Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Ja våra får också en rundbal i hagen att ha under dagen. På nätterna (sen när dom kommit in då) får dom ca 5kg torrt + kraft.
Visst är det skönt att ha dom ute och slippa mockningen, men samtidigt så sover dom bättre inne där det är torrt och mysigt!
(I alla fall min!!)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

I och med allt skit som hänt den senaste månaden, så stallade jag in Lotta redan för en månad sen, lite drygt. Ingen i stallet ställde upp med sällskap nattetid, men modiga Lotta tog allt med ro ändå.
Jag har valt att fortsätta ha Lotta inne om nätterna, eftersom jag inte vill ha fler ändringar än nödvändigt, eftersom hon går själv i hagen (och får kämpa själv mot insekterna) och eftersom jag vill begränsa tillgången på gräs. Lotta verkar nöjd med detta och beter sig som om det var vardag...vilket det ju är idag. Inget jag planerat eller önskat henne, men det blev så här, så jag är glad för varje dag Lotta är lugn.

Jag hade gärna haft Lotta ute med ligghall hela hösten, men nu får det bli så här i år och vi får helt enkelt göra det bästa utav det. De andra hästarna kommer in när som helst, så då har Lotta lite fysisk kontakt om nätterna i a f.

Jag har torvbotten med halm ovanpå. Lotta är ingen prinsessa i boxen hon heller, förutom när det kommer till vattenkvalité, men det funkar bra. Hade jag inte haft tillgång till torv hade jag nog valt att ha halmpellets som botten istället. Spån kanske kan funka, men inte för mig.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Usch vad tråkigt för er, men måste man så måste man ju!

I mitt förra stall fick Amazing komma in runt 16-17 istället för runt 18-20 om kvällarna för att hon jag stod hos envisades med att bara lägga höet i två högar och därmed fick A ingenting! :mad: (Mitt hö hade toppenvärden och hennes var så äckligt och grovt att A bara spottade ut det, tro det att hennes häst först åt upp A´s hög och sen åt upp sin egen också! :grin:)
Då fick A gå in för att äta middag och vips kunde hon få i sig ett par kilo innan kvällsmaten! :d:love:

O just det, hon ville bara ge sin häst 1kg i mellanmål och jag ville ge 5kg, så det funkade inte riktigt! :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Med inspiration av ovanstående inlägg, hur gör alla med istallningen? :laugh:

Ariel fortsätter gå i lösdriften. Jag tror hon mår bäst av att vara ute jämt och det är bara skönt att hon slipper täcken. De hästar som står på stall hos oss har börjat sova inne på natten.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Tråkigt när man inte kan komma riktigt överens om sånt där... Det var samma sak för mig förut, hade stoet tillsammans med en vallack. Deras hö var tydligen inte alls lika gått som mitt, och mitt hade bättre värden. Så jag var tvungen att lägga ut det i många små högar så att min tjej skulle få i sig av det också...


KL
Utsläppet gick bra! Queenie tar verkligen allt med ro! Knallade snällt ner för rampen ut till dom andra (stoet och tvååringen visade vägen ut) och vände sedan för att gå upp igen! :rofl: Så hon har då fattat vinken iaf! ;)
Ang prinsessor i box, så är alla mina tre halvblod jätteröriga... Det är ett rent :devil: att mocka vissa dagar, men lilla Q lämnar snällt allt i en hög och kissar på max ett ställe, så henne går det jättefort att mocka hos! :D :bow:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

KL!

Jag har nu börjat rida min lillkille igen efter sommarlovet! Har ridit honom 3 gånger hittills & han sköter sig jättebra! Det enda problemet vi har är att han är orolig/tjafsig i munnen. (Dragit ut vargtänderna då vi trodde det var problemet.) Någon som har några tips? Tips på bett? Han rids just nu på 3-delat med tungfrihet.

Uppdatering:
Valack efter Lambourgini, 155-160cm hög. Köpte honom i januari, då var han helt ohanterad. Han är nu riden ca 10-15 gånger i våras & 3 ggr nu i höst.

Här är en liten löshoppningsfilm från igår:

http://www.youtube.com/watch?v=bBqdHneZDn4

Stäng av ljudet om ni vill kolla på denna ;) :

http://www.youtube.com/watch?v=W0qyiCqUVVI
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*
Chatsi står installad sen några veckor tillbaka. Hade velat haft henne ute så länge som möjligt, men alla andra tog in sina. :(
Däremot får hon och en av hennes hagkompisar sitt eftermiddagshö i hagen, så istället för att gå in vid 15.30 är hon ute till 19-20 eller när jag nu kommer. Hoppas att vi kan fortsätta så ett tag.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

KL

Noohr el Jamaal på lektion häromdagen :)

noohrfindressyr.JPG
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Stallade in min för någon vecka sen, det fanns inte tillräckligt med bete kvar. Hon har växt JÄTTE mycket denna sommaren, egentligen skulle hon gå på lösdrift, som vanligt. Men är svår att hålla i hull så just nu står hon inne på nätterna och det fungerar jätte bra! Resultatet märks direkt, även att hon blev piggare :p Ska rida första ridlektionen snart, är nervös för galoppen. Hon blir tjurig på ridbanan när det gäller galoppen, men ute är det hur kul som helst!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Mina hästar går alla på lösdrift :) Lurviga blir de, men lurviga är de inte än ;)

Ååh, jag vill också ha lösdrift, hästarna blir så mycket mer harmoniska och mår bättre när de får röra sig fritt dygnet runt (särskilt fullbloden). Men det finns ingen möjlighet till en sån lösning här tyvärr :( skulle gärna ha eget stall.

Istället får jag hyra in mig och kämpa för att min flock (har alla mina hästar tillsammans i en hage) ska få vara ute så länge som möjligt varje dag.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Jag förstår dig, det är verkligen skönt att veta att de går ute och kan bestämma sina tider själva :)

Om du har flera hästar kanske det skulle löna sig för dig att hyra en bit mark av någon bonde, köpa en mobil lösdrifthall, foderbord och betala bonden för att ställa dit en rundbal med det intervall som behövs? :)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Fast jag bor inte så till att det finns mark att hyra och bönder att entusiasmera. Tyvärr.

Härikring är det inte gårdar med mycket mark som bedriver stallverksamhet utan privata små stall som enbart har sin hagmark och inte mer än så.

Sedan skulle jag aldrig vilja ha mina hästar ute på natten så nära stan som stallen här ligger. Man kan inte lita på folk längre känns det som. Antingen så skulle jag ha dem hemma på gårdsplan så man kan ha koll, men jag bor ju inte på gård så det går inte. Och då ska man ha dem långt ute i skogen där folk inte "ränner runt" (som där mina går på sommarbete, vägen slutar på gårdsplanen och ägarna har en vakthund som skäller så fort någon kör in där, så det går inte att komma och smyga oannonserad).
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

KL
Idag var vilan efter dressyrpasset över för lillan! :laugh:
Först övade vi på rampen upp till stallet, gick upp och ner ett par gånger utan problem. Sen tog jag på tömkörningsgrejor och jag gav mig katten på att hon skulle släppa efter på bettet idag! Och YES, efter ca 10 min arbete släppte hon efter och gick KANON i ca 10 min till! :bump: Travade runt på lägdan och avände ett par rundbalar som koner, travade ut och in mellan dem och gjorde små volter runt och travade på rakt spår mellan några osv. Hon var jätteduktig! Tror hon fattade att allt blev mycket lättare när hon väl gav upp sitt stretande... :grin:
När jag var helnöjd med henne efter ett par minuter skrittade vi av, och jag insåg hur extremt dålig kondition JAG har! :rofl: Håll som skrek i sidan och ben som gele! :D Märkte inte det när man var på språng...
Imorrn kör jag samma övning fast från ryggen! ;)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Skönt att det släppte för er! :)


Idag fick mitt fläskberg röra på sina volanger och det gick bra:) Det blev ett pass i korallen där vi mest övade på övergångar.
Tog några små bilder när passet var över och han ser väl sådär nöjd ut :p
31639567.jpg


Släpp loss mig jag vill klia mig tror jag han tänker:
31639576.jpg


Äntligen fri!
31639578.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Med inspiration av ovanstående inlägg, hur gör alla med istallningen? :laugh:
Eladiya och hennes jämnåriga kompis Bettan har varit installde på nätterna sedan slutet av augusti. De älskar att komma in på kvällarna, går i stor hage på dagarna, är ute 12-13 timmar / dygn, jag tycker det fungerar utmärkt.
I år har vi halmpellets i boxarna, det är drygt, och så lättmockat!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Nu har tråden kommit långt igen. Så nästa person som vill berätta om sin häst, får starta 07'ornas tråd nummer 7. :)

/moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
439
Senast: hamilton1
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: slant98
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 738
Senast: Valle
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 292
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp