Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jo, jag vet att det "bara" är att stega, men jag är ju lat. :p Frågan är om det kan vara värt poängavdragen att rida lätt genom hela programmet, om jag förvarnar domaren att jag kommer att göra det... :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Nu är jag tillbaka efter en underbar helg i Halmstad, Tylösand! :love:

Idag ska jag tömköra Amazing, det ska bli lika kul som alltid! :laugh: Ska bli spännande att se hur hon är nu efter tandkollen, nog för att hon inte har tjaffsat så sett, men hon har haft en tendens att vilja "gnaga" när hon blir uttråkad (i skritten :angel:) och som jag gissade hade hon lite vasst precis vid bettet och även längst bak.... :)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Idag har Chatsi hoppat igenom ett taggtrådsstängsel och varit nära att ge mig en hjärtattack! :crazy::eek:

Hade hoppat av för att stänga en grind när sällskapet red vidare (:crazy:), Chatsi blev stressad och tyckte att man kunde gå emellan grindstolpen och ett träd, utan att se taggtråden där. Tog ett hopp igenom där och i taggtråden. Stolpen var som tur var rutten (ca 20 cm diameter) och bröts av längs marken.

Chatsi galopperade iväg en bit, men kom sen tillbaka. Änglavakt och hade bara några få ytliga skärsår på bringan. :cool:

Herregud, hon hade kunnat skada sig hur mycket som helst!!! :crazy::crazy::eek:

Efter att ha pratat med markägaren om hans brutna stolpe red vi vidare, blev en långrunda på lite nya vägar jag spanat in på kartan.

Sen fick hon en välbehövligt bad. Sen rullade hon sig. :grin:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Då kan ju vi ta varandra i hand då, har också en 07:a som förvisso inte varit ute på foder och jag har inga småbarn men däremot ett krävande arbete som lastbils chaufför så inridningen/utbildningen utav Jack fick stå still sedan förra hösten, just pga tidsbrist helt enkelt.

Var inne på att sälja ett tag en det passade inte Jack, enmanshäst som han är vilket inte är så konstigt efter alla duster vi haft sedan han var ett litet ouppfostrat kräk. Köpte honom so liten parvel och har fått en otroligt trevlig häst som bara gör det jag ber om, men med andra gör han inte alls helt enkelt...

Iaf så har jag börjat få in rutin på jobb, hem, sambo och häst, det kan ta lite tid när man fått vara hemmafru i närmare 15 år och när barnen flyttar hemifrån bestämmer sig för att bli lastbilschaffis och hinna med allt runtomkring efter arbetstiden, men som sagt nu är vi på G igen och Jack ska äntligen få jobba på boskap som han är avlad för.

Återkommer vartefter det framskrider :D


*KL*

Hejsan!

Har nog skrivit i denna tråden för lääänge sedan, men antar att det inte e någon som kommer i håg en.

Jag har ett halvblodssto som e född 2007. och e efter Hamilton 904.
Hon blev innriden väldigt sent ( i höstas) Då jag vart gravid. I med jag fick tvillingar , så när sambon började jobba igen insåg jag att jag inte hade den tiden för henne så vi lånade ut henne. Trodde jag hade hittat en perfeckt fodervärd men så vart ju då inte fallet (behöver kanske inte förstöra tråden med att gå in på detta) Så jag plockade ju hem henne igen.

Har nu varit hemma i två veckor, och ja, hon e inte den samma att rida. så mplet just nu e att få henne väldigt lugn och avslappnad, och att allt inte ska gå i 190.

Har ridit henne nu i går och i dag. I går blev jag riktigt stolt över henne då hon verkligen slappnade av, och sänkte nacken och började jobba med bakbenen. . Så det e ju som sagt på god väg.

Och nu i morse så red vi ut, för första gången sen hon kom hem, och ja hon var ju lite stirrig, men rida ut betyder för henne att man bara ska ut och galoppera. (Som dem som hade henne hade gjort) Men efter ett tag så slappnade hon av, men antar att hon har lite överskottsenergi, går ju inte att bralla av sig i hagen heller då det e fortfarande lite is kvar.

Så om man kollar hur långt alla andra har kommit så ligger vi väldigt efter.


Kanske ska sätta in en bil på henne. dock har jag ingen ny, så ni får nya er med en från sommaren 10.

[url=http://www.pixbox.se/pic32142004][/URL]


[url=http://www.pixbox.se/pic32142007][/URL]

//Sandra
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Vilken tur att det gick bra med henne! Otäckt med taggtråd!

Nu har jag börjat komma igång igen :D Red ett pass i paddocken igår och idag har jag haft träningsvärk :p haha usch vi är lite ur form tror jag! Så idag fick det bli en härlig tur barbacka:) Jag har tur som har en häst som både är snäll och rund om ryggen för det var en lugn och mjuk stund ute i skogen:)

Dock måste jag klaga llite på honom med tanke på CBJack som skrev att hon har en enmanshäst. Mitt lilla monster låter sig inte fångas av någon annan än mig. Min kära mor brukar ju titta till hästarna när jag inte kan åka ut men när hon kommer så snappar han snabbt åt sig godisbiten hon har med sig och sen smiter han ännu snabbare därifrån som tur är så kommer han ju fram och stannar när jag kommer men jag gillar inte riktigt att dom inte får tag i honom om det skulle vara så att det har hänt något och jag inte är hemma.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Min häst är tvärtom och älskar allt och alla. Kommer direkt fram till alla som närmar sig och ska pussa på dem. Dock går hon iväg lite när jag visar mig... :grin:

Träningsvärk ja, det är helt sjukt. Vilade hästen i knappt 2 veckor, promenerade nån dag, red 2 dagar och var sen på terrängträning. Nu har jag sån träningsvärk i röven att jag knappt har kunnat sitta! Plus i armarna, benen, ryggen, nacken... :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Haha jag vi har ju vilat i 5 veckor men jag har ju iaf lallat runt i skogen några gånger med mina andra hästar även fast dom har gått på halvfart. Men att rida ett pass i alla gångarter satte sig i mina ben.

Men skönt ändå att du känner att ni har gjort något ansträngande :D Gud vad sugen jag blev på att åka och hoppa terräng igen! Jag måste köpa mig en säkerhetsväst!
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Ikväll har jag testat smala serpentiner, öppna och rygga på Ariel. Red centrerad ridning och allt bara flöt. :love: Fick även smyga upp i lite arbetstrav och så fort det kändes skumpigt skulle vi tillbaka i skritt. Så det kommer vi träna på en hel del framöver, så kanske vi orkar med traven i dressyrprogrammet framöver. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jag skriver ju alldeles för sällan här, men nu för lite mer än en vecka sen har jag börjat rida min efter 3 veckors vila. Halva vårterminen gick åt till vargtänder och sadelproblem så vi har inte riktigt hunnit så långt som jag tänkt. Det behövs en hel del mer styrka. Men jag ska i alla fall visa honom på kvalitén :) Har nu nya sadlar och en häst som är sugen på att jobba så jag hoppas vi hinner med en del tills dess!

Här är två filmer från en träning igår:

Trav och galopp

Tempoväxlingar

Även om jag skriver lite följer jag alla här och det är jättekul att se hur det går för er :)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Ha ha, ja det är ju faktiskt fler nackdelar än fördelar med att ha en enmanshäst, Jack gillar ju att gå in i stallet och sköter sig alltid från marken med andra, det är från ryggen han skickar av dem :o
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Min är också en enmanshäst! Hon sköter sig ganska bra med andra och gillar människor överlag men hon kan vara lite opålitlig med andra människor och lyder bara till 100% med mig och man ser missnöjet/förnärmandet i hennes kroppspråk när hon måste lyda någon annan! :crazy:

Ungefär: "Ehhhhh, varför ska denna mycket lägre stående varelsen ta på mig mamma?????" :devil:

Om jag säger till henne står hon som ett ljus, säger någon annan till henne försöker hon därefter ge människan ett tjuvnyp.. :angel::crazy:;)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Min är då verkligen ingen enmanshäst :p Översocial, kommer alltid fram i hagen, älskar att kela, sköter sig oavsett om det är min 6-åriga systerdotter eller en erfaren ryttare på ryggen :love:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Min är då verkligen ingen enmanshäst :p Översocial, kommer alltid fram i hagen, älskar att kela, sköter sig oavsett om det är min 6-åriga systerdotter eller en erfaren ryttare på ryggen :love:

Låter precis som Ariel. :love: Med den skillnaden att Ariel tycker att allt är roligare när matte är med. Det är superskoj när vem som helst hämtar henne i hagen, borstar henne eller till och med rider, men det är ännu roligare om det är matte. :bump:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Då är våra gulingar likadana :p Cero kommer oftast i trav eller galopp när det är jag som hämtar, ska gärna stå kvar vid grinden i 5-10 minuter när jag har släppt honom bara för att mysa och jag har inte hjärta att gå ifrån honom ;)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Det är ju så det ska vara. Ser ingen tjusning what so ever med hästar som bara en kan rida eller handskas med. Jag skulle fortast möjligt se till att ändra på sådant beteende.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Ja givetvis, det är väl det bästa om alla kan hantera ens häst! :laugh:

Jag har haft 3 andra ryttare på Amazing men hon går bäst med mig då hon som sagt uttrycker missnöje om hon blir "lämnad" av mig.

Hon fungerade bra med dessa tre (två riktigt nära vänner som rider bra och är stadigt orädda och min syster som är orädd, liten och har mycket god balans och kroppskontroll)

Min syster har ridit en hel del i början då jag ville vara på marken och kontrollera henne och Amazing gillar verkligen min syster, det är så kul! (Hon gillar alla i min familj supermycket, men det kanske inte så konstigt med tanke på att hon känt dem sen hon var 6 mån! :love:)

Men jag skulle inte vilja sätta upp tex min pojkvän som ska rida för första ggn, det skulle bli helt fel! (Säger sig ju dock självt att man inte sätter upp ovana ryttare på sin unghäst tycker jag!)


På marken kan väl alla med hästvana hantera henne bra och jag får alltid beröm utifrån och har fått sen hon var liten :love:, men det är också för att jag alltid är med och kan säga till henne om det skulle vara något!
Är jag inte med blir hon genast mycket opålitligare om man tex ska borsta eller så, men handlar det bara om att leda in och ut från hagen eller fodra kan vem som helst göra det, bara man kan hantera en pigg unghäst!
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Det är ju så det ska vara. Ser ingen tjusning what so ever med hästar som bara en kan rida eller handskas med. Jag skulle fortast möjligt se till att ändra på sådant beteende.

Som sagt från marken inga problem men jag skulle också vilja hitta en ryttare som vågar och är så pass kunnig så jag släpper opp människan på ryggen, bägge lika svårt och när det gäller ridningen bryr jag mig ärligt talat inte, det är MIN unghäst och ska ridas utav mig, likaså markarbetet sköts utav mig.

Han kan ledas ut och in från hagen utav andra och mer kräver jag inte utav honom, för bara 2 år sedan attackerade han folk när han var hingst och alla sådana dumheter har jag fått bort och han är numera en otroligt trevlig individ så jag är som sagt väldigt nöjd över det jag har :love:

Idag tog vi iaf första galoppen och vilken galopp sen :bow: Underbart
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Grattis, vilken känsla va!!! :love:

Första gången jag galoppa på Amazing började jag skratta och gråta på samma gång av lycka :o:love:, pappa frågade varför jag grät och undrade om jag hade ramlat av! ;)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Idag hamnade vi på några få bilder. Batteriet tog tyvärr slut när vi hade lyckats värma upp och han kändes fin men jag får vara glad att vi lyckades komma med hyffsat iaf:)
32591414.jpg

32591413.jpg

här kommer jag och min gunghäst :D
32591365.jpg


Här är även en filmsnutt med några bilder som jag lyckades klippa ur den suddiga filmen:)
http://www.youtube.com/watch?v=mvK-WFaLNJs
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 856
Senast: co-SMAD4
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 634
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 837
Senast: orkide
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp