07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rapport från dagens tävling. Var ju med på en 1,10 idag, Hon skötte sig mycket bra och var nolla i grunden och fick 4 fel i omhoppning då hon inte räckte över en oxer. Banan var tydligen svår för det var bara 2 dubbelnollor och vi lyckades knipa 4de platsen :)
Mellan 1an och 2an är det en jätteläskig banderoll...... en likadan som hänger i vårt egna ridhus..... Planen var att lägga henne nära på räckena så hon inte skulle slå ut bommarna och det funkade ju.
Tekniken är inte alltid 100 men Beezie Maddens häst hoppar med frambenen i kors och gick ändå till final i VM :p
Jag är iallafall stolt över min dressyrhäst
 
Äh hon byter när hon behöver. Ibland sitter de i hoppningen ibland inte. Hon är så balanserad att det inte spelar så stor roll i dessa klasser.
Bytena sitter 100% på hoppträningen.
Dressyrbyten blir i höst/vinter. Samlade galoppen måste bli ännu bättre innan vi kan börja :p
 
@Fiorano Stadig ritt och fin form. Det är ju de där mellangångarterna som det fallerar lite i. Elasticitet måste bli bättre som vi pratat om förut.
Du red verkligen noggrant denna gång :)
 
516B9E9B-A6DC-46FE-A189-F2D8F8887A38_zpstappbneu.jpg

36701804-392A-460D-B71E-395ECFEF2C03_zpsh1if9ldb.jpg
 
Lite snopen säsongsavslutning här...

Häst gick bra i dressyren och presterade egentligen en rätt identisk runda jämfört med förra veckan, här låg domaren dock ungefär i snitt 5% längre. Fick 66% med väldigt fina omdömen. Stor gräsbana utan svängar i hoppningen passar inte oss, han hamnade lite i framåtläge och petade ett räcke, svårt att få honom entusiastisk på småhinder. Låg i alla fall första utanför placering med 0,4 straff marginal inför terrängen.

Testade en ny strategi till terrängen, och hästen var så fin på banan. Hoppade de fem första hindren utan att knövla, slänga sig eller vad han nu brukar kunna hitta på. Red upp mot sexan och plötsligt ser han hinderdomarna som sitter bakom (?) ett annat hinder istället för vid sidan så att man ser dem. Blev helpaff och gjorde en 180-rotation i luften, hade inte en chans även om jag brukar sitta rätt stadigt på honom oavsett vad han hittar på. Åkte i backen med en jävla smäll. Hästen sprang till säkerheten (20 m bort) och stannade snällt där. Verkade hemskt nöjd med sin egen prestation, jag också egentligen. Han var extremt fin på hinder och verkade superfokuserad, att han är så uppmärksam på sin omgivning är ju lite besvärligt, hoppas kunna få honom mindre reaktiv i alla fall. Men det var inget dummande av den vanliga sorten, och jaja... fick påpekat för mig när jag muttrade efteråt att jag inte har åkt av på tävling sedan 2009 (och då var det fall med häst, även där mellan hinder). Och han har inte slängt av mig sedan en gång i terrängen som 4-åring vilket var senaste och första gången. Så jag brukar i alla fall inte ligga och kravla i gräset så hemskt ofta.

Känner mig dock som en kärring idag, rätt ont i ryggen. Rejäl fallhöjd på den där. Huvudvärken har dock släppt, tur det. Ska hoppträna ikväll :angel:
 
Idag får jag tacka @Fiorano för tips om fattningar efter bakdelsvändning. Tog dock ett par fattningar innan jag fick en liten aha! Grymt fin bärighet efter dom fattningarna vi fick till bra och det märktes att det va jobbigt:bump:
Jag har även fått tag på en egen klippmaskin idag för en billig peng. Ska bli så himla skönt att ha en egen så jag slipper jaga reda på en när de är dags för klippnning:)

@Undret Jag fattar inte hur ni vågar hoppa terräng:nailbiting: Jag blir livrädd bara jag tänker på de haha. Hoppas du blir bra fort från ryggontet!
 
@sommarminne Jag tackar själv för påminnelsen om den övningen:D! Herregud vad minnet är kort:o. Den hade jag verkligen behövt göra förra veckan eftersom jag hade problem med att hon slutade trampa bak. Uppfattar att dom blir lite kvickare när man jobbar bakdelsvändningarna samtidigt som galoppen och dessutom blir bärigare och lättare att samla.

@Undret Säger samma som sommarminne. Att ni ens vågar!!
 
@Fiorano ja men först tycker jag de va lite svårt att komma ut bakdelsvändningen men när han kom framför skänkeln så blir de kanon. Och jag tycker att jag fick väldigt fin böjning i innersidan. Mycket bra:D Funderar på att ha en liten bok med övningar jag läser här så jag minns alls!
 
Tyvärr ingen film, var på andra sidan en ravin med skog emellan sett från startområdet där filmaren stod. Finns bara film på första hindren, sen dog telefonen också.

Och det är inte så farligt som det ser ut, hindren i debutant är ju mest små och söta. Går och längtar tills han har sina kval och har slappnat av i skallen så att vi kan gå upp i klasserna. Saknar att ha lite riktiga hinder att rida mot...
 
Alltid lika prydliga @Fiorano!

@Undret Kul att ni ändå är så igång igen att ni hunnit ut och tävla tom. Verkar ju som att det sakta men säkert börjar falla på plats. Även om det var du som stod för
fallet den här gången. :p
 
Idag blev det lite tömkörning/jogg/longering. Hon såg som vanligt anskrämlig ut på väg in från hagen, förstår inte vad det är. Efter lite borstning och påklädning är hon som vanligt och kändes riktigt trevlig. La fram
lite bommar.
Försökte mig på att filma lite... Jag är ju ingen stjärna på att hålla ordning på tömmar och pisk som det är. En mobil utöver så blir det som det blir. :p


Bonusbild på finhjärtat. :love:
10679857_10152721430084784_4678299911595855031_o.jpg


Imorgon åker jag till Irland en vecka och för första gången så ska hon hållas igång av någon annan. :nailbiting:
 
2014 är verkligen inget hästår för min del, och jag kan nog ärligt erkänna att jag börjat tappa sugen. Att sitta och rida på halvfart har ju inte direkt gjort susen för motivationen. Däremot känner jag mig inte trött och less på ridningen i sig, utan på att aldrig kunna utöva det ordentligt. Jag hade mer än väl behövt en till häst nu men har tyvärr inte möjlighet att lösa det praktiskt då jag bara har plats för en häst på lösdriften.

Min häst gick superfint idag, kändes verkligen positiv och framåt och gick stadigare och med mer bärighet än på länge. Jag kände ingenting av den eventuella orenheten. Däremot började hon hosta lite oroande efter ett tag. Det hör inte till vanligheterna och jag tänkte först att det var dammhosta, då hon hostade igår på den superdammiga longervolten. Men idag red vi ju på grusbanan en bit bort, och jag tyckte inte att det blev bättre. Hon hostade både i framridningen i trav och sedan i skov under passet. Joggade henne bara för att hon inte skulle bli svettig om nåt är på gång, men nöjde mig rätt snabbt då jag inte ville riskera nåt med hostan.

Hon har ju känts lite trött sedan hon kom ut på lösdriften, men inte varit trött i ridningen. Idag kändes motorn verkligen på rätta stället, men hostan oroar mig och när vi kom hem såg jag dessutom att hon hade en del vitt snor. Jag tempade av ren rutin innan vi gick ut och hon hade inte i närheten av temp. Funderar nu på att låta henne vila några dagar till för säkerhets skull, och helt ärligt känns det skönt att slippa rida. Inte likt mig men jag är så trött på att bara flumrida så det kan lika gärna bero. Tyvärr finn sju risken att jag har en överjävlig häst att rida till helgen, om det nu inte är nån fara med hostan utan hon bara går och samlar energi...

Hur skulle ni ha ställt er till denna hosta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 397
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 255
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp