Och man sitter ju i en rävsax som är svår att komma ur, omöjligt att sälja och inte alls vad man vill ha kvar. :(



Nej just det är ju en helt annan om än så viktig sak. Jag vill ju kunna sälja en häst med gott samvete och i detta fallet hade det blivit svårt. Hon hade ju förmodligen hittat på något nytt sätt att halta på hos en ny ägare... :(

Personligen just nu, när allt känns som svartast, så vill jag ta bort henne.
Jag vill rida, träna och tävla och jag har bara ekonomisk möjlighet att ha en häst, därför blir betäckning inte aktuellt, tyvärr... Drömmen hade ju varit att låta betäcka henne och köpa en unghäst.
Jag har dock ingen möjlighet att köpa en ny häst om jag inte får ut något från livförsäkringen. Så där lär jag gå bet... Jag sitter fast i limbo.
Säljer jag henne som avelssto (hon har lämnat ett super-föl 2011) så står jag också där utan pengar.. Och nu känner jag mig hemsk som tänker på pengar ens, men jag har ju inga kvar efter ett år av klinikbesök. De kontot jag hade med pengar och det kontot jag hade med tålamod är slut, bägge två. :cry:
 
@spinxx Tycker nästan det är mer tråkigt med den oförstående sambon än med hästen... För hästar skadar sig och blir sjuka-det är helt omöjligt att komma ifrån som hästägare, men att en människa en väljer att leva med ska bete sig helt oförstående till ens känslor och livsval är en annan femma. Men nu handlar inte tråden om det :p.
Även om det på papper inte ser så illa ut med din häst så vad jag läst här i tråden skulle jag inte ge mer än 20' med så väldigt osäker hållbarhet oavsett talang. Det ÄR en sjukt tråkig situation verkligen. Med tanke på hur det varit med mina hästar de senaste åren där jag haft flera långtidsvilor, operation, en häst som fått tas bort, röntgenfynd, fång, luftvägsinfektioner mm, så vet jag precis hur du känner...
 
Alltså nu tycker jag ni är väldigt pessimistiska ang @spinxx 's häst! Om jag letade hopphäst och inte hade jättemycket pengar, så skulle jag lätt ge 50 K för en sådan häst, särskilt om den även har fått en avkomma som ser bra ut.
 
Alltså nu tycker jag ni är väldigt pessimistiska ang @spinxx 's häst! Om jag letade hopphäst och inte hade jättemycket pengar, så skulle jag lätt ge 50 K för en sådan häst, särskilt om den även har fått en avkomma som ser bra ut.

Jag förstår ju vad folk menar. 50k är tyvärr fortfarande en sårande liten summa jämfört med vad jag gav för henne och vad hon varit värd utan årets senaste händelser. :(

Jag vet @Fiorano .. och jag fick ta bort den förra (på min avatar) efter en trafikolycka, och det suger ju rejält men det är just det här med att sitta fastklämd i mitten med en häst som inte skulle dömas ut, och heller inte håller för tävling. I kombination med begränsad ekonomi.
Det hade ju varit en bättre grej om det var samma fel som visade sig - då hade hon ju konstaterats att inte hålla för mitt ändamål och t.ex. kunnat triangelmärkas och betäckas. Men när det är olika saker som verkar bero mestadels på rent utav känsliga fötter så kommer vi liksom varken framåt eller bakåt.

Och! - jag älskar ju den här hästen. Hon är rent utav fantastisk. Skitrolig att rida varje gång, lika elastisk och mjuk trots långtidsvila. Den mest okomplicerade häst jag ägt när det kommer till hantering etc.:heart

Nåväl, jag skall försöka somna nu och helt enkelt känna om jag hittar hältan imorgon igen. Och så tar vi en dag i taget utifrån det.

Tack för värdefulla tankar och funderingar hörrni.
 
@spinxx om det är just hoppningen den "inte håller för" eller vad jag ska säga så skola om den till dressyrhäst och sälj den som det. Jag tycker det känns som din häst har varit halt till och från väldigt länge? Eller känns det bara så O_o
 
@spinxx om det är just hoppningen den "inte håller för" eller vad jag ska säga så skola om den till dressyrhäst och sälj den som det. Jag tycker det känns som din häst har varit halt till och från väldigt länge? Eller känns det bara så O_o

Alltså, jag har ju själv tappat uppfattningen om hur mycket hältor/vilor vi haft, men här är en total sammanfattning.

Vila under 2016:
- Augusti/September/oktober totalt 8 veckor p.g.a. återkommande hälta som ingen kunde lokalisera. Hon diagnostiseras i Oktober och sätts igång i November. Igångsättningen går bra och utan återfall.
Vila under 2017:
- Januari: 1v. på box med gips pga stengalla.
- Juni: 3v. pga upplevd stapplighet och sedan allergisk reaktion mot butta.
(Gjort på hemmaplan, FB ej inblandat)
- Juli. 1v. pga upplevd stapplighet, behandlad i rygg muskulärt.
(Gjort på klinik, FB ej inblandat)
- Augusti: 3v. pga skada i hagen.
- September: hittills 4 dagar p.g.a diffus men tydlig hälta under ridpass.

Och här står jag nu! Jag vet liksom inte vad jag skall göra härnäst.
Ta ut en duktig ET kanske?
 
Och här står jag nu! Jag vet liksom inte vad jag skall göra härnäst.
Ta ut en duktig ET kanske?

Det verkar ju som de flesta av dina problem kommer från ömma sulor så varför inte det även denna gång? En ET kan ju inte göra ett dugg åt det. Har du röntgat fötterna på henne o kollat hur tjocka hennes sulor är nu? Är hon skodd med flytsula?
 
@spinxx Jag tror @Novali01 är på rätt spår med hovarna när en ser historiken uppställd :). Jag antar att hon är skodd med sulor nu? Undrar också om hon är röntgad just hovarna då i olika vinklar?
 
@spinxx
Vilken tråkig sits du hamnat i.
Man vill ju rida, träna och tävla. Inte sitta med en häst som har konstiga symtom som "ingen" vet vad det är.
Det känns ju som om något måste vara fel men vad?
Första steget är ju ändå att du måste utreda henne och se vad som är orsaken. Röntga, scinta, ta alla prover som finns.
Sjukt konstig fråga men kan hon ha fång? Hade en stallkompis häst som betedde sig liknande med att stappla ibland och vara halt några steg för att sen vara fräsh men han blev ganska fort mycket sämre. Han hade fång som veterinärerna missat.

För att vara djävulens advokat så kan du ju sälja för 50000kr som avelssto, men man bör ju veta vad som är fel så det inte är ärftligt , spara alla pengar i månaden som du skulle lagt på hästen och sen kan du köpa ny om 1 år.

Det är inte fel att känna att man inte orkar. Det gör dig inte till en sämre hästägare.
Vissa hästar håller bara inte för att de får småskador hela tiden, även fast skadorna i sig inte är relaterade.
Din häst är sjukt fin så det är ju jävligt drygt alltså.

Kanske jag sitter i samma sits själv i vår om Divan inte kan lära sig byten. Jag vet ju iofs vad som är fel och hon blir ju inte halt.
 
Det verkar ju som de flesta av dina problem kommer från ömma sulor så varför inte det även denna gång? En ET kan ju inte göra ett dugg åt det. Har du röntgat fötterna på henne o kollat hur tjocka hennes sulor är nu? Är hon skodd med flytsula?

Ja, visst är det så.

Fötterna är röntgade på tre olika kliniker, även MR på ulltuna gjord. Alla plåtar är helt UA bortsett från att vinklarna var felaktiga innan hovis kunde börja korrigera dem. Nu är även dem ok efter ett års finlir med vinklar.

Hon är inte skodd med flytsula just nu, men har varit under sommaren. Hon fick en tjock och mjuk flytsula direkt i samband med att jag upplevde den första "stappligheten".

Jag är inne på ET spåret (tillsammans med 156 andra spår) eftersom stappligheten försvann efter att hennes rygg behandlades. Hon var riktigt fin efter den behandlingen faktiskt.
Sen kan det ju vara så att hon blir öm i korset som ett symptom på ömma fötter, och då har vi ju ändå inte behandlat orsaken..
 
@spinxx Jag tror @Novali01 är på rätt spår med hovarna när en ser historiken uppställd :). Jag antar att hon är skodd med sulor nu? Undrar också om hon är röntgad just hovarna då i olika vinklar?

Jag har massor med bilder på fötterna. PLUS Magnetröntgen som gjordes på Ulltuna för ett år sedan. De hittar inget.
Det enda de hittade var att hon var sned - för långa utsidor komprimerade ihop hovleden en aning i ytterkant och orsakade inflammationer. Efter två skoningar var leden fin igen och vinklarna raka. Så nu finns det inget kvar att se.. bara två fina framfötter men bra vinklar.

Inga sulor just nu, klinik-hovis alternerar och är engagerad för att hitta ett bra mönster för alls. När han skodde för 4 veckor sedan var hon inte alls öm eller tunn i sulorna, utan riktigt fin i alla fötter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 116
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 440
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 470
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 880
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp