09:orna del 3

Höhö jag har haft liknande problem, min ena unghäst slänge av mig rejält en gång och jag landade bokstavligt talat på huvudet/nacken och sedan axeln. Men efter att jag lärt mig en läxa tidigare så går jag alltid till kiropraktorn efter om smärtan inte släpper i rygg/skulderblad/nacke. Funkar alltid, även om jag ska dit idag igen eftersom jag vart rejält sne, inge bra å landa på nacken tydligen (A) men hoppas smärtan går över @Murray :)
 
@Murray Usch det låter inte så himla bra. Var rädd om dig och var nogrann med återhämtningen så att kroppen faktiskt får tid på sig att läka.

Har varit ute i skogen idag med Juno och han är en sån klippa! Mötte sopbil, lastare och bil med skramlande släp och han skrittar på hur tryggt som helst på lång tygel förbi allt:love:! Dessutom blev han minsann lite sportigare och snyggare när lurvet försvann:)!
1380509_10204209467588791_1216207155458869302_n.jpg


10462816_10204209467188781_8568827112161554061_n.jpg
 
Höhö jag har haft liknande problem, min ena unghäst slänge av mig rejält en gång och jag landade bokstavligt talat på huvudet/nacken och sedan axeln. Men efter att jag lärt mig en läxa tidigare så går jag alltid till kiropraktorn efter om smärtan inte släpper i rygg/skulderblad/nacke. Funkar alltid, även om jag ska dit idag igen eftersom jag vart rejält sne, inge bra å landa på nacken tydligen (A) men hoppas smärtan går över @Murray :)

Har försökt nå Rehab center här idag i alla fall, har tänkt kontakta de hur som för att höra om de kan värmebehandla för att korta senor mm i axlarna så att de inte ska hoppa ur led så mycket (kan tex inte ligga på mage och ha armarna ovanför huvudet idag).

@Fiorano Klippte du hela huvudet också eller bara till sidostycket?
Svårt att ta det lugnt just nu bara. Har två lugnare veckor nu i skolan innan den andra kursen drar igång också. Har fem hästar (på två olika ställen) som ska ridas så det är bara o kämpa på :) En är till salu så jag hoppas han åker snart :)
 
@Murray Hästmänniskans förbannelse, man själv är inte helt hundra men hästarna måste gå ändå... Låter vansinnigt tufft att ha fem hästar igång och på två stall. Hoppas den till salu blir såld snart så det blir lite lättare iaf:).

Klipper bara halva huvudet upp til sidostycket, vill ha en mindre maskin om jag ska klippa hela.
 
@Murray Hästmänniskans förbannelse, man själv är inte helt hundra men hästarna måste gå ändå... Låter vansinnigt tufft att ha fem hästar igång och på två stall. Hoppas den till salu blir såld snart så det blir lite lättare iaf:).

Klipper bara halva huvudet upp til sidostycket, vill ha en mindre maskin om jag ska klippa hela.

Jag har precis haft tentaperiod så har knappt ridit på två veckor så därför känns det ännu viktigare o komma igång igen. Hoppas också den blir såld, tycker det är vansinnigt tråkigt att sälja med allt vad det innebär :/
 
Från mig har det varit tyst ett tag, men jag läser åtminstone! Har börjat rida min så smått men hon är inte så kul nu inte. Nervig och spänd som tusan och trivs tyvärr inte särskilt bra i stallet. Det är för trångt och mörkt, senast hovslagaren kom var hon värre än någonsin och det slutade med blodvite och en välriktad broddspark. Är sådär sugen på att rida, känns lite för riskabelt. Helst hade jag ställt henne på lösdrift, försöker verkligen arrangera något sådant hemma på vår gård nu så jag slipper ställa henne långt bort. Bor ju lite avsides sas. Annars får jag flytta henne till ett större stall eller en välskött lösdrift helt enkelt.
 
Liten video på Fille när han löshoppas! Det var ju ett tag sen sist! Vi fick inte till avstånden riktigt, vilket ni säkert ser rätt tydligt. Vi bestämde oss därför att ta bort hjälphindret och då flöt det på väldigt mkt bättre. Jag har ju ingen erfaren i närheten som löshoppar regelbundet (jag har frågat runt överallt på facebook utan framgång tyvärr :( )

Men hästen verkar ju nöjd till slut iaf. Med facit i hand kanske vi skulle ha slutat lite tidigare, han ser lite trött ut på de sista hoppen i videon. Men nästa gång ödslar jag nog ingen energi på hjälphindret alls om jag inte har någon mer kunnig med mig.

 
Senast ändrad:
@kimmis87 Han ser väldigt hinderklok ut:). Normalt avstånd för storhäst är 7-7,5m.
Tack!
Jo vi provade allt från 6,5 till 7,5 och det såg inte riktigt rätt ut någon gång. Så jag känner att om jag ska löshoppa själv så blir det nog utan hjälphinder. Jag försöker ju hitta någon kunnig, men jag hittar ingen :(

Kanske skulle prova på studs med, för då måste han ju komma hyfsat rätt och han måste rappa till rörelserna lite, han blir ju lätt lite "såsig" ;)

De har samma problem med hans mor, hon hoppar oxå 120 som ingenting, bara flyter över. Hon satsar aldrig mot hinder, utan galopperar exakt samma oavsett. Jag vet inte om det är för att det är för lätt? Att hon skulle behöva hoppa högre för att känna att hon måste ta i lite och inte bara galoppera normalt fram till hindret för att sedan hoppa? Hon kan liksom komma hur fel som helst och tar sig ändå över.

Fille kan jag ju givetvis inte höja hindrena till, men hans mor är ju hoppad regelbundet i 1,5 år nu. Jag får ju hem henne om en månad ungefär, det verkar inte som att jag hinner få henne såld innan fodervärden måste bli av med henne.
 
Tack!
Jo vi provade allt från 6,5 till 7,5 och det såg inte riktigt rätt ut någon gång. Så jag känner att om jag ska löshoppa själv så blir det nog utan hjälphinder. Jag försöker ju hitta någon kunnig, men jag hittar ingen :(

Kanske skulle prova på studs med, för då måste han ju komma hyfsat rätt och han måste rappa till rörelserna lite, han blir ju lätt lite "såsig" ;)

De har samma problem med hans mor, hon hoppar oxå 120 som ingenting, bara flyter över. Hon satsar aldrig mot hinder, utan galopperar exakt samma oavsett. Jag vet inte om det är för att det är för lätt? Att hon skulle behöva hoppa högre för att känna att hon måste ta i lite och inte bara galoppera normalt fram till hindret för att sedan hoppa? Hon kan liksom komma hur fel som helst och tar sig ändå över.

Fille kan jag ju givetvis inte höja hindrena till, men hans mor är ju hoppad regelbundet i 1,5 år nu. Jag får ju hem henne om en månad ungefär, det verkar inte som att jag hinner få henne såld innan fodervärden måste bli av med henne.
Här är bedömningsreglementet för 3-års, på sidan 10 står hur löshoppningsbanan ser ut. Kanske kan vara lite hjälp? :)
http://www.asvh.se/MediaBinaryLoade...-fa7abc5026f5&MediaArchive_ForceDownload=true
o bild..
http://www.asvh.se/BinaryLoader.axd...s+jan+13.jpg&ResizeHeight=500&ResizeWidth=600
BinaryLoader.axd
 
Tack! Men jag vet inte vad det skulle vara för hjälp? Får jag inte till avståndet mellan 2 hinder så känns det verkligen som att ta sig vatten över huvudet och ta 3.
 
Tack! Men jag vet inte vad det skulle vara för hjälp? Får jag inte till avståndet mellan 2 hinder så känns det verkligen som att ta sig vatten över huvudet och ta 3.

Men vad är det du har problem med då? Du har ju exakta avstånden mellan hindrena där, på dm tom, om det är det inte du får till. De två första är bara hjälphinder och det är klart att det är bättre med två små hjälphinder, för kommer han lite fel på första, rättar han in sig till det andra och får bra avsprång ut. Har du problem att stega rätt så använd måttstock eller dylikt.
 
Men vad är det du har problem med då? Du har ju exakta avstånden mellan hindrena där, på dm tom, om det är det inte du får till. De två första är bara hjälphinder och det är klart att det är bättre med två små hjälphinder, för kommer han lite fel på första, rättar han in sig till det andra och får bra avsprång ut. Har du problem att stega rätt så använd måttstock eller dylikt.
Problemet är att jag aldrig hittar HANS avstånd. Vad andra hästar har är liksom ointressant. Som jag skrev så provade jag allt mellan 6,5-7,5 allt blev fel. Kommer han fel på första så kommer han fel på andra med, han rättar sig INTE. Bäst gick det utan hjälphinder. Då kom han perfekt på i princip varenda gång.
 
Problemet är att jag aldrig hittar HANS avstånd. Vad andra hästar har är liksom ointressant. Som jag skrev så provade jag allt mellan 6,5-7,5 allt blev fel. Kommer han fel på första så kommer han fel på andra med, han rättar sig INTE. Bäst gick det utan hjälphinder. Då kom han perfekt på i princip varenda gång.
Det är ju inget konstigt. Kommer de nära blir språnglängden kortare och de landar närmare hindret och kan dessutom tappa lite fart vilket gör att distansen till nästa hinder blir längre. Tvärtom om de hoppar av långt ifrån, då landar de längre bort från hindret och distansen till nästa blir kortare. Därför du ska ha två hjälphinder så har han större chans att rätta in sig till andra hindret om han kommer tokigt till första och får ett bra avsprång till sista.

Jag hade fortfarande satt upp enligt standardmått och sedan finjusterat efter hästen. Tänk på att samma avstånd kan uppleva långt med låga hinder och kort med högre. Det finns trix hur långt från hörnet man ska placera för att bättre avsprång.
 
@Murray Jag känner att jag inte har kunskapen till att göra det. Han kommer ju perfekt på när jag ställer upp bara ett hinder, så jag ser inte problemet riktigt? Hittar jag någon som kan löshoppning ordentligt så kommer jag givetvis använda hjälphinder och låta dem styra och ställa som de vill lite. Men när jag är ensam så använder jag den kunskapen jag har, och jag har ju insett att fler hinder rer jag inte ut.

Delar med mig av en bild på Fille som har gjort halvt succé på FB. Det är första gången han träffar barn, och visar precis vilken personlighet han har! Och här ser ni kanske varför jag har så otroligt svårt att förstå folks hingsträdsla, för mysigare, snällare och mildare häst har jag aldrig haft.

10471269_10152774780536223_8872150749879453265_n.jpg
 
Felix har mest tagit det lugnt de senaste veckorna. Kan väl kvitta, för anledningen är att vi köpt gård!!!! Eller vi skriver papper på måndag så jag ska väl inte ropa hej än. Nyrenoverat boningshus, 4hektar bete. Ett gammalt stall och loge, ska bygga nytt i framtiden men detta får duga så länge. Lite att fixa såklart, men ändå! Trodde aldrig denna dröm skulle gå i uppfyllelse! 300 m til klubben (ridhus och banor + bra ridvägar). 2km till bussen/byn. Ska bli så mysigt att ha Felix hemma!
 
Felix har mest tagit det lugnt de senaste veckorna. Kan väl kvitta, för anledningen är att vi köpt gård!!!! Eller vi skriver papper på måndag så jag ska väl inte ropa hej än. Nyrenoverat boningshus, 4hektar bete. Ett gammalt stall och loge, ska bygga nytt i framtiden men detta får duga så länge. Lite att fixa såklart, men ändå! Trodde aldrig denna dröm skulle gå i uppfyllelse! 300 m til klubben (ridhus och banor + bra ridvägar). 2km till bussen/byn. Ska bli så mysigt att ha Felix hemma!
Det låter som ett underbart boende helt klart! Grattis!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 741
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 296
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 842
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp