Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Igår hade jag ett riktigt skitpass med Ariel. :( Red igenom hela dressyrprogrammet och det ville sig inte med galoppen. Då jag jobbat lite väl mycket senaste tiden (dvs sovit för lite) så slutade det med att jag stod mitt på ridbanan och storbölade. :cry:

Snäll kompis som var med fick mig att fokusera om och istället träna nedsittning i trav (vilket gick bättre) och övergång till travökning i lättridning. Sedan fungerade plötsligt galoppen :eek: även om vi inte provade mer än en halv volt i taget.

Lärdomen blir att vara noga med sömnen och sänka ribban lite. Vi lär klara av dressyrprogrammet på ungefär 30 %, men det får bli så ändå. :p
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jag har inte skrivit här innan (och ännu mindre orkat läsa igenom hela tråden), men jag tänkte att det kanske var dags att skriva ett par ord?

Jag har en 4-åring (Figaro R - Ganesco - Kew Garden) som jag haft sedan födseln, köpte dock ut honom när han var 5 månader.
Det har såklart hänt mycket på dessa åren men jag har tagit det lugnt med honom i hopp om att han kan gå fortare fram senare om vi lägger mer energi på grunden nu när han är ung.
Hur som helst var han ute på sin första lokala igår och det gick verkligen super! En bom föll, men det var helt mitt fel!
Nästa tävling är inte förrän mitten av augusti och vi planerar att starta dressyr i september (en LB:1a kanske?).

Hoppas det funkar med bilden, detta med buke är inte min starka sida ^^,

dsc_0400-1ko_158235030.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Välkommen hit! Kul med en Figaro R avkomma (tkr om många utav dem jag sett efter honom).

Fashionistan Här så grät jag efter första galoppen efter att min slagit över ur galoppen. Är ett stort steg att ta sig över, men ack så härligt! :love:

Habina Vist är det ju så ibland. VI männsikor är väl för patetiska och inte tar hand om oss själva o så tänker vi för mkt. Men skönt att ni kom på rätt köl igen så snart! :laugh:

----------------
Stack ut och red på Syria idag, första gången sen passet på ridbanan i lördags. Hon var en riktig klippa igen! Fattade rätt galopp båda gångerna jag bad om dem. Travade på med framåtbjuding, känns som att det gå riktigt bra nu.
På söndag planerar jag att longera henne lite på inspänning (så som tränaren rekommenderade) för att få henne att utan ryttare och i lugn och ro få känna på bettet och försöka acceptera det bättre.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Habina Vist är det ju så ibland. VI männsikor är väl för patetiska och inte tar hand om oss själva o så tänker vi för mkt. Men skönt att ni kom på rätt köl igen så snart! :laugh:

Ja, tänk om man skulle sköta om sig själv lika bra som man skötte om hästen. :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

*kl*

Q är igång igen efter vilan (2½ vecka). Har ridit ett pass för dressyrtränaren och igår fick han hoppa för första gången på en månad. Häst överallt och högt och lågt, så fokus låg mest på att han skulle uppföra sig trots mycket som hände runt omkring och sedan hoppa en enklare bana med titthinder (pressening som låg över en oxer, grindar och fladdrande plastband på ett plank typ).

Alla tränare tycker i alla fall att han är i fas och nu ligger fokus på stenhård förberedelse. Jag rider all kvalitativ ridning för tränare (en hopp och en dressyrlektion i veckan) och mellan gångerna får han enkla pass i skogen. Så ser det ut fram till kvalitén nu. Sen en veckas vila ungefär och efter det 3 veckor stenhård fokus på dressyren inför championatskvalet (med så många dressyrträningar vi hinner med).

Efter det är det ungefär 2 månaders vila som gäller.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Han ser jättefin ut! Välkommen till oss i 07 tråden :)

Här har regnet öst ner, eller iaf när jag inte är på jobbet måste rida i morgon eftersom stackarn ska på sin första dressyrträning nu på onsdag. Vi får hoppas att det går bra. Skor får han på tisdag så vi kan komma igång nu. Sen hoppas jag att vi iaf kan träna dressyr minst varannan vecka så att vi så småningom kan ta oss ut på en liten dressyrtävling. :)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Idag blev det en skrittur på Cero, eftersom terrängbanan är 500m från stallet så red jag dit och de hade flaggat in hindren tills imorgon, så självklart tittade jag på banan :)

De flesta hindren har vi redan hoppat. Börjar med stigsprång, stock, paket i uppförsbacke (trälåda målad som paket), grav (är jag mest skeptisk till, sist ramlade jag av :D Men det ska nog gå bra!), kulvert, häck, pallisad, oxer i nedförsbacke, vatten, "hästen" (typ pallisad med hästhuvud i ena änden och sulky i andra).

Vi startar runt 10 imorgon förmiddag! Jag är lagom nervös, men jag vet ju att Cero hoppar vad jag än styr på så jag borde inte vara det. Jag hade nog varit mindre nervös om jag haft en vettig sadel, min nya allroundsadel kommer inte förrän nästa vecka, så jag får välja mellan barocksadel och dressyrsadel, och ja, då får det bli dressyr :D Wish us luck! :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Hah tackar, tyvärr gjorde det inte det ;)

Cero var trött redan innan start, fick aldrig riktigt fram honom. Vägrade på första hindret (där tänkte jag första gången att jag skulle avbryta, för han brukar aldrig vägra), sen kravlade vi oss över alla fram till nr 6, där blev det vägran x 2 (häck som han aldrig hoppat förr), sen stort hopp från stillastående tredje gången, jag flög i backen, ont i ryggen, höften och huvudet (lätt hjärnskakning)... Hoppade om 1an och 2an med draghjälp, och det var knappt jag fick honom över 1an då heller.. Dock väldigt nöjd att han inte ens tittade på graven!

På hemvägen däremot, sjukt bra tempo och hoppade hur fint som helst med bra bjudning över de 2 stockarna på ca 40-50cm på stigen på vägen hem.. Knäpphäst! Nu ska vi hålla oss på marken ett tag, fokusera på körningen istället... Framförallt, träna på att vara i grupp. Cero blir enormt ofokuserad bland andra hästar, när vi tränar själva hoppar han allt med bra bjudning, men nu.. Nä. Menmen, Cero verkar vara lika glad för det :)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Det är verkligen mycket upp och ner med alla fram- och motgångar man har med häst och med unghäst tycker jag att de blir det ännu tydligare!

Har äntligen bestämt oss för plats för kvalitén och kval, det blir Bollerup den 3:e september och sen kval på Flyinge den 11:e. Har tagit några bilder på Luxus igen och har också varit och hälsat på uppfödaren i helgen och tog några bilder även där. De har så många fina hästar!

LuxusCML.jpg


luxusexterir-1.jpg


Boette, Luxus 15 år gamla mamma som bara är riden fram till sitt treårstest.
Boette-1.jpg


Lillasyster Ekstra CML född 2010, också e: Florencio.
EkstraCML.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Snygg familj! :D:D:D


Igår hade jag och Amazing ett kanonpass, inget bock och inget bus, bara en väldigt pigg fröken som var helt inne på att arbeta! :laugh::love:
Red ca 30 min och det kändes lagom, hon var nöjd och trött men inte "trött trött".

Och idag fick hon hoppa lite studs för första gången :d, det märktes att det sög tag i henne trots att hindren bara var ca 50! Men efter några skutt fick hon kläm på det och gjorde 3 mycket fina avslutnings omgångar på de 4 studsen, duktig flicka! :love: (Alla dom andra hästarna stog på rad och kikade vilket tog väldigt mycket uppmärksamhet... :angel:)

Så imorgon får min lilla dam bara vila och äta, så blir det ett par uteritter i veckan om vädret kan skärpa sig!
Lätt att vara mycket i paddock nu när man äntligen har tillgång till en och Amazing älskar verkligen bommar/hinder men jag försöker blanda hela tiden, det skulle vara en mardröm om hon tröttnar på något!
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Grattis, vilken känsla va!!! :love:

Första gången jag galoppa på Amazing började jag skratta och gråta på samma gång av lycka :o:love:, pappa frågade varför jag grät och undrade om jag hade ramlat av! ;)


Ha ha, ja känslan är ju obeskrivlig helt klart. Märkligt eg att det bara är galoppen som får en så till i trasorna lycklig?! Man blir ju lycklig när de tar skänkeln framåt första gången osv men första galoppen gör att man blir närmast euforisk ;) :D
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jo såklart, jag var överlycklig bara jag satt på A för första gången, bara att hänga på ryggen och kunna "flaxa" lite var ju underbart! ;):D

Men jag tror att just galoppen är speciell för att det är den "farligaste" gångarten, skritt och trav känns ju ganska lungt, men galopp är ju oftast mycket "vildare", speciellt på en unghäst som gärna blir taggad av galopp och behöver gå snabbare i början för att orka!

:laugh:

Och just det, jag skulle också lägga till att A inte alls bryr sig om att jag sitter i traven :eek::D, testa att sätta mig ett par steg och hon gick på som ingenting, och när jag saktar av sätter jag mig också ner och hon saktar av med en gång, det är underbart att ha en känslig häst som lyssnar på sätet och vikthjälperna från början! :bow:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

KL Nu har min tjej varit igång 4 veckor efter alla små skador! Första 2 veckorna longerade jag bara korta pass för att sedan blanda upp passen med mer och mer ridning. Så nu är vi äntligen på G igen! :banana:
Senaste veckan har jag hunnit med 3 riktiga ridpass och ett par lätta pass och idag kändes det som att vi äntligen är tillbaka där vi slutade!
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Vad roligt att du är igång igen med din fina tjej! :)

idag blev det vila för både mig och pålle eftersom jag har varit ute och åkt båt runt nästan hela bohuslän. Hade tänkt att rida nu när jag kom hem men jag är helt slut! Igår hann jag iaf rida en sväng och detta barbacka eftersomvi förnärvarande har en sadel till två av hästarna och mamma vägrar rida utan. Det gick iaf bra och på hemvägen tränade vi sidvärts över vägen och jag tror han börjar fatta det:) i morrn blir det att försöka hinna med att rida, lastträna och få honom skodd innan jag börjar jobba klockan ett.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Wohoho, rida ut barbacka, är du säker på att din bara är 4? :p:p:p:p
Jag har suttit och skrittat runt på A barbacka i hagen, hon var himla bekväm så jag ser fram emot några turer när hon är gammal och lugn! (Om hon någonsin blir lugn! ;):D)

Men imorgon blir det iaf uteritt med 2 andra hästar, lovely! :d
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Haha jag är van:) Rider ganska ofta barbacka och sen är jag uppvuxen med en galen ponny som var eller hon är fortfarande högt och lågt och henne red jag mycket barbacka på också. Det är mysigt att rida barbacka :D Ett plus är ju att han är otroligt bekväm att sitta på:love:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

En del är modigare än andra men härligt att det funkar så bra:)

Jag har inte uppdaterat på ett tag dels har vi vilat fem veckor och när vi väl skulle igång igen brakade helvetet bokstavligt talat loss, har åkt i backen rejält tre eller fyra gånger, en hjärnskakning, en öm svanskota och en uppsvullen käke är bland åkommorna som står med pål istan, och jag har inte varit ett dugg road av alternativet att rida.... men nu börjar vi komma på banan igen *peppar peppar*, en veckas hårdträning för trränaren så är jag iallafall fri från linan efter att vi stämt av temperamentet, och idag kände jag mig trygg på hans rygg bara genom att ha lillasyster stående i mitten av ridhuset.

Jag har vridit och vänt fram och tillbaka vad är felet, har han ont, gör jag fel, är hästen galen, summasummarum efter överläggningar med tränaren han är så fruktansvärt känslig att minste lilla jag tar bakår eler bromsar i igångsättningar tvekar han pga av de dubbla budskapen då bromsar jag igen och hästen flyger i liften då han inte förstår vad som förväntas sitter jag bara lugnt och försiktigt och rider ordentligt är han riktigt fin men han är snäppet bra för mig egentligen. Han är egentligen lättriden, smart fattar snabbt, men han tolererar inga misstag från mig då han själv blir osäker och förvirrad.
Svår situation men med hjälp av tränaren hoppas jag att jag reder upp det då det kan bli bra men då måste JAG reda upp det, annars borde kanske någon annan få chansen att ta tillvara på hans kapacitet.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Det där låter himla tufft... :cry: Jag har själv lite samma problem, Amazing hatar att inte förstå vad jag menar och får hon dubbla budskap blir hon riktigt förbannad, ungefär som att jag inte får lov att skämma ut henne eller hur man ska säga.... :crazy:

Men nu börjar dock knapparna sitta och jag känner mig mycket säkrare och har hittat tillbaka till mig själv på hästryggen eller vad man ska kalla det, ett tag var jag himla mesig och nervös, så himla jobbigt när man har en häst som inte vill annat än att göra rätt och att jobba och man själv knappt vågar låta den göra det... Den onda cirkeln är hopplös.... :(

Men nu känns det riktigt bra och vi är starkt pågång, hoppas att ni också hittar era knappar snart! :laugh::bow:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Men gisses jag tycker att du är modig som hoppar upp efter allt du varit med om. Förr hoppade jag upp på alla tokiga hästar men ju äldre jag blir ju mer tänker jag efter innan. Jag hade aldrig ridit ut barbacka om han inte hade varit så trygg som han är. Det värsta han gör är att takta och hoppa i sidled för monster som kan äta upp små hästar. Du kan få lite av min hästs temerament jag fick allt jag kunde önska när jag köpte honom, pigg, arbetsam ochvänlig det negativa är att han kan vara lite skeptisk mot människor han inte känner :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 856
Senast: co-SMAD4
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 634
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 837
Senast: orkide
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp