07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi tränade igen idag, och det gick betydligt bättre än sist. Jobbade henne på lina igår med chambon på, sprang bredvid och gjorde massor med övergångar och fattningar för att få igång bakbenen och slappna av i ryggen. Idag var hon mjukare och tidvis riktigt fin igen. Red igenom henne, och sen satt tränaren upp en liten stund och sen fick jag tillbaka henne. Gick inte att sitta i traven, hon spände till och studsade mig ur sadeln. Så då tog vi av den. :idea:

Barbacka var hon spänd en stund först, men sen slappnade hon av och blev superfin! :love: Mjuk och lätt i fram, rund fin form och gick av sig själv! Red bland annat en åttvolt i galopp. Har inte kunnat rida förvänd på volt innan. Härligt!!

Men fan att det inte ska gå att få till det med sadel! :(:banghead:

Nu är planen att fortsätta jobba henne med lina och chambon typ varannn dag och barbacka en dag i veckan. Sen borde jag göra nån typ av yoga/pilates, men fattar inte hur jag ska hinna det med allt annat.
 
Jag har också tränat idag. Är verkligen jättenöjd med nya tränaren! Hon sätter rätt mycket press på mig och jag får jobba ordentligt. Vi började med att rida ca 3 åttvolter per långsida i trav för att hitta en bra böjnng. När den funkade så red jag öppnor och var riktigt på henne för att hålla tempot genom hela öppnan. Gjorde samma i båda varven och varierade med att rida några diagonaler i skänkelvikning och även där rida på ordentligt framåt. Hittade stundvis riktigt bra känsla!

Galoppen jobbade vi med att hitta en samling och att jag verkligen kräver det av henne. Jag blir lite för snäl och vågar inte trycka på ordentligt och samtidigt ta upp henne. Red lite enkla byten och även förvänd som nu är riktigt bra.

Blev lite hattigt eftersom jag red fram ute och sen gick vi in i ridhuset för att ha väggarna att rida på. Där inne funkade dock inte galoppen alls för underlaget blev för djupt och hon fick helt enkelt inte med sig bakbenen:(. Hoppas att det blir bättre där inne.

Har även bestämt mig för att byta klass nästa tävling om två veckor. Är anmäld till MsvC2 men byter till LA4 istället. Vill inte rida C2an mer i år utan rider C1an resterande två tävlingar i oktober istälet.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Jag skriver sällan, ligger ju flera år efter er andra efter alla skador min häst dragits med. Men idag gjorde vi faktiskt vår första Clear round. Tränar på 90-100cm men ville bara ha en fin första upplevelse för Effie så hoppade bara 60 och 70cm. Felfri på båda rundorna. Mitt mål var att få en lugn och sansad runda då hon gärna drar iväg mot hinderna. Jag har endast varit hobbyryttare de senaste 15 åren och vet att det finns lite att jobba med, men en film kommer iallafall här:

Hon skötte sig verkligen perfekt idag. Så härligt att ha en häst som är lugn och sansad även på bortaplan :)
 
Effie tackar ;) Har siktet på några fler Pay and jump i höst och kommer att fortsätta rida för min tränare varje vecka. Hoppas vi kan komma igång på riktigt till våren!
 
@Marvin du gör säkert som jag, dvs spänner dig i ljumskarna o drar upp knäna och då är det svårt att komma ned i sadeln. För min del har det blivit lite bättre när jag var tvingad att rida ut i dressyrsadeln i 2 månader och satte då ett handtag i fram. På hemvägen satt jag ned hela vägen när vi travade och höll mig i handtaget så jag kunde slappna av för övrigt i kroppen. Hittade främst då en komfortfaktor i sadeln som jag innan avskydde o nu känns den lika "hemma" som min älskade hoppsadel. Jag tror helt enkelt att vissa har kroppen emot sig, RidIn påpekade det för mig en gång när jag provade Amerigo, dvs att vissa saker i min kropp gör att det är svårare att komma ned. Så då får man öva ännu mer än andra som har kroppen med sig!
 
Vad roligt det är att läsa om träningar och utflykter! Ikväll är det våran tur, hoppträning står på schemat! :D


Jag vet inte riktigt vad som tagit åt min ponny, hon är plötsligt alldeles ofantligt överpigg! Visst brukar hon vara pigg och glad men nu är det lite extremt. :o Alltid helt loj i stallet och skrittar i lugnt och nästan segt tempo från gården. Men så fort man skrittat och joggat fram så är hon förbytt. Taktar och letar spöken mer än nånsin och tar inte förhållningar direkt bra. Tar varje chans hon får att slänga upp huvudet och stirra på nånting farligt, omöjligt att jobba med henne när hon blir så...

Igår red jag en skogsväg och tänkte bara rida lite tempoväxlingar i trav men hon blir helt låst och springer bara på och letar spöken. Jag kände mig så ofantligt värdelös... Som en liten ponnyunge med noll kontroll som knappt kunde rida lätt utan bara studsade hit och dit. Så vi klättrade några gånger i en kort backe och sen skrittade vi hemåt... Till råga på allt är grusvägarna stenhårda igen och dessutom nyskrapade så det är stort grus över hela vägen. Hon haltar till ibland och går försiktigt så jag hinner inbilla mig att hon är halt. Så kommer man in på mjukt underlag och bomben kommer fram igen...

På väg hem finns en lägda som hör till mitt jobb som ska plöjas i höst så den får jag rida så mycket jag vill på. Den är faktiskt hyfsat plan tillochmed. Red in på den för första gången igår och lade henne på stor åttvolt, plötsligt blev hon sådär sjukt häftig att sitta på med jordens driv. Hade massor i handen men på rätt sätt, lyssnade fint på förhållningar och blev så rund och stor att sitta på. Hon har så sjukt mycket power att plocka fram när hon vill. Upprepade lite sen dressyrträningen och lade in lite galoppfattningar, sen skrittade vi hemåt. I räsertakt.

Blir så less på hennes letande i dikena, hon bara låser allt och blir helt opåverkbar. Funkar inte att reglera tempot varken framåt eller bakåt, hon bara springer på i sin egen lilla värld och spänner sig för allt hela tiden. Och då blir jag arg på mig själv som fastnar i handen, blir stel och sitter som en kråka, studsar i sadeln och har ingen kontroll. Nu när jag vet det mesta hon skyggar för och parrerar redan innan det hänt så har hon börjat leta nya grejer också... Så det går bara inte att rida bara helt lugnt och avslappnat rakt fram... Hon är ju alltid så himla fin och följsam på bana så det är så svårt att förklara för dressyrtränaren hur det blir. Alla verktyg jag får på träningarna funkar visst till viss del, men inte bra. I skritten är hon superfin (utom när hon ska takts...) men så fort man går över i trav är det borta. Funkar typ fem steg och sen blir hon spänd igen. :(

Jaha, depp depp. Hoppas på gladare mode ikväll efter hoppningen.
 
Shoppade ju lite nere på VM
En grimma


En boxskylt


En jacka



En piké



Sen köpte jag Mudfever (mugg) spray från Horseware som endast finns i England just nu och ett par ridstrumpor med VM tryck på. Dessa har dock min kompis som är funktionär där nere fått inhandla då min storlek var slut när jag var nere.

Har ridit idag. Första gången sen tävlingen förra veckan och hon kändes okej men inte så lösgjord. Har haft kompisar som ridit när jag varit borta så hon är igång.
Det var bara att ta jobbet. Innerskänkel mot yttertygel, övergångar och friskt tempo så hon började trava genom hela kroppen. Bra på slutet.
Imorgon ska jag träna för en tränare jag rider för ibland och på fredag ska vi tävla MSV C :o
 
@sommarminne Tycker det såg bra och jämnt ut! Visst kanske formen är lite låg för LB, där de kräver GP form, men han är mycket mer ihop och lösgjord nu än tidigare. Bra jobbat!
Skit i poängen. Ditt mål är väl ändå inte att rida LB?
 
@Jfrelin tack! nej jag hoppas på lite mer än LB i framtiden även om de känns som allt tar tiiiid. Tycker de är lite roligt att du skriver att han ser mer ihop och lösgjord ut för de känns så också:) De är fortfarande mycket häst men de känns lite mindre vingligt och yvigt på något vis. Domaren tyckte dock att lösgjordheten endast va värd en 5a ;)
 
@sommarminne Kom ihåg att domaren dömer vad de ser för dagen och även fast han är mer ihop och lösgjord nu än innan så måste ju domaren döma det den ser. Kan iofs tycka att 59% är lite väl lågt, borde varit 61%-62%, men om domaren låg lågt över hela fältet så skulle jag verkligen inte ta för hårt för poängen.

Alla kan vi inte ha denna form och gest :p


 
@sommarminne : jag tycker du fick rättvist betalt utifrån filmen och resultaten i LB!
Jag tävlar som sagt inte själv sen många år men är aktiv i övrigt och befinner mig i kretsen av domare, skriva protokoll på tävlingar sen årtjugonden osv och allmänt aktiv i bedömningssporten Dressyr.
Du har som sagt inte varit ute öht senaste året, och än mindre haft regelbunden träning för tränare osv som vi diskuterade tidigare och min reflektion utifrån din besvikenhet att du hade en annan känsla hur domaren skulle döma utifrån det du kände på denna tävling osv.
jag tycker resultatet är jätterättvist utifrån filmen.
Hästen är jättelydig. Och obrydd att vara på tävling osv med domartorn, dressyrstaket osv. Han lyssnar på dig och är lydig och uppmärksam osv - dvs du har alla förutsättningar på plats i grunden. Men poängen utöver det är rättvisa oavsett för hästen går inte i en LB form utan mer LC trots att det är en jättefint visad häst och lydig osv. Så jag säger såhär: du kommer ju få allt på plats utifrån det lätt som en plätt med mera arbete, mera konsekvent träningsupplägg osv! Det är en stor och valpig häst du har på alla sätt och du är liten också så det gör ju sitt till. Men det jag sett av några klipp från träning du postat osv så har hästen och du som ekipage alla möjligheter och långt utöver det du visade här från tävlingsdebuten sen ngt år i LB.
Bara att träna vidare och ffa sätta upp dina mål så du verkligen följer ngt konkret utifrån det. TRÄNA för ngn som du är nöjd med en gång i veckan eller minst iallafall var 14 dag. Ni kommer få framgång på tävlingsbanan jag lovar.
 
@mackan tack för utförligt svar! jag tror mest jag är lite bitter över att jag legat på högre % med mer missar och sämre känsla men jag är ändå jättenöjd över att han bara tuffar på och är med mig mycket bättre. vi behöver verklugen träna mer kontinuerligt för att få lite resultat.
nu gav vår bil upp (med fullastat släp inne på byggmax fem minuter innan stängning. skämskudde!!!:o) i förgår men jag funderar starkt på att testa ny tränare igen för henne jag tränade för sist krockar helt med mina arbetstider så jag kan bara vara med en gång i månaden och det blir för sällan. måste hitta någon jag kan träna minst en gång varannan vecka för jag kommer liksom inte vidare längre...
 
Det har gått bra att rida min plutt nu det sista. Idag red jag på banan och hade fokus på framåtbjudningen eftersom han hade en seg dag. Red en massa stora bågar och förvänd galopp i ett friskt tempo där han inte kunde backa av utan drev jämnt och hade ett bra sug. Nu blir det nog lugnt ett par dagar eftersom jag inte har någon som kan vara barnvakt. Ev kan jag hinna rida i morgon, vi får se. Men han verkar ha lugnat sig sen våra senaste bravader :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 255
Senast: Lobelia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • lära sig tömköra

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp