Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Härligt att hon känns så fin!

Kl
Regnet öser som sagt ner här så hästarna får stå inne en stund nu och torka och sen får dom nog täcken på sig.

Men jag undrar verkligen vart sommaren har tagit vägen!? Tur att jag inte har semester än och att vi bokat en resa till Rhodos så att jag får se lite sol iaf :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Härligt att hon känns så fin!

Kl
Regnet öser som sagt ner här så hästarna får stå inne en stund nu och torka och sen får dom nog täcken på sig.

Men jag undrar verkligen vart sommaren har tagit vägen!? Tur att jag inte har semester än och att vi bokat en resa till Rhodos så att jag får se lite sol iaf :)

Sommaren är hos mig för en gångs skull!
25 grader i skuggan och inte ett moln på himlen. :banana:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Men fusk:devil: Det hade vi i början på maj. Här nere är årstiderna helt huller om buller i år ;)

Men det är väl bra för dig för du ska väl få fölisar nu om jag kommer ihåg rätt :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Måste bara uppdatera lite trots att jag inte har några bilder än :) Den lille sommargossen är så himla go pch snäll med tjejerna så det är inte klokt! Han går med flugtäcke dagarna i ända och jag har inte tänkt på att verkligen titta på honom när han väl står utan, men i dag passade jag på när tjejerna ville att jag visar hur man longerar. Han har inte bara lagt på sig hull utan till och med börjat få lite rätta muskler minsann! Fortfarande ingen vacker syn förstås, men jag blir så glad när jag ser en förändring på så kort tid. Hade jag haft råd hade jag banne mig köpt honom av ridskolan...

Här hade det suttit fint med regn, vi har haft galet varmt sedan mitten av förra veckan och det är supertorrt överallt.

Här kommer ett par bilder, det har verkligen gått fort!

25juni.jpg


m_ne_anon.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Nu har Ariel åkt iväg till hingst. Lastbilen rullade på riktigt snabbt söderut, så jag hann inte hem från jobbet utan chauffören fick lasta själv. Tur man har en resvan tjej. :p

Nu övernattar hon i södra Stockholm i natt och imorgon förmiddag är hon framme hos hingsten. Förhoppningsvis blir det brunst redan till helgen, om hon brunstar som hon gjort tidigare år...
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

regnet öser ner... men hoppas på regnfri lucka imon fm, då blir det isåfall en skogstur, då ridbanan är en pool just för tillfället... Ares har iallfall fått åka på första träningen med mig för någon vecka sedan och det gick över förväntat, med det menas inte att vi tok red, utan han gick att lasta fint, skötte sig i transporten, var nyfiken på nya platsen, gick fint att leda på första tränings passet och ridning blev på pass nummer 2 och nu har vi fått saker att öva på ;) med det innebär att han vid träningar ska gå lugnt och avslappnat till ridbana och vid uppsuttet rider jag i skritt tills han slappnat av fint och efter det är passet slut... Haha, inte lika långt fram som era femåringar, men jag är mycket glad över att han är nöjd nu med livet och visar att han gillar att bli ompysslad och vill vara med ;)

Häst nr 2 fick oxå vara med på träningen och där är vi som eqipage i utbildningen ungefär som ni är, bara att hästen är 9år, där av att jag ibland nämner träningar vi gör i denna tråd, i mitt stall får man bortse lite från ålder och istället se hur långt man kommit ;) med Love ska jag nu försöka komma igång med lite galopp, han har lugnat ner sig mycket nu efter lååång tid av lydnadsträning och skrittarbete i dressyren, men man kan säga att han är riden i 2,5år så då ligger han ju ungefär som 5åringar... ;)

Ares är iallafall helt orädd så min tränare sa att här har du ett perfekt exempel av en fälttävlans häst i framtiden, ooops, jag hoppar gärna små hinder men annars ligger dressyren nära i hjärtat så vete f*n om man skulle våga sig på fält tävlan ;)

Ni som ändå tävlar och tränar fält tävlan, hur började ni träna upp er? skulle ju vara kul för mig att lära mig ( och nån gång i framtiden kanske jag skulle våga ) ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ni som ändå tävlar och tränar fält tävlan, hur började ni träna upp er? skulle ju vara kul för mig att lära mig ( och nån gång i framtiden kanske jag skulle våga ) ;)

Jag tog med min häst på terrängträning och provade! Hade bara tränat terräng någon enstaka gång förut med en annan häst.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Är det många som har tappskor nu? Prince har precis kommit igång och har lyckats få av sig båda fram. Min hovis har semester så jag fick tag på en som kommer på fredag o slår på nya. Vill försöka göra nåt med honom fram till dess men man vill ju inte fördärva fötterna. Får kanske bli en promenad ikväll. Hur gör ni?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hade hovis ute igår kväll så min har alla fyra på plats än så länge! ;) Om mina får tappskor beror det på när hovis kan komma ut, är det lång tid drar jag av andra bak/fram (vilken det nu är som tappats) så det inte blir snett och låghalt. Då blir det lugn motion på mjukt underlag (typ lägdor). Kan hovis komma ganska snart (inom bara ett par dagar) får dom gå som dom är och stå helt.


KL
Jag svävar fortfarande på moln! :love:

Igår jobbade jag och följaktligen fick hästarna stå och göra ingenting. Men idag tog jag en tur på ponnyn igen ut i riktigt blåsväder! Först var hon lite trög, tror hon bosatt sig riktigt bra i sin hage med sin väldigt uppvaktande nordis. :D Han brukar vara jättelugn att lämna själv i hagen men nu blir han alldeles tokig och springer som en galning när hon går ut - han är kär. :grin:

Tog en lite längre runda och övade mycket luuuugn luuuugn. :D Det är mest övergångarna skritt - trav som är helt onödiga tycker Queenie. Hon studsar iväg i galopp så fort jag kortar tyglarna, så det övade vi på jättemycket i början av turen. Grusvägen jag följde i början var så hård så där övade vi att flytta för skänkeln i skritt vilket hon gjorde super! Behövde inte mer än sitta över lite tyngre på ena sittbenet så flyttade hon! :love: ÅH vad jag SAKNAT att rida ordentligt!!! Ni kan inte ana!!!

På turen skuttade vi över tre små träd och gick över en bäck två gånger, första hoppet hon gjorde måste hon varit en hel meter över den lilla stocken, jag såg ut såhär: :eek: Jag som inte hoppat på flera flera år tyckte det var såååå roligt, lilla flickan höll helt tydligt med mig helt och fullt. :D Dessutom provade jag mig på ett galoppombyte, vilket gick MYCKET över förväntan! Samling, samling, sitta om jättetydligt - hon tog kanske max ett travsteg och sen kom hon över i andra galoppen! :laugh:

Kom hem och fick gå ut till en mycket nöjd nordis som var genomsvettig efter sitt jagande längs staketet... :grin:


Är det nån som har tips på hur man kan öva enkla byten? Hon har jättelätt för att ta galopperna från både skritt och trav, är dock starkare i höger.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

jaha, då har Ares dragit av en sko fram, men han har kommit på ett nytt sätt att sätta hovarna i badkaret och dra runt på det så jag tror jag vet hur skon lossnade, men jag sitter och funderar på om jag ska ta av han skorna helt för han håller på och grejar med hovarna hela tiden och jag blir lite orolig att han skulle fastna nån stans annars, tränar honom så mycket från marken just nu och lite lite uppsuttet så jag tror inte han skulle börja ömma direkt heller, han ömmade bara i vintras när marken frös och det var då jag skodde honom... hovvis kommer ikväll men jag hinner inte vara där så tränaren tar emot henne ( hon ska sko sin häst) så får dom väl kolla och fatta något beslut... bus häst ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja min har ju lyckats dra båda fram så det blir ju inte så ojämt. Sen hade grannen slått sin åker i förrgår så jag fick rida på den igår. Mjukt o bra. Nu får han vila 2 dagar sen skor på fredag och lite premiärhoppning i helgen :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Du, jag SKA ha tillbaka henne! Jag saknar henne redan alldeles för mycket! :confused: Btw, jag har inte tränat på det så hon måste vara en naturbegåvning! ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hon är så underbar min lilla ponny!!!! :D Jag sa ju att hon älskar att hoppa! ;) Men bli inte för van, eller sväva inte för högt upp bland molnen för jag vill ha tillbaka henne sen ;) Testa bada med henne.. De är hel festligt! :bump:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Jag vill rida!!! Nu är det 21 dagar sedan som skorna togs av och jag har ju bara ridit två små gånger på honom sedan dess och han ser ut som en levande falukorv:grin::o

Hovarna börjar se bättre ut nu men jag får allt vänta några veckor till innan det blir några skor. Tog en bild på fetknoppen och det är ingen rolig syn:p Sen ser han ut som han har ett jättehuvud på bilden.
b3e22d1c.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Sååå tjock är han ju inte! :laugh:

Men hans hovar ser ju inte så trasiga ut? Eller är det något annat som krånglar?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Varit på "kurs" dvs träning både igår och idag. Igår var det markarbete och trixig lydnadshoppning, idag banhoppning.

Måste säga att hon är en liten pärla. Paddocken är nyanlagd med lite mycket sand i så det var tungt, tungt, tungt. Igår funkade det ändå hyffsat men idag... :crazy: Segare än sirap och jag orkar inte. Visst hon svarar fram, i två galoppsprång, sen back. Minsta tag i tygeln så var det soppatorsk typ. Att rida en låååång bana (i mina ögon) 11 hinder 12 språng, två gånger, efter att vi hoppat fram på några av linjerna först, ja det var jobbigt. Dessutom var det många tighta svängar, brutna linjer, tillbakasvängar som inte gjorde det lättare att hålla en bra galopp i trötta små ben.

Men hon jobbade på, vågade sträcka ut i hoppen så vi fick rätt antal språng på de relaterade linjerna, modig och vilja att göra rätt.

Första rundan fick jag resten av ekipagen att skratta åt mig, jag såg ut och kände mig som en ponnyunge på ridskolans lataste häst. :o Stigbyglarna i hålfoten, hälen upp och flaxande ben och armar. :angel: :p

Andra rundan blev bättre men jag fick ju inte pris för snyggaste sits direkt.

Det är dock bra med såna här pass också, att trots att vi båda var trötta och sega, ta oss igenom det, göra övningen och det ändå helt ok i slutänden.

Nu blir det två lugnare pass till sen två veckors vila.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Haha bilden visar tyvärr inte hela sanningen ;)

Det är höger fram som spökar, man ser tyvärr inte på bilden att den är helt trasig på insidan. Men det har blivit mycket bättre som sagt och nu håller han inte på att dö om jag leder honom på grus. Men jag vill inte rida på vägarna än utan skor :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det är inte lätt när hästen plötsligt är mycket tröttare än man är van vid!

Vi var och hoppade hos min fälttävlanstränare häromdagen och pållan var trött och seg och jag tyckte jag fick kämpa som ett djur för att få fram henne överhuvudtaget! Släppte jag skänkeln så dog hon. :crazy: Men trots att galoppen kändes blärk så fick vi jättefina språng över hinderna, runda och fina!

Tränaren var nöjd med att jag fick RIDA och inte kunde nöja mig med att åka. :p:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
863
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 898
Senast: SiZo
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp