07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tråkigt Bison att du inte kommer ha kvar "din" häst, men självklart kan du ju vara kvar i tråden. Vem vet, det kanske blir en ny -07a!
Här är det mindre kul just nu!:cry:
Min rygg och mina leder har börjat spöka igen och har varit på undersökningar, provtagningar, röntgen och nu väntar datortomografi.
Hoppas bara att de hittar vad som är fel. När man vaknar och har så ont att man knappt kan ställa sig upp och har svårt att ens ta på sig strumpor blir man lite deppig.
Men bara att bita ihop och fixa häst, stall och min egen träning eftersom jag vet att jag mår bättre av att hålla igång. Men ibland känns det svårt att orka träna när man har ont!
Tur i alla fall att jag planerade in semester innan jul och jobbar inte förrän 26/12. Förhoppningsvis mår jag bättre då!

Nova och jag var och tränade dressyr igår. Blev mycket övningar i skritt pga min värk men ville inte avboka. Blev mycket sluta och skänkelvikningar för att få henne lite mjukare.
Har ju köpt dressyrsadeln till henne, blev en santa crus Arthur de lux, vilken är betydligt lättare att få en bra sits i jämfört med hoppsadeln.
Sadeln blev lite billigare än jag tänkt eftersom jag valde en begagnad som bara var 1 år och knappt använd och en sadel jag hade inlämnad blev såld. Så nu har jag 5000:- över att handla hästgrejer för!:up: För spara verkar ju dumt!;)
Ska nog köpa ett nytt träns. Lutar åt ett micklem. Det Nova har nu köpte jag när hon var 2 så det är ju ingen lyx att byta ut det.
 
Suck. Budgivningen trissades upp och det ligger nu 40.000 över mitt första bud. Jag velar lite med vad jag är villig att betala för en 2 rok med relativt "hög" driftskostnad... :(

Jag red till ridhuset idag. Tyvärr verkar jullovet ha börjat för det var fullständigt knökfullt. Men jag fick tänka att det är bra träning för mig, då jag blir oerhört störd av att ha 5 ekipage kringfarandes i ridhuset varav en longerar och tar upp en tredjedel. Ponnybarn är heller inte speciellt välplanerade i sin ridning, får jag välja rider jag med vuxna ryttare med samma planeringsbehov som jag själv, då kan man ju läsa av vart de ska :o
Jag måste verkligen komma tillrätta med såna här störningsmoment, för det är uppenbart att jag blir oerhört distraherad. Jag vill kunna planera min ridning, och jag avskyr att behöva slita tag i min häst för att någon helt plötsligt ändrar riktning precis framför en, eller sitter på en långsam ponny och inte fattar att det kan vara bra att hålla sig innanför spåret. Tur jag ska tävla i dressyr och inte hoppning, då framridningarna är mer kaosartade i hoppning :o
Fick givetvis inte till det lika fint som på träningen, men med tanke på rådande omständigheter är jag väldigt nöjd. Min häst stretade inte speciellt mkt, bara när jag glömde att lägga volter :angel: och jag lyckades få henne fint på yttertygeln i båda varv även om det såklart tog längre tid än när jag rider för tränare och har ridhuset för mig själv.
 
@stjarnfrugt Tråkigt med huset om priset trissas upp, men å andra sidan är det kanske ändå värt det att du får en rot och något eget?

Känner igen det där med folk i ridhuset. Jag rider helt klart bättre när jag är själv men precis som du säger är det något en bör träna på. Var tre andra i ridhuset idag när jag red. Med Barbie är det inga konstigheter men med Juno var det lite mer spännande:p.

Fick present idag av hennes ägare! Ett Ashfordträns från Hööks och det är så snyggt! Bilder kommer imorgon:D.
 
@Novalisa Verkligen tråkigt med din hälsa. Hoppas att ni får rätsida på den snart.
Jag är lyckligt förskonad från fysiska problem har jag upptäckt, när jag ser mig omkring vad folk får dras med. Jag har snarare huvudet som min akilleshäl ;) Men det är ju tur att det iaf inte är en kombination...

Alltid roligt att göra bra affärer :) Jag besökte lokala ridsportbutiken idag, de hade en låda med 70% på ridbyxor. Var där tidigare i veckan men hade inte tid att prova då jag skulle på visningen. Jag provade säkert 10 par idag, var ute efter ett par marinblå eller svarta med elastiskt avslut.
Blev ett par svarta knäskodda Eurostar med elastiskt benslut för 300 kr (!!!) och ett par vita helskodda, EquineHorse eller vad det hette. Lite för tjocka i tyget för min smak, men var inte för långa (vilket alla är alltid) och dessutom har jag bara oskodda vita MH sedan innan. Kan vara kul med ett par helskodda. Gav 120 kr för dom så kunde inte låta bli.

Hittade dock ett par vita oskodda Kingsland som var sååå sköna och skygga. Lite för långa såklart men var så tunna att jag tror att det gått att vika upp dom och ändå få ner i stövlarna. Det är ju det lilla kruxet för mig och mina korta ben, att tävlingsridbyxor måste gå ner i stövlarna. Med chaps spelar det ingen roll men jag tävlar knappast i chapsen. Jag köpte dom för 500 kr och tänkte att det blir perfekt en varm sommardag för de var tunna och smidiga. Men precis när jag skulle sätta ner dom i påsen såg jag att en söm gått upp och att dom fått nån fläck, och då ångrade jag mig. Blir de för långa för mig så kanske de inte går att sälja på Tradera om en söm är trasig osv så jag struntade i det. men nu vet jag iaf vilken stl jag har om jag skulle vilja köpa på nätet nån gång.
 
@Fiorano Ja amorteringskostnaden är försumlig på 50.000 kr prisskillnad. Men jag tänker att om det nu visar sig att jag inte trivs här alls, så är det ju trist om jag inte får tillbaka det jag lagt ut om budgivningen drar iväg. För sålt vet jag att det blir, frågan är om jag får igen pengarna eller går 50.000 kr back.
Det blir en månadskostnad runt 6000 kr inkl allt, här har jag 4600 kr inkl allt. Kommer inte kunna köpa en häst till och bo där, men det verkar jag ju inte kunna göra här heller. Isåfall får jag väl byta ner mig till en hyresetta.

Det är såklart billigare per månad med villa. Men känner jag mig själv rätt har jag inte nerver för att bo i eget hus. Jag är för nojjig för saker som ska gå sönder och krångla och bli dyrt. Jag vill inte lägga hela min buffert på att dränera grund om jag har häst, tex.
Gård med stall är en total utopi.
Alternativet är att bo kvar här i hyrestvåan, eller så ta att det blir 1400 kr dyrare per månad.
 
Det verkar som att Skatten blir kvar ett tag titt trots allt. Ägaren har gett mig ett förslag som jag diskuterat fram och tillbaka med min man, tränare och andra hästvänner. Jag kommer antagligen köra på det eftersom jag tycker så mycket om hästen.
Härligt bison. Vet ej vad som hände men skönt att det gick att lösa iallafall
 
Nu är jag på plats i Sydafrika och får på em ett samtal att Elle inte kan komma hem från kliniken i dag.:eek: Hon som ringer vet inget mer och säger att en veterinär ska ringa upp. Tiden går och ingen ringer och sen går de inte att få tag i någon. Panik. Till slut får stallägaren tag på någon via akutnr. MR har blivit försenad trots att hon hade tid 7,30. 18 va hon fortfarande på röntgen. Så hon måste va kvar över natten. Hyfsat jobbigt när jag har styrt upp med att hon ska hämtas, hon har inte med mat för ett extra dygn och stressen de innebär för henne att stå där 2 dygn. :cry:
 
@Charlotte1975 så jobbigt men är ngt akut med hästen ringer de! Förstår dock verkligen ångest att Resa bort så långt samtidigt som hästen står på klinik ! Se till att ngn ringer dig med fakta i morgon så du får koll men sov lugnt under tiden om du kan , som sagt är det akut ringer de , men självklart vill man som orolig ägare ha rapport oavsett som de utlovar .
 
@Charlotte1975 Åh mäh vad meckigt. Är säker på att Elle har det bra iallafall. Dåligt planerat av kliniken dock.
Ha en underbar semester!

*kl*
Själv är jag så sjukt otaggad. Hatar att inte få rida. Ska åka och tömköra snart och se hur hon rör sig. Fattar inte hur folk med konvalescenter står ut.
 
*kl*
Själv är jag så sjukt otaggad. Hatar att inte få rida. Ska åka och tömköra snart och se hur hon rör sig. Fattar inte hur folk med konvalescenter står ut.

Haha, Queenie har vilat en vecka. Nu har vintern kommit tillbaka med snö och härliga minusgrader så nu vill jag inget annat än vara ute. Men då ska hon vila!? Haha, bad timing. :p Tur jag har börjat sätta igång Treåringen så man är ute å springer efter honom varannan dag iaf. ;)
 
Verkligen fullt upp nu innan jul och jag passade på att klämma in en liten flytt av hästen också:angel:
Min har gått ensam i hagen nu dom sista åren så att få släppa ihop honom med hagkompisar idag va ren och skär lycka. Även om de är med lite skräckblandad förtjusning man kollar på dom när dom ska bli kompisar:nailbiting:
Så nu kommer han att få mer utevistelse och som jag skrev även kompisar så det känns väldigt bra i hjärtat. Stort plus att stallet är hur mysigt och fint som helst men otroligt trevlig stallägare som varit väldigt gullig.



Tänkte låta honom bo in sig nu i ett par dagar och sen så ska han få lite halvvila och skritta någon timme om dagen året ut tänkte jag. Sen efter nyår tänkte jag ta tag i att åka till ridhus så det blir lite ordning på torpet:D
 
Själv är jag så sjukt otaggad. Hatar att inte få rida. Ska åka och tömköra snart och se hur hon rör sig. Fattar inte hur folk med konvalescenter står ut.

Det gör man inte. Jag trodde mitt brutala missnöje framgått i den här tråden under året? :o :D

*kl

Idag förstod jag varför jag bor här. -5 grader och 15 cm fluffig nysnö på oplogade ridvägar :love: Min häst gick så jäkla bra ute idag, hon behöver få lite motstånd så att hon tänker på annat än hoppa kråka. Syn att dom är snabba med plogen, detta hade jag gärna ridit på ett tag nu.

Jag fick en förfrågan att börja rida en b-ponny vi har i stallet. En liten flicka äger den, men dom behöver nån liten vuxen som rider till den emellanåt. Den är gudasnäll men behöver som sagt nån som dressyrar den så att det blir lite enklare för flickan att få till det. Tycker att det är en bra tanke från föräldrarna att se det så.
Har inte ridit b-ponny sedan jag var 16 år... så nu blir man verkligen ponnyryttare. Om än tillfälligt och i små portioner. Tur den är maxad iaf, och har resning. En welsh är det.
 
Nu är Elle hemma. Den enda infon de fick va att de inte visste Om bilderna blev tillräckligt bra. WTF, ta fler på samma gång då! Sen så hade hon inga skor på sig och ingen hovslagare på plats en lördag. Perfekt att skicka hemmen häst som är halt på fram utan skor. Dessutom skrapar hon gärna i transporten. Så nu måste hon stå inne hemma tills hovis kan komma ut. Tror inte ens de fick med gammal skorna. Mitt missnöje med kliniken just nu är hyfsat stort, och min semester känns något förstörd hittils. När jag kommer hem ska de få höra vad jag tycker om detta.
Utöver de har jag i dag varit till Godahoppsudden, sydligaste punkten i Sydafrika. Sett massor av pingviner och druckit mkt rosé till lunchen.
 
Ta ett par glas till nu så ska du se att saker o ting genast ser bättre ut! ;):D

Skämt åsido, det är inte ok att göra så, framförallt att inte ta tillräckligt med bilder när hästen ändå är där i 2 dagar. Det är ju dessutom en grymt dyr undersökning att göra så den borde skötas professionellt direkt kan man tycka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp