Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Rider inte regelrätta skolor på min 07:a heller. Tränar dock sidvärtsrörelser i form av skänkelvikning men leker även med dem för att komma åt bogarna (på böjt spår, minska och öka voltstorlek, motställd osv) och gymnastisera honom samt få honom uppmärksam för hjälperna. Det kan nog stundtals tangera skolorna men de regelrätta samlande introducerar jag inte fören till sensommaren/hösten när han är stadig på LA-nivå.

I galoppen ligger fokus på bärighet och acceptans för ryttaren. Vi befäster den förvända galoppen och ska snart börja titta på galopp-skritt övergångar för att han ska bli startklar för LA. Galoppombyten har han haft naturligt lätt för hela livet och rena hoppbyten gör han på kommando (väljer att rida dem i lite lättare sits för att hästarna ska lära sig att särskilja byten man gör på hoppbanan och byten man gör på dressyrbanan), dressyrbytena tar vi dock tag i tidigast till hösten.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

Idag har vi haft underbart väder här!

Lite avrastning innan det var dags att sitta upp!
DSC_0111.jpg


Efteråt i hagen med endast en boots på eftersom han så fint gjorde sönder den andra i natt. Kul att köpa nya saker när dom går sönder på en dag. Men tur i oturen tog han av rätt boots ;)
DSC_0145.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Underbart! Vi har också haft jättefint väder, tyvärr med pissunderlag, frusen barmark med islager på. :mad:

Men, envis som man är så hade jag och Chatsi vår premiärtur för i år iaf. Hästen var tokladdad och for iväg och visade upp nåt hon tydligen lärt sig under vilan: Bocksprång i serie! :crazy:

Från stående på bakbenen störtdykning neråt med huvudet och sen upp med bakbenen. Körde 4 såna efter varandra, som tur är lyckades jag sitta kvar och avbryta där. Efter den urladdningen var hon lite lugnare och sen skrittade vi ut i ca 2 timmar och efter ett tag kunde hon skritta på som vanligt på lång tygel.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi rider inte heller skolor direkt...
Min tjej är ju så stor så vi fokuserar generellt på styrka och balans. Snart när galoppen är redo så ska vi introducera den förvända och beroende på hur snabbt den 'sätter sig' så blir det byten i sommar/höst.
I nuläget är hon kung (drottning...) på övergångar och sidvärtsrörelser ;)

Fattar jag dig rätt att du i stort sett lär in byten innan skolorna?
Säkert väldigt olika för olika hästar; mina (fjording och islänning) har inte direkt lätt för byten så jag behöver styrketräna dem rätt mycket innan byten är att tänka på. Har tanken att jobba mer på långsamt tempo galopp på Lester, samt i vår ge mig mer på den förvända galoppen igen, och jobba på med det tills det känns som om han skulle kunna byta. Om det sedan tar tre år så är det OK.
Karl är ju inte i närheten av långsam galopp än, men han är också bara riden sedan i våras (slutet av april) och har haft tre månaders vila också under den tiden så han är betydligt senare tagen. Och jobbar med takt och form och lite tempokontroll i grundgångarterna, samt att jag alltså har börjat be honom börja sig lite mot öppna och sluta, och lite skänkelvikning i skritt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Fattar jag dig rätt att du i stort sett lär in byten innan skolorna?
Säkert väldigt olika för olika hästar; mina (fjording och islänning) har inte direkt lätt för byten så jag behöver styrketräna dem rätt mycket innan byten är att tänka på. Har tanken att jobba mer på långsamt tempo galopp på Lester, samt i vår ge mig mer på den förvända galoppen igen, och jobba på med det tills det känns som om han skulle kunna byta. Om det sedan tar tre år så är det OK.
Karl är ju inte i närheten av långsam galopp än, men han är också bara riden sedan i våras (slutet av april) och har haft tre månaders vila också under den tiden så han är betydligt senare tagen. Och jobbar med takt och form och lite tempokontroll i grundgångarterna, samt att jag alltså har börjat be honom börja sig lite mot öppna och sluta, och lite skänkelvikning i skritt.

På den här hästen kommer det kanske bli så, som du säger är det väldigt individuellt =)
Min förra häst lärde jag inte byten förrän hon var 9 år, eftersom hon hade sådana problem med den förvända galoppen. Fortfarande i 120-klasser bröt vi av och fattade ny galopp om det behövdes :p
Min 07:a har väldigt lätt för byten, lite för lätt till och med och det är därför jag har kravet att hon i princip ska kunna gå lika lätt i förvänd som i rätt galopp innan vi börjar träna byten.
Om vi tar bytena innan de lägre skolorna sitter beror på hur väl hon utvecklas, men sidvärts sitter redan som sagt ganska bra (alla öppnar och slutor hit o dit är jag inte så noga med då vi tar det lite i takt med dressyrtävlingarnas krav), ryggning kommer inte på tal förrän hon har en jämn, stark framåtbjudning osv.

Igår tog hon de första små sprången för året, hon tyckte det var buskul :D :
hopp1_184400044.jpg


(Nej, jag kan inte ha henne helt lös för då fortsätter hon över staketet, haha!)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Byten gör Cero själv när vi galopperar. Galopperar vi långa sträckor så kan han byta ett par gånger, har inte fäst det utan han gör det "när han vill", inget som spelar någon roll för mig! Att han vill byta är bara positivt för mig eftersom jag inte kommer tävla i grenar där han inte får göra det, utan i körningen är det bara smidigt om han kan göra det. Men som sagt - inget framtvingat utan på eget initiativ.

Idag ska vi träna för en ny tränare, ska bli riktigt kul! Äntligen ska vi komma vidare till level 2, iallafall inom en snar framtid :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Vad långt alla verkat komma med sina 07:or. Visserligen har jag bara haft min i tre veckor.

Men galoppen är som en racermaskin, fattningarna är svåra också, visserligen är hon jätte duktig och spårar i fattningarna så hon orkar inte riktigt utan att oftast trava på in i fattningen, vilket hon får göra än så länge. Men sen väl i galoppen är det bara att hålla galoppen som gäller, 20 m volter går an, men att sitta i galoppen finns inte än så länge.

Traven är hon dock duktig i, har mycket bättre balans där. Och kan flyttas för skänkeln. Testade även stooor bakdelsvänding i skritten sist, två gånger åt varje håll sen förstod hon konceptet, duktiga lilla flicka :)

Men ändå, får lite panik när jag ser hur långt alla andra kommit.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Nu är vi igång igen jag och lilla ponnyn:). Nu är äntligen underlaget dessutom bra på stora banan så att man kan rida lite ordentligt. Nu känns hon betydligt vuxnare att rida på och har varit en pärla i skogen i veckan. Supercool ikväll med trots att en räv(!) envisades med att göra oss sällskap på banan!

Vecka tio kommer den superbra tränaren som jag red för höst tillbaka från USA och ska hålla lite träningar. Ska bli superroligt att rida för honom igen!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Nu har min lille gris trampat på vänster framsko så att det stack ut 3 söm på utsidan så det var bara att dra av den skon. Tur att det var den hoven iaf! Och han har även varit duktig och gjort sönder den andra bootsen. Han är dyr i drift min lille pålle! Nu får vi hoppas att hovis kan komma ut igen! :) Tur att jag har fler hästar att rida på!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad träligt att han drar av skorna hela tiden. Min har behållt sina på de senaste veckorna, håller tummarna att det fortsätter så!

Idag red vi ut igen, hästen betydligt coolare idag men verkar helnöjd med att få komma ut på äventyr med matte på ryggen igen! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kom på att jag kanske ska presentera oss också. Här är då mitt lilla sto e Geliuss ue Kapo.(som jag inte har nån aning om vad det är för hingstar) Hon är född i Lettland och kom till sverige som tvååring. Jag har som sagt bara haft henne i tre veckor. Hon har rätt mycke KWPN och Holsteiner i stammen. Men ser ut att ha endel fullblod i sig också. Men i stamtavlan kan jag inte se att det är för äns i femte led.

Har som jag skrev förut endel "svårigheter" i galoppen, känner att den kommer få ta tid.

http://www.youtube.com/watch?v=d1V52wYTXb4

Vet inte om man får göra såhär, är inte jag som rider på filmen, men min häst är det.

Liten bild på oss.
gudlande.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Fin häst! Och med så stor galopp förstår jag att hon har lite svårt att bära sig. Men den kommer att bli helt fantastisk med styrka!!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja det är träligt. Ringde min underbara hovslagare nu för en stund sen. Det första han säger är: " Säg inte att han dragit av sig en sko igen!" Japp det har han var ju såklart mitt svar. Då säger han: "Ne, Fia nu får vi lösa det här för så här kan du inte ha det! Jag kommer i eftermiddag!"

Kan man ha en bättre hovslagare??:love:

Marymary: Fin häst och välkommen till 07 tråden:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja just nu känns det som att det kommer ta år innan vi kan rida igenom ett program :mad::D

oxo: Tackar :D


Det skulle vara intressant att veta hur mycket ni rider era små. Om man tar under en två veckors period te.x. Hur mycket, och hur hårt? Och har ni planerat in någon vila för era femåringar detta år?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det skulle vara intressant att veta hur mycket ni rider era små. Om man tar under en två veckors period te.x. Hur mycket, och hur hårt? Och har ni planerat in någon vila för era femåringar detta år?

De två senaste veckorna har sett ut så här för Ariels del:

Vecka 1
Må. Vila
Ti. 5,33 km
On. Vila
To. 6,23 km
Fr. 9,23 km
Lö. 7,23 km
Sö. Vila

Vecka 2
Må. Vila
Ti. 5,72 km
On. Vila
To. 5,42 km
Fr. Vila
Lö. 11,19 km
Sö. 8,07 km

Då är det nästan bara skritt som gäller, eftersom det är så hårt i backen just nu. Vi kommer att smyga in mer och mer trav framöver, men jag vill inte trava alltför mycket på hårt underlag ännu.

Ariel kommer att åka till hingst vid månadsskiftet maj/juni, så hon kommer att få en vilopaus på åtminstone en månad. Sedan blir det mer mysridning fram till hon är högdräktig. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nu är vi bara under igångsättning fortfarande. Men planen för kommande tid är att hon ska gå två lite tuffare dressyrpass på 45-50 minuter/vecka, två uteritter i alla gångarter och upp och ner i backe, sen två dagar då hon enbart skrittas eller joggas lätt på banan. Är mycket styrka som måste sättas nu!

Tror hon kommer att få en vila på 1-2 veckor under våren och sen kommer hon att vila på bete en månad i sommar. När det blir beror på tävlingsterminen (men hon lär inte ridas under Falsterbotävlingarna:p).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Just nu går vi ganska lugnt rider mest ut då skorna sitter kvar ;)
Men det kommer nog bli så att jag tränar varannan vecka i dressyr så det kommer bli ungefär 1-2 pass på banan. Rider ut ca 3 dagar och någon dag blir det tömkörning. Sen ska jag väl försöka att börja hoppa lite mer regelbundet också. Men det blir ca 5 pass i veckan från och med nu. Passen på banan blir ungefär 45 min långa och uteritterna varierar beroende på underlag och väder.

kl
Nu är skon på igen.. och nu har pålle som plockar av sina boots på natten fått dom säkrade med några varv vetflex och silvertejp över det. Sen tog jag och sprayade på mängder med antbit spray så nu hoppas jag att han låter dom vara. Student som jag är så har jag inte råd att köpa nya boots varannan dag!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min har vilat en del under hösten på grund av en sträckning plus en semestervecka under jul när jag var bortrest, så sin vintervila har han fått. Till sommaren får han antagligen en eller två kortare vilor á 2 veckor och efter höstens sista tävling (målet är att avsluta med Champion of the Youngsters) så får han vila 4-6 veckor.

Just nu är han i kondition och rids i snitt 5 dagar i veckan. Inte mer eftersom jag inte tror på att rida unghästarna för mycket (lika många dagar i veckan som de är gamla är inte alls en dum ungefärlig måttstock när de är mellan 3 och 5 år gamla). Han går ett till två hårdare pass i ridhus varav ett hoppning (eftersom det är allt jag hinner just nu då jag måste köra båda hästarna till ridhus när de ska ridas vettigt så länge det är fruset och ingen snö). Sedan är resten av passen just nu mest lugnare skogsturer med mycket jogging på hårt underlag. Lika bra att passa på när det är så värdelöst vinterunderlag ute att stärka benen på dem med skritt och jogging ute.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Lester och Karl går ca 3-4 pass per vecka. Just nu endast uteritter pga klimatet. Paddocken frusen och inte tillräckligt mycket is eller snö för att bli ridbart.
Rids i alla gångarter. Ber om böjning mot öppna och sluta, skänkelviker över vägen. Jobbar med övergångar.

De har aldrig gått fler pass per vecka än så här, vilket verkar fungera utmärkt.
Två pass per vecka blir ganska korta, ett par kilometer bara, och då mest trav och galopp (om det inte visar sig att jag måste jobba skritten). Ett eller två pass lite längre, ca en halvmil.
När paddocken fungerar, brukar jag rida ett pass per vecka där, övriga är uteritter. Paddockpasset blir som regel 20-40 minuter långt.

Jag kör med andra ord med "kort men koncentrerat".
Resten av dygnet, när de inte rids, går Lester och Karl ute på lösdrift tillsammans med sju andra grabbar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
863
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 898
Senast: SiZo
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp