Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när min nya är hemma kan vi ju gå med i denna tråd :)

Julius, swb f 2007 e Sandakan - Bonaparte
Uppfödd hos grannen till stallet där vi står och har sen föl varit hos mina tränare och nu är han min :)







Målet med Skatten är att han ska bli min träningskompis och att vi ska kunna tävla lite lätta klasser. Han har massa talang men är väldigt speciell att rida. Helfestlig tycker jag och det ska bli en väldigt rolig utmaning att ha denna lilla stjärna som komplement till min bästa grå.
 
Senast ändrad:
Idag försökte jag söka lite inspiration och åkte till ridhuset där det pågick träningar med en extern tränare söderifrån. Jag tänkte att det kanske kan vara nåt att rida för framöver ifall jag nu inte får rida för den jag är i kö hos.

Men alltså. Jag såg 4 lektioner och satt där i 3 tim. Jag ville gråta tidvis. Det var så mkt otroligt dålig ridning (ursäkta mig för min icke-ödmjuka sida) och än värre att tränaren var så fatalt urkass på att hålla vettiga träningar. Det var så krångliga övningar, rörelser som ekipagen inte var i närheten av färdiga för samt att vissa av dem dessutom satt och hackade på kandar trots att hästarna inte hade någon form av ens nästan lösgjordhet eller framme till bettet.
Jag förstod ingenting. Det var som att titta på ett husbygge där man börjar med att göra taket innan man gjutit grunden.
Jag satt ungefär såhär innan jag gav upp och åkte hem :eek: Det blev heller aldrig bättre, samma krånglande med varje grupp och riktig beklämd blev jag efter 2/3 av en träningsgrupp när den ena eleven till slut frågade hur hon skulle ha hästen böjd för att göra en sluta. Det hade de alltså ägnat sig åt i 30 min och hon visste inte sluta var, men hur kunde detta ha undgått tränaren?! Snacka om bortkastade pengar för den tjejen, och jag kan säga att jag frågade vad de betalade och det var inga kaffepengar.

Det värsta är ju att alla så sååååå nöjda med den här tränaren. Och jag undrar Exakt Vad är bra med detta? Hen kunde ju inte ens vägleda sina elever, och de har alltså suttit och ridit för den här i åratal... jag blir mörkrädd.
Är kunskapen hos gemene ryttare/hästägare här så pass dålig att man inte ser att detta är skräp? Har man aldrig fått se god ridning eller rida för en bra tränare, när man är nöjd med detta? Eller är man helt enkelt nöjd med att hästen (eventuellt) böjer på nacken och att tränaren ropar att man är duktig, så att man inte ens reflekterar över att man inte kommer framåt? Eleverna (de jag känner för att vi delar stall) säger tom själva att övningarna är så svåra att de inte kan jobba med dem sedan på egen hand när träningshelgen är slut. Tycker man att det är ett gott betyg?

Jag känner mig uppgiven :(:confused:
 
@stjarnfruft

Jag är tyvärr inte ett dugg förvånad.
Min stallägare tillika dressyrtränare var iväg och tränade för en ny tränare härom veckan.
En känd person i våra trakter. Tränaren började med att säga att hästen först måste gå på tygeln, sen kan de börja med framåtbjudningen.
Min tränare såg ut såhär :confused::crazy:O_o:cautious::wtf::down: och någon mer träning blev det inte.
Gå på tygeln innebar dra ihop hästen och få den att böja på nacken.


Idag har jag ridit första gången här hemma. Gick superduper!
Stora kruxet är att få honom att stå stilla tillräckligt länge så jag hinner få foten i stigbygeln och ta mig upp :p
Men bara jag är på plats så är han superfin, världens gladaste :laugh:
 
@stjarnfrugt och @Bison
Jag red Queenie för en dressyrtränare som också är rätt känd häromkring och skulle vara såååå bra. Queenie var 3,5, hade knappt gått i ett ridhus, vilket jag såklart talade om för tränaren. Men det första vi skulle göra var att slita hästen i munnen tills hon böjde på nacken. Sen skulle jag hålla henne i ett skruvstäd ända tills hon gav med sig...... Dagen efter skulle syrran rida och de skulle göra 10-metersvolter (självklart "på tygeln") i galopp... Hrm...... Tränaren körde samma taktik med varje ekipage, ner med huvudet först av allt.
 
Ush såna tjatiga tränare ni beskriver. Men @stjarnfrugt du är inte rädd att någon från ditt stall, eller träningsgrupperna är här inne o läser ? Eller ett uppvaknande är kanske inte fel. Men jag förstår att det måste vara tråkigt att inte ha fler tränare i närheten som man har förtroende för.

Kul @Bison att det går så bra. Min häst står inte heller stilla när man ska upp. Man får vara snabb annars landar man bakom hästen i stället för i sadeln. Jag vet inte varför jag aldrig blir färdig till att börja med godis när man hoppat upp, det har jag nämligen gjort med min fyraåring och hon går inte en meter när man sitter upp, hon vänder sitt huvud bakåt och inväntar godis.
 
@sassiball
godistricket är super! Det körde jag på min förra som tyckte uppsittning var otäckt när han kom.
Tveksam dock till att det skulle fungera med Skatten, han har nog inte tid. Allt ska hända nu på en gång, helst igår. Lite som kaninen i Alice i underlandet, måste skynda sig så han inte kommer försent.
 
@sassiball
godistricket är super! Det körde jag på min förra som tyckte uppsittning var otäckt när han kom.
Tveksam dock till att det skulle fungera med Skatten, han har nog inte tid. Allt ska hända nu på en gång, helst igår. Lite som kaninen i Alice i underlandet, måste skynda sig så han inte kommer försent.
Jag förstår, det funkar nog inte på alla, har väl haft det lite på känn med GP också, hon har brått iväg. Men ska ändå testa om jag kommer ihåg nästa gång.
 
@sassiball Well, jag tror inte det. Men om dom läser så varsegod. Alla lektioner var exakt likadana från början till slut så ingen behöver ju ta åt sig mer än någon annan. Däremot får man ju hoppas att tränaren läser det, det är ju denne som kan ta åt sig kritiken. Hen borde ju fundera på sitt upplägg om eleverna efter nästan en hel lektion frågar hur övningen ska ridas. Och jag vet att dom ridit liknande övningar förr, det har dom ju berättat. Men tydligen har det inte fått in tekniken bakom hur man gör dem. Och det var inte bara i en grupp som man inte förstod, så det är ingen enskild som behöver ta åt sig mer än tränaren då...

Jag tycker att man sätter sina elever i en jäklig taskig sits när man får dem att känna sig korkade och värdelösa. En annan ryttare sa till slut att hen inte visste varför det inte fungerade, och att hen inte kunde få hästens bakdel åt höger. Så kläcker tränaren ur sig typ "nä exakt".... Va!? Vadå exakt? Man säger väl inte så? Man måste ju få eleven att förstå varför det blir fel, att hjälpgivningen inte fungerar därför att och att då ta tag i det på si och så vis. Inte säga "exakt" och sen får eleven rida två varv till utan handledning och får till det sedan på egen hand och då är kommentaren "bra".

Jag trodde man betalade för instruktionerna. I en annan grupp fick den medridande eleven förklara för den andre vad de skulle göra, tränaren stod och tittade på och höll med. Wtf...
 
@sassiball
godistricket är super! Det körde jag på min förra som tyckte uppsittning var otäckt när han kom.
Tveksam dock till att det skulle fungera med Skatten, han har nog inte tid. Allt ska hända nu på en gång, helst igår. Lite som kaninen i Alice i underlandet, måste skynda sig så han inte kommer försent.

Min gamla var sån vid uppsittning. Hon lärde sig stå still när hon var ungefär 20 år, så det kan ta lite tid :D:angel:
 
@sassiball Well, jag tror inte det. Men om dom läser så varsegod. Alla lektioner var exakt likadana från början till slut så ingen behöver ju ta åt sig mer än någon annan. Däremot får man ju hoppas att tränaren läser det, det är ju denne som kan ta åt sig kritiken. Hen borde ju fundera på sitt upplägg om eleverna efter nästan en hel lektion frågar hur övningen ska ridas. Och jag vet att dom ridit liknande övningar förr, det har dom ju berättat. Men tydligen har det inte fått in tekniken bakom hur man gör dem. Och det var inte bara i en grupp som man inte förstod, så det är ingen enskild som behöver ta åt sig mer än tränaren då...

Jag tycker att man sätter sina elever i en jäklig taskig sits när man får dem att känna sig korkade och värdelösa. En annan ryttare sa till slut att hen inte visste varför det inte fungerade, och att hen inte kunde få hästens bakdel åt höger. Så kläcker tränaren ur sig typ "nä exakt".... Va!? Vadå exakt? Man säger väl inte så? Man måste ju få eleven att förstå varför det blir fel, att hjälpgivningen inte fungerar därför att och att då ta tag i det på si och så vis. Inte säga "exakt" och sen får eleven rida två varv till utan handledning och får till det sedan på egen hand och då är kommentaren "bra".

Jag trodde man betalade för instruktionerna. I en annan grupp fick den medridande eleven förklara för den andre vad de skulle göra, tränaren stod och tittade på och höll med. Wtf...
Så bedrövligt.
 
Och jag är tvärtom mot @stjarnfrugt :p jag är superinspirerad efter dagens Christoph Hess clinic.

De som red var
Emilie Nyeröd på Spongebob
Filip Ågren på Carina
Emelie Adenfalk på Winton
Camilla på en skolhäst som går GP från Strömsholm
Emelie Nyeröd Miata

Temat var happy athlete.
Klassisk tyskridning med öppen ganash och inga händer.
Man ska inte avsluta en gångart utan tänka att man börjar en annan. Alltså man avslutar inte galopp utan man börjar trav. Faktiskt stor skillnad i tankesätt.

Emelie N och Spongebob var superfina. Vilken fin unghäst. De tränade mest på att öppna ganschen och hitta den naturliga balansen.

Filip fick vända upp sina händer och det blev stooor skillnad på formen på hästen.

Camilla och Emelie N fick rida piruetter på en hand samt göra överstrykningar samtidigt för att inte dra i innern. Fantastiskt!

Emelie A fick korta sina läder 1 hål och träna på samling. Volt i hörnen med överstrykning, öppna 10m, mellantrav 10-15m, öppna resten och sen volt i hörnet med överstrykning. Den övningen ska jag sno!!
Sjukt fina byten gjorde de. Toppklass tyckte Christoph.

Man skulle tänka på att trampa ner hälen och rida med vaderna. Inte högklackat och sporrar i.

Emelie N och Miata visade mycket fina grejer men bäst var övningen de gjorde inför priuetterna. På diagonalen i trav, sluta ett par steg, öppna ett par steg, sluta, öppna osv. Detta för att då kvicka bakben inför piruetterna.

Alla fick trava eller galoppera av på helt långa tyglar, vilket man såg att några var obekväma med, samt rida i tvåpunktsits ett par ggr under passen.

Mycket bra clinic som höll på i 3 timmar.
 
Just ja han ville att man skulle hjälpa till med spö på bogen och inte bakom sadeln. Han menar på att bakom sadeln är hästen väldigt känslig och det blir mer en bestraffning när man petar där bak. På bogen blir det mer; kom igen!

Han frågade också om det fanns någon som ville bli domare och det vara bara jag som räckte upp handen. Han meddelade mig att jag inte kommer ha några vänner kvar :D
 
@Jfrelin Jag är ju inte alls avundsjuk... tror heller inte att det var den minsta skillnad på dina tre tim på läktaren och mina ;) Ska kolla in vad det är för clinics där framåt våren, hoppas jag kan pricka in nåt liknande och åka ner.

Hittade en tränare med det upplägget som sagt sista tiden jag bodde söderöver. Tysk beridare. Helt klart en magisk upplevelse att få rida för den personen. Tyvärr skadade ju min hsät sig så att jag inte kunde nyttja tränaren mer...

Jag brukar väldigt sällan tänka att det var dåligt att flytta hit. Idag är dock en sådan dag. Hela hästeriet känns raserat. Jag hoppas att den känslan går över :o
 
@Jfrelin Galet avis. Kommer aldrig nån sån upp hit och har clinic:(. Hoppas kunna få hit nån kul till nästa höst när underlaget i ridhuset är bra (hoppas jag) och läktaren färdigbyggd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Hingststationer
  • Dressyrsnack 17
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp