07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Charlotte1975 Du sammanfattar ungefär allt jag ogillar med semester (fattas bara en magsjuka:p). Förstår verkligen din frustration! Hoppas att hovis kan komma ut direkt på måndag:). ....och kul med pingviner iaf:D!!
 
Lägger in här fast det kanske egentligen är OT. Har varit på utförsäljning idag och köpt lite "julklappar" till Bruce (mig själv :angel: ).

Bucas Sun-Shower 300kr (ord 995)
DSC_0627_zps22617544.jpg


HorseGuard överdragstäcke 200kr (ord 650)
DSC_0629_zps28786a04.jpg


Sprenger-stång 500kr (ord 1589kr) och eggbett 60kr
DSC_0630_zpsc085b96f.jpg


Var på väg att köpa ett OS-träns för 800kr också men sen såg jag att sidostyckena fattades :( så jag skippade det...
 
@Charlotte1975 Men fy så dåligt skött! Det ska du givetvis tala om för dom. Och jag hoppas verkligen att du inte ska betala en krona av de fördyrande omständigheterna med att ha henne stående där i 2 dygn :mad:
 
@stjarnfrugt Haha jag lovar att byta ut namnet :D;)

Natten i nya stallet verkar ha gått väldigt bra och nu innan jag åkte hem så stod han och valacken i stallet och åt ur samma höhög vilket givetvis värme hjärtat.
Märkte dock redan idag på morgon att han blev lite upprörd när dom andra gick ut innan honom så det blir väl till att börja med att vara ensam ganska omgående så de inte blir något problem. Ni som flyttat era hästar innan. Hur brukar dom va i just de avseendet?
 
@stjarnfrugt Haha jag lovar att byta ut namnet :D;)

Natten i nya stallet verkar ha gått väldigt bra och nu innan jag åkte hem så stod han och valacken i stallet och åt ur samma höhög vilket givetvis värme hjärtat.
Märkte dock redan idag på morgon att han blev lite upprörd när dom andra gick ut innan honom så det blir väl till att börja med att vara ensam ganska omgående så de inte blir något problem. Ni som flyttat era hästar innan. Hur brukar dom va i just de avseendet?

Queenie är alltid stencool. Blir lite upprörd om hon blir lämnad själv nånstans men hon går bara runt lite och gnäggar några gånger på sin höjd. Hon satt ju dock ihop med min 10a, dom var hopplösa att åka med tillsammans nånstans. :meh:
 
Hepp, då var det bara jag och Fille igen då.
Efter många om och men så körde vi hem Skatten igår.
Bara att börja leta igen.
 
@sommarminne Min har alltid varit rätt tacksam att flytta. Hon har aldrig varit desto mer orolig på nya ställen, lite mer vaken och uppmärksam på omgivningen men aldrig besvärlig. Hon har alltid legat och sovit första natten tex. Nu har jag ju bara flyttat henne i form av konvalescent senaste tiden, och det är klart att hon varit lite stissig till en början, men det tror jag handlat mest om överskottsenergi i kombination med nytt.
Flytten till rehabstallet tog hon med ro, men lösdriftsflytten i våras kom ju i samband med värsta vårbrunsten och då var hon pain in ass så jag orkade inte ens tjafsa utan hon fick bara gå i hagen en vecka. Dessutom en orolig flock generellt och hon var ovan vid dygnet runt-utevistelse. Men flytten hit var ingen större grej det heller, hon var lite bökig första dagarna men inte mer än att det gick att tala tillrätta.

Om din normalt sett inte har problem att vara ensam hade jag struntat i att han ropar nu. Det går över när han blir mer hemtam.
 
@stjarnfrugt Tack! blev lite lugnare av ditt svar:)

Min har bara flyttat en gång innan och då vet jag att han inte uppskattade att bli lämnad ensam i hagen själv den första tiden men de hakade jag absolut inte upp mig på. Tror de blir lite extra känsligt nu kanske när han gått själv så länge. Han är givetvis helnöjd över sina nya kompisar:D
Ska snart ut en sväng till honom igen och kolla om han överlevt en hel dag i hagen;)
 
Någon som har roligt tips på liten julklapp till stallägen som jag kan lämna på julafton i stallet? Gärna något som har med häst att göra :D
 
Idag red jag med kandaret på Bruce för första gången! Gick jättebra! :banana: Han är ju lite kinkig med bett och har gärna velat släppa bettet men han har blivit mycket bättre och det kändes ingen skillnad alls nu med kandaret. Hade inte direkt kontakt på stången men det verkade inte som att han brydde sig om att ha den i munnen i alla fall! :)

DSC_0633_zps33035a20.jpg
 
@sommarminne Han är nog bara lite ängslig och känner sig utelämnad på ett okänt ställe. klart han ropar efter sina kompisar. Det skulle jag också ha gjort om jag inte visste bättre ;)

*kl

Hur ska man bete sig för att banta sin häst? Jag fick pikar från tränaren att hon var tjock. Vilket jag är fullt medveten om, efter de här 9 månadernas ickearbete. Jag tycker att hon gått ihop lite efter att jag börjat rida, men att det stannat upp tyvärr.
Tränaren tyckte inte att fri tillgång på hö var någon hit. Vilket jag kan förstå också, men jag har inget vettigt alternativ tycker jag.

Antingen får hon ju stå på stall halva dygnet och bara bli fodrad 2 ggr/dag (3 ggr då jag kan lösa det med mitt schema), halm är jättesvårt att få ta på och att ha det som strö är bara att glömma. Vi har heller inte lagringsmöjligheter för rundbal som öppnat. Antagligen får hon stå ensam i hagen också eftersom det är broddsäsong nu fram till maj och iaf inte jag vill släppa ihop. Dessutom finns det ingen stohage utom lösdriften, folk blandar.
Givetvis inbillar jag mig att dom rör sig mer i hagen i lösdriften med 4 hästar, än vad hon gör ensam i en hage 12 tim/dag.

Hon har ju fri tillgång med hönät över balen. Och så äter hon 0,5 kg Krafft Muskel för att få upp proteinet. Och rids ca 1 tim/dag om man slår ut det på 6 dagar vecka.
 
Jag tycker du ska ta det lite easy. Hon är inte riden fullt ut så himla länge och kommer att gå ned i vikt så sakteliga oavsett om hon går på lösdriften. Galoppera mycket ute i snön så gör hon snart av med överskottet, önskar ngn kunde göra likadant med mig!!:p:D
Min Svarta går på fri tillgång och så nära lösdrift man kan komma eftersom dom åker ut kl 05 o in sent på kvällen och hon har verkligen lätt för att lägga på sig men rider jag bara ordentligt så är det inga som helst bekymmer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp