09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Juno blev friskförklarad i måndags. Senaste hovledsbehandling gjorde enorm skillnad och det verkar vara där problemet satt. Det kvarstod dock en rörelsestörning som gjort mig tveksam till att sätta igång. Så hela veckan har han gått i vanliga hagen och så tänkte jag kolla honom idag för att se om jag skulle ringa hovis för att sko så vi kan börja rida, eller ringa kliniken för ytterliggare besök. Han såg väldigt fräsch ut tycker jag och han är lovligt vild... Känns inte jättelockande att rida:o.

 
Känner mig alldeles lycklig efter dagens pass. Det är så underbart att åka till stallet på kvällarna och rida honom, nu. Vi har tränat lite tempoväxlingar skritt-trav-skritt (det är på den nivån vi är :angel: ) och jag blev så otroligt glad över honom. Nu behöver jag bara "öppna upp låren" lite och mjukt röra honom vid sidorna så börjar han ögonblickligen glatt trava på. Det är så fina små signaler han svarar på. Hur jag gör halt vet jag inte ens själv, vad jag gör. Tyvärr. Han stannar genast i alla fall. Tror jag slutar gunga med i bäckenet. Det skapar nästan illusionen av att han stannar när jag "tänker" stopp. Jätte-jätte bekvämt att sitta med när han gör allt jobb.

Jag börjar också få bättre koll på Gramantyglarna och det går långsamt framåt med att hantera dem. Därför blir det mycket skritt så jag hinner sitta och fippla med dem och lära mig, i lugn och ro, utan att kräva så mycket av hästen.

Tänk att all den här känsligheten som ställt till det så mycket för oss, när han bara blivit överväldigad och kopplat på flykten, nu kunnat dämpas till en väldigt skön känslighet där han allt mer tonar in sig på mina minsta signaler. Så värt allt jobb. :love:

_DSC0160.JPG
 
Om ändå vi sett ut sådär i söndags @Anyo :p Hon ser mycket stadigare och "färdigare" ut nu motför tidigare filmer tycker jag. Tänker du ge någon vila i sommar?

Min går ju ute och blir rund nu, men det är lika bra, den här kämpar med teorin till BE i skrivande stund. Till hösten ska vi ha ett släp och kunna ta oss iväg på fler träningar! På programträningen stängde hon av helt, stressandades och gick inte att prata med öht. Galopprogrammet sprack rätt ordentligt. Så medtagen stackars kuse över sockerbitar och koner.

Här är hon vid ett annat tillfälle då det var väldigt synd om.
tr.jpg
 
@Bluefish hon blir bättre och bättre :) ja hon kommer få en liten vila under sommaren . När har jag inte bestämt ännu det får komma när det passar .Hon får även några dagar i veckan som hon får stå . Blir inte direkt samma vila men hon slipper jobba ;) så vilar hon självklart under vintern också .
 
Läser allas uppdateringar och hänger med i tråden men har inte uppdaterat på lääääänge...
Har haft problem med att hitta ny sadel till Savant men efter många om och men så har vi hittat en som vi båda tycker om.
Red i den ett par veckor och han kändes super fin!

Men, sen som ett brev på posten så kom hältan...:crazy:
Pratat med både ET och vet när jag var i väg på klimiken och dom sa att det var sååå klassiskt!
Sadeln han har haft innan har varit för trång, han har blivit springig och har haft svårt för att komma till arbete (såklart) och jag har länge bara konsentrerat mig på att få honom lugn, lång och låg...

Vilket i sin tur har resulterat i att han har gått i framvikt och nu fått en hälta på båda fram i hovlederna...:eek:

Så nu går han i sjukhage och ska få åka på återbesök i nästa vecka...

Men bjuder på några bilder tagna innan vi bytade sadel!
1CAF8BD2-1FE9-4BDA-9913-123AC6443A3E_zpswtlwsaei.jpg

0559899C-764C-493B-9637-62CBB1F87F3B_zpsxfmcwcat.jpg

E207364A-DDEF-4679-B9F3-1ABE8C46F564_zpshkibhval.jpg
 
Gud så tråkigt! @rebeckasff

Men tänk positivt! Du vet ju precis varför det blev som det blev, då är det ju väldigt lätt att undvika i framtiden! Inte rida honom framtung helt enkelt.

Leta tränare som hjälper er få ordning på springigheten utan att lägga ner honom kanske?

Här har du anledningen till att jag hellre ställer av hästen än rider i en sadel som inte passar. Och därför älskar jag min bomlösa. Den är ful som stryk, man kommer inte åt hästen överhuvudtaget. Men, den passar alla hästar jag har lagt den på och det gör att man kan fortsätta rida! Och det är därför jag är väldigt skeptisk till bomsadlar överlag.
 
Sadeln han har haft innan har varit för trång, han har blivit springig och har haft svårt för att komma till arbete (såklart) och jag har länge bara konsentrerat mig på att få honom lugn, lång och låg...

Vilket i sin tur har resulterat i att han har gått i framvikt och nu fått en hälta på båda fram i hovlederna...:eek:

Så nu går han i sjukhage och ska få åka på återbesök i nästa vecka...

Nämen stackars!! :eek: Gud så tråkigt att att det gått tokigt för er. Håller verkligen tummarna för att han blir bra. Han ser så otroligt fin och välriden ut. Håll oss uppdaterade hur det går!!

*knapplån*

Pojkvännen fotograferade min mamma och min häst. Han har blivit så lugn och fin i sommarvärmen (hästen, inte pojkvännen). Dessutom får Galishimo bara äta gräs om jag sagt
"Var så god!"
så han dyker aldrig ned med huvudet när man leder honom, alltså kunde min mamma (utan tidigare erfarenhet av hästar) hantera honom utmärkt. Äntligen får man lite cred för sitt nötande...

_DSC0013.JPG
 
@rebeckasff
Nej va tråkigt :(

KL

Java sprang hem en 5:e plats på 67,75% idag i en LB:1 :) På söndag går hon Final programmet. Tar det endast som en träning i samråd med min tränare. Hon trodde absolut hon kan gå till flyinge men vi måste få ordning på galoppen först och få den mer i balans och med mer bärighet. Hon blir idag lite hastig. Dock har hon på bara denna veckan blivit bättre. Kan va som så att matte är för mjäkig ;)

10269536_10152184881738753_6211626844501295320_n.jpg

 
@rebeckasff ; tack för att du delade med dig bilden, det var modigt. Han är verkligen i fin form så det måste varit tråkigt med bakslaget. Av den enskilda bilden att döma så ser det ut som han borde ha lätt för samling och jag förstår att det kan vara svårt att "länga" honom. Hoppas du delar med dig av rehabträningen, och vilken träningsform som blir mest ändamålsenlig för er!
 
Senast ändrad:
Blärk. Juno gjorde nåt konstigt i hagen nu i eftermiddag och blev jättehalt på vänster bak. han vill helst inte stödja på trakten utan går som på tå. Tog in honom och spolade kallvatten i 10 minuter. Ska kolla honom senare ikväll om det blivit nån svullnad.

Lär väl bli kliniken på måndag igen då för att se vad sjutton detta är. Tur att självrisken är betald iaf.
 
Även jag har haft otur...

Red Fille igår och han känns lite märklig. Haltar till ibland, går böjd åt vänster helatiden (både hals och kropp). Går att böja åt höger med då blir han lite ojämn i steget. Han var liiiiiiite varm i sitt överben, så jag lindade det benet och släppte ut honom i hagen.

Väldigt märkliga symptom på honom, vet inte riktigt vad jag ska tro. Jag ger det en vecka så får vi se vad som händer.
 
@rebeckasff ; tack för att du delade med dig bilden, det var modigt. Han är verkligen i fin form så det måste varit tråkigt med bakslaget. Av den enskilda bilden att döma så ser det ut som han borde ha lätt för samling och jag förstår att det kan vara svårt att "länga" honom. Hoppas du delar med dig av rehabträningen, och vilken träningsform som blir mest ändamålsenlig för er!

Tack för det, det värmde :)

Men ja, dom bilder jag har på honom och även filmer (dock från hoppträningar där han automatiskt är mer uppåt framåt eftersom han blir taggad) så tycker jag att han går i en ganska ändamålsenlig form...
På det kortet är han 4 år och jag tycker att det är en bra utgångsform på en unghäst.
Men men, man lär av sina misstag..O_o
Nu vet jag ju anledningen till varför vi inte har kommit vidare från denna formen, sadeln blev helt enkelt för liten vilken hindrade honom från att komma mer upp och fram.
Men det är lika tråkigt ändå att ha dom ståendes i sjukhage och inte kunna göra något med dom..:crazy:

Men jag ska ringa vet på måndag och boka tid för återbesök och även fråga om jag får lov att börja promenera med honom.

Livar att hålla er uppdaterade :)
 
Lite frågor till er inför morgondagen . Man startar väl som en vanlig klass alltså om inte utrymme finns att rida runt så börjar man inifrån banan och inväntar startsignal . Men när jag är klar med själva programmet ska jag vänta inne på banan ? Eftersom det var 10/ekipage . Någon som ridit dessa klasser som kan hjälpa mig lite :)? Alltså 5-års programmen
 
@Anyo Jag har ridit både kval- och finalprogram. Startade inifrån båda gångerna då det inte gick att rida runt. Jag stannade inte kvar utan skrittade ut när jag var klar så nästa ryttare kunde gå in och förbereda. Så om inget annat verkar råda så kan du nog göra som på vanlig tävling. Lycka till! :)
 
Stort lycka till @Anyo!

Och så himla trist att både @Fiorano och @kimmis87 09: or verkar halta... hoppas de piggnar på sig!

_DSC0255.JPG


Själv har jag ju tagit det hela med grundutbildningen vansinnigt långsamt. Jag har nu övat skritt - trav - skritt ett tag. Sedan har jag gjort lite sidoförflyttningar, något steg åt gången. Idag kändes bara allt "rätt"! Galishimo var helt fokuserad och ville bara göra rätt, så då satte vi äntligen ÄNTLIGEN in vår första galoppträning! Han fick göra några fattningar från vardera håll, blev lite fel emellanåt, men han kändes verkligen jättefin!

Jag blev så sjukt glad och stolt efter detta pass! Ännu stoltare blev jag när jag insåg att pojkvännen lyckats fånga oss på bild, också. Jag känner mig helnöjd och ser inget problem längre med att fortsätta träna in galoppen regelbundet. :love:

Den som väntar på något gott...

_DSC0275.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 908
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 989
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp