09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Dono var i Sunne och red våran första LB:3 tillsammans. Hade riktigt fin känsla stundtals, men ibland blir han spänd och då blir han lite opåverkbar. 64,84% och jag red fel en gång och gjorde fel i två moment, vilket drog ner till 4:or. Sen hade vi ett missförstånd i skritten där det blev lite trav och ett missförstånd när han fattade galopp i stället för att ta traven också fattade han galopp i 10 metersvolten i trav i stället för att svänga ;). Men jag är supernöjd!
Slänger in en film också :)
 
Senast ändrad:
Fille såg bättre ut idag, så min gissning är att han har slagit i överbenet bara, yttepytte lite varm i nederkant av överbenet. Han är inte halt, han ser bara lite "obekväm" ut, jag ger det några dagar till så får vi se. Pigg och glad är han iaf, verkade smått förnärmad över att jag inte tog med honom ut ur hagen.
 
Hej allihop!
Jag har smugit i kulisserna sen 09-tråden flyttades från avel, så får nog presentera pållen igen "Felix" e. Nobel 994 ue. Escudo I. Har gått rätt sparsamt då jag fick barn när han precis var inriden. Han har världens bästa temperament, är alltid positiv!




 
@IsabelleStolt härligt bra jobbat :D

KL

Är så glad och nöjd så jag tror jag spricket. Idag gick hon FEI:s Finalprogram på hela 68,4 % :D Hade jag inte ens drömt om. Hon kändes super fin men blev tyvärr trött ganska fort. Ute på framridningen drog hon en passage :S Det sprang en häst i hagen brevid som taggade henne ganska så bra ;) Härlig känsla iaf hihi :P Nej fy så nöjd jag är med dagen och med min egen ridning också :) Film kommer givetvis :)
 
KL
Var iväg idag med min valack, han var superfin och hoppade trippelbarr för första gången:) två små skitpet på två räcken där jag kände att jag blev lite passiv skulle valt att ridit fram lite mer på båda....men som han hoppade, som en liten flygekorre;) Nästa tävling blir det 110 och 115.







 
Hur mycket går era hästar? Jag lyckas rida/tömköra 0-4 ggr/v. Mer oregelbundet än jag önskar, men med familj gäller det att pussla med tiden. Det optimala hade varit att hitta en medryttare som ville hoppträna, men det är inte helt lätt att hitta. Man slänger ju inte gärna upp vem som helst på en unghäst. Har ni medryttare?

Han har det bra på betet iaf
 
Nu fick jag vackert äta upp mitt skryt om vår fina galopp-premiär! :p Jag väntade ett tag för att "för säkerhets skull" träna galopp när jag hade sällskap på ridbanan. Och tur är väl det att jag väntade tills någon kunde stå på ridbanan. Han blev lite till sig när jag skulle fatta galopp, och gjorde ett häftigt sidokast. Jag hade inte en suck till chans och dammade i backen. Sedan satte jag mig upp igen, och så fick jag en riktigt snabb galopprunda, för då var han väl taggad på att göra rätt. Hej vad det gick! :nailbiting: Men han lugnade ned sig väldigt snabbt.

Trots avramlingen så kändes det riktigt bra. Jag upplever han är taggad att göra rätt, och han blir bara lite överladdad. Det är inte alls samma "explosiva panik" som han hade förut, när han var yngre. Men vi har lite att jobba vidare på.

För underhållningens skull så tar jag med en bild från förra helgens galoppträning, som var lite mer städad.

_DSC0354.JPG
 
@Oh_really , när jag ridit in har jag galopperat mina ynglingar så snart de kan balansera sig i traven. Upplever att de inte är lika benägna att hitta på saker utan har fullt sjå med balans och takt, dessutom har jag avdramatiserat galoppen för egen del. Du kanske kan ta rygg på någon snäll häst ute? Så får han fullt upp med att hinna med kompisen och ha koll på allt och hinner inte ladda. Brukar vänta ett tag med att galoppera på banan, de är ofta så ostadiga att det inte ger något ändå.

Ella har bytt hage nu, och stall. Känns oerhört skönt. Har lite saker kvar att hämta sedan är vi out of there för gott. I våras hittade jag en utav valackerna klättrandes på henne och blev helt bestört. Gjorde egen hage åt henne och hade henne ensam tills det kom ytterligare ett sto till stallet. De har kunnat gå ihop över betet om vi själva ordnade hage och material, men nu har det betet tagit slut och mer fick vi inte av övriga inackorderingar. Jag har upplevts som omständlig och jobbig när jag inte velat släppa ihop henne i den flocken igen och varit orolig över hur sommar och höst ska lösa sig så hon slipper gå med 4(!) valacker. Det känns så himla bra att inte ha gett efter och haft henne med dem utan stått på sig och nu kunna gå till stallet utan magont. Banandans!
:banana:
 
@Bluefish jag tänker introducera galoppen på samma sätt om jag introducerade traven, och som vi redan diskuterat innan, på den tiden jag skrittade honom. Jag blev nöjd över traven, så jag hoppas på samma utveckling i galoppen.

Berätta gärna hur din ridning utvecklar sig för din 09: a och visa gärna bilder! Man kanske blir inspirerad!

_DSC0381.JPG
 
Min har vilat sedan 1a juni och ska fortsätta med det in i juli @Oh_really

Du får uppdatera oss när vi är igång igen! Idag gick det superbra att träna galoppen i alla fall. En kompis både red och fotograferade men tyvärr lade batterierna av innan vi fick igång galoppen. Men han bjöd på en kanonfin och lugn galopp i slutet på passet. Jag var så stolt! (Ursäkta att han går över lod på bilderna det blev bättre... när kameran lagt av... )

10461907_10203974711438365_986708135_n.jpg


_DSC0531.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 908
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 989
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp