Bukefalos 28 år!

08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Tack för tipset om hydrokortison!

Men herregud, hon är ju mer vild än tam din häst???:nailbiting: Slog du dig när du ramlade av?
 
Sv: 08:orna del 7

Det är en av stalltjejerna som rider på bilderna, men det gick bra. Hon klamrade sig fast ett tag och landade på fötterna :)

1044917_10151705449891676_853260417_n.jpg


Stella blir ju fortfarande så jäkla exalterad så fort det ligger bommar framme. Nu började hon bli rätt ok, eller ja styrbar iaf, innan lägret, men på lägret var hon mer uppe i luften än på marken. Jag tror hovbölden tryckte och spökade till det där också, för den var ruskigt stor.

Lite mer rutin o mkt bommar så ska det väl bli bra. Utan bommar på banan är hon väldigt trevlig (efter att hon är framgalopperad), men så fort det ligger bommar framme blir det kortslutning, kastar sig uppåt, åt höger, vänster, en bock, upp med huvudet, tvärdrar etc. Man vet liksom aldrig åt vilket håll hon ska försvinna åt. Men det ger sig nog :)

Än sålänge har jag lyckats sitta kvar, men den gången jag fick den briljanta ideén att skutta i leggins i ngt glasigt material var jag nära mååånga gånger...

11922_10151386085070811_227803045_n.jpg
 
Sv: 08:orna del 7

Håller med, mer vild än tam.:D

KL
Vår 08 är halt. :(. Visade konstig hälta för en månad sen. Stapplade på morgonen och såg ohalt ut på em. Dragit av en sko i hagen så vi trodde på hovböld. Åkte till hovis som konstaterade att så inte var fallet. Markerade vid böjprov, mest vid helben på v fram. Beslöt att ge honom sommarvila då vi trodde att han busat i hagen. Kollade honom igen efter tre veckor o han visade betydligt mindre. Har nu ridit ut under en vecka och kollade honom idag igen. Då var han sämre.:mad: Nu blir det veterinärbesök o utredning. Skumt. Syns inte när man springer med honom eller longerar utan endast vid böjprov.
Hoppas verkligen inte de hittar nåt som inte går att behandla. Tycker så många råkar ut för tråkiga saker.
 
Sv: 08:orna del 7

Fick tid redan idag. Visade inget på rakt spår eller longering. Markerade på båda fram efter böjprov. Hoppade runt när de böjde vf. Markeringarna var så lite att veterinären sa att om det var en besiktning så hade hon släppt igenom honom.:meh: Beslutade att han får metacam i tio dar o hagvila. Återbesök om två veckor. Då till en annan veterinär som jag känner till o vet är bra. Den idag har jag inte haft innan.:crazy: Vet inte om jag tycker hon har rätt.
 
Sv: 08:orna del 7

Hmmm... Utan att ha sett det så funderar jag på någon senskada typ rejäl sträckning uppe i armbåge/bogblad? De skadorna kan ju ta lång tid innan de slutar gå upp vid förnyad ansträngning.
En andra uppfattning är aldrig fel att få. Håller tummarna att det inte är något som inte lite metacam och mer vila råder bot på!

@PopcornPlayer
Huj va det går! Glad att min pålle inte gör sådär! :D
 
Sv: 08:orna del 7

kl

Idag har jag haft Calle i 2 år! :D
Här kommer lite bilder från denna tid ;)

Calle 3 år
20110903_012a_166028941.jpg


20110903_037_166029008.jpg


4 år
dsc_0022_198590212.jpg


dsc_0090_195771487.jpg


5 år
dsc_0002_51cf421addf2b35baa24ce13.jpg


dsc_0042_51ccb377ddf2b30913d0f778.jpg


dsc_0052_51d5ef1c9606ee387ae3281f.jpg
 
Sv: 08:orna del 7

Grattis! :)
Har alltid tyckt att han varit en stilig kille, och det har ju inte blivit sämre med åren om jag säger så. ;) :love:
 
Sv: 08:orna del 7

Kul att sätta ihop foton så man ser utvecklingen. Har är riktigt stilig din häst.;)
 
Sv: 08:orna del 7

Hon var nog lite konstig?:crazy: En häst som visar så tydligt att det gör ont att den hoppar runt ska väl för 17 inte kunna passera en besiktning? Speciellt inte en unghäst. Att äldre tävlingshästar kan vara lite sisådär o släppas igenom köper jag men inte detta.
På din beskrivning låter det som hov/kotledsinflammation i ena benet som sen överansträngt det andra o gett en mindre inflammation där. Bra att du ska till en annan vet.
 
Sv: 08:orna del 7

Ja inte ska de reagera på själva böjningen :mad:
Men det konstiga är att han inte visar nåt på longering. Har haft hästar med hovleds infl tidigare o det har alltid visat tydligt på liten volt.
Hon tyckte att hans markering efter böjprov gick ur så snabbt så i journalen skrev hon 0 på ena benet och 0,5 på andra. Tyckte att han gungade mer än haltade :crazy:
Jag hade aldrig köpt en häst som sett ut så på en besiktning.
Nu får han vila o äta medicin så kan vi bara hoppas att det går över.
Vår vanliga veterinär är också åter från semester om två veckor. Får se vem vi åker till.
Åby kliniken ska flytta till Kba o hamnar ett par km från oss. Blir ju nära o bra sen. Den andra vet där är bra. Har haft henne tidigare.:)
 
Sv: 08:orna del 7

Åby kliniken ska flytta till Kba o hamnar ett par km från oss. Blir ju nära o bra sen. Den andra vet där är bra. Har haft henne tidigare.:)
Jaha, se där lärde jag mig något nytt. Men det låter ju logiskt med tanke på att de "stationära" hästarna har flyttat söderut redan.
De har alltid varit bra på benproblem på Åby, så förhoppningsvis kan du få god hjälp där. :)
Tyckte också det lät konstigt att en vetr skulle släppt igenom den typen av hälta på en besiktning.
 
Sv: 08:orna del 7

Nja... jag skulle nog säga att det inte finns några andra problem än just benproblem på åby det är ju vida känt.. :meh:

Skulle aldrig sätta min fot där även om jag nu kommer få gångavstånd dit! Eller förresten vaccinera kan dom få göra..
 
Sv: 08:orna del 7

Men nu är du väl hård:o Det beror ju helt på veterinären. Nu är ju Åby en filial till Slöinge. Tror bara de har två veterinärer. Den "nya" som vi hade och så Titti som tydligen blir chef för det hela. Kan nog bli bra. :)
Man måste trots allt stå på sig och nästan veta själv vad problemet är när man åker till veterinären. Tycker det gäller kliniken i Släp också.
 
Sv: 08:orna del 7

Tycker också att det gäller ganska många ställen, dvs att man måste vara rätt kunnig själv. Men sen har naturligtvis vissa ställen bättre rykten än andra. Har själv ingen erfarenhet från Åby men genom kamrat vars häst de också missade saker på, har jag ju hört negativa saker. Men vilken klinik har man inte hört saker om?
 
Sv: 08:orna del 7

*kl*

Tråkigt med ofräscha hästar :( Själv har jag *peppar, peppar* 4 fina pållar just nu, får se hur längde det varar..)

Jac åker på kollo i morgon (dvs utbildning) i en månad. Känns som om man ska skicka iväg sitt barn ungefär. :p Han kommer nog tycka det blir hemskt märkligt, han är rätt så präglad på sin hemmiljö så på så vis är det ju en bra träningsmöjlighet förutom tillridningen.

Jobelle är igång igen efter vilan och jag kämpar på med styrkan i bakdelen som hon tycker är hemskt besvärligt (vaddå ska man behöva ta i med bakbenen??) Har anmält till ett par tävlingar i slutet av augusti och ska försöka hitta en passande träningsgrupp också för mig som jobbar kors och tvärs med tiderna..
 
Sv: 08:orna del 7

Men nu är du väl hård:o Det beror ju helt på veterinären. Nu är ju Åby en filial till Slöinge. Tror bara de har två veterinärer. Den "nya" som vi hade och så Titti som tydligen blir chef för det hela. Kan nog bli bra. :)
Man måste trots allt stå på sig och nästan veta själv vad problemet är när man åker till veterinären. Tycker det gäller kliniken i Släp också.

Nej jag tycker inte alls jag är hård :meh:

Jag håller inte med att det kommer bli bra.. Åby hade problem av en orsak och det för att veterinärerna inte är tillräckligt bra =folk åker till andra kliniker= dålig ekonomi....det lär inte bli bättre nu... tyvärr!

Titti kan få vaccinera, that´s all :sneaky:
 
Sv: 08:orna del 7

Tycker också att det gäller ganska många ställen, dvs att man måste vara rätt kunnig själv. Men sen har naturligtvis vissa ställen bättre rykten än andra. Har själv ingen erfarenhet från Åby men genom kamrat vars häst de också missade saker på, har jag ju hört negativa saker. Men vilken klinik har man inte hört saker om?

Så är det ju, alla veterinärer missar.. men Åby har haft riktigt kassa veterinärer vilket gjort att folk sökt sig till andra ställen, den "nybyggda" kliniken har alla moderniteter som finns och bara 2 veterinärer på det sista året pga bristande ekonomi.. tom fd anställda har sagt att "åk inte till åby om du har problem"

Alla åker till Husaby eller Ugglarp!
 
Sv: 08:orna del 7

Å det kommer bli närmare nu för de har ju köpt Bjerttorp, ligger på vägen från Skara mot Axvall. Skönt för oss som bor här med för det är en bra bit till Husaby.

Synd med fin klinik, tycker det borde dra bra veterinärer till en arbetsplats där allt finns o mycket hästar runt om? Menar Åby alltså.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 467
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 559
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 543
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp