Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Red för min dressyrtränare idag, Melroose gör enorma framsteg just nu. Min tränare säger detsamma, att det är skillnad från gång till gång Det bådar gott.
nästa vecka ska hon påbörja sitt välförtjänta sommarlov på två veckor.

iphone_353_4fec9c95ddf2b3419d000459.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Sååååå nu har vi äntligen varit hos Anna och jag är så lättad, hon behöver varken avlivas eller bli avställd som märr! :love:

Efter lite olika bedövningar för att släcka hälta i både vänster och höger framben, longering, böjning osv osv (Anna sa att detta var den mest spännande och konstigaste hältan på 25 år!! :eek:) så hittades till sist en hovledsinflammation i höger fram och INGET ANNAT FEL! (alltså inte halt i vänster, försökte bara maskera med det) :cry::laugh::love:
Så Anna sa att det måste ha börjat med att bogen vart riktigt låst efter den troliga omkullramlingen (kändes skönt för då hade inte distriktarna helt fel och vilan har vart bra) och så har hon även då vrickat till sig som utav bara den i hovleden men har maskerat allt hon kunnat med vänster för att verka pigg! :cry:
OCH SOM HON SKÖTTE SIG, FICK MASSOR MED BERÖM!!!! :banana:
Var också riktigt roligt att Anna berömde hennes rörlighet i hals & kropp och att hon var så liksidigt musklad! :laugh:

Hon blev sprutad med tuppkam och kortison (tror jag att det var) i höger hovled nu då och så blir det boxvila hela dagen imorgon efter alla stick i lederna, sen 3 veckor i grushage tills det är dags för återbesök!
Hon ska även ha metacam i 10 dagar nu och Hyaluron (stavning?) regelbundet nu! :)
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*KL*
Bäst att uppdatera vad som händer.
Nova har fått ett konstigt sår på ryggen. Från början såg det ut som sadelknutor men har blivit värre och öppet sår. Har varit i kontakt med veterinär regelbundet men idag kom hon hit. Och har aldrig sett något sådant!
Fick ge Nova lugnande för att kunna undersöka i såret. När hon kom ner under sårkanten var det som stenhård broskbildning. Fick ta biopsi prover och skicka iväg + antibiotika och någon vätska som jag ska rengöra med. Måste även köpa flugtäcke så att inte flugorna äter upp henne.
Eventuellt kanske hon måste opereras beroende på vad biopsin visar. Inte roligt alls i värmen och med alla flugor. Så här blir det ingen ridning med Nova på hela sommaren.
Tur jag har min andra häst att rida i alla fall.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kl

Nu har jag kört iväg Elle till utbildaren. Hon levde rövare i transporten och såg nyspolad ut när vi kom fram. Dock var hon snäll att lasta vilket jag gjorde helt själv. Förhoppningsvis kan hon sättas igång under sommaren. Veterinären tyckte hon var Ok, jag tycker inte att hon är 100%. Men hon ser mest stel ut i början så det är nog bra att hon får börja röra på sig. Ska se till att kiroprakton kommer och kollar på henne nästa vecka också. I morgon åker jag till Skåne landet och blir nog där hela juni. Kommer få häst abstinens , tur att man kan hänga på Falsterbo i alla fall.....

 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vacker som en dag är hon iaf! :love: Ser brun ut nu nästan?

Vi är på kurs i centrerad ridning under helgen. Chatsi tyckte det var det konstigaste ridpasset hon varit med om. Stod stilla i en kvart medan tränaren klämde och kände och flyttade på mig, och sen långsam skritt en kvart på lång tygel. Några timmars vila i box och sen ytterligare en halvtimmes träning. Chatsi var uttråkad och stod och suckade högljutt... :angel:

Det är nu solklart att jag behöver en ny dressyrsadel, djuuuup suck! :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Har inte skrivit på ett tag men nu har Divan och jag flyttat tillbaks till vårat gamla stall. Tyvärr inte samma stall som förrut så Divan är lite förvirrade men hon får iallafall gå ute dygnet runt. Tyvärr har vi fått sämsta hagen så vi får börja stödfodra nu på måndag redan, känns ju inte så kul men hon får iallafall vara ute med sin bästis.

Hon har ju vilat ganska mycket under våren så hon får ingen mer vila utan vi rider på varannan dag.

Här är lite bilder på första passet på utebana sen augusti förra året!!!! Vi hade utebana på andra stället men underlaget var sådär på den så jag longerade eller tömkörde bara där en gång i veckan.

Bilderna är tagna med iPhone och sen uppladdade, därav kvalitéen.

074.jpg


075.jpg


076.jpg


073-1.jpg


083.jpg


Och som synes är vi inte riktigt i tävlingsform ännu men det är 6 veckor kvar tills start :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jasså var inte centrerad ridning Chatsis grej? ;)

Sadlar är en jobbig del. Jag behöver nog två nya sadlar tyvärr. Eller iaf nu när han är så tjock :p

Jfrelin: hon är så fin din häst!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Då var min ponnyhäst halt :(
Var ute och promenerade en sväng. Inget speciellt hände men när vi kom tillbaka så ville han inte sätta ner vb. Så han får stå inne i natt så får jag kika på honom efter jobbet.
7b86e539.jpg


70ca5cf9.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja hon är ganska trevlig när hon vill :D
Igår hade hon och hagkompisen roat sig med att hoppa ur sin hage och gått på äventyr på gården. Vi flyttade dem till en annan hage med mer gräs och fler kompisar. Dock tar det en kvart att gå dit.

Idag har vi tränat för tränaren och det gick jättebra. Red skänkelvikningar och förvändgalopp.

Vad konstigt att han blev halt så där plötsligt. Kan han ha trampat på något?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ja, jag hoppas att han bara har trampat på något. Han har ju inga skor och är väldigt känslig. Det konstiga är att när man vänder honom ser det ut att sitta högt men när han går så ser det ut att sitta i bakre delen av hoven, har går på tå.

Men, men han står ju inne och har det bra nu så får jag kika på honom i morgon :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Håller tummarna för att ni ÄNTLIGEN ska få komma igång på riktigt nu!

oxo: Usch då, hoppas att det bara var nånting han klev på!

Jfrelin: Hon är LÄCKER! :love:

Novalisa: Lät inte alls kul! Har ni fått några svar än?


KL
Här är det fortfarande lite rosa moln. :D Ponnyn har skött sig med bravur i ridningen över helgen då jag red tillsammans med en kompis varje dag, vi red både barbacka och med sadel och skuttade lite stockar och utforskade lite nya vägar. Queenie tyckte det var jättejobbigt att gå på gamla avverkningsvägar - hon gatt ju lyfta på fötterna! :grin:
Idag tömkörde jag henne för första gången på över ett år tror jag, och jag säger bara MUMS! :love: Hon var hög och spänd i början och hon hade lite svårt att ställa sig till höger, men jag satte innertömmen som en graman en stund och sen släppte det. :laugh: Vänstergaloppen är jättejobbig och under ryttare ute i skogen blir allting helt enkelt för roligt så man kommer inte riktigt åt henne för att få den där låga runda formen i LUGNT tempo, men det hittade vi idag i töm! Det var såklart jättejobbigt, och i början försökte hon smita undan och ta fel galopp, men efter ett tag lossnade det och hon blev så rund och fin och jobbade på SUPER! :love: Höger galopp blev också lite snabb och "rusig" i början men vi hittade rätt där också till slut! :laugh:
Hade kort sagt en MYCKET bra känsla i henne på slutet när hon verkligen slappnade av och jobbade genom hela kroppen!

Det enda hon ligger på minus för är att hon aldrig slutade sparka åt min nordis, han fick inte ens titta åt hennes håll utan att hon förvandlades till en drake. En morgon kom jag ut och han hade en has i fotbollsstorlek. :mad: Turligt nog inte halt eller öm eller nånting, men vi byggde om hagarna så att han fick en gräshage intill henne istället - funkade mycket bättre!

Imorrn kommer syrran och hämtar igen ponnyn, kommer nog bli lite tomt... Ska tömma henne igen när J är här så hon får se och så jag kan ge lite tips också, det är nog bra att tömköra henne oftare så att hon får jobba igenom sig utan nånting på ryggen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Lillgrabbens sommarmänniska har högst motvilligt åkt hem till stockholm för några veckor så nu är det jag som får rida och pyssla med honom fram tills augusti. Provade för första och sista gången den här sommaren att rida dagtid - bromsar ÖVERALLT!! :mad:

Det blir till att göra annat under dagarna även i fortsättningen och ta ridningen och hästerierna sent på kvällarna. På nätterna fölvakar jag och förmiddagarna går oftast åt till de dagliga rutinerna och mys och gos med min 06:a som står avställd i väntan på röntgen av underkäken... :( (tandproblem)

Förutom de jäkla insekterna skötte han sig bra i dag, ett lättare pass på ca 20 minuter skritt och trav, han går gärna och fuskar med avknäppt nacke så just nu är det mest fokus på korta koncentrationspass där han ska bära sig själv istället för att bli buren så att säga. Han har musklat på sig lite under tiden tjejerna har pysslat, masserat och "tränat" med honom så jag ser fram emot vad som händer nu när han har bättre förutsättningar att orka med lite mer krav.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Nä, vad tråkigt! Hoppas som någon mer sa att det bara var en sten han trampa på eller liknande. Minns att Diablo trampa på en vass sten förra sommaren & blev blockhalt under ridturen. Hoppa av & tog bort den, men han var oren sista biten hem. Dagen efter var han som vanligt. Så hoppas det är samma för din!

KL!

Diablo vila lör-sön o skritta endast ut i måndags då han tappat båda fram. Hovis kom ut igår morse & slog på dom. Sen trimma stallägaren lite dressyr på honom på kvällen. Idag var hoppiloten ut & hoppa lite inför tävlingen i helgen! Han debuterar på regional nivå & går en 1m klass om dagen. (lör & sön)

574764_10150917240136778_1656078276_n.jpg


http://youtu.be/oTxoXGJ1sdw

Han river väldigt sällan men blev lite trött på slutet (varmt!) så petade bakbommen på oxern 2 gånger.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Duktig han är din häst! Och kul att du hittar så bra hopp piloter :D


Herr Grå var fortfarande "halt" idag i vändning i stallgången. Tyckte dock att han stod mer på hoven idag. Men det blir boxvila i morgon också så får vi se om det går åt rätt håll :)

Idag har det varit varm och alla otäcka kryp börjar leva loppan så Plutten såg ganska nöjd ut med att stå inne;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi har inte fått svaren än. Kunde ta upp till 2 v eftersom det är semestertider.
Visst blir man orolig av att gå och vänta och inte veta vad det är. Får bara hålla tummarna att det inte är en tumör.
Hon uppskattar inte när man rengör och behandlar såret. Både sparkar och försöker resa sig. Stackarn, men det måste ju göras för att det ska bli bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
837
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 413
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 492
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 837
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp