07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyckades minsann rida ett rätt bra dressyrpass idag också! Känns som om jag hittat tillbaka till lite offensiv ridning igen:). Men travarbetet är så himla tråkigt:o. Tvingade mig själv att rida lite öppnor iaf vilket jag gjorde i lättridning och försökte få ett bra framåttänk. Gick väl sådär. Eftersom traven är tråkig att rida galopperar jag hellre:p. Massa förvänd galopp, tempoväxlingar och enkla byten. La en något byte och ett par blev rena och en del andra not so much. Men jag tror det är rätt väg att gå med bytena att bara lägga in dom precis när läget känns rätt i stället för att aktivt träna på dom.

Nästa vecka ska jag passa på att hoppa på måndagen eftersom hinderna från helgens tävling står kvar då. Hoppas min fotograf kan ta lite bilder. På onsdag tränar jag för veckotränaren och på söndagen blir det trång för månadstränaren. Blir förhoppningsvis en bra vecka:).
 
@Fiorano Lyckost dig! Jag hade ett kasst pass idag, antagligen träningsvärk, och hästen gick knappt på tygeln i galopp. Blir kul att göra 10 m volter imorgon på tävlingen.

Jag är tvärt emot dig just nu. Travjobbet är ju så himla roligt. Massa olika typer av övergångar, skolor, sidvärts osv. Skulle kunna trava i timmar. Och det på en häst med bättre galopp än trav :D
Jag har tappat bort min galoppridning helt. Måste väl galoppera mera och du trava mera.
 
@Jfrelin Visst är det märkligt det där med att en gångart i taget är bra och enkel att rida i? Jag har alltid tyckt att traven varit enklare förr. Visst borde jag trava mer för att få till känslan, men jag tänker som så att vi jobbar mer på det som är bra så får vi ännu bättre poäng på det och väger upp våra dåliga skolor:p.
 
@Fiorano Vi får göra en deal med varandra. Om du travar mer så galopperar jag mer i en vecka så får vi se vad som händer :) Inte nästa vecka dock för då är jag på VM.
 
det där ni diskuterar nu @Jfrelin och @Fiorano är ju hobbyryttarnas klassiska grej.
Att det svänger i fråga om vilka saker i dressyren och vilka gångarter som funkar bäst osv är ju helt normalt i sig, men det blir ju lätt som ni är inne på att man då väljer det som är bekvämast och funkar för stunden. Det är big no-no ;) Men alla faller vi i det likväl emellanåt ;) Det viktiga är ju att man har det med sig och vet att det är så isåfall iallafall :)

själv har jag ridit träning ikväll i ridhuset där man varit tvungen lite hastigt och lustigt att parkera ett par balvagnar med halm för att skydda mot regnet. Det gick bra det med, nyttigt att behöva anpassa sig bort från komfortzoner , hästen gick som en klocka och ett superpass eftersom jag själv var superpepp och fokuserad, och då gjorde vi dessutom passet lite jobbigt i fråga om att öht inte jobba i komfortzoner på ngt vis, i kombo med balvagnarna osv. Nyttigt.
 
Senast ändrad:
@mackan Tja, är väl lite både och det där. Läste en artikel med Pether Markne för många år sen där han istället framhävde vikten av att rida och träna det man är bra på istället för att fastna i det dåliga. Självklart ska man inte strunta i det dåliga, men jag förstår tanken faktiskt.

@Jfrelin Jag ska träna två gånger nästa vecka och misstänker att båda tränarna har skolorna i trav högst på agendan efter förra helgens tävling:p. Så jag kommer nog allt inte undan så enkelt...
 
@mackan Jag veeeeeeeeeet. Därför galopperade jag 75% av tiden idag. Det är bara att sätta sig och göra jobbet. Ska jag få mina vanliga 7or i galopprogrammet imorgon så är jag ju tvungen att lösa det. Men det är svårt när benen hänger rakt ner som timmerstockar :p
Fick faktiskt till riktigt trevlig samlad galopp på slutet i båda varven.
Mycket märkligt att galoppen igår för tränaren var jättebra...... varför kan man inte rida lika bra själv utan någon som står på marken. Tröttsamt.
 
Vad roligt det är att läsa om allas ridning oavsett bra eller dåligt! Väldigt nyttigt att alla delar med sig tycker jag. :)

Kl
Red ut ikväll, ljust när vi gick, mörkt när vi kom hem, dags att leta fram reflexerna igen!
Hon var extremt pigg, därmed jättetittig och spänd, framför allt i galoppen. Galoppen blev därför en tralopp-historia i fyrtakt utan nån som helst bra känsla. Fick hela tiden börja om med övergångar skritt - halt - trav osv för att hon öht skulle ge mig nån som helst uppmärksamhet. Positivt i det hela var då travdelen som kändes helt magisk emellanåt! :love: När jag hittar sitsen och känner att jag verkligen sitter rätt så blir ju allt så mycket lättare och ponnyn dansar fram för minsta lilla. Jag saknar dressyrträningarna, det ger så mycket positivt så jag vill bara spola fram tills det börjar igen! Jag försöker hela tiden tänka på vad tränaren sagt i fråga om sits och inverkan, och bara jag kommer på mig själv i de frågorna faller så många bitar på plats automatiskt. :) Tränaren brukar säga att vi vill ha henne så framåt att jag har mycket i handen, DÅ kan vi börja sätta tryck, och det lovar jag, idag fanns det där. :angel: Hon var så häftig bitvis i traven med ruggigt påskjut i väldigt tydlig uppförsbacke, magiskt! :love:

Apropå dressyr har jag bokat in sadelutprovning! :angel: :D
 
@mackan Tja, är väl lite både och det där. Läste en artikel med Pether Markne för många år sen där han istället framhävde vikten av att rida och träna det man är bra på istället för att fastna i det dåliga. Självklart ska man inte strunta i det dåliga, men jag förstår tanken faktiskt.

fast mitt inlägg var öht inte avsett att handla om att man fastnar i ngt dåligt. Isåfall är det ju en annan dimension att man som ryttare då hamnat i ngt psykologiskt träsk pga sig själv osv och då ska man självklart inte sitta och tro att man nöter sig ur det i det tillståndet, och att det skulle lösa sig om man bara nöter ? det var öht inte det jag menade med inlägget.
Jag avsåg bara det du och Jfrelin diskuterade i light format som jag tolkade det, att det kändes lite enklare och smidigare att rida det som kändes bäst för tillfället osv och då gör ni det. Därav min kommentar att det är vardagsmat för gemene man på hobby nivå att man lätt faller för det och gör så. Det gör alla dagligen dax på den nivå alla här befinner sig på vågar jag påstå därav att jag tycker diskussionen eller reflektionen är viktig och nyttig att den kommer upp och att man uppmärksammar det. Komfortzon är ngt väldigt verkligt och naturligt för de flesta att man hamnar i, på vår nivå det var det jag avsåg med kommentarerna.
 
Senast ändrad:
@Jfrelin fast alltså din häst har ju varit skadad och är inte i topp utifrån det vare sig hästen eller du som ekpiage just nu utifrån det osv så jag hade inte utifrån det känt att det är ngt konstigt om allt inte sitter eller känns tiptop självklart får du kvitto på faktumet att hästen inte varit igång coh ni inte ridit tränat ihop er som vanligt osv utifrån det.
Nä relax och check utifrån det . Man är på nivån man är utifrån alla variabler i sammanhanget och det är som sagt variabler och ganska komplext och föränderligt på alla sätt och pga alla variabler osv.
 
Jag tycker galoppfattningar är skitkul nu. :p Från skritt tom. Bra styrketräning för de där bakbenen. Men mest för att de alltid trasslat så och att de nu blir så bra och rätt. Även om vi inte är på den nivån egentligen så gör jag korta skrittövergångar och byter, på åttvolt och
det blir bra.

Idag har jag slagits på Ullared. Blev mest förbrukningsinköp typ strumpor, reflexer (apropå mörkrets antågande), b-vitamin, liniment o dyl. Köpte nytt regntäcke också då det jag köpte i våras var för stort. (Donerade det till klubben/ridskolan jag tävlar för då de har det trassligt efter en kassör som inte kunde skilja på mitt och ditt. :rage: )
Jag spontanköpte dock ett nytt pannband, som jag letat efter. Fyra rader bling, två i rosa och två i lila. Så himla nöjd. 100kr kändes också helt ok. :D

Imorgon bär det av till galoppbanan för lite kondition. Hon har sett och känts så fin efter träningen i onsdags så det känns ok.
 
@mackan Nä jag vet men man vill ju alltid att det ska kännas tipp topp. Sen kommer man på att man inte är proffs och då känns det lite bättre :D
Övergångar, övergångar och några till övergångar mellan trav/galopp på volt är det som brukar funka bäst så det är det vi gör på framridningen imorgon med många skrittpauser.
Sparar på krutet till programmet. Är hon lösgjord och på hjälpen så kommer det gå bra och det blir hon ju om jag sköter mig med grunderna.
Det är ju bara en LA:1 och jag tar det mest som en träning eftersom vi inte tävlat på 2,5 månad samt att hon varit skadad.
 
@Kirre Tråkigt att det är din ridklubb som blivit drabbad. Läste någonstans och förskingringen. Var väl typ 200 000 kr? Så sorgligt att folk hamnar i sitsen att ta andras pengar. Oavsett om det är pga att man vill uppehålla en viss standard, har det jätteknapert ekonomiskt eller blivit spelberoende.
 
@Kirre jag tycker det är så fantastisk roligt att läsa om hur ni är igång efter allt kritiskt och väldigt dåligt ang. skador osv och att ni nu är så friska och pigga ! jätteroligt!

@Jfrelin relax och ta det som det är och på känsla så blir det nog bra. du får rapportera sen . bortsett från det så utifrån din kommentar så känner jag mig helt vilsen ang att man ngnsin kommer på att man inte är proffs haha. Jag har nog aldrig ens lurat mig själv ens för en sekund och sen blivit förvånad att jag kom på att jag inte var ett proffs haha ;) Men alla fungerar vi och är olika, jag svarar ju utifrån hur jag själv funkar :) Fast å andra sidan så har jag aldrig varit ngn extrem tävlingsmänniska enligt vad en sann sån är om vi pratar profs nivå osv. Även så mycket som jag tävlat i gångna år på hobby nivå och hur bra det gick hela tiden osv så min ribba var på nivån att jag förväntade mig, och var på nivån att jag alltid blev placerad. men bortsett från det så om det blev en blå eller röd rosett osv så var det lika kul ändå, har aldrig haft drivet att varför fick jag en röd när det borde blivit en blå eller blågul faktiskt. säkert därför mina svar och min inställning är som det är utifrån det jag svarar och reflekterar här.
 
Senast ändrad:
@Jfrelin
Lycka till på tävlingen! :)


Apropå sånt som funkar och inte så har ju vår akilleshäl varit avbrotten. Jag har kommit på varför! Eller, iaf en del av det. Jag har tidigare mest bara lutat mig bakåt och gjort förhållning på feeeel sätt. Hur kan man bromsa fel!? Jo, jag har tagit i varannan tygel, alltså kramat i varannan. Inte tagit i båda samtidigt...... Hur svårt kan en så enkel sak vara egentligen? Så nu när jag fått aha-upplevelsen på träningarna i hur man faktiskt gör, dvs bromsa med magen inte genom att slänga hela överkroppen bakåt, och sen inse att det faktiskt är båda händerna som betyder broms, så har det plötsligt börjat funka. Jag har varit skogsryttare sen gymnasietiden och har aldrig tävlat och tränat seriöst nånsin. Det är inte förrän nu jag börjat tycka det är riktigt roligt. Men det är så roligt när man känner att man utvecklas. :)
 
@Jfrelin Ja, det stämmer. Fanns bland nyheterna här tidigare i veckan. Är så arg så jag kokar. Det är en väldigt trevlig och väl fungerande klubb som trots den allmänna ekonomiska krisen klarat sig bra och ökat ridande elevantal. Jag är själv inte där jättemycket men är funktionär på tävlingar då jag själv vill kunna tävla hemma och tränar där. Ett halvår tog det för personen att rasera hela ekonomin.

@mackan Tack! Ja, jag kan och vågar knappt tro det själv. Även om jag självklart tänker på mitt träningsupplägg så har jag det senaste släppt på det på själva träningarna och kört på men hon har nästan sett bättre ut efter träningarna. Igår, två dgr efter hoppträningen kom hon travandes upp för våra tokbranta backar i hagen så ingen större träningsvärk där inte. :p
 
@Maja_Kandi och när du kommit ett steg ytterligare till utifrån ahaet ang. att saker sitter i magen och i ryggen ffa (man spänner ryggländen och sen i övrigt är oberoende i sin sits i fråga om bålstyrka och höfter och sittben i sig och där har man för övrig hästen på sitsen i all ridning hela tiden om det ska vara som det bör optimalt) så kommer du se att broms i handen öht inte är en variabel i sammanhanget. Du ska inte behöva ta in tyglar eller bromsa där öht utan det gör du med sitsen i sig och endast minsta kramning i tygeln en sekund, och hästen ska vara så skolad utifrån det att du får den på sitsen i förhållningen via det och ryggen och bakbenen är med och då blir det respons direkt.
som sagt - man utvecklas hela tiden och det är det som är det roliga och varför de flesta finner sån glädje och motivation i att rida om man är aktiv och inte bara skogsrider för rekreation i sig :)
 
@mackan
Precis! :) Som idag i traven när hon verkligen var med och så jäkla häftig att sitta på, då fick jag mycket häst i handen (utan att hon blev hård/stark) och då räckte det med en väldigt snabb kramning i handen tillsammans med magen så satte hon sig på rumpan. Jag hittar den där känslan bitvis, förhoppningsvis kommer det oftare och oftare framöver! :) Blir roligt när man har en riktig sadel för jobbet också! Svårt att sitta i riktigt rätt "dressyrsits" i en hoppsadel, det tar ju emot där fram. :angel: Jag hoppas iaf att det ska hjälpa mig längre fram på vägen! :)
 
@mackan Jag menade mer att jag blir så besviken på mig själv när det inte känns jättebra och lätt. Har så höga krav. Sen när jag sansat mig lite så inser jag att det är okej eftersom jag inte är proffs och därmed inte kan förväntas att ha hästen 100% korrekt hela tiden.

Rapport kommer framåt kvällen. Kommer säkert någon skakig film också :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 396
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 252
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp