07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Håller tummarna för att allt gått bra idag. Skönt ändå att det var möjligt att göra något åt!

Jag och Casp tävlade igår och delar av mig vill lägga mig ner och dö för att jag rider som en kratta. Och delar av mig känner att det vore lite synd nu när jag äntligen förstår varför det går så dåligt. C är för känslig för mig. Han är tuff och modig i hjärtat men så ENORMT känslig för minsta lilla som jag gör fel. Mina stora problem i livet har alltid varit att jag inte kan slappna av muskulärt, och att jag dessutom är kontrollfreak. Det på tävling gör att jag flaxar ovanpå honom som en stel flaggstång med stängd framdörr. INTE direkt vad jag önskar. Tack och lov att KÖ var på plats för att bevittna eländet igår. Det är så mkt annat som jag skulle vilja fokusera på, som att lära mig att driva vid rätt tillfälle, eller att få honom att bära sig bättre mer genomgående. Det blev ändå en tiondeplacering igår, och pengarna tillbaka från arrangören. Alltid välkommet.

Jag måste "helt enkelt":
1. Slappna av i sätet
2. Förstå att jag ska rida i nuet
3. Lita på honom, om jag gör det sätter jag mindre spänningar
4. Surfa på känslan och takten, sitta mer med honom...
5. Sitta mer över bakbenen
6. Slappna av i knän fotleder för att svikta bättre..

... som en början. Heja!
 
Tack för alla tummar! Det hjälpte! :love:

Operationen gick bra. Benbiten plockades bort hb, en bit som är typ 1x1cm. Enligt vet tydligt att den lossnat av kraftigt trauma för länge sen. Hade vuxit fast lite men det gick alltså att få bort den. Vf var leden tydligen fin, inte alls nån fara med artros, skönt! Han rensade dock upp ändå. Däremot var det värre med senskidan som var ordentligt förtjockad och senorna hade nästan "fastnat" i varandra. Där har hon ju alltid haft en galla som blivit bättre när hon varit igång och sämre ju mer hon står. Logiskt. Där rensade han också upp och klöv ringbandet (:eek:) för att ge mer plats åt senorna.

Nu står hon och kvicknar till lite innan vi ska åka hem. Så väntar först 14 dagars boxvila med 3 promenader a 5-10 min. Därefter ska stygnen tas. Sjukhage i ytterligare 6v med successivt mer skrittmotion innan återbesök.

Lite fundersam på hur jag ska lyckas promenera med henne utan skor i det här föret med de tunna sulorna! :banghead: Hoppas det går att få på skor så fort som möjligt...

Känns lite som att jag hade hållit andan hela dagen tills dom ringde och sa att hon var vaken igen! :D Så nu ska jag börja med att oroa mig för problem mitt i påskhelgen :grin:
 
Lite fundersam på hur jag ska lyckas promenera med henne utan skor i det här föret med de tunna sulorna! :banghead: Hoppas det går att få på skor så fort som möjligt...

Det hade jag aldrig gjort, dvs gått på promenad med en sulöm häst. Det blir ju bara att hon känner av sin ömhet och spänner sig, lika bra isåfall att låta bli för hon blir inte snabbare frisk av att ha ännu mer ont.
 
Tack för alla tummar! Det hjälpte! :love:

Operationen gick bra. Benbiten plockades bort hb, en bit som är typ 1x1cm. Enligt vet tydligt att den lossnat av kraftigt trauma för länge sen. Hade vuxit fast lite men det gick alltså att få bort den. Vf var leden tydligen fin, inte alls nån fara med artros, skönt! Han rensade dock upp ändå. Däremot var det värre med senskidan som var ordentligt förtjockad och senorna hade nästan "fastnat" i varandra. Där har hon ju alltid haft en galla som blivit bättre när hon varit igång och sämre ju mer hon står. Logiskt. Där rensade han också upp och klöv ringbandet (:eek:) för att ge mer plats åt senorna.

Nu står hon och kvicknar till lite innan vi ska åka hem. Så väntar först 14 dagars boxvila med 3 promenader a 5-10 min. Därefter ska stygnen tas. Sjukhage i ytterligare 6v med successivt mer skrittmotion innan återbesök.

Lite fundersam på hur jag ska lyckas promenera med henne utan skor i det här föret med de tunna sulorna! :banghead: Hoppas det går att få på skor så fort som möjligt...

Känns lite som att jag hade hållit andan hela dagen tills dom ringde och sa att hon var vaken igen! :D Så nu ska jag börja med att oroa mig för problem mitt i påskhelgen :grin:
Barfotaboots? Tills hon får på sig riktiga skor med sulor.
 
Det hade jag aldrig gjort, dvs gått på promenad med en sulöm häst. Det blir ju bara att hon känner av sin ömhet och spänner sig, lika bra isåfall att låta bli för hon blir inte snabbare frisk av att ha ännu mer ont.

Än så länge är det som tur är bara hårt nån meter utanför stallet, sen är det kanske 5cm fluffig snö ovanpå packad snö mellan hjulspåren på vår infart. Det har gått bra för henne att gå där, varken halkigt eller hårt/knöligt. Ska självklart ändå få på henne skor så snabbt som möjligt, för rätt vad det är är det knöligt och blankis istället :crazy: Nu fick min hovis magsjuka helt lägligt så håller tummen att hon är frisk efter påsk.
 
Har tränat för Jeanna idag och är så himla nöjd! Vi började med byten och de åt vänster är till stor del rena nu, till höger är det svårare och hon rätar ut sig precis i bytet och blir lång och efter bak. Avslutade dock med ett par som antingen var före bak eller jämfota, så nån skillnad iaf. Red lite påbörjan till arbetspiruetter och hon var så himla duktig!! Och så red vi skolor i både trav och galopp och diagonalslutor i galopp är så roligt :D! Äntligen nåt svårt som otroligt nog känns enkelt för oss båda!
https://www.instagram.com/p/Bg-386fnLEG/?taken-by=mysdressyr

https://www.instagram.com/p/Bg_laIFHzV5/?taken-by=mysdressyr
 
Har varit och hälsat på Myran idag. Så roligt.
Hon går i skrittmaskin, longeras med inspänningar, skrittas uppsuttet och idag körde vi premiär med löshoppning. Hjärtat i halsgropen över att ha lös häst i ridhuset men måste komma över det.
Hon är så fin alltså. Vet att jag är partisk men jag tror detta är en riktigt riktigt fin häst. Mycket bättre än vad jag trodde när jag köpte henne.
Saknar såklart Divan något oerhört men har accepterat att hon är borta :(
Tänker på allt kul vi gjort och hur långt vi ändå kom och på något sätt har jag alltid vetat att jag haft henne på lån och jag vet att det låter konstigt men så är det.
Red en väns häst i fredags och det var så roligt att rida och det är jag glad över att jag kände.
Det är en stor hopphäst, typ 1.80, men han är mjuk och fin och känslig. Däremot inte så raktiktad och det är ju något jag älskar, att rakrikta hästar, så det var kul att jobba med det. Ska rida en annan kompis häst på onsdag. Ska försöka rida minst en gång i veckan framöver. Det känns lagom just nu.

Här kommer Myran :love:
https://www.facebook.com/photo.php?...10153859047691143.1073741834.535741142&type=3

 
@Fiorano Barb ser super ut!! Piruetter kommer inte bli svårt på henne.
Akta så du inte hamnar på yttre sittben i slutan. Blir svårt för hästen att runda bålen korrekt då. Jag brukar trampa ner lite extra med inner i hörnet innan så jag inte glömmer bort det. Om du tittar på filmen så hamnar du mer och mer på ytter ju längre linjen går. Blir svårt att göra bytet då också eftersom du redan sitter på nya inner och den inte är fri.
 
@Jfrelin Ja jag såg på filmen hur skev jag blev... Överlag måste jag verkligen bli bättre på att sitta still i sadeln. Stundvis är jag som mormors lilla kråka och är överallt. I bytena måste jag verkligen anstränga mig för att inte överrida och hoppa runt i sadeln.
Myran ser himla trevlig ut! Ska du vänta in henne eller tänker du skaffa något annat att rida lite mer riktigt på? Är ju ändå ett tag innan hon är klar och det är tråkigt om du ska tappa en masa bra ridning på att vänta.
 
@Fiorano tänkte bara på det för att jag fått så mycket skäll av Paulinda när jag gör samma sak :p
Gör samma i piruetterna.

Jag inväntar Myran. Orkar inte leta efter någon ny och jag ska tydligen bara ha en häst. Förra gången jag testade ha två hemma så fick ju Joline benet avsparkat så har fattat piken nu....
Får rida hos MÅ också så jag kan hålla i gång. Har kompisar med hästar på samma nivå som Divan och högre också som tur är.
Men först ska jag pausa lite innan jag börjar rida mer.
 
Idag kom äntligen skorna på plats igen! :D Så skönt! Det hann börja bli lite oroväckande halkigt utanför stallet och uppe på gården... Som tur är har det ändå gått bra att promenera, när man kommer ner i skogen längre ner på infarten är det bra underlag än, men ett par dagar till så är det mest bara is uppe på gården.
Queenie tyckte det var lite jobbigt att bli skodd men det gick bra ändå. Framför allt tyckte hon det var jobbigt vänster fram när hovis klämde fast hoven mellan knäna. Så det gjorde hon bara med de första sömmarna så att skon satt på plats, sen slog hon i resten sittandes på huk med hoven vilande på knät. :love: Tur i oturen att hon var så nyverkad, behövde knappt rikta nånting alls utan det var bara att klippa till ett par sulor och slå på dem igen. Så nu har hon tjocka filtsulor fram och broddat runt om igen, wonderful! Tog en promenad direkt efteråt och hon tyckte nog det var skönt att jag inte styrde henne så strikt hela tiden. :p

Annars är hon pigg och energisk, jätteglad när hon får komma ut på promenad. Blir sur när vi vänder hemåt igen. :p Ingen uppenbar hälta, tar jämna steg med alla fyra. Väldigt framåt och idag tittade hon på sånt som hon aldrig brytt sig i, så nog är där lite överskottsenergi som börjar lagras... ;)
 
581E7631-EAA6-45A4-8AF6-9FB297414330.jpeg


Vi tävlade igår igen. MsvC:2 även denna gång och nu blev det nytt pers (för oss som ekipage i klassen) 65,349 %. Det gick dock så långsamt så jag trodde jag skulle sabba hela tidplanen för tävlingsplatsen för av någon konstig anledning hade mitt stövelskaft krympt på högerstöveln kändes det som (knappast påskmaten va? Bara en vad ju... :angel:) , så jag red fram med stöveln öppen och sen knäppte jag den när jag skulle in på banan. Hej blodstopp. Att jag inte fått honom framme för skänkeln på framridningen var ganska tydligt tyvärr och det gjorde inte mitt jobb enklare på banan. Men men, stövlarna ska in på lagning (en liten söm) och troligen en liten utlästning också så jag slipper det här problemet till nästa gång.

Vårens upplägg ser lite annorlunda ut för oss. Vi tävlar 2-3 starter inom några veckor och sen har vi några veckor till att träna innan det är dags igen. Så nu kör vi 2-3 pass för KÖ innan nästa tävling 28/2, en MsvC:1. Sen är det tre starter inom 15 dagar, och sen är det 4 veckor till nästa start. Efter det ska jag fundera på om vi ska ta ett längre uppehåll och VERKLIGEN sätta bytena, eller skita i dem, rida vidare i MsvC eller kanske starta MsvB igen och hålla tummarna för att det funkar. OM han håller ihop dvs, han är ju inte behandlad sen i september, vilket är personligt rekord sen diagnosen för dryga två år sen. :banana:
 
Ska mest sannolikt inn på fredag och kolla Skrullan för cystor etc. i livmodern. Hoppast faktiskt att vi hittar något, är så trött på att inte veta vad det är för fel på henne.....

Red dressyrträning i går för första gång på ganska länge, och hon känns superfin för det mesta (skippade galoppen och red bara i skritt och trav) men tjurar ihop och går emot skänkel nästan varje gång jag ber om övergång från skritt till trav. :confused: :crazy:

Om vi inte hittar något (ska röntga osv om gynkoll är ok) eller evt hittar nåt som inte går att åtgärda så blir det betäckning i år. Har redan bestämt hingst samt reservhingst om nåt skiter sig med 1a-valet, så känner mig rätt lugn med det iaf. :)
 
En av tjejerna i klubben har fått en ny kamera och vill ha någon att fota så hon kan öva, naturligtvis ställer jag upp :D! Så framöver kommer jag ha en personlig fotograf och få ännu mer fina bilder :love:! Dessa tog vi häromdagen, tyvärr är underlaget väldigt isigt, så kunde inte rida ordentligt.
29790477_10214033738429422_5214206245295302999_n.jpg


29684146_10214033738509424_3487594681202360198_n.jpg

29572539_10214015199205953_643223215451336729_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 105
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
972
· Visningar
62 123
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp