Bukefalos 28 år!

07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Ja och så babblar du på om hur HÄRLIGT det är att ha hästar från Sveriges ENDA inhemska ras som växer upp I FRIHET på Gotland bla bla bla.....:D Det kommer att sluta med att du får hålla föredrag för Polisen på deras Riksenhet...
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

*kl

Fan. Transportstyrelsens handläggningstider är 14 dagar... måste lösa detta senast i helgen :mad:
Vemfan kan man fråga så att man säkert vet vad som gäller? Bilprovningen kanske...
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

kl

Vi har inte gjort något arbete på ett par dar, har haft gäster + Falsterbobesök + inte semester har kommit emellan.
Igår tog vi ett tömkörningspass, 1,5 h. Gick lite halvsegt den första biten "är detta verkligen nödvändigt typ" men det lossnade och sen pinna vi på bra tills vi kommer drygt 2 km hemifrån. Då är vi vid den s k "fotbollsplanen" (läs gräsplätt med ett mål). Igår preppade jag lite extra och såg till att när vi närmade oss så var hon extra framme till bettet. Hjälpte det? Inte ett smack. Samma som förra gången. Backa, ner i diket, GRÄVA helt hysteriskt och dra upp jordkokor som en grävskopa :banghead:. Fan alltså det är enda stället jag inte kan dra till henne :rage: Blir ju en del spår efter oss...:meh:
Fick ta och leda förbi henne. Då trippar hon snällt fram :cautious:. Väl förbi fotbollsplanen bara släpper jag fram henne och hon går i töm igen utan protest.
Någon som har något tips på hur jag kan lösa detta? Så störigt att jag inte kommer förbi här :arghh: Hästen har gått förbi här flera gånger tidigare utan protest men nu har hon "kommit på" att här behöver hon inte gå...

Resten gick bra, vi fick närkontakt med tåg (2 st på 20 m avstånd) - hästen flickrade bara lite med öronen, en kitesurfare (varför är jag inte 20 år yngre liksom) - den var ganska spännande men Beckahästen tacklade kiten genom att själv leka drake, tror hon ansåg att hon vann matchen där mot plastdraken :meh:

Samtliga kontroller med att vända ut (går mellan 20-100 m ibland längre) igen på hemvägen genomfördes utan bråk. Dock sur som ättika vid varje vändning - protesterna framförs nosligt genom högljudda frustningar...

Hemma blev det strul på stallplanen. Hästen ville inte gå fram till stallet - fölet är hemma igen och Becka vill gå till fölet i hagen inte till stallet. Fick joxa en del innan hon stod lugnt och avslappnat, riktad FRÅN de andra hästarna. Gjorde bland annat ett par besök i gödselhögen innan hästen tog sitt förnuft till fånga och insåg att det är betydligt besvärligare att kana omkring i gödselhögen än att stå still...hallelujah...
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Fick ett svar av dem som gav mig lika mkt som att fundera själv. "Du måste göra en teknisk förändrig och ha ett intyg". Ingen info om vilken exakt förändring eller vilket exakt intyg. Sedan gick det inte att få kontakt igen med samma ärendenummer. Byråkrati :mad:

Ringde Carspect besiktning och fick samma svar. Goddag yxskaft.

Däremot fick jag napp hos firman som sålt släpet till nuvarande ägare. Det går att ändra om man har tur och besiktningsmannen inte kräver ett intyg från tillverkare eftersom släpet är äldre än 10 år och intyg inte utfärdas då. Isf gör man en registreringsbesiktning. Säljaren har gått med på att göra detta innan föräsljning ifall jag vill ha det, för jag köper inte släpet om jag inte är garanterad en höjning av totalvikten. Så jag ska idag titta på släpet och vil jag ha det ordnar säljaren med reg.besiktning och papper :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Återigen: Jag beundrar dig för att du orkar med. Hade det varit min häst hade den varit pålägg :angel:

Men hon är ju så charmig :angel:;)

Kan säga att jag har varit på väg till Dalsjöfors (i tanken) ett antal gånger...har även varit i kontakt med dem på telefon för att höra hur det funkar med tider mm..
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Fast allt var väl bra innan fölet kom? Flytta till ett fölfritt ställe! Eller hade du problem innan oxå?
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Har nu tittat på släpet. Mkt fint, jag har sagt att jag ska ha det och lagt handpenning och köpet går igenom förutsatt att uppvägningen går bra :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Hon är jättefin! Rör sig toppenbra men jag tycker du ska rida på lite mer framåt? Ser väldigt avvaktande ut nu.

Hunter: Du lär ju bli varse om fölfritt hjälper snart. Antagligen blir det lättare men jag tror ändå tendenserna finns i henne.
Ang fotbollsplanen så hade jag vänt o kört henne förbi 170 miljoner ggr...:mad: gått nära rumpan som de gjorde förr när militärerna körde in remonterna, o varit på henne som hejsan. Tar hon inte drivning i det läget så får du leda förbi, vända köra förbi, vända leda förbi osv osv tills hon lägger ned. Se det som ett ypperligt tillfälle att befästa lydnaden!

Stjarnfrugt: Kul med nytt släp men varför viktigt med frontulastning? Kan hon inte backa ut?
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

När jag åker med henne själv tycker jag att det är säkrare att lasta ur framtill. Jag vill gärna ha någon vid sidan när man backar ut. Hon kan backa också, men har åkt med fronturlast hela sitt liv innan jag köpte henne.

Lasta måste jag ju ändå göra själv men hon är inte den som kastar sig bakåt så det blir nog inga problem att vänja henne vid att stå där medan jag går runt och stänger.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Hon var ju hemskt ouppfostrad när jag fick henne. I början var hon helknas när jag hade henne ensam i stallet men det fick jag rätt på, hon stod lugnt när jag gjorde i ordning henne. Så här i efterhand så kan jag se att jag inte korrigerade henne i tillräcklig omfattning. Hon gick inte "fot" med framåtbjudning när jag hämta henne i hagen, jag tillät något steg framåt vid uppsittning osv. Men jag hade ju inga problem då så jag var lat och lät såna "småsaker" passera...
Sen när fölet kom så blev hon mer stiss i stallet när hon var ensam och när jag sen släppte ihop Becka med fölet så gick det väldigt raskt utför att hon inte skulle göra någonting som innebar att hon inte såg fölet.

Vi får se nu när hon flyttar till ett annat stall utan föl, hur hon uppför sig, funkar allt bra så får jag överväga att stalla upp henne i höst om jag ska fortsätta tävla henne då. Har ju flera ridanläggningar väldigt nära, känns lite småsurt bara när jag har eget stall :meh:
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Hunter: Du lär ju bli varse om fölfritt hjälper snart. Antagligen blir det lättare men jag tror ändå tendenserna finns i henne.
Ang fotbollsplanen så hade jag vänt o kört henne förbi 170 miljoner ggr...:mad: gått nära rumpan som de gjorde förr när militärerna körde in remonterna, o varit på henne som hejsan. Tar hon inte drivning i det läget så får du leda förbi, vända köra förbi, vända leda förbi osv osv tills hon lägger ned. Se det som ett ypperligt tillfälle att befästa lydnaden!

Klart att hon har tendenserna. Har jobbat stenhårt med henne de senaste 7 veckorna med markträning och att hon ska vara fokuserad på mig, samt lugnt och avslappnad.
Problemet med fotbollsplanen är ju att jag måste vara så rädd om gräset. Jag går nära henne när hon strular där och jag går på henne för kung och fosterland men inte fan hjälper det :rage: Hon står bara och glor eller leker grävskopa :arghh: Jag kan ju inte ta TAG i henne för då repar vi gräset...Så då leder jag förbi henne...får ju värsta publik också...precis vid sommarstugorna...:meh: får väl smyga dit nån natt och hoppas att ingen ser mig och leda förbi, vända leda förbi, vända prova köra förbi tills hon accepterar att köra förbi UTAN att förstöra gräset O_o
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Nu har jag ridit två dagar i rad.

Idag kändes hon superfin och jag blev påmind om varför jag sliter så med att få rätt på henne :love: Det är så himla lätt att rida henne, små fina hjälper är allt som behövs, igen stelhet, inga spänningar - bara avslappnad häst som rör sig genom kroppen. Så här ska det vara att rida.

Har inte utmanat något utan hållit mig på ridbanan. Inte provat rida till/från stallet förbi de andra hästarna. Vill att varje pass vi gör nu är utan strul (läs stegringar) när jag rider. Viktigt för mig mentalt. Bara några få dagar kvar nu innan hon åker till beridaren.

Hon är fortfarande orolig inne i stallet när hon är ensam. Värst är det de första minutrar efter att jag tagit in henne från hagen. Hon går dock lydigt jämte mig och manglar inget när hon ska in i stallet. Men hon är spänd som en fiolsträng. Darrar, svettas och jag hör på två meters avstånd hur hjärtat slår. Det går på två sekunder från att hon är lugn till helspänd. Går inte lika snabbt att få henne avspänd igen, när hon spänt till så är det svårt att bryta igenom det första och få henne att fokusera på mig. När hon väl börjar fokusera på mig går det ganska snabbt tillbaka till avslappnat läge igen.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Men? Går runt och stänger?
Varför inte bara skicka in henne? Och sen likadant stå bredvid och be henne backa ut själv?
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Ptja, det kan man ju såklart också träna. Hon har dock alltid blivit ledd. Men jag ser ingen som helst nackdel med fronturlast utom att det är dyrare :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Hej. Vill egentligen mest ge mig till känna lite igen. Är inne och läser i tråden ganska regelbundet men gör det till 99,9 % på telefon och är lite lat med att skriva på den. Är väldigt roligt att läsa om allas ert arbete med era respektive hästar och det är en väldigt trevlig och stöttande tråd. Själv har jag en egen uppfödning i form av en halvblodsvalack. Vi kämpar för det mesta tyvärr fortfarande på med en del bristande frammåtbjudning och jag hade en period i vintras då jag nog helst blivit av med honom. Det har blivit bättre men saknar fortfarande lite viljan till att jobba även om han gör det snällt utan protester. Sen dras han med problem med patella upphakningar till och från (går lite i skov). Någon som har erfarenhet/ några råd utöver standard (muskla, kilsulor, B-vitamin och ev blistring)? Alla jag pratat med säger att de inte har någon direkt smärta av det men när jag stundtals måste vara ganska övertygande i ridningen så är det lätt att bli osäker på vad som är hans personlighet eller om han känner av sina bakben. (Han är på pinsamt mkt vet besök så jag har kollat honom). Men vi kämpar vidare och nu ska jag försöka komma igång och skriva lite oftare så jag inte behöver skriva så långt. :oSka se om jag lyckas lägga upp ngn film också.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

*kl*

Idag bestämdes det att Amazing flyttar till hösten, hon kommer att stå ca 5-10 min bort med bil och jag kommer även att kunna cykla på en 20-25 min om jag vill! :love:

Kommer även att köpa in hö & strö själv = UNDERBART! :D

Det finns redan 2 hästägare med 2 hästar var där nu (stallägaren har ingen egen häst), stora hagar, en grym paddock & miltals med fantastiska ridvägar! :d:love:

Och det bästa är att Amazings bästis från förra stallet också flyttar dit, BRA DAG! ;):D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
263
· Visningar
21 546
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
2 445
Senast: sthu
·
Svar
1 611
· Visningar
86 962
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
495
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp