Bukefalos 28 år!

09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Haha tack :)
Fast det är inte överlångt och ta sig lite neråt får GBG, där finns det ju massor. Tranemo och Trossnäs finns också. :) Jag har varit ner fler vändor och tävlat i skåne än här uppe (inte med 4-åringen då).

Jag är anmäld till en ** med en annan häst i Norge på midsommar och de har även 90-klass så funderar på att göra resan lite mer värd och roligare och då ta med honom också :) Fast egentligen hade jag satt honom på vila, men en lite tävling till kanske... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Gud vad duktiga ni är!
Så där stabila i formen kan man knappast säga att vi är... :angel:

*kl*

Igår var jag och stallkompisen ute och red en ny runda på ett ställe dit jag aldrig har ridit trotts att vi nu har bott här i 7 år.
Men Savant är dö säker i trafiken så att rida över en motortrafikled och sedan vidare på en 70 väg känns inte som ett problem.
Vi mötte även ett gäng på 7-8 st mc knuttar (som dock saktade in för oss) som smattrade som attans, Savant lyfter knappt ens på huvudet. :)

Men iaf, vi hittade världens finast område att rida i med massor av backar, trädor och klippta breda vånga vägar. Heeeelt fantastiskt fint!!
Vi låg och cantrade rätt så långt i friskt tempo på hemvägen och när sista backen uppför kom så märkte jag att kompisen släppte efter lite på tyglarna på sin häst så jag tänkte att va fan, jag kan släppa honom upp för backen, det lär ju inte bli några problem att få stopp på honom efter den...:meh:

Men när Savant märkte att han fick springa upp för backen (jag bara lättade på tyglarna, varken sa något eller tryckte på honom) så fullkomligt exploderade han av mer energi!!
Tar en 5-6 galoppsprång framåt och får upp farten väldigt, hoppar upp i lyften och börjar bralla loss i detta tempot i brant uppförsbacke...O_o
Jag trodde helt ärligt att min tid var kommen för att jag trodde att han skulle snubbla i uppförsbacken och störta rakt ner... Men, till min förvåning så höll han sig på benen! DOCK så gick mina tyglar sönder...:nailbiting:...:banghead:

Jag tackar gudarna för att jag hade gramanen på så att jag kunde få stopp på honom!! Även om det blir kolosalt fel när man bara drar i gramanen så hade jag inget val. Han har heeelt uppspelt efter att ha fått springa på och braka loss på det där viset..

Jag tyckte att vi red en rejäl runda igång som var fysiskt aktiv för hästarna på 1 timme och 20 min, men Savantisen skrittade hem i världens hundranittio och var inte det minsta trött...:cautious:

I dag blir det vila och i morgon tömkörning!
 
Sv: 09:orna del 2

Hjälp vad obehagligt men tur att det gick bra :(
Det där är en av mina mardrömmar, att träns eller sadelgjord går sönder. Fy så äckligt.
 
Sv: 09:orna del 2

Aaa, det är verkligen ingen höjdare!

Har faktiskt hänt mig en gång innan på hans mamma, är väl kanske 10 år sedan. Och då hade jag ett hackamore som gick sönder...!
Var ute på ett fält och skulle cantra bara men damen hade andra planer och var het och stark. Helt plötsligt i en förhållning delas hacket och jag sitter med hela tränset i näven på en skenande häst påväg mot en 70 väg...:nailbiting:
Man hinner tänka rätt mycket i det läget kan jag säga.. Min största fasa var att där skulle komma bilar eller att hon skulle hoppa upp på vägen och svänga hemåt på asfalten i den farten...
Men damen var så smart att hon fattade att hon inte kunde svänga och hoppar upp på vägen i flygande fart och hoppar sen ner i fältet på andra sidan som var en nyplöjd åker så där orkade hon inte så länge till. Hoppade av i farten i geggan och fick sedan gå hem med en sjövild häst med endast tyglarna runt halsen på henne.
Men, det slutade ju gott det med, men det är inte roligt när det händer!
 
Sv: 09:orna del 2

Nu har Lux blivit ronneby-bo!!
Flyttade han igår till ett stall som ligger grannen med mitt hus, skönt att inte behöva åka hem till föräldrarna för att rida :)

Han går just nu själv i en hage, full med gräs. Ska släppas ihop med två ston om ett par dagar, vill att han ska känna sig hemma först :)

Lite bilder:
photo.php

Han ser ut som en stridshäst i sin flughuva, haha :)

photo.php

Kollade runt på ridbanan, givetvis hittade vi ett litet "hinder" :)

photo.php

gnäggar när matte ska lämna honom :p

Han har tagit flytten bra, varit lugn och fin hela tiden, står gärna och tittar på hästarna i hagen brevid :)

Imorn ska vi rida på ridbanan och på tisdag kommer en sadelprovare och kollar så min Bates ligger bra, tror jag behöver ett annat järn! :)

// Niikon
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

KL

Java går som hon ska. Nästa inplanerade start är 2:a Juli en LC:1 :)
Blev även fotad igår. Har dock inte gått igenom alla men bjuder på nån iaf :)

Hoppsan gräs i truten igen ;)
DSC_0162.jpg

998393_10151511203623753_1045551829_n.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Hejsan alla 09.are! Hoppas allt går bra för er för idag får min häst en stor guldstjärna! :D
Går äntligen bra mycket frmåt nu och vi börjar få ner farten lite så han börjar hitta en bättre balans äntligen. Och jag tänker mer på hur jag sitter och mina händer, kontakten till munnen efter att jag blev påpekad här så det går bättre, tyvärr har jag inte fått tag på någon tränare ännu men jag har inte gett upp än! :D Kul iaf att det går framåt för mig, de känns som mitt hjärta lättats lite, även om våra pass består av extrem överdriven belöning varje gång något blir rätt. BRAAA, BRaaaaa BRAA haha men han svarar mycket bra på positiva ord och glädje så jag håller fast vid det :)
 
Sv: 09:orna del 2

KL

Idag var det dags för utställning! Och det gick faktiskt ganska så bra.
Om vi bortser från hästens prestation...

Han joggade lugnt in i ridhuset, stod som en envis åsna och drog ihop halsen så mkt han kunde mest hela tiden...

Trots detta så kom han 2:a! Den ena dommaren gav honom dessutom 92,5 poäng!!!! Och för att ni ska ha något att jämföra med så räknas 85 som guldpoäng... Det är med andra ord väldigt väldigt bra!

I championatet sedan så skötte han sig bättre. En av domarna kom då fram flera ggr och sa att hon tyckte att handlern visade honom så himla bra! Och så sa hon "I like him, NO, I love him!" De berömde att han satt ihop så himla bra. Det är inte ofta en domare kommer fram och säger sådana saker! Så det värderar jag väldigt mkt!!

Han blev silver champion den här gången med.
 
Sv: 09:orna del 2

kimmis87: Grattis!! :D

En fråga till er alla, hur tänker ni kring inhopning?? Ska börja hoppa in Lux nu närsom... tänkte lite senare i veckan (då han blivit van vid ridbanan) rida med bomövningar, för att så småningom bygga upp hinder utav de.

// Niikon92
 
Sv: 09:orna del 2

Tack! Ja, jag är ganska stolt över att han står sig i konkurrensen trots att han gör i princip precis tvärtemot det man ska göra.

Men jag skulle önska att han visade sig som jag vet att han kan! Det skulle vara så roligt att se vad han fick för poäng då!
 
Sv: 09:orna del 2

Jag har redan från början använt mig utav bommar när jag ridit på banan. En eller två (inte i följd) som hästen fått skritta eller trava över bara för att avdramatisera bommar. När det var dags att hoppa med ryttare byggde vi upp en 5 och en halva för att göra det så lätt för dem som möjligt. Sedan hjälp och markbom tills hästen känns säker i sin taxering. När hästen var trygg i hoppningen och hade ett riktigt bra driv själv introducerade jag vattenmatta och mur och lite sådant. Vill ha en häst som hoppar alla hinder oavsett typ. Det har gått bra!
 
Sv: 09:orna del 2

Erkänner mig lite lat när det gäller att släpa iväg på hästarna :D
Jag bor ju på en ö så det är antingen att köa över TJörnbron eller vänta på färja som gäller o så är det 1 timma ner till götet. Så nä, jag står över.

Har hittat lösningen på mina "problem" ju och har en annan som ska tävla henne, då slipper jag tänka. Verkar fungera super så vi ska bara försöka få ihop kalendrarna så tänkte jag se en hoppträning och filma lite.
 
Sv: 09:orna del 2

Igår var Lux :banana::banana::banana::banana: !!
Helt grymt fin!

Pigg, frammåt, lyhörd och helt amazing!

"råkade" även komma ett litet minikryss ivägen, så vi hoppade faktiskt :o Men Lux tog det med ro, lugnt och fint, väl i balans (inte illa för en 4åring som aldrig är hoppad) och glad häst :)

Ska rida ut idag, första gången på nya stället :)

// Niikon92
 
Sv: 09:orna del 2

Idag har vi varit iväg till en okänd liten ridklubb och hoppat 50 cm! Höjt med 10 sedan senast ;) Hon hade mer fart idag och kändes mer som hon brukar, lite förvånad bara. Så felfritt och en ganska nöjd känsla hos piloten. Bara framridningen som var rörig och störde henne. Nästa gång blir det en riktig LD, spännande.

al2.jpg


När jag ändå är igång slänger jag upp en bild på tjockisen med Fiorano i sadeln från senaste träningen. Nöjd med ponnyn på alla fronter just nu! Ska slimma till den bara :D

ftw1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Grattis! :)

Tänkte också leta upp nån P&J till helgen typ för att komma ut lite med lille skutt ;)
Savant är så pigg och tokig för tillfället så nu har jag fått en inflamation/ överansträngning i mitt vänstra ringningen där man håller tygeln.. :/
Gör cp-ont och kan knappt hålla i ett par tyglar längre...

Den andra 09an som kom hit för ett par veckor sedan var hos tandläkaren i måndags. Och tur var väl det!
Han hade fällt en massa tänder nu när han varit hos sin ägare ( gjorde vid tänderna på dom i november -12) så där hade blivit en massa grejs. Foderuppackningar pga att dom nya tänderna inte kommit ner riktigt än och vassa kanter. Hade även en extra missbildad tand typ 2*3 mm stor som satt i överkäken på höger sida (den sida som jag själv märkte att han skyddade när man hade bett) så den plockades bort också.
Så nu kan han ha bett i helgen så får jag hoppas att han återgår till att vara lika fin i munnen som han alltid varit innan :)
 
Sv: 09:orna del 2

KL

Lyckades hitta en person som hade lyckats fånga min herre på bild iaf!



Han ser liten ut, men är som sagt 162+...
 
Sv: 09:orna del 2

Men du, jag har alltid velat ha en arab på 160+, kan du inte skicka honom till mig? ;)

Vi ska tävla igen på söndag, och på onsdag ska vi ÄNTLIGEN iväg och rida för en tränare som jag jagat ett tag! Målet på söndag är att komma in på banan, om det går riktigt bra kanske vi kan ta oss genom programmet också :D Han går faktiskt ganska bra just nu efter en rejäl svacka, men blir så jäkla stressad av andra hästar. Höll på att gå omkull idag när en häst kom galopperande då vi red förbi en hage och han kastade sig bakåt rakt ner i ett dike, inte kul, skithäst!
 
Sv: 09:orna del 2

Kul att ni iaf har kommit till punkten att tävla! Dit längtar jag;).

Kimmis: Han är ursnygg!

*kl*

ikväll gjorde Juno jättefina galoppfattningar på hjälpen:D! Äntligen känns det som att vi börjar komma nån vart, bjudningen är bättre och bättre och han är framförallt riktigt trevlig att sitta på:).
 
Sv: 09:orna del 2

Du..... Han är DYYYYYYYYYYR :D
Vi ska träna dressyr i framtiden är tanken, och med hans extremt bärande steg så kommer det nog gå rätt bra. Jag har ärligt talat aldrig sett en arab röra sig som han gör! Eller, riktigt sant är det inte, hans son rör sig liknande ;)

Jag längtar så tills jag får hem honom och kan rida igen!! Jag saknar honom något oerhört! Hans underbart bärande galopp som man får genom att bara vinkla bäcknet liiiite! Får hoppas att han slutar växa på höjden snart så att han får lite koordination med :P
Löshoppa ska vi göra en hel del när han kommer hem med!
Ohhh! Min lilla bääääääs! :D

Fiorano: Tack så mkt :D
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 994
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 242
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 660
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp