Bukefalos 28 år!

08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Trist krusmynta men det är ju bättre iaf att få honom utredd en gång för alla?

kl

Nu måste jag gnälla av mig lite...:( Först var det ju den fantastiska hjärnskakningen som stoppade min tävlingssäsong, sen hoppade min tumme ur led när jag råkade trycka i den i Svartas manke mitt över ett hinder! Gips i 2 veckor o nu ett skydd av plast i ytterligare veckor. Men detta har ju gått att rida med iaf men guess what...nu har Svart Sto fixat ett jättestort sår på insidan av överarmen när hon fastnade i eltråden efter att ha hälsat lite väääl mycket på grannarna på andra sidan...suck. Det är rätt djupt men verkar läka bra tack o lov. Svårast är ju att få bandaget att sitta kvar.:meh:
 
Sv: 08:orna del 7

Du har haft otur nu!!! Hon behövde inte sys? Alltid jobbigt med sårvård på sommaren, med värme och flugor :(
 
Sv: 08:orna del 7

*KL*

Nu har jag börjat rida Chelsea igen, wiii. Visst dagens pass var hemskt, ville typ börja gråta och springa hem, varför har man för höga krav på sig själv hela tiden? Jag kan inte, jag är för dålig, varför gör hon inte som jag säger? Fattar hon inte vad jag menar? Varför klarar jag inte av att visa henne hur jag menar? nej blä :banghead:

Blev lite fina bilder iallafall, jag måste tycka att jag har världens finaste häst eftersom jag inte kan sluta titta på henne, hä hä :D

20130712_171714_51e049c8e087c36af43902bc.jpg

20130712_171827_51e049d5ddf2b35eb01d1033.jpg

chelseadressyr1_51e049d8e087c36c56f3dfa1.png

chelseadressyr2_51e049daddf2b36006252a62.png

chelseadressyr3_51e049dcddf2b35ed468e467.png

chelseadressyr5_51e049e5ddf2b35ea3f32db1.png

chelseadressyr6_51e049eae087c36c56f3dfa2.png

chelseadressyr7_51e049f29606ee101bc77e83.png


Har nu en sadel iallafall som passar henne, jag är dock inte riktigt nöjd, får inte det stödet jag vill ha, hamnar ibland lite för lång bak på bakvalvet men det är bara att bita ihop, den ligger bra på Chelsea tack och lov.
 
Senast ändrad:
Sv: 08:orna del 7

På bilderna ser det ju fint ut, ibland känns det värre än det ser ut men det är bara att jobba vidare! Vad är det för sadel ni har nu?

Novalli: jo, absolut, ska bli väldigt skönt att åka in trots klumpen i magen över att det ska vara något riktigt tokigt, man blir ju galen av att höra alla historier om hästar med SI-problem som blir utdömda till höger och vänster.. Inget att ta ut i förhand men man ställer ju alltid in sig på det värsta!
 
Sv: 08:orna del 7

Ja min man sa samma sak, vad är problemet det ser bra ut? näää bölar jag :o

Det är en pessoa don neco. Hängde på försäljningsstället hela tiden men jag tyckte den var så ful så jag har undvikit den och sen var Mitrolle med mig och tog den sadeln på en gång, typiskt tänkte jag :p

Den är inte ful i sig, endast 3 år gammal, fin i lädret osv men jag gillar inte riktigt modellen. Plus två fula "sadelväsk" hängare på en sida bara, fuuuuult.


Tråkigt med din häst men skönt att få den undersökt så vet man iallafall vad som är fel.

Chelsea ska få besöka en duktig equiterapeft i början av augusti, ska bli skönt och veta alla skavanker om det nu finns några, nu ska man ju inte måla fan på väggen men klart man har en liten klump i magen, jag vill veta att jag rider en frisk häst, dels eftersom hon inte är min och om det är något man kan förebygga osv :)
 
Sv: 08:orna del 7

Ja den är ju för liten för dina långa överben!:) Även om den ligger bra på hästen så kommer ju detta inte bli så bra då du får din sittpunkt fel. Det kan (OBS! behöver inte bli så!) bli så att den trycker bakåt när du rider för att du sitter på bakvalvet. Nu väger du ju flugvikt så antagligen blir det inte så men känslan du har att det är fel är helt rätt!:D

Är hon inte din? Det har jag missat.

Hunter: Det gick inte att sy. Håller på med diverse hästplåster men inget som sitter kvar över natten när hon sovit ute. Det blir blött o kanar ned.:cry:
 
Sv: 08:orna del 7

Trist! :(
Ang. såret - fick tips via Hippson,se (prylkollen) om en Aluminiumspray fr franska Laboratore LPC, som ligger som en skyddande hinna.
 
Sv: 08:orna del 7

Ja den är ju för liten för dina långa överben!:) Även om den ligger bra på hästen så kommer ju detta inte bli så bra då du får din sittpunkt fel. Det kan (OBS! behöver inte bli så!) bli så att den trycker bakåt när du rider för att du sitter på bakvalvet. Nu väger du ju flugvikt så antagligen blir det inte så men känslan du har att det är fel är helt rätt!:D

Är hon inte din? Det har jag missat.


Precis jag har långa ben, denna är ändå en 17½ "
Köpte sadeln eftersom jag inte hade något att rida i, lite sista minuten lösning och eftersom den låg bäst blev det den. Stundtals hamnar jag långt bak men inte alltid men i framtiden blir det en ny sadel, trivs inte i denna.

Nej hon är inte min, men vem vet vad som händer i framtiden :)

Idag hade vi ett mupp-pass, blev ridning på fältet igen och jag var smartare tyckte jag och skrittade fram ordentligt, böjde sidorna och sen när vi gick till hörnpasseringarna, flytta undan för skänkeln fick hon ryck och blev skit sur och ställde sig, något hon aldrig har gjort tidigare :(

Antingen är hon lat eller har ont, hoppas vi kommer iväg till den där equiterapeften i augusti. Rider på som vanligt om inget annat visar sig så får vi se då.

Resten av passet gick bra, gick till galopp direkt sen trav med massa volter, övergångar, då skötte hon sig.
 
Sv: 08:orna del 7

Livar upp tråden med lite terrängbilder från våran debut!
I torsdags åkte vi till Skänninge och hälsade på Rebecka, eller Bison som hon känns igen för här på buke. Hoppade på terrängbanan i Tollstad. Sen övernattade vi hos Rebecka och tog en uteritt till en sjö och plaskade vatten på fredagen innan vi åkte hem.

Både jag och Chelsea växte några cm, otroligt stolt över henne :love:

tollstad2_51eac994ddf2b351fd519f7f.png

tollstad4_51eaca2be087c3117cdbe7f3.png

tollstad6_51eacb3f9606ee643d9b82f2.png

tollstad7_51eacb909606ee64e5261b6a.png

tollstad8_51eacbdaddf2b352761fe712.png
 
Sv: 08:orna del 7

Vad modig hon är! Hoppar ner i vattnet som ingenting, härliga bilder!

Här har vi det ganska tråkigt, klinikbesöket gick bra, såg lite knackig ut i traven på volt ffa i höger varv. Böjprovsreaktion högt VB försvann efter bedövning av knäleden men fortfarande inte helt bra vid longering. Bedövade höftleden på min begäran och efter det travade han bra! Nu mindre hage + 30 min promenader i 10 dgr, sedan jobb i töm och uppsuttet lugnt i 1 v, galopp om 3-4 v. Känns hoppfullt, han behöver stärkas för att hålla ihop kroppen och förhoppningsvis löses problemet med detta + bra träning!
 
Sv: 08:orna del 7

Herregudars vilka fina bilder, och vilken härlig film! Vad modiga ni är, både du och hästen! Tänk om en annan vågade ens hälften så mycket. :angel: Siktar du på att tävla fälttävlan? Hästen ser ju ut att vara skapt för det! :D
 
Sv: 08:orna del 7

Herregudars vilka fina bilder, och vilken härlig film! Vad modiga ni är, både du och hästen! Tänk om en annan vågade ens hälften så mycket. :angel: Siktar du på att tävla fälttävlan? Hästen ser ju ut att vara skapt för det! :D
Dito vad Maja_Kandi skrev! :)
Det ser så häääärligt ut!

@krusmynta
Roligare kan man ha på sommaren, men det låter inte så illa ändå. Håller tummarna för att konvalescensen fungerar bra och att hältan försvinner.
Har du funderat på att ta hjälp av IR-ljusbehandling.

KL
Har hunnit vara uppe på Nalles rygg en gång till sedan sist. Satt upp mitt ute i skogen efter en timmes tömkörningspromenad och red nästan hela vägen hem. (Kändes som att han var lite trött i rygg och fötter ef ca 20 min. så jag satt av och ledde honom sista 10 min.)
Hittade ingen sten el liknande att klättra upp från, så det blev att sitta upp från marken för första gången - och utan att någon höll i honom dessutom. Men det gick finemang. :)
Sedan har det inte blivit så mycket mer då LERK:s Summer Dressage-tävlingar har kommit emellan den här veckan, och nästa åker vi kanske ut på lite bilsemester.
Funderar på att köra Nalle till Ale Hästspa ngr ggr för att bygga upp lite ryggmuskler utan att slita för mycket på hovarna, men det är en kostnadsfråga också. :meh:
 
Sv: 08:orna del 7

Vad modig hon är! Hoppar ner i vattnet som ingenting, härliga bilder!

Här har vi det ganska tråkigt, klinikbesöket gick bra, såg lite knackig ut i traven på volt ffa i höger varv. Böjprovsreaktion högt VB försvann efter bedövning av knäleden men fortfarande inte helt bra vid longering. Bedövade höftleden på min begäran och efter det travade han bra! Nu mindre hage + 30 min promenader i 10 dgr, sedan jobb i töm och uppsuttet lugnt i 1 v, galopp om 3-4 v. Känns hoppfullt, han behöver stärkas för att hålla ihop kroppen och förhoppningsvis löses problemet med detta + bra träning!

Visst är hon, är super stolt över henne och mig själv, är lite feg och kontrollfreak men Rebecka sa åt mig att sluta tänka och jag tycker jag lyckades hyfsat bra med det ;)

Skönt att du fått din häst undersökt och en rehab-plan, hoppas det kommer att göra underverk. :)

Herregudars vilka fina bilder, och vilken härlig film! Vad modiga ni är, både du och hästen! Tänk om en annan vågade ens hälften så mycket. :angel: Siktar du på att tävla fälttävlan? Hästen ser ju ut att vara skapt för det! :D

Tack, det är verkligen många super fina bilder, är så glad att det kunde dokumenteras med film och bild, inte alltid man får sådan möjlighet.

Det var super kul verkligen och jag kommer absolut att pröva detta igen, men det kommer inte bli något tävlande, dels för jag hatar bedömningssporter och sen för att tävlingarna oftast är få och då blir det att åka långt.

Hoppas hon tar med sig detta och dom fina sprången i banhoppningen istället :)

Har tänkt att debutera 90-100 nästa pay & jump så vi är väl förberedda inför nästa år är vi ska ut och tävla på riktigt :)
 
Sv: 08:orna del 7

Härliga bilder! det ser verkligen roligt ut. Så roligt att hopprädda mooi blir sugen :p

KL
Här har Calle tagit det lite lugnt senaste veckan, han muppade sig i hagen förra helgen och vrickade sig troligtvis för han var något oren i traven i ena varvet. Det + att jag jobbat mycket gav lite vila men nu har jag ridit igår och idag. Idag kändes han riktigt fin och vi laddar för nästa tävling som iofs inte är förrän i mitten av augusti men ser fram emot det ^^
 
Sv: 08:orna del 7

Det går att limma dit en lakansbit med textillim. Sitter i minst två-tre dagar. Vi limmar på en kompress på insidan av lakanet. Nackdelen är att man kan behöva klippa loss lakanet vid plåsterbyte. Det nya plåstret fick jag lämna öppet i underkant så skiten kunde rinna ut ordentligt + vaselin.

1013436_10201655497212009_1536668637_n.jpg


1013973_10201655500052080_1367807559_n.jpg


PMa mig om du inte fattar. Jag är lite off av allt vårdande av häst.
 
Sv: 08:orna del 7

Tack för supertips! Kom hem efter ett par dgrs semester o nu har såret börjat bygga svallkött så jag måste ju ringa vet o få Lotagen. Läste om nån som använt aloevera omslag, ska prova det också men detta kräver ju ombyte av bandage varje dag så just nu kan jag inte prova ditt superbandage!
 
Sv: 08:orna del 7

Hydracortison funkar också mot svallkött. Fick det rek av vet för massa år sedan, tyckte det lät lite skumt, men det hjälpte faktiskt rätt snabbt.

Stella har ju inte gått ngt sedan lägret med tjejerna. Hon var mer vild än tam sista dagarna, och sen två dagar senare hoppade hon på tre ben. Tvärsvullen i båda bak, kylde och letade efter hovböld (hade tappsko v b i slutet av Maj och gick utan sko tre dagar) men icke sa nicke. Svullnaden gick ner i bak. Kvar var en svullen klump precis vid böjsenan.
Började oja mig, ringde försäkringsbolag, vet och planerade begravning i princip (Stella kan mkt, men stå på boxvila - nej). 10 minuter innan vet kom, sprack hovbölden.
Nu har vi fått klartecken att köra igång på mjukt underlag. Volten är lite väl djup för att jag ska vilja rida mkt på den, och jag försöker ragga lån av stubbåker, men hittils utan framgång :(

Lite fler bilder på Stella från lägret

1043931_10151705445091676_560616480_n.jpg

945664_10151705447626676_2219831_n.jpg

1044736_10151705449076676_541841319_n.jpg

1010644_10151705450226676_801976794_n.jpg

1044391_10151505030140811_1007919677_n.jpg

942092_10151505031325811_433407221_n.jpg

968982_10151505034665811_174995531_n.jpg

1012167_10151505065370811_1083627582_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 364
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 592
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 746
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 742
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp