Bukefalos 28 år!

09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@IsabelleStolt En björk i huvudet ? :rofl: Jätte fina bilder :love:

KL
Vi tränade för Ricardo igår. Han skröt om hennes bakben och sa att hon kommer bli en bra tävlingshäst för de större klasserna. Han tycker dock det är synd att hon är så liten men han anser att det inte ska ha någon betydelse :)
Det jag måste tänka på är att ha lugna händer och smyga fram hjälpen lite mer så jag inte kör pang på rödbetan. Lägger ut film så snart den blir godkänd :)

Ja banan var inte anpassad för långa ryttare! ;) En hängbjörk som hade grenar inne på banan och eftersom jag är så lång fick jag lite blad å så i huvudet;) haha
 
Superfina bilder @IsabelleStolt

Grattis ALLA till fantastiska framgångar, framsteg och fina hästar både på tävlingsbanorna och hemma :)

KL
Jag har mycket i skolan nu, vårbal och tentor. Följer er men svårt att hinna vara aktiv. :) Tävlingarna rullar på och jag har nog bara haft en eller två vilohelger sedan mars. Min köttbulle kvalade ju på första försöket till breeders i fälttävlan men det skrev jag ju förut. Gjorde sedan en till H100 förra helgen som var extremt svår! Fin dressyr och felfri hoppning. Lagom till terrängen började det hällregna som sjutton. Han började bra, hoppade stoooor häck, coffin, spets mm. Fick dåliga språng på en stenmur (som var med i internationella **) och en kombination (som var med i internationella *) då han inte riktigt verkade förstå och det blev lite för mycket. Hoppade en snäll stenmur till och sedan galopperade vi igenom vattnet och traskade hem. Tråkigt, då 9 av drygt 20 blev uteslutna eller utgick, och för mig kändes det viktigt att inte fortsätta och ge honom en dålig runda.

Hade planerat att gå ner och göra en lättare H90 i helgen hur som men nu kändes det ännu viktigare. Fick strax under 70% tror jag i dressyren, felfri hoppning och felfriterräng med ynka 2 sekunder över tiden och vann :bump:
Fantastiskt skönt att han dundrade runt terrängen lekande lätt och hur enkel som helst att rida.
Försöker jaga lite fler lagom H100 nu och funderar på att hoppa lite kanske också och debutera lite högre. Så kanske ska lägga ner breeders i dressyr och pröva hoppningen istället :p
 
Här händer inte mer än att vi åker fram och tillbaka till kliniken. Juno gick först 12 dagar på Metacma-ingenskillnad, sen hittade vi reaktioner i bakknäna så de behandlades, besöket efter helt ren där men tydlig hälta höger bak. Släcktes med allmänbedövning av allt nedanför kotan. Veterinären sa hovömhet, jag var påstridig och hovleden behandlades. Liten röntgenförändring där men inget som bör ha betydelse.

Kollade på linan ikväll och jag tror vi är på rätt spår med hoven. Men får se imorgon på kliniken hur det ser ut.
 
Tråkigt att ni inte hittar något konkret men bra att du är påstridig och att ni åtminstone verkar vara på rätt väg :)
 
Bilder från årets betessläpp ^^

10329684_10152432813088094_2736058883210062767_o.jpg

10379928_10152432800318094_4675488053237137547_o.jpg

1801288_10152432812223094_2883386175619972370_o.jpg
 
Jag är lat och kopierar direkt från ett annat inlägg...

Nu tänker jag göra nåt läskigt. Jag tänker lägga ut en film helt oredigerad som jag själv inte ens har sett än. Anledningen till att jag inte har sett den är att min dator har fått nåt skit i sig, så allt hackar, fastnar och så blir det bara pixlar. En gång var 10:e sekund så kan jag urskilja att det är en häst på skärmen.

Men det kändes stundvis ganska ok när denna filmen gjordes, så jag får hoppas att min magkänsla stämmer. Som ni antagligen kommer att se på videon så har vi ett varv som är vårat svåra.

ungefär 3,5 månad har vi jobbat ordentligt nu. Vi jobbar med flyttningar, men det är jag inte redo att visa än. Det syns hur mkt jag kämpar mot sadeln då och det hela blir väldigt klumpigt, så ni får vänta tills min nya sadel kommer.

Jag vill oxå tacka @Emrox för filmningen!


 
Nightwish fick vara sällskap åt lillasyrran Amaranthe idag på hennes premiär tur utanför hagen
Amaranthe är 3 år (finns i 11: ornas tråd) och de är båda e. Haydn - Feliciano

Min kompis fick rida på Nightwish

Amaranthe, Hannah och Nightwish
10342899_811243585552774_1193348358439374828_n.jpg

Amaranthe till väster och Nightwish till höger
10372783_811243652219434_367100965708538794_n.jpg
 
Tack! Ja hon är väldigt vettig, väldigt pedagogisk och blir inte sur när jag ifrågasätter allt. Eller när jag tappar tålamodet och sitter med armarna i kors på hästryggen och räknar till tio :o
Ibland kan vi stå i 5 min och bara diskutera en övning, hur jag gjorde, varför jag gjorde så, hur jag ska göra istället, varför jag ska göra så istället, vända och vrida fram och tillbaks.
Det är tur att hon klarar det, för det är så jag lär mig. Men det är tyvärr få människor som kan göra så.

Jag blir väldigt frustrerad när jag inte lyckas få min kropp att göra som jag vill, om hästkraken samtidigt bestämmer sig för att bli ofokuserad så blir det tokigt totalt... Och han blir ju ofokuserad när jag blir frustrerad per automatik, så den biten behöver jag jobba massor på :D
 
Jag har börjat rida med "engelsk" sadel med Galishimo i stället för den stadiga Westernsadeln. Han börjar kännas mycket tryggare så nu är det lättare att sitta kvar! :) Jag har ju mest jobbat honom lång och låg under utbildningen, men har nu börjat jobba lite med kortare tyglar och samling. Det verkar han tycka är ganska onödigt... :grin:

plupp2+(2).jpg


plupp1.jpg
 
Ursäkta att jag tagit över hela tråden, men äntligen ÄNTLIGEN så börjar det lossna för mig och Galishimo. Det är ju helt GALET vad jag har kämpat och hur sjukt långsamt allt gått men PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!

Nu har han lugnat ned sig AVSEVÄRT och går även att samla honom, kortare stunder, med den "långa låga" som väl inövad bas.

Idag är det första gången jag börjar se på honom, och känna på honom, att vi är på väg någonstans! Jag är så sjukt lycklig! Jag känner verkligen hopp och att vi absolut är på rätt väg. (Måste bara RÄTA UPP MIG!)

(Tyvärr så avlivades min hund igår så jag skrattar och gråter om vartannat. Men detta är åtminstone bättre än att bara gråta...)

bakgrund+%25282%2529.jpg
 
@Oh_really, det är inte ditt fel att du lutar dig framåt, kolla hur sadeln ligger, hur du har dina ben, vart har du balansen om du rätar på dig i den sadeln? Ingenstans kan jag tala om, det blir stolsits deluxe då. Den sadeln är inte gjord för dressyrsits, framförallt inte med så långa läder som du har, och det är nog därför du upplever att du har så dålig balans. Skulle du ha en sadel som satte dig där du ska vara med både ben och rumpa så skulle du mest troligt känns dig väldigt mkt stadigare!

Vad är det för hjälptygel du har på bilden?

Tycker hästen ser nöjd och lugn ut på bilden, väldigt trevligt!

Jag själv känner att jag och Fille gör framsteg i rasande fart med, men vi jobbar ju på lite annat sätt. Det är redan, idag skillnad mot videon jag la upp för några dagar sen.
 
@Oh_really, det är inte ditt fel att du lutar dig framåt, kolla hur sadeln ligger, hur du har dina ben, vart har du balansen om du rätar på dig i den sadeln? Ingenstans kan jag tala om, det blir stolsits deluxe då. Den sadeln är inte gjord för dressyrsits, framförallt inte med så långa läder som du har, och det är nog därför du upplever att du har så dålig balans. Skulle du ha en sadel som satte dig där du ska vara med både ben och rumpa så skulle du mest troligt känns dig väldigt mkt stadigare!

Vad är det för hjälptygel du har på bilden?


Jag har just skaffat gramantygel. Jag gillar ju diverse hjälptyglar och har alltid haft positiva upplevelser av dem. :) Jag är jättenöjd över gramanen och dess effekt på Galishimo. Jag har bara väldigt svårt att hantera två tyglar, men jag håller på att lära mig. Det är ju skitsvårt! Jag tappar och har mig...

Men idag när jag red fann jag ett märke på gramanen som jag kan utgå ifrån! Jätteskönt! Håller jag händerna på "märket" så blir gramanen lagom lång på båda sidorna. Puh!

Så illa som du beskriver, tycker jag faktiskt inte att sadel eller sits eller balans är. När jag slappnar av blir det bättre. Jag köper en ny sadel när jag har råd, men det känns verkligen inte akut.

_DSC0065+(3).jpg
 
Senast ändrad:
@Oh_really

Du får tänka på kroppen som en pendel, som alltid är rak, eftersom man vill vara i balans. Om du då flyttar överkroppen så att du rätar upp dig så kommer skänklarna att åka fram, för att du ska kunna hålla balansen. Den sadeln du har är gjord för att du ska sitta i 2 punktssits, inte 3 punktsits som du försöker uppnå. Illa har jag inte sagt något om överhuvudtaget, där måste du ha missförstått.

Jag talar om för dig att det inte är ditt fel att du sitter som du gör. Jag är helt övertygad om att du kommer sitta i det närmsta helt korrekt om du sätter dig i en dressyrsadel som du och hästen trivs med.
 
Hm... Apropå 2 punkt... Jag ska ju börja hoppa honom någon gång också... :idea: Jag undrar när jag vågar det..?! :d Det känns onekligen lockande... ska kolla upp om någon på orten har lust att hjälpa mig... :idea:
 
Jag känner faktiskt själv att jag nog börjar bli mogen för det :d Jag kan reglera galoppen ordentligt och svänga närhelst jag vill utan att vi flyter iväg. Känns som att det är dags! Men jag skulle vilja löshoppa lite först :D
 
@Oh_really Alltså sadeln ligger inget vidare av det som går att se på bilderna. Men så länge han funkar att gå med den och inte får ont så spelar det månne ingen roll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 959
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 176
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp