Bukefalos 28 år!

09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

När det kommer till streching är låg form rider jag dom gärna ganska runda. Så länge vinkeln i ganaschen inte blir extrem, utan är den samma eller större som i en högre form ser jag inga probem med det. Det viktigaste är hursomhelst att man KAN variera formen-det är det som skapar hållbarhet.
561564_10201099739127523_1404213041_n.jpg


Juno är halt. Har kliniktid bokad till imorgon fm. Finns film här om någon vill kolla och spekulera lite: https://www.facebook.com/photo.php?v=10202616769932345&set=vb.1590181870&type=2&theater
 
Sv: 09:orna del 2

Jag har ju också en 09:a arab och jag har jobbat med "lång och låg" i 18 månaders tid. Jag tycker att min arab är vinglig, precis som du beskriver, han springer in på volten och utåt och felställd och olika tempon och så upptäcker han något i horisonten och snubblar osv. Jag tror att det är så många araber ÄR. Jag tror att många araber kräver extra jobb och tålamod (och kärlek) att få dem i en stadig lång och låg form. Framför allt är det svårt för min arab att släppa kontrollen på vad som händer runtomkring.

För mig har det hjälpt att vara "måttligt emotionellt engagerad" och ge honom gott om utrymme att komma till ro med uppgiften. Man ska inte korrigera så mycket och bli frustrerad, utan bara låta träningen rulla på tills de kommer till ro. Jag brukar lyssna på en ljudbok eller lite musik och försöka störa honom så lite som möjligt, så kommer han "ner" till slut.

a.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Åter igen då så är det rejäl exteriör skillnad på våra araber och det var det som var min poäng med ursprungsinlägget.

Enligt den bloggen som skrivs av en väldigt kunnig människa så ska inte en häst med den typen av exteriör gå lång och låg, framförallt inte i början, eftersom den tappar allt vad form och balans heter då.

Och jag är nog med på vad hon skriver, eftersom jag känner det så väl själv.

Varför rida min häst i obalans när jag kan rida honom i balans? Det säger ju sig självt tycker jag att man ska rida i balans, sen vart den balansen är är ju olika för olika hästar.

Jag blir inte frustrerad i ridningen, bara i tömkörningen. Och det beror på att INGET funkar där. Han går bättre när jag longerar :meh:

Fiorano: Lycka till imorgon! Jag tyckte det var svårt att se på videon, så jag säger inget om den faktiskt. Hoppas veterinären hittar något imorgon.
 
Sv: 09:orna del 2

Åter igen då så är det rejäl exteriör skillnad på våra araber och det var det som var min poäng med ursprungsinlägget.

Min arab går ju också gärna högrest, om jag låter honom göra det, se bilderna nedan.

Hans långa och låga form har jag jobbat i flera månader med.
När han fick andra muskler så påverkades ju också "exteriören" av det.


972436_10151754623238521_1436227906_n.jpg


galoseptember+016.png


ljusglimt4.jpg


januari2014+010.JPG
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Så du tycker oxå att det är bättre att jag rider i obalans med en häst som går på bogarna?

Om det inte vore för att jag är tvärsäker på att jag står med en häst som har dubbelsidig kotledsinflammation fram inom 2 månader så skulle jag prova.
Men jag tycker verkligen inte att det känns det minsta vettigt att låta hästen gå på bogarna.

Och åter igen, våra araber är byggda helt olika, du kan inte jämföra dem på det sättet du gör. Det handlar inte om hans val utan om hur han är byggd.
 
Sv: 09:orna del 2

Men jag förstår inte riktigt var obalansen kommer in? Hur känner du denna obalans? Är han vinglig, försvinner bogarna, tappar han takten, vaf är det som händer?
 
Sv: 09:orna del 2

Så du tycker oxå att det är bättre att jag rider i obalans med en häst som går på bogarna?

Om det inte vore för att jag är tvärsäker på att jag står med en häst som har dubbelsidig kotledsinflammation fram inom 2 månader så skulle jag prova.
Men jag tycker verkligen inte att det känns det minsta vettigt att låta hästen gå på bogarna.

Och åter igen, våra araber är byggda helt olika, du kan inte jämföra dem på det sättet du gör. Det handlar inte om hans val utan om hur han är byggd.

Nej du måste ju lita på din egen magkänsla och ta ansvar över din egen träningsmetod.

Eftersom jag har en unghäst av samma ålder och ras så kändes det naturligt att komma med mina erfarenheter, då du gjorde en efterfrågan. Min arabhäst har enbart utställningsstam och det finns inga ridhästar i stamtavlan. Jag kände bara ett intresse av att dela med mig av den metod som fungerat för mig.

Jag menade absolut inte att ge dig ovettiga tips och riskera din hästs hälsa.

22jan91.jpg


.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Men då är det ju upp till dig att sätta takten i honom och hjälpa honom att balansera upp sig och hålla bogarna på plats. Jag köper helt att det är svårt för honom att gå låg i formen och att han mycket hellre går högre-och är bekväm i det. Det är dock som Kyra säger "vill hästen gå långsamt-rid framåt, vill hästen gå fort-ridlångsamt, vill hästen gå högt-rid lågt". Annars kan ju hästen likagärna gå i hagen om den bara ska gå som den vill.
 
Sv: 09:orna del 2

Jaha, dagens klinikbesök gjorde oss inte mycket klokare. Har böjt högt och lågt, longerat och sprungit fram och tillbaka i en timme. Han är ju halt bak, vet trodde först vänster men ändrade sig till höger, men var det kommer från är ett mysterium. Nu kommer han få Metacam i 12 dagar så får vi se hur det utvecklar sig.

Blank och välmående är han iaf:)
1525282_10202621521451130_250383605_n.jpg


1959540_10202621521851140_1781470321_n.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Fast ska man kräva det INNAN han kan göra det korrekt? Kommer du börja träna piaffer innan hästen har styrka att faktiskt göra en piaff? Tror inte det va?

Jag vet att det är upp till mig att sätta takten, men i låg form så går det inte. Han försöker bara springa ifatt framdelen med bakdelen så det blir springit och vingligt direkt. Vidare så blir han frustrerad och stressad och det blir helkass ridning helt enkelt.

Jag måste säga att jag tycker att alla verkar ha en väldigt märklig attityd. Är inte balansen ändå det viktigaste? Eller är vi tillbaks vid att huvudpositionen är det viktigaste helt plötsligt?

Det handlar inte det minsta om vad han vill göra. För fick han göra det så skulle han ha huvudet rakt upp och springa så fort han bara kunde, i total obalans och otakt, och det gör vi verkligen inte.
Istället sätter jag honom i balans och bestämmer takt, vilket i min värld är korrekt ridning. Men ni vill att jag ska göra tvärtom? Jag förstår ärligt talat inte?

Vad skulle bli bättre av att min häst går på bogarna i total obalans, blir stressad, springig, tappar allt vad bogar heter (volter kan vi glömma, det blir att följa fyrkanten)?

Förresten så är det det här jag anser med lång och låg, jag tycker inte att dina bilder visar lång och låg utan snarare någon mellanform.

feilonglow_183774345.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Bedövade ni något? Dubbelsidiga hältor bak måste ofta bedövas bort för att vara helt säkert att man hittar något.

Min förra fick vi bedöva och vipps så dök det upp hältor lite här och var :crazy:

Och böjning av knän ger ofta inte någon reaktion, det betyder dock inte att de inte är halta där :cautious:

Hoppas det räcker med lite metacam. Min erfarenhet med hältor är tyvärr inte de bästa :(
 
Sv: 09:orna del 2

Finns inget att bedöva bort. Inga bp-reaktioner alls. Båda bak böjdes högt två gånger plus lågt en gång.

Vad det gäller form rider jag som jag sagt innan mer låg och rund än låg och framme med näsan-det är dock en helt annan diskussion:p.
 
Sv: 09:orna del 2

Det fanns det inte hos min häst heller kan jag tala om. Vi bestämde oss för att prova att bedöva bort knäna ändå, och voila, en klockren hälta på det benet vi inte bedövade bort.

Det var 3:e besöket på kliniken och jag mer eller mindre tvingade veterinären att göra det.
 
Sv: 09:orna del 2

Fast det är just det som är grejen som jag ser det, det krävs betydligt mer styrka för unghästen att balansera sig i korrekt hög form än i låg. Är balansen bättre i hög form än i låg är den höga formen inte korrekt (tävlingsform). Sedan kräver förstås vuxen-låg form (som jag tycker din bild visar) mer balans än unghäst-låg form (som våra bilder visar, i mina ögon). Först takt - sen lösgjordhet, fallerar takten i lösgjordheten är det bara att backa.

På sida 47 ligger ett par bilder på hur jag rider min häst låg och rund efter hästens förmåga att balansera sig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Så du menar alltså att den som skriver den bloggen har helt fel? Att hästar med olika byggnad inte ska ridas olika utan att det finns en form som passar alla?
Jag håller verkligen inte med.

Det är ju inte GP form jag pratar om, det hoppas jag att alla förstår.

De låga former som ni har visat är ju inte lång och låg, det är djup och rund, vilket är en himla skillnad. Och med en häst som troligtvis har väldigt lätt för att gå med näsan bakom lod så är det inget jag kommer sträva efter.

Jag känner ju att han går bättre i högre form, med höjd rygg, balans och takt. Tar jag ner näsan så försvinner bakdelen bort i nästa kommun, ryggen sänks, balansen blir helkass, koordinationen försvinner, broms och styrning försvinner, både för hand och sits.

Jag vägrar tro att det är det rätta för min häst. Alla tecken tyder på att det inte är det, det finns inte ett enda tecken alls någonstans som visar att det skulle vara mest hälsosamt att gå lång och låg för min häst.
 
Sv: 09:orna del 2

Nej, jag förstår att han inte orkar gå lång och låg som du visar. Jag rider snarare låg och rund än lång och låg, mer än avslutande stretching då jag rider lång och låg. Jag tror inte det finns en form för alla, men man måste kunna variera formen i fortsatt balans på alla hästar, oavsett kroppsbyggnad. Kan man bara rida hästen hög, ja då tror jag att det är något som saknas i ett tidigare steg i utbildningsskalan, och då är det där problemet skall korrigeras, inte i formen. Jag har sett kompetenta ryttare rida iberiska hästar i låg form utan problem, så att den formen inte skulle passa dem håller jag inte med om, men det ligger mycket arbete bakom för att få dem att gå så i balans.
 
Sv: 09:orna del 2

Fast det är ju just det som är poängen! Att i början så rider man dem inte i låg form. Det är väl självklart att en välmusklad och välutbildad häst ska kunna i vilken form som helst, med bibehållen balans och takt.

Men Fille är kanske riden 60 ggr eller något åt det hållet, han är mao inte välmusklad och verkligen inte välutbildad, det är långt dit!

Inlägget handlade om gröna hästar, inte om färdigutbildade.
Jag kan idag variera formen ca 50 cm i höjd, det tycker jag räcker idag.

Du kan ju inte jämföra honom med "färdiga" hästar och säga att "det visst går", för det är allt annat än rättvist.
 
Sv: 09:orna del 2

Jag jämför inte Fille med färdiga hästar, nu jämför jag hästar med hästar i allmänhet (som reflektion på blogginlägget). Vi har nog helt enkelt lite olika åsikt om vad som kan kallas låg form, och det är klart det blir knasigt att förstå varandra om den ena diskuterar äpplen och den andra päron :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 971
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 178
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp