Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Knapp!

Min gjorde sin tredje start i en meter i torsdags och var felfri så nu är hon kvalad och klar till 4-championatet.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Min ska visas på kvalitén och championatskvalet i dressyr. Egentligen är han fälttävlans och hopphäst men råkar röra sig såpass att det är kul att se vad han kan få.

Då han är väldigt omogen i huvudet än och ganska mycket häst att rida när han slår den sidan till så har jag inte ens försökt kvala i hoppning och fälttävlan. Han hoppar dock banor och övningar runt ca 90-100 cm och alla typhinder i terrängen på debutantnivå. Men risken är för stor att han inte skärper sig på tävling och visning att jag ger honom vintern att mogna innan han får komma ut på riktigt.

Han ska alltså visas löshoppad, för att öka oddsen för höga poäng (då han hittills varit väldigt stadig och psydlig i löshoppningen, ett safe-card helt enkelt, istället för att hoppas att han kan hoppa upp till 110 uppsuttet snyggt just den dagen på ny plats och med publik).

I dressyren går han stadigt på tygeln i en för åldern rätt så bärig form. Vi över just nu enbart och stenhårt på att träna fram visningsbara gångarter (alltså flashighet, reglerbarhet, bärighet) eftersom det är det som gäller på visningarna. Efter den långa höstvilan som han kommer att få (efter championatskvalet) så kommer vi att fokusera mer på den faktiska dressyren och ridbarheten.

Han har precis vilat i nästan 3 veckor och jag satte igång honom i måndags. Första passet för dressyrtränaren imorgon och sen kör vi fullt ös mot Dagen D. Det som är prio nu är att få till löshoppningar så han kommer igång med det igen, inte gjort det på ett tag nämligen.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Knappnapp!

Nu har vi haft vårat första pass på ridbanan!
Anne (instruktören) började med att fråga vad vi gjort o hur långt vi kommit.
Sa att hon är riden knappa 40 ggr, bara galopperad på en gång sen i nov/dec då vi gått över två ggr och jag inte vågat sen i tisdags. Men är styrbar, accepterar inte helt bettet men har kännt lite på form i skritten. Så hon ligger lite efter sa jag.

Sen körde vi igång, skritta på volt/volter/stor åtta, travade på volt/åtta/serpentiner över hela banan. alltså övningar på att ställa om/lösgöra henne och få henne hitta och acceptera stödet i handen. Sen var nästa order, galopp. Gör det enkelt och bara gör sa Anne! Och vi bara gjorde och hon rullade på jämna och fint! :love: Båda galopperna, fattade dem fint.
Avsaktningen galopp-trav är bra men trav-skritt är inte fullt så bra.
Men sen fick vi trava av på stora fyrkanten och damen var fortfarande pigg och i tempoväxlingarna så la hon gärna in lite galopp, så hon var fortfarande rätt pigg.

På vägen hem så däckade huvudet ihop och det gick inte många knop på vägen hem. Var så kul att det gick så bra.
Anne tyckte att hon behöver acceptera bettet så kommer det att gå skit bra sen. Sa hon tyckte hon rörde sig trevligt samt att hon inte tyckte vi låg så långt efter. Skönt!

Längtar till nästa pass!
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Vad roligt att det gick så bra och kul att galoppen fungerar som du verkat lite orolig för:D

Grattis Emsan till kvalet!

Nu har vi bokat in våran första dressyrträning för säsongen. Vi kommer att åka iväg om 2 veckor ungefär så vi får nog sätta igång med lite trav och galopp tills dess:) Kommer tyvärr bli en träning i hoppsadeln för jag har inte hunnit eller orkat lägga ner någon energi på att leta dressyrsadel nu när han har vilat. Men jag får väl ta tag i det när han har bantat lite :p
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

*kl*

Idag hade vi lågpulsträning i 9,6 km jag och Ariel. Har hittat ett par vägar jag kan rida på utan att behöva vända, så planen är att rida dessa en gång i veckan och jämföra hastighet och puls för att lättare mäta framstegen.

Ariel tyckte det var superskoj att få jobba lite självständigt, men hon blev bara piggare och piggare ju längre vi var ute. :crazy:

Hoppas att morgondagens skrittur på två timmar kommer dämpa henne lite, men jag är tveksam. ;)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

*kl*

Idag höll jag på att få en resa som hette duga. :crazy:

Vi gav oss ut själva, det var tredje gången. Skulle ta samma runda som sist och som hon varit handhäst på många, många gånger. Allt frid och fröjd, högen med timmer som var väldigt läskig sist, travade vi förbi med bara stora ögon idag. Fåren var lite läskiga, särskilt när de rörde lite på sig, då sprang hon ännu snabbare vilket skrämde fåren som skrämde...ja, ni fattar. :angel:

Hur som ut i skogen, roligt, roligt, över stock och sten tills.... någon MER var i skogen. :eek: Såg aldrig vad, hörde bara, men gissningsvis en älg eller ett rådjur eller dylikt. Hon fick totalspunk och visste inte åt vilket håll hon skulle. Där någonstans kände jag att det här kunde gå hur som helst. :crazy: Efter lite snurrande, halvresande, några galoppsprång hitåt och ditåt så slutade det låta iaf och jag fick henne att gå i rätt riktning men adrenalinnivån var HÖG. Jag försökte lugna genom att sjunga lite, gick sådär. Vi kom dock hem och svettig häst har fått en ny definition. Skämdes nästan... :o

Men känns "skönt" att ha stött på det här, vad det nu var. Hon brukar ju överreagera lite första gången och nästa gång är allt coolt. Hennes mamma stannade mest och tittade när vi mötte vilda djur, även älg 10 m framför oss, så jag hoppas den ådran är nedärvd, bara hon får vant sig lite. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

*kl* Hoppat lite idag! Gick överlag rätt bra, men han blev trött fort :)
61046_1310901519.jpg


Ett litet porträtt också :) Står fast vid att rosa är manligt ;)
Cero_fick_vara_hoppeponny_idag_gick_ratt_bra_i_borjan_men_han_blev_ratt_sa_snart_trott_och_efter.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Verkligen skönt! Fan vad larvig man har varit! men som tränaren sa, bättre att man väntade på att man kändes sig lugn, annars så hade antagligen inte bäs varit lugn.

Håller även med: Grattis Emsan till kvalet!

Habina Kul hon tycker om att jobba! Ska bli spännade o följa resultaten!

klasselover han ser ut att tycka det är väligt kul! Hur hög är den lila/gråa oxern?
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Ja han han tvekar inte på ett enda hinder utan hoppar allt jag styr på :love: Den ligger på 70cm, högsta för dagen då vi annars hoppade 50cm ungefär :)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Blev ingen tur idag, då hon var gallig i bakkotorna. :( Istället fick hon stå ut med årets första schamponering och den var behövlig. Hon var väldigt smutsig. :angel:

Snäll stallkompis höll henne åt mig, så här kommer äntligen bildbevis på min fyraåring, tre dagar efter födelsedagen. :love:

110717-002_157670633.jpg


Hon är väldigt överviktig, men med mer träning och munkorg i hagen så går det sakta åt rätt håll. Hoppas nästan att årets hösilage inte blir lika bra som fjolårets... ;)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Habina Kul hon tycker om att jobba! Ska bli spännade o följa resultaten!

Ja, nästa år är det ju dags att starta PP och CR. Vart nu åren tog vägen. :eek:

Sedan har vi anmält oss till startfälttävlan om en månad, men det ser jag mest som en chans att komma ut och se lite nya ställen. Tror inte ens vi kommer ta oss runt dressyren. :p
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Kommer runt gör man väl alltid? :D:angel:

Idag har vi varit på terrängträning i vatten. En liten slinga ut i en sjö, och Chatsi gick i med lite tvekan. Jag är inte nöjd med dagens ridning, det var trångt och trixigt och det fanns ingen plats att galoppera på, hon hann inte se hindrena i tid och bjöd då inte på dem och jag red för dåligt. Hade henne inte tillräckligt framför mig, det blev dåliga språng och ryckigt och jag var både före och efter i sprången. :mad:

Det blev lite bättre på slutet när vi fick rida en lite längre runda, först trixa runt i vattnet, sen lite galopp, hoppa över lite stockar (där vi fick jättefina språng på en vagn med stockar) och sen bort till ett annat vatten där hon tvekade igen, men gick i efter lite övertalning och sen tillbaka samma väg igen. Vi fick dessutom vara draghjälp åt den andra (betydligt äldre) storhästen.

Först efter det var det som att hon fattde vad det var vi skulle göra och hoppade betydligt bättre när vi kom tillbaka till det andra vattnet igen. Vi hoppade en stock upp ur vattnet, men inte ner, får ta det en annan gång.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med min coola unghäst och arg på mig själv för dålig ridning. Det är dax att skärpa sig!
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jag lägger ut en exteriörbild på Cero med, vi var ju faktiskt iväg på premiering igår! :)
Nu_ar_vi_hemma_Cero_skotte_sig_relativt_bra_iaf_ville_inte_sta_stilla_men_i_ovrigt_duktig_Han_var.jpg


Bedömd med poängen 8-7-7-8-7 = 37p. Med lite mer träning hade vi nog fått en 8a på traven :)

Kommentarer: "God rastyp. Vackert huvud, kort brett ansatt hals, djup bål, starkt njurparti, välvinklat kors. Grovbent, korta skenor. Tät fram ngt tåtrång. Avspänd taktmässig skritt. Lätt trav med svagt påskjut."
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

kl

Om man nu har en dressyrhäst,varför ska man vara med på kvalitén där man måste visa hoppning? Vad är det för skillnad på kvalitén och championatskval? "Räcker" det med att va med på ch.kvalet? Är ny på det här med unghäst,så frågorna blir därefter;)

Hur gör/tänker ni?
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jag ska visa min dressyrhäst på både kvalitén och championatskval men det räcker att bara rida championatskval för att kunna kvala till Flyinge. Den löshoppning som finns på kvalitén är inte speciellt komplicerad och jag tycker nog att även en blivande dressyrhäst ska kunna krångla sig över några bommar. Dessutom tror jag på varierad träning och löshoppning brukar faktiskt de flesta dressyrhästar tycka är kul när man håller det på rätt nivå om/när man inte har en trevlig hoppryttare i närheten.

I ett större perspektiv, om man går utanför den egna hästen är det bara kvalitén som är avelsvärderande. Vilket innebär att man kan se och jämföra hur både mamma och pappa häst förärver sig och på så sätt enklare hitta de individer som ska fortsätta användas i avel.

För min egen häst hoppas jag dessutom att kunna bättre på siffrorna från treårstestet då dessa finns för allmän beskådning på www.blup.se.



ann80
Min är riden ganska mycket och går i en stadig form i alla gångarter. Hans ryttare jobbar för tillfället på att utveckla jämnheten i skänkelvikningarna och längningarna i trav.

Emsan
Supergrattis! Härligt att vara klar med kvalen redan!

klasselover
Han ser verkligen härlig ut på alla bilderna, kul att se bilder på andra fyraåringar också!
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Var iväg och tränade dressyr idag, tränaren (som är en petig kvinna) var nöjd med honom och tyckte att han är väl framme ridmässigt för sin ålder. Trevligt att höra.

Jag blev även omkommenderad (av tränare och ägare) och ska nu hoppa uppsuttet på kvalitén. Bäst att börja träna då kanske ( :angel: ), ska ringa hopptränaren imorgon för att planera hans kommande veckor.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Skuggi är nu riden i skritt, trav och galopp på bana och ute. Den 28. ska vi hälsa på honom och kanske provrida.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Kommer runt gör man väl alltid? :D:angel:

Haha, jag läste programmet och fick skrämselhicka direkt. Inte nog med att man skall galoppera på volt (!), det är dessutom arbetstrav hela tiden, något säger mig att man inte får rida lätt eller stå i lätt sits. :p

Sedan har jag värsta I-landsproblemet då ingen utav ridbanorna i närheten är 20x40, utan mycket större. Hur skall jag då lära mig hur små serpentinerna blir? :o
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Stega upp en 20x40.
Kolla med arrangören, det är mycket möjligt att lättridning är tillåtet på 4-åriga hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 039
Senast: co-SMAD4
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 713
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 952
Senast: orkide
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp