Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jadu, de äter nog 2 balar/månad gemensamt. Och då går det alltså ungefär 15 liter per dag (lite beroende på hur hårt man packar det i hinkarna och hur mycket lilleman orkar eller har lust att äta).

Den lille äter ju en ganska extrem diet just nu eftersom han varit sjuk och gått ner hemskt mycket i vikt på kort tid. Annars brukar de inte få mer än 5 liter per dygn vardera ens när de får mycket.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jo tycker med det är för mkt men vissa vill ge det. Min får mycket för jag tycker han behöver det. O ger hellre halm än mycket hö. Vill inte ha en snöboll till häst ;) Nejvars. Han fick fritillgång på hö innan julen för ja ville ha lite extra. Nu är det allvar som gäller. Så bantar lite på 7kg. Men hoppnigsvis kan ja snart gå upp på 8 som varit hans normalgiva tidigare. Men dom behöver tugga mycket så df föredrar ja halm som extra.
Men är nöjd över min foderstat så gott som. Har vartefter tänkt byta ut havren till musli. Vill inte blanda en massa.

Ja fast om du ger mer hö, mindre halm och mycket mindre kraftfoder så kanske du har ett annat sätt att få en glad häst i fint hull.

Jag använder havre som kraftfoder till mina. De får i stort sett fri tillgång till hösilage vilket innebär i snitt 10-12 kg/häst. Vem som äter vad vet jag inte pga lösdrift och gemensam fodring av grovfodret.
Ungpojkarna får komma in och äta havre blandat med lite korn och soja. Ger den mängd kraftfoder som får dem att bli rätt i hullet vilket innebär att 2-årige araben och 2-årige fjordingen och 3-årige friesern får lika mycket havre. Borde kanske inte vara så enligt foderstatsberäkningar men det är vad de behöver.
Som sagt, grovfodret vet jag inte hur mycket var och en egentligen äter vilket gör beräkningar väldigt vanskliga och ungefärliga.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

De tror att de är för att hon druckit för dåligt. Blev ju äntligen minusgrader här i Stockholm i helgen och vattenkopparna i hagarna frös och personalen gav inte vatten i hagarna och antagligen drack hon för dåligt när hon var inne. De hade 10 st till med samma slags kolik på Ultuna i helgen.

Vet. sa att det är 3 saker som skapar kolik i vanliga fall, förutom om de äter typ 1 kg sand såklart:)
* för lite motion, stämmer ju inte på oss då jag red bara ett par timmar innan
* ohygiensk mat, alltså de äter mögligt hö. Matkolik är extremt ovanligt om hästen inte lyckas tugga i sig ett par kilo osvälld betfor.
* vatten, det absolut vanligast och väldigt vanligt första gången det blir kallt.

Vet. ringde nu på morgonen och hon är helt frisk och hungrig :D Nu ska hon fodras upp med 2 kg om dagen tills hon når sin vanliga foderstat och så får hon gå begränsat i hagen och bara skrittas tills hon är tillbaks på full ranson.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag har jag och Fillebus varit ute en ordentlig runda i det fina vädret :laugh:
Riktigt najs väder och jätte fint på grusvägarna, kunde bara inte sluta rida;)
Och Fille som va full av överskotts energi och bus mådde nog bara bra efteråt, och nöjd va han!
Och så fick han ju stå inne och torka och få lite extra lunch, det var nog det alldra bästa ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

En parentes: vet. sa att det har varit ovanligt många kolikfall det senaste, hujedamej!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Det fina vädret med den fina snön varade inte länge här. I morse var det strålande sol men min bil har gått sönder så jag kunde naturligtvis inte ta mig ut till stallet då. Så det fick bli en barbacka tur i paddocken en sväng nu på kvällen istället. Nu hoppas jag på att det töar bort så att det går att rida :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vägde henne igår på skolan och hon väger 564 kilo och det känns helt okej iallafall.

Höhö.... får jag fråga hur hög hon är?
Min jättebäbis är 173 nu, grövre sporthästmodell och hon väger 680 X)

Hon är inte tjock egentligen, den övervikt hon har räknar jag med kommer försvinna när hon kommer igång och galopperar igen.
Tror hon kommer vara en "sådan där" 650kg-häst....

Hon får 11kg (torrt) hösilage + att hon pillar med gräset i hagen hela dagen.
Kraftfoder nu under igångsättning:
1 knapp liter Havens Sport müsli morgon och kväll
4 deciliter sojamjöl per dag
Multivitaminer + salt
1 liter blöt speedy-beet ('sockerfri' betfor)
samt äpplen och morötter

Det som kommer ändras/ökas på när hon sedan är igång är müslin.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hon mätte in på 167 cm på Kvalitéen i höstas. Hon är hannoveranare så hon är ju ingen tung typ direkt. Dessutom är morfar fullblod. Skulle gissa på att hon kommer väga in på 600 kg när hon är fullt musklad som vuxen, kanske några kilo till.

Har du vägt din på riktig våg eller har du använt mått och sen räknat ut?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag red vi lite på banan. Kass underlag men det gick att trava lite lätt. Skrittade dock mest och försökte flytta lite för skänkeln från hörnlinjen. Red lite skritt-trav-skrittövergångar också. Honär inte lika stadig i formen och går och grejar rätt mycket med munnen. Idag var dock första passet där hon skummade jämt i munnen på båda sidor:).

399714_2727965610240_1590181870_2333185_1956980184_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*
Idag kom min julklapp till mig själv - vita catago dressyrskydd! :d Pållan var skitig så jag provade lite försiktigt på det renaste fram- och bakbenet och de passar henne perfekt! Nu ska vi bara komma igång och rida igen.

Tänkte börja den här veckan med att skritta för hand, så vi gick en promenad. Vis efter förra igångskrittningen tog jag träns, kedja och hjälm... :angel: Hon skötte sig dock fint.

Hennes sår på benen läker sakta, har fortfarande kvar det på framsidan av bakkotan och lite mugg på det andra benet. Nu har hon dessutom ett sår och en stor bula uppe i huvudet mellan öronen. Fattar inte hur hon gör? Vi hade en liten fight när hon krånglade när jag satte på grimman och sen inte ville låta mig röra pannluggen ens. Jag vann. :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Stor tjej :D

*kl*

Har knappt kunnat sova i natt för att jag varit så nervös att hon ska få kolik igen. Vilket är så puckat eftersom hon aldrig haft kolik innan.
De har dock inte ringt från stallet så allt är nog lugnt. Dessutom plusgrader här idag igen så hoppas vattenkopparna kommer igång i hagen så jag slipper oroa mig om personalen ger henne vatten eller inte.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jaha då har pålle dragit av sig en sko igen!!! Jättekul när man försöker att komma igång:cry: Så det blev ingen tömkörning idag som jag hade tänkt. Kommer stackars pålle göra såhär var tredje dag kommer det inte finnas någon hov kvar.

Ne jag är inte bitter, inte alls:cool:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Rider inte skolor alls än. De introducerar jag inte förrän på slutet av sommaren/hösten som femåring. Samlande arbete är det sällan dom är klara för än och det räcker gott med skänkelvikningar:). Vet att andra här gör olika dock.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Lester fixar öppna och sluta i skritt, på fyrkanten och volt i skritt och trav. Rider få steg åt gången. Han behärskar också förvänd öppna och sluta på volt i skritt och trav.
Karl fixar öppna i skritt, förstår konceptet i tölt och trav men behärskar det inte.
Börjar förstå konceptet för sluta i skritt.
Med Karl behöver jag ha skolorna som redskap för att kunna reglera takten bättre i tölt, tycker jag. Vill hellre komma åt takten genom att flytta in bakben hit eller dit än att börja dra i tyglarna.

Vill poängtera att jag inte rider skolorna i samlande syfte, utan i syfte att hästen ska vara lyhörd för min sits och olika hjälper, och ska vara rörlig och böjlig och mjuk. Det innebär att det inte behövs så många steg - bara hästen svarar korrekt på det jag ber den om, så är det ju tillräckligt bra.
Sedan kan man ju spekulera i huruvida öppna på volt är samlande eller lösgörande. Likadant med förvänd sluta på volt. Antagligen mer lösgörande än samlande. Förvänd öppna på volt borde däremot vara mer samlande än rättvänd öppna på volten om man tänker på hur benen hamnar i relation till kroppen.

Jag kommer från westernvärlden och har aldrig ridit engelsk dressyr förrän jag provade i somras - startade ambitiöst LA och insåg att det gick alldeles utmärkt utifrån min westernskolning.
Rider dressyr för två instruktörer men de är mer inriktade åt det akademiska hållet och jag tror att man har en annan turordning för utbildning där jämfört med engelsk dressyr och halvblodsvärlden.

Visst är det härligt att det finns olika vägar till Rom!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag följer det som man får tävla på unghäst. Alltså som 5-åring LA = inga skolor. Kommer börja med skolorna i höst.

Rider skänkelvikningar och förvänd galopp.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Rider också skolor, men samma som föregårnde; ej i samlande syfte.
Rider det för att göra honom uppmärksam och smidig.

Fille gör öppna i skitt och trav, något steg i galopp.
Sluta i skritt och trav,
öppna och sluta i skritt på volt, öppna i trav på volt.
Förvänd öppna.

Skänkelvikning i skritt och trav, började i galopp innan vintern men inget som sitter..
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag rider inga skolor på min häst än. Men som Jfrelin så rider jag skänkelvikning och förvändgalopp.

KL
Nu är jag glad igen för min hovis kom förbi förut och slog på en ny sko! Nu är det boots på så får vi hoppas att den sitter. Ska nog åka och köpa nya boots strax innan jag åker ut för att motionera det lilla monstret. Blir nog tömkörning idag!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi rider inte heller skolor direkt...
Min tjej är ju så stor så vi fokuserar generellt på styrka och balans. Snart när galoppen är redo så ska vi introducera den förvända och beroende på hur snabbt den 'sätter sig' så blir det byten i sommar/höst.
I nuläget är hon kung (drottning...) på övergångar och sidvärtsrörelser ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
861
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 728
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp