Bukefalos 28 år!

07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Vad härligt! :D

Här är en mindre bra dag.

Hade Chatsi lös i paddocken häromdagen och tyckte att hon såg lite knackig ut. Red lite och hon kändes rätt fin. Sen vilade hon en dag, och igår red vi ut, hon var pigg och glad och vi galopperade en hel del och hon jobbade på fint emellan, vi gjorde skänkelvikningar och skolor längs med grusvägarna.

Idag tog vi en promenad och sen släppte jag henne paddocken en stund för att se hur hon rörde sig och då var hon klart knackig i vänster varv. På volt i vänster varv är hon klart halt fram. :cry:

vi som skulle på dressyrkurs i morgon, kan vi ju glömma.

Bra början på semestern. :banghead: En fördel är ju förstås att jag har tid att köra henne till klinik, börjar väl bli dags för en rejäl koll nu.

Vilken tur att jag tvingade mig själv att rida hela förra veckan, trots att jag var kräkfärdig av trötthet, bara för att hon skulle vara i form till kursen nu.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

*kl

Jag har idag varit ute och konditionstränat min häst. Jag åker på semester imorgon och två veckor framåt, så hästvakten ska rida. Jag kan ju inte kräva att hon ska ha lust att köra konditionspass med min häst så jag passade på att göra det sista dagen innan jag åkte. Var perfekt väder med mulet, halvblåst och 14 grader :) Nu väntar två veckor med hästvakten innehållande dressyrträning och lugnare uteritter för omväxling samt att jag ordnat en hippolog som kommer att hoppa henne 2-3 ggr :)

Hur konditionstränar ni era hästar? Jag inbillar mig att jag har ett lagomt pass som jag försöker hålla till 1 gng i veckan, kom gärna med synpunkter på om det verkar vettigt :) Mitt huvudsyfte med detta pass är att min häst ska få rulla på i galopp under en längre sträcka för att bli starkare i galoppen och få bättre flås. Man travar så mkt under övriga uteritter som så här fokuserar jag istället på galoppen.

Jag kör samma runda varje gång då den är enkel att lägga upp samt att galoppintervallerna sker på gräs runt ett gärde och inte hindras av mötande bilar etc. En bit går det dock parallellt med en bilväg och jag brukar undvika att galoppera när bilar kommer bakifrån, samt motorcyklar och landsvägscyklister. Men då får jag öva lite övergångar istället just där om det krockar med mig :)

Mitt upplägg: "Rider fram" i lite drygt 2 km där jag skrittar drygt 1 km och travar resten. Sedan kommer jag ut på gärdet där jag galopperar ett varv i arbetsgaloppstempo lite drygt 1,5 km. Sedan skritt ca 300 m, nytt varv i galopp 1,5 km. Skritt 5-600 m. Byter varv och galopperar två varv med skrittpaus enligt samma som innan. Alltså två varv i vardera galoppen, vissa gånger cantrar jag mest och ibland innehåller det mer tempoväxlingar, beroende på dagsformen.
Efter sista galoppen travar jag av henne i 3-500 meter beroende på hur mkt jag varvat ner henne i galopp sista biten. Sedan skrittar jag av henne 2-2,5 km.

Vad tror ni om detta?
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Jag är värdelös på sträckor så tycker det är svårt att svara, men får hon upp flåset ordentligt?

När jag intervalltränar värmer jag först upp ungefär som du gör, kanske lite kortare skrittsträcka. När hästen är uppvärmd så galopperar jag i ett par olika tempon, kanske först lite lugnare, sedan någon spurt så hästen blir ordentligt andfådd, sen skritt. När andhämtningen är normal kör jag ungefär samma igen, galopp i ett par olika tempon, gärna lite racing sista biten och sen skritt.
Jag vet dock inte om det är optimalt O_o

Ibland gör jag så att jag rider dressyr kanske en 30-40 minuter och avslutar med några varv i galopp på fältet utanför dressyrbanan och sen skrittar av.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Men blä, då får jag väl ha mitt hö för mig själv :-(

(den ledsna gubben för din o chatsis skull alltså ;-))
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Jag är pinsamt dålig på att rida riktiga konditionspass vilket jag måste ändra på! Lärde mig av Linda Algotsson för många år sen att tre enminutsintervaller räcker till en häst som ska gå debutant. Och så tre tvåminutsintervaller för lätt klass och till sist tre treminutsintervaller för klasserna uppåt. Lika mycket skritt mellan intervallerna som dom är långa. Är typ femton år sen jag lärde mig det så kan hända att hon ändrat taktik:p. Men en minute är skitlänge när man inte är van:D
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

När jag varit på galoppbanan som är 800m så skrittar jag fram ett varv och trav i två varv. Sen tar jag ett varv i "vanlig" galopp, skrittar sen ett halvt varv och sen går jag på i ett högre tempo i galoppen, två varv med kortare sekvens av uppsamling pg snävare kurva lite nedför. Upprepar det tre gånger ungefär sen travar jag av ett varv och två i skritt.

Har fått höra Viktoria Carlerbäck föreläsa om när och hur hon la om sin konditionsträning. Hon skrev även sitt arbete för B-tränare i ft om konditonsträning, som finns på ridsportförbundetd hemsida. Väldigt intressant. I korta drag så behöver hästen komma upp över 200 i puls för att förbättra konditionen. Hon drog ner mängdträning av galopp och körde1500m * 3 i upp till 700m/min och väntade mellan intervallerna tills pulsen var under 100. 1-2ggr per vecka i uppbyggnad och i övrigt lät det som en gång i veckan var mer normalt. Säkert anpassat under säsong. Detta räckte dock för att gå under optimaltid på internationell nivå där hon tidigare med betydligt mer mängdträning ändå alltid ridit för långsamt.

Hon ansåg också att ren konditionsträning på det här sättet egentligen inte behövs förrän upp mot 2-stjärnigt och att normal träning räcker långt. Definitionen på normalt är ju dock relativt. :p

Men läs gärna arbetet, det är intressant!
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

*knapplån*

Min 07.a (Despoina HQS) har varit i Falsterbo och tävlat, det började lite si så där med en halvskadad ryttare (stukad fot) och en rivning... Andra dagen så blev det en felfri ritt och snabb tid vilket innebar en finalplats :) Och idag var det dags för start i finalen plus debut i 1.35... Jag var rätt så nervös :yuck: :nailbiting:, men det var bara att bita ihop. Kunde ju ändå inte göra något iom att det inte var jag som satt på hästens rygg (tack å lov för det, shit vilka hinder alltså...O_o)
Hon hoppade fantastiskt fint, så j*vla fin om jag får säga det själv :love: FELFRI och till omhoppning!!!!!! I omhoppningen så blev det ännu en felfri ritt, tiden räckte till en 4:e plats :) Blev lite missförstånd efter ett hinder då hästen tänkte gå åt höger och ryttaren åt vänster.. Kanske att de hade kunnat få en bättre tid och blivit 3.a, men jag är nöjd ändå!

Är så fantastiskt och ofattbart, min lilla grå har blivit stor.. Hon fick en tuff start i livet då hon förlorade sin mor när hon var 11 veckor gammal, jag var orolig för henne de första två åren. Men nu har hon visat att hon kan, liten har blivit stor!! :love:
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Å vad roligt att det gick så bra!! Har inte kollat alls på hoppningen tyvärr även om jag egentligen velat se just sexårsfinalen.

Hur gick det för Calistra?
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Calistra hade två ner i grunden, slutade som 14:e tror jag det blev.

Myfairlady; Grattis! Synd jag inte visste, då hade jag försökt hålla extra koll på din också. Såg alla tre omgångarna även om dagens blev distraherad av jobb. :/
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Din CG-avkomma såg jättefin ut idag myfairlady!:) och calistra hade som sagt åtta fel. Egentligen en ganska bra runda men hon blev lite flack ut ur trekombinationen, hon som brukar klara dessa bra men denna var ju rätt stor. Sen peta hon sista hindret där ryttaren själv tyckte han skulle gett henne lite mer utrymme framför. Lite synd på sista men jag är nöjd, hon fick en 14e plats:) med tanke på hur hon presterat denna säsong så förtjänar hon nu semester juli ut :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

tack :) hon var verkligen på topp igår, hade lätt kunnat gå en runda till. Var hur pigg som helst! Dansade hela vägen bort till stallet..

Calistra såg fin ut, himla synd på nedslagen. Trekombinationen var inte lätt, det var trångt där inne (iaf för min pålla som har en stor galopp) och sen då rätt så höga hinder O_o
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Jag har ju ingen pulsklocka för häst, men armbandsur skulle jag ju såklart kunna införskaffa mig för tidtagningen. Skillnaden på en galoppbana är ju att man kan bestämma själv exakt när och var man ska galoppera. Jag får ju anpassa mig till trafikläget (slingan parallellt med 90-väg och jag ogillar att ha motorcyklar, lastbilar, landsvägscyklar kommande när jag galopperar, då bryter jag av till trav där jag har bättre koll, bilar framifrån går bra men jag är skeptisk till bilar bakifrån).

Det blir ju ett antal kurvor som jag tar i lugn takt och sedan ökar jag på raksträckorna men själva galoppsträckan är ca 1,5 km om man bortser från ev avbrott pga bilar på den del som vetter mot vägen och är kanske 300 m.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

3 x 1 minut låter inte så svårt :) Men jag har ju som sagt ingen klocka så jag vet inte hur länge vi kör, dock vet jag ju hur lång tid hela passet tar och det är 50-70 min beroende på hur mkt jag skrittar på slutet.
Jag vet inte vart min häst får sin ork ifrån men det är nog bara vid dessa pass som jag känner att hon är ordentligt trött efteråt. Och givetvis dressyrpass för tränare. Men när jag rider själv i övrigt känns det mer som att hon är avrastad.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Ja, hon får verkligen upp flåset. Efter första rundan känns hon igång, sedan flåsar hon rätt bra när vi skrittar mellan övriga rundor. Jag tar först två varv i vänster galopp eftersom det är hennes svårare sida och jag tänker att det är bättre då att ta denna när hon inte är lika trött i kroppen, avslutar med höger och då känns hon inte lika matt även om hon är flåsig. Men hon orkar och tar i, ligger sällan och bromsar även om hon kan vara rätt så mör i skritten efteråt.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

För att veta om hästen kommer upp i 200 i puls måste man väl ha en slags mätare? Jag som då inte rider fälttävlan men ändå behöver få upp flåset inför banhoppning sen igen kör ju bara på känsla, att man känner att hästen verkligen blir andfådd. Hoppas det blir rätt.

stjarnfrugt, ja men det låter som ett bra upplägg att börja med den jobbigaste sidan först
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
263
· Visningar
21 344
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
2 389
Svar
1 593
· Visningar
86 440
Senast: sthu
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
495
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp