07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens novell :o:

Min häst har känts aptråkig hela veckan och jag blir så frustrerad när jag inte får till det! :( Har också jobbat över 1-2 timmar varje dag så det hinner bli mörkt, så hon har vilat en del. Idag flyttar vi hem till stallet igen, för regnigt och mörkt för att det ska vara kul att ha henne på bete längre.

Galoppjobb i onsdags som inte kändes bra heller, hon stod emot och jag trött och matt.
Igår åkte vi till Flyinge för att starta stilterräng i 100-klassen, debut!
Jag har inte varit på den banan på över ett år, och har bara hoppat 1 av de hinderna som ingick i banan. Kul bana med sunken road med stock efter upphoppet, spets på böjt spår efter ett stort bord. Trippel brush på böjt spår efter en bank med 2 nerhopp och sen avslut med en stor trakhener (stock med grav under). :bump:
Känslan när jag gick banan var att hinderna var stooora! :nailbiting: Bordet som var hinder nummer 4 var hur långt som helst. Har ju hoppat höjdmaxade lättklasshinder hemma på träning, men de är inte så maffiga på längden.

Vattnet var rätt snällt med en låg stock i nerhoppet, men grus i landningen innan vattenbrynet, så man hoppade inte rakt ner i vattnet. Anade att Chatsi inte tänkte hoppa ner där på första försöket, hon är försiktig med nya vatten. Planen var att sitta upp så att jag satt kvar om hon stannade, så att vi kunde rida på igen.

Hon kändes något lite bättre på framridningen, så jag hoppas vi kan hitta tillbaka till känslan vi hade för några veckor sedan igen.

På banan så hade hon glömt att vi var där för att hoppa (långt glapp mellan framhoppningen och starten). Andra hindret en stor oxer som stod i vatten efter nattens regn, lite otäckt när hon tittade på vattenpölarna istället för på hindret, men kom över utan problem. Hon blev supermisstänksam när hon fick syn på sunken road, och stannade på kanten. Jag hade kanske kunnat trycka ner henne, men vi skulle ju upp och över stocken också, så jag gjorde en volt och red på igen istället. Mycket tveksam häst hasade sig ner för kanten, men upp och stocken inga problem! Hoppade glatt spetsen, trots att vi aldrig hoppat en så stor spets innan. Stopp på vattnet, men ner på andra försöket. Lite mindre tveksam på nerhoppen på banken, och sen råkade vi glida ut i svängen inför triple brush, men hon tog den på snedden. :love:
Tittade inte ens på graven till trakhenern.

Summerat så var jag nöjd med känslan!
Sen fick jag skäll av stildomaren för att jag sitter ner hela tiden. :o Sitter gör jag kanske inte, men jag står inte upp riktigt heller, har märkt att det blir så när hon står emot och inte galopperar på så mycket som jag vill. Är vi ute med andra och de får galoppera i förväg så har jag inga problem att stå upp ordentligt, och jag blir mycket mindre trött... Vet inte riktigt hur jag ska träna det, fick ju igång henne ordentligt för nån vecka sen, men nu har det varit sådär igen. Hur får man sin häst lite mera vild? (jag räknar tyvärr med att man inte kan det, utan får vara nöjd med det man har och göra det bästa av det, eller hitta en ny häst)

Filmen:
Sunken road är bortklippt då hela hinderkomplext var dolt bakom träden.
 
Dagens novell :o:

Min häst har känts aptråkig hela veckan och jag blir så frustrerad när jag inte får till det! :( Har också jobbat över 1-2 timmar varje dag så det hinner bli mörkt, så hon har vilat en del. Idag flyttar vi hem till stallet igen, för regnigt och mörkt för att det ska vara kul att ha henne på bete längre.

Galoppjobb i onsdags som inte kändes bra heller, hon stod emot och jag trött och matt.
Igår åkte vi till Flyinge för att starta stilterräng i 100-klassen, debut!
Jag har inte varit på den banan på över ett år, och har bara hoppat 1 av de hinderna som ingick i banan. Kul bana med sunken road med stock efter upphoppet, spets på böjt spår efter ett stort bord. Trippel brush på böjt spår efter en bank med 2 nerhopp och sen avslut med en stor trakhener (stock med grav under). :bump:
Känslan när jag gick banan var att hinderna var stooora! :nailbiting: Bordet som var hinder nummer 4 var hur långt som helst. Har ju hoppat höjdmaxade lättklasshinder hemma på träning, men de är inte så maffiga på längden.

Vattnet var rätt snällt med en låg stock i nerhoppet, men grus i landningen innan vattenbrynet, så man hoppade inte rakt ner i vattnet. Anade att Chatsi inte tänkte hoppa ner där på första försöket, hon är försiktig med nya vatten. Planen var att sitta upp så att jag satt kvar om hon stannade, så att vi kunde rida på igen.

Hon kändes något lite bättre på framridningen, så jag hoppas vi kan hitta tillbaka till känslan vi hade för några veckor sedan igen.

På banan så hade hon glömt att vi var där för att hoppa (långt glapp mellan framhoppningen och starten). Andra hindret en stor oxer som stod i vatten efter nattens regn, lite otäckt när hon tittade på vattenpölarna istället för på hindret, men kom över utan problem. Hon blev supermisstänksam när hon fick syn på sunken road, och stannade på kanten. Jag hade kanske kunnat trycka ner henne, men vi skulle ju upp och över stocken också, så jag gjorde en volt och red på igen istället. Mycket tveksam häst hasade sig ner för kanten, men upp och stocken inga problem! Hoppade glatt spetsen, trots att vi aldrig hoppat en så stor spets innan. Stopp på vattnet, men ner på andra försöket. Lite mindre tveksam på nerhoppen på banken, och sen råkade vi glida ut i svängen inför triple brush, men hon tog den på snedden. :love:
Tittade inte ens på graven till trakhenern.

Summerat så var jag nöjd med känslan!
Sen fick jag skäll av stildomaren för att jag sitter ner hela tiden. :o Sitter gör jag kanske inte, men jag står inte upp riktigt heller, har märkt att det blir så när hon står emot och inte galopperar på så mycket som jag vill. Är vi ute med andra och de får galoppera i förväg så har jag inga problem att stå upp ordentligt, och jag blir mycket mindre trött... Vet inte riktigt hur jag ska träna det, fick ju igång henne ordentligt för nån vecka sen, men nu har det varit sådär igen. Hur får man sin häst lite mera vild? (jag räknar tyvärr med att man inte kan det, utan får vara nöjd med det man har och göra det bästa av det, eller hitta en ny häst)

Filmen:
Sunken road är bortklippt då hela hinderkomplext var dolt bakom träden.

Och här kom jag från ingenstans:angel:
Såg filmen på FB och och ville bara komma med några tips, tänkte att det var bättre med en novell här;)
Tycker ni är duktiga och har gjort stora framsteg!
Precis som domaren sa behöver du träna på att komma upp ur sadeln. Tänk stigbyglen lite längre ut på tån, sänk och skjut fram hälen. Nu hamnar foten lite långt in vilket gör att hälen kommer upp och skänklarna åker bak. Där får du sedan sämre effekt av skänkeln. Det gör att du istället blir lite tjatig med drivningen och hon lyssnar mindre på dig. Tänk att du ska driva vid sadelgjorden och inte bak på magen. Kan också hjälpa att tänka lite ut med knäna, klämmer du med knäna åker underskänkeln ut.
Hon tar ju inte skänkeln superbra, där tror jag du ska jobba vidare som du gjort. När hon inte reagerar PANG! och sedan lugn och stilla igen, inte tjata.
Det syns tydligt på vattnet, ett ponnystopp:angel:, hon börjar bromsa in och du säger "jaha, nähä vi lägger en volt då". Ge inte upp, utan RID hela vägen fram. Blir du starkare i din skänkel får du henne att fortsätta även när hon vill dubbelkolla ngt:) Sedan ju fler banor hon/ni ser och ju mer rutin ni får dessto lättare går det!:up:
Att du inte orkar stå när du rider ensam är troligtvis för att hon inte bjuder lika bra då, du måste driva och då sätter du dig ner.
Får du bara in hur du ska driva och hittar sitsen där så kommer det bli superbra sedan! Träna, träna, träna ;):up:

Tips igen, passa på att titta på ryttarna i terrängen nu på VM, kolla skänkelläge och hur de står upp. Så du har en mental bild att ta fram när du rider sedan.
 
Snabb rapport
Jävlar vad litet det är med kort bana. Man gör ju inget annat än svänger :)
Lite spänt och jag kunde inte rida i det tempot jag ville eftersom vi får svänga så mycket. Det resulterar i för långa tyglar. I slutet blev hon trött och då tappade vi nosen. 66,45%
 
Dagens novell :o:

Min häst har känts aptråkig hela veckan och jag blir så frustrerad när jag inte får till det! :( Har också jobbat över 1-2 timmar varje dag så det hinner bli mörkt, så hon har vilat en del. Idag flyttar vi hem till stallet igen, för regnigt och mörkt för att det ska vara kul att ha henne på bete längre.

Galoppjobb i onsdags som inte kändes bra heller, hon stod emot och jag trött och matt.
Igår åkte vi till Flyinge för att starta stilterräng i 100-klassen, debut!
Jag har inte varit på den banan på över ett år, och har bara hoppat 1 av de hinderna som ingick i banan. Kul bana med sunken road med stock efter upphoppet, spets på böjt spår efter ett stort bord. Trippel brush på böjt spår efter en bank med 2 nerhopp och sen avslut med en stor trakhener (stock med grav under). :bump:
Känslan när jag gick banan var att hinderna var stooora! :nailbiting: Bordet som var hinder nummer 4 var hur långt som helst. Har ju hoppat höjdmaxade lättklasshinder hemma på träning, men de är inte så maffiga på längden.

Vattnet var rätt snällt med en låg stock i nerhoppet, men grus i landningen innan vattenbrynet, så man hoppade inte rakt ner i vattnet. Anade att Chatsi inte tänkte hoppa ner där på första försöket, hon är försiktig med nya vatten. Planen var att sitta upp så att jag satt kvar om hon stannade, så att vi kunde rida på igen.

Hon kändes något lite bättre på framridningen, så jag hoppas vi kan hitta tillbaka till känslan vi hade för några veckor sedan igen.

På banan så hade hon glömt att vi var där för att hoppa (långt glapp mellan framhoppningen och starten). Andra hindret en stor oxer som stod i vatten efter nattens regn, lite otäckt när hon tittade på vattenpölarna istället för på hindret, men kom över utan problem. Hon blev supermisstänksam när hon fick syn på sunken road, och stannade på kanten. Jag hade kanske kunnat trycka ner henne, men vi skulle ju upp och över stocken också, så jag gjorde en volt och red på igen istället. Mycket tveksam häst hasade sig ner för kanten, men upp och stocken inga problem! Hoppade glatt spetsen, trots att vi aldrig hoppat en så stor spets innan. Stopp på vattnet, men ner på andra försöket. Lite mindre tveksam på nerhoppen på banken, och sen råkade vi glida ut i svängen inför triple brush, men hon tog den på snedden. :love:
Tittade inte ens på graven till trakhenern.

Summerat så var jag nöjd med känslan!
Sen fick jag skäll av stildomaren för att jag sitter ner hela tiden. :o Sitter gör jag kanske inte, men jag står inte upp riktigt heller, har märkt att det blir så när hon står emot och inte galopperar på så mycket som jag vill. Är vi ute med andra och de får galoppera i förväg så har jag inga problem att stå upp ordentligt, och jag blir mycket mindre trött... Vet inte riktigt hur jag ska träna det, fick ju igång henne ordentligt för nån vecka sen, men nu har det varit sådär igen. Hur får man sin häst lite mera vild? (jag räknar tyvärr med att man inte kan det, utan får vara nöjd med det man har och göra det bästa av det, eller hitta en ny häst)

Filmen:
Sunken road är bortklippt då hela hinderkomplext var dolt bakom träden.
@Marvin jag tycker ni är superduktiga!
 
@RostKaptenen: Hade en lång diskussion med @the_connemara igår angående detta.
Har konstaterat att när jag galopperar med andra framför så får jag efter en stund kramp i vaderna. Med lite sug framtill är det rätt lätt att stå. När hon är "tom" fram är det supersvårt, och jag blir trött i ryggen långt innan jag känner av vaderna. Ted tyckte att jag skulle "lacka till henne med spöt", min erfarenhet säger att hon inte bryr sig så mycket om det. Vi tränar vidare!

Kommer att ha besök hela nästa helg, svårt att kolla på terräng med en 1-åring i mitt helt barnosäkrade hus, attans!
 
Är för tillfället så in i nordens trött på min hästs bakben. Räcker med en mm mugg så är benet tjockt och sen ger de inte med sig. idag när jag kom ut så va båda bak tjocka och jag vet inte om de är mugg på g eller vad de är men jag ringde veterinären iallafall som ska komma ut på tisdag så får hon kolla på honom. Kan va så att det är nytt parti hö men han har aldrig reagerat så innan.
Ibland undrar jag om han vet när de är tävling på gång för de är banne mig tredje tävlingen han blir tjock i benen innan...:banghead::yuck::down: snacka om att gnälla av sig:D
 
Vi vann idag!! Helt bananas.
Ritten var ju som jag skrev innan sådär men i dagens startfält så räckte det :) Vann rosett, plakett och ett par Flex-tek stigbyglar från Tekna. Det spöregnade under prisutdelningen så vi fick vara i ridhuset.
2an hade 62% så vi var ju klara segrare. Så himla roligt. Kan inte komma ihåg när jag vann senast. Blev en lång dag för Divan, vi startade 13.38 och prisutdelningen var 16.30 typ. Hon har dock skött sig strålande och stått som ett ljus hela dagen.
Film kommer. Youtube dödar ju kvaliteen så ska testa att länka från FB.

 
@Jfrelin men grattis!!!!!

@sommarminne tråkigt med svullnader lokalt osv men alltså aldrig att jag ringt ut veterinär bara för det temporärt om hästen är ohalt och det bara är ngt som verkar ha svullnat i bägge bak , det är ju troligtvis ngn reaktion av ngn sort foder eller annat, och är den ohalt och opåverkad osv i sig så aldrig att jag haft ngn vet som ska komma ut utifrån det bara?
 
@mackan Han har haft ett par krustor på ena bak som varit svullet i all oändlighet känns de som just nu. Har en veterinär jag är lite tjenis med och hon skulle ändå åt vårt håll så jag känner att jag vill ha ett par ögon på de och de bokade jag in igår och sen utöver de så va båda svullna idag. Jag blir jämt bara så nojjig över att jag ska missa ligamentskador, frakturer och senskador när han allt som oftast lyckas med sår med lymfangit eller mugg. :o
Jag har haft sådan himla otur med hästarna innan honom så jag är nojjig att jag missar något allvarligt även om jag vid det här lagret borde vant mig vid hans vita överkänsliga ben:wtf:
 
@sommarminne
AEDBD616-F650-41A2-8759-967ECA2B506C_zpsruwmz3mr.jpg

 
  • Gilla
Reactions: oxo
@mackan Han har haft ett par krustor på ena bak som varit svullet i all oändlighet känns de som just nu. Har en veterinär jag är lite tjenis med och hon skulle ändå åt vårt håll så jag känner att jag vill ha ett par ögon på de och de bokade jag in igår och sen utöver de så va båda svullna idag. Jag blir jämt bara så nojjig över att jag ska missa ligamentskador, frakturer och senskador när han allt som oftast lyckas med sår med lymfangit eller mugg. :o
Jag har haft sådan himla otur med hästarna innan honom så jag är nojjig att jag missar något allvarligt även om jag vid det här lagret borde vant mig vid hans vita överkänsliga ben:wtf:

fast du: ligament skador, frakturer och senskador? då har du inte en opåverkad häst inte ens i tidigt stadie....
försök släppa din nojja utifrån ev tidigare erf som jag iof inte vet ngt om. Men alltså lite jämntjock i parallella ben osv och om du har vita och ett muggben sen länge osv som allmänt kan svälla lite så lita på ditt egna sunda förnuft om det bara är det och inget annat eller ngt som verkar bli värre osv och ffa att hästen är helt fräsh i övrigt.
Jag kanske är luttrad jag vet inte, men även om jag är det personligen så alltså ingen behöver ta ut hemmavet för att titta på ngn parallell temporär svullnad om hästen i övrigt inte är påverkad. Om du är orolig så isåfall ta in den på ngn genomkoll på klink det kan jag köpa om man är nojjig eller orolig allmänt , men hemmaveterinär och ohalt häst och bara ngn lite påfyllnad i bägge bak nu nyligen några dagar eller vecka? Nej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 396
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 252
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp