Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Nu fick jag tag i en vet och hon var inte alls orolig över såret, det ska tydligen läka hur bra som helst där och troligtvis är det en pinne eller annat som stuckit henne när hon traskat runt, som jag förmodade...
Men ändå, usch! :cry::crazy:
Vi får förmodligen tid idag (senast imorgon) så det ska väl ordna sig det också! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

I förra stallet var det inga problem med att ha honom helt själv inne kortade stund. Men om det däremot kom in en häst som sedan gick ut. DÅ kunde han bli stressad & försöka resa sig.

Enda anledningen till att han står i boxen nu är när han får kraftfoder, sedan släpper jag ut honom igen. Dom går ute dygnet runt. Men vill ju vänja honom vid boxen tills det är dags för att sova inne. :crazy:

När det är andra hästar inne reser han sig inte. Då kan han slappna av. Men om det däremot går ut en häst trots att alla andra är kvar inne, kan han börja resa sig. :crazy:

Så himla tråkig ovana! Är ju rädd att han kommer skada sig!
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Nu tror jag äntligen min häst är hel och redo igen! Har longerat henne sedan i lördags och hon ser ok ut! Längtar så efter att komma igång på riktigt nu!
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Går det inte att få upp ett ordentligt boxgaller hade jag nog satt upp två grimskaft eller nåt för att minska risken att han försöker hoppa över. Tycker faktiskt det är korkat att bygga boxar utan galler eller möjlighet till att sätta upp galler eftersom det finns hästar som din men framförallt som en säkerhet då man leder förbi andra hästar så vill man inte att en grinig kuse ska komma utflygandes som en huggorm.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Vi hade ju ett stort rabalder i mitt förra stall när en häst uppbunden i stallgången sparkade en annan häst i ansiktet då den stack ut huvudet och retades.

Akut resa till djursjukhus (det såg otäckt ut då sparken tog ovanför ögat, blev en jättebula och det rann blod ur tårkanalerna), dödshot, polisanmälan och vräkning ur stallet, varav de sista grejerna var ganska onödiga och ledde i förlängningen till att flera andra valde att lämna stallet.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Oh idag var Amazing så duktig! :love::bow::love::bow:

Hon fick beröm av vet hela tiden, himla trevlig och väldigt noggrann tjej som kom ut! :laugh:

A fick sin spruta utan problem och såret vid slidan :o var det inte heller någon fara med, det ska bara ses över så att det är torrt men tydligen så ytligt att det borde läka ihop på några dagar, men vi fick spolat lite och tempat igen, fortfarande igen feber men jag tempar några dagar till.
Sen var det dags att kolla tänderna och A fick lugnande för första gången, OJ så trött hon blev, lilla stumpan! :p:p
Men hon tog munstegen med ro och vi fick kollat igenom, en liten vass kant men inget annat, skönt! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Skönt att det inte är någon fara med såret, otäckt!

Jag och Chatsi tog en promenad i skogen idag och Chatsi lärde sig att plocka hallon. Varför ta dem ett och ett när man kan beta av hela grenen och mumsa i sig? :angel::d
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Åh hallon brukar vara en riktigt favorit! :d Det är så mysigt med promenader, var ute häromdagen, man glömmer av hur mysigt det är att promenera när man äntligen får börja rida! :)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Skönt att det inte var så stor fara med såret. Inte kul med sår nu i sommaren (inte för att det är kul nångång alls men...)

-------------------
KL

Idag hängde jag på två stycken andra på ponnyer (liten nordis och en isis) och red i skogen lite. På väg till skogen finns en jättefin gräsprydd väg, där skulle vi trava.
Nordisen travar på med hästlängder och försvinner i fjärran, isisen tippar på stadigt bakom oss. Syria har en riktigt bra framåtbjudning och jag klämmer till bara något och hon faller in i vänster galopp! :love: Saktar av där vägen kröker sig lite, kramar till lite igen och hon fattar höger! :love:
Äntligen så tordes jag!!! :bow: Äntligen så är jag igång igen! Tänkte ta en kort tur på fredag och sen på lördag har vi ju bokat in 30 min för instruktör på ridbana! Spännande! Är så pepp nu så det finns inte! :D
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Nej det är extra dumt med sår på sommaren när alla flugor vill kalasa, men detta såret ligger hyffsat gömt och ganska "trångt" under svansen så det borde vara ganska lungt, bara man kollar henne varje dag och det gör jag ju ändå! :laugh:

Oh så härligt, den känslan är underbar! :love: Jag är också superpepp, nu får hon ju naturligtvis vila några dagar och på fredag ska vi bort över helgen, men nästa vecka hoppas jag att hon är redo för ett par ridpass, lugna men ändå! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Igår var det hoppträning igen! :banana: Ariel och jag hade både studspremiär, hoppa bana-premiär och utbrytningspremiär. :p Den sistnämnda kom lite oväntat, hon hoppade så fint på första hindret och så smet hon emellan på andra (ett galoppsprång emellan). Tog mig två gånger innan jag fick henne över hindret, men sedan gick hon som tåget igen. :love:

Är sugen på att testa startfälttävlan i augusti, får se om jag vågar. :o
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Klart du vågar!!

Här regnar det och blåser som attan idag, men jag kände att jag var tvungen att rida. Tog in hästen och det visar sig att hon fryser så hon hoppar på stallgången... :crazy: Så nu går hon med fleecefodrat regntäcke. I Juli! :mad:

Vi red ut en sväng i skogen, tänkte hon skulle frysa mindre om hon fick röra på sig. Mycket skritt, en del trav och lite galopp där hon drog på rejält. Hon verkade tycka att det var kul att komma ut lite igen iaf.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Regn ja,,,,,, längtar efter ridhuset i Luleå! :love::bow:

Amazing var pigg idag, men inte så gosig, inget konstigt kanske :angel:

;)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Ja, nu när jag kikat på dressyrprogrammet så såg det ju inte helt omöjligt ut. Om vi dessutom klarar av en hel hoppbana på 60 cm så är jag nöjd även om vi inte kommer ut i terrängen. :p

Transport och hästhållare är bokat, nu väntar jag bara på att arrangören skall säga om det är ok att jag rider ponnyklassen på min ponny fast jag är vuxen. För 70 cm vågar jag inte hoppa än. :eek:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Kul att det går så bra för er!

Min tjej har fortfarande dålig framåtbjudning på ridbanan.. Det har blivit mycket bättre. Men när vi rider ut, hoppar terränghinder blir hon het som en tiger! Tycker jag såklart är jätte kul :D

Har ni några idéer? Ska jag fortsätta rida mycket sparsamt på banan, eller inte alls ett tag? Alla tips och råd välkommnas! :)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Ni som planerat visa på kvalitén och/eller championatskvalen, hur långt har ni kommit med ridningen?
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Min går stadigt på tyglen i alla gångarter och vi har börjat med mellangångarterna. Har även tävlat 3 ggr i våras, LC & LB, så vi har tränat på att komma iväg.
Kommer inte kvala till championatet. Endast Kvalitéen är intressant, om det inte skulle vara så att hon får sjukt höga poäng såklart för då kanske championatet är intressant :D
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Min ska gå kvaliteten är det tänkt. Går på tygeln till och från i alla gångarter och visar inte mycket mellangångarter, men kan galoppera på stället, alt på bakbenen! Hoppar en terrängbana på 70 cm och enstaka banhinder på 90, sen fegar matte, men vi jobbar på det.

:banana: :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 151
Senast: co-SMAD4
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 754
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 045
Senast: orkide
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 699
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Hönstråden II
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp