09:orna del 3

Jag var jättestolt över henne i måndags när vi red ut en runda helt själva utan att hon krånglade en enda gång! Hon brukar nämligen ha en tendens till att vilja backa, det spelar ingen roll vad som är bakom(kan vara allt från branta diken till elstängsel och tomter)

Jag fick hoppa av en gång när vi mötte en rullskidåkare då hon är livrädd för deras stavar men annars var det verkligen inga problem. Hon hade till och med en god framåtbjudning, något som vi kämpat med sen jag köpte henne i maj förra året.
 
Nu har frosten kommit till Västerbotten! Vågar man rida lika hårt på ridbanan, månne? Jag tog det lugnare och tog det mesta i skritt ute i skogen, men... lite galopp blev det! :)

2.JPG


5.JPG



 
Skönt att han blivit så trygg i galoppen @Oh_really

Jag är stolt över Felix fina temperament och positiva inställning varje dag! Red ut en sväng igår, han hade vilat i mer än en vecka och det märks inte. Han kändes hur fin som helst. Men nu måste jag verkligen klippa honom!


 
jag var senast stolt över min rödhåring i lördags då hon hade veckans hoppträning. Hon backar inte för något utan hoppar stensäkert det hennes ryttare styr mot.
Det här avslutade hon med (hindrena 1 m) och längs med andra långsidan stod 2 studs, 3 galoppsprång oxer på 1 m, 3 galoppsprång och 2 studs (låga 50cm).
10655453_10152753566665688_3708988921676210356_o.jpg
 
Ruskar liv i tråden men en kort rapport: Örnen har ridit. :cool: Var betydligt mer nervös över det än alla ubåtar i världen. Men det gick! Var dock inte så modig, så det blev en kortis, hehe. Uppsittningar fungerar fortsatt jättebra, fina fröken fläck har lärt sig ett och annat! Och fått tillräckligt mycket pondus för att inte vilja göra som matte säger. Det är tur att hon rör sig i slow motion och är bygd som en potatissäck. Imorgon gör vi om det och till helgen ansluter en granne som jobbar samma tider som mig - jackpot!
 
Tom jag red igår. Provade ytterligare en dressyrsadel, en Amerigo CC som jag verkligen gillade och den låg trevligt på honom. Så sadeljakten är i allra högsta grad igång.

Har ju knappt ridit de senaste två veckorna och har därför tagit bort havren. Det är inte ett vinnande koncept för att dressyra på banan. Örk vad seg han blir. Anstränger sig inte det minsta. Så nu blir det för mig att skärpa till mig och rida mer och fodra på lite turbo.
 
Vad roligt att du ridit igen och vad skönt att hon är trygg i uppsittningarna nu @Bluefish

@Fiorano
Hoppas Juno piggar på sig med lite havre! Kul att du verkar ha hittat rätt sadelmodell. Jag hade en sån till Felix mamma, älskade den! Jag drömmer också om en dressyrsadel. Iofs kanske jag också ska fokusera på att rida överhuvudtaget först, blir inte så ofta i detta höstrusk tyvärr. Tankar om min sadel? Det är en vid Dominus. http://s19.photobucket.com/user/esc...2-4CF6-AE30-00890111376C_zpsxokoem2l.jpg.html
 
galopp4.jpg


galopp2.jpg


Jag är fortfarande supernöjd över Galishimo och hur fint galoppen utvecklat sig. Jag har funderat lite på om jag ska ta ett break och köra in honom, eller göra något annat ett tag med honom nu under vintern. Det lär ju ta lite tid att köra in honom med tanke på hur bakskygg han är, men efter vad vi gått igenom så känns det som om allt är möjligt, bara man ger det lite tid... Någon annan som kört in sin häst eller funderat på det?
 
Fina ni är! Låter klokt att pausa lite nu när han har utvecklats så mkt @Oh_really Jag hade önskat att Felix körts in, tror han hade funkat bra att köra. Planerar du att köra in själv i såfall?
 
För en vecka sen så smsade jag sadelutprovaren och sa att sadeln inte passade. Idag har jag en passande sadel igen. Behöver jag säga att jag är nöjd?

En smalare bomvidd, mer luft fram för att hjälpa honom lyfta fronten lite och mindre sned sadel.

Häst nöjd, och jag nöjd :up:
 
Fina ni är! Låter klokt att pausa lite nu när han har utvecklats så mkt @Oh_really Jag hade önskat att Felix körts in, tror han hade funkat bra att köra. Planerar du att köra in själv i såfall?

Ja, jag tror det. Han är ju redan väl tömkörd. Jag borde klara av att ensam lära honom att dra skacklor, bildäck och "dra skrammel" utan så mycket hjälp. Men när vagnen ska kopplas på, så tänkte jag ta hjälp. Jag har dock inte helt bestämt mig ännu om jag ska göra det... funderar lite fram och tillbaka... inledningsvis utsätter jag ju både mig och hästen för risker då han är nervös, bakskygg och det lätt händer olyckor med honom, långsiktigt så är det ju bra för hans hälsa att få dra emellanåt och inte bara ridas...

_DSC0104.JPG
 
Ja, jag tror det. Han är ju redan väl tömkörd. Jag borde klara av att ensam lära honom att dra skacklor, bildäck och "dra skrammel" utan så mycket hjälp. Men när vagnen ska kopplas på, så tänkte jag ta hjälp. Jag har dock inte helt bestämt mig ännu om jag ska göra det... funderar lite fram och tillbaka... inledningsvis utsätter jag ju både mig och hästen för risker då han är nervös, bakskygg och det lätt händer olyckor med honom, långsiktigt så är det ju bra för hans hälsa att få dra emellanåt och inte bara ridas...

_DSC0104.JPG

Jag hade om jag var du provat att gå en promenad med honom med något släpandes efter som DU håller i. Hade han fått en panikreaktion på det så hade jag valt att inte gå vidare. Jag tror att du kan förstöra en hel del arbete om du har otur iomed att han är så pass känslig. Blir han bara rädd men har hjärnan i behåll så skulle jag troligtvis kunna fortsätta öva.

Jag hade en häst som jag försökte köra in. Han var inte direkt bakskygg eller så, men ändå när vi hade skakel vid sidan så blev han så påverkad att vi till slut insåg att nä, det här går inte. Han gjorde inget han inte skulle egentligen, men bakbenen var under bogen konstant och min gissning är att det faktiskt var anledningen till att han blev halt, även om det inte syndes något då.

Jag skulle nog jobba med bakskyggheten först, innan jag ens påbörjar inkörning. Vid en inkörning så kan hästen bli rejält skrämd som kan sätta djupa spår om man inte vet vad man gör.

Önskar dig all lycka till!!
 
Jag hade om jag var du provat att gå en promenad med honom med något släpandes efter som DU håller i. Hade han fått en panikreaktion på det så hade jag valt att inte gå vidare. Jag tror att du kan förstöra en hel del arbete om du har otur iomed att han är så pass känslig. Blir han bara rädd men har hjärnan i behåll så skulle jag troligtvis kunna fortsätta öva.

Nja, tänkte börja med att finna en någorlunda billig sele och vänja in honom vid svanskappa och skygglappar. Svanskappan lär nog bli ett kapitel för sig... hehe... :angel: Sedan ska vi finna en lämplig promenadrutt lämplig för framtida körning, som han kan tömköras dagligen så han blir trygg med den och inte får bråttom hem. Så det är en bit kvar innan jag börjar skramla i rumpan på honom.
 
Senast ändrad:
Nja, tänkte börja med att finna en någorlunda billig sele och vänja in honom vid svanskappa och skygglappar. Svanskappan lär nog bli ett kapitel för sig... hehe... :angel: Sedan ska vi finna en lämplig promenadrutt han kan ta dagligen så han blir trygg med den och inte får bråttom hem. Så det är en bit kvar innan jag börjar skramla i rumpan på honom.

Jag har aldrig använt skygglappar, och sådana ska inte användas vid inkörning heller. Hästen måste lära sig att se vagnen och annat bakom utan att bli rädd, och det är en viktig del av inkörningen.

En annan fördel med att inte ha skygglappar är att Pselma lärde sig att hålla vagnen ur diket och höll koll på den biten helt själv :D
 
Jag har aldrig använt skygglappar, och sådana ska inte användas vid inkörning heller. Hästen måste lära sig att se vagnen och annat bakom utan att bli rädd, och det är en viktig del av inkörningen.

Nu har jag ju den fantastiska turen att Galishimo, för något år sedan, blivit tömkörd av en kusk som vunnit SM i körning i dressyr, är utbildad i Arméns rid och körskola i Strömsholm samt tävlar aktivt i fyrspann och Tandem. Han jobbar även som "inkörare" av oinkörda hästar. Hans citat är:
"Du har en extremt känslig häst, jag rekomenderar att du använder skygglappar."
 
Nu har jag ju den fantastiska turen att Galishimo, för något år sedan, blivit tömkörd av en kusk som vunnit SM i körning i dressyr, är utbildad i Arméns rid och körskola i Strömsholm samt tävlar aktivt i fyrspann och Tandem. Han jobbar även som "inkörare" av oinkörda hästar. Hans citat är:
"Du har en extremt känslig häst, jag rekomenderar att du använder skygglappar."
Då hade jag valt att ta vägen att göra hästen mindre känslig. Och hade det inte gått så hade jag inte kört in faktiskt.


Men det är jag det! Du gör som du vill! :)
 
Han fick dra en rasslande kedja efter sig idag i alla fall. Det verkade inte vara några större problem efter att han fattat poängen... :) Ska leta reda på en sele till honom, och se hur jag bygger vidare på det. Men det tar jag troligen i ett annat forum...

korning3.jpg
 
@Oh_really Jag är i alla fall nyfiken på hur det går med inkörningen så jag tycker gott du kan redovisa här! :) Hade gärna velat köra in min, men jag kan alldeles för lite om körning och inser att jag aldrig skulle köra..

Idag var jag lite stolt över min kille som stod och halvsov under tiden jag klippte honom, förra året var han väldigt stökig. Mindre stolt på vägen till och från ridhuset när han var på väg att sticka flera gånger (betsäsongen verkar vara igång, och alla ska visst passera oss..), och på dressyrträningen från helvetet. Ena veckan är han kalasfin och nästa vecka bråkar vi om sådana basic saker som gas, broms, styrning och att jobba genom kroppen. Jag fattar ingenting och än mindre lyckas jag reda ut det, förrän han plötsligt är kalasfin igen. Och så håller vi tydligen på, om och om igen :confused:
 
@Oh_really Du får jättegärna uppdatera här med. Jag vet att du är känslig och att det kanske känns som att jag hackar, men jag är bara genuint orolig och bryr mig. Du har jobbat länge på att få din häst lugn och välbalanserad och har lyckats väldigt bra av det jag kan se. Min rädsla är att det händer något som gör att du hamnar på ruta 1 igen.

Nu har ju du många lass större tålamod än vad jag har (:bow:), så risken är mindre att det skulle hända för dig än för mig. Jag vill ju gärna att det ska gå fort, ser jag ingen bättring på hästen efter 5 min så byter jag metod ganska omgående oavsett vad det gäller. Där är vi olika, och mitt sätt är verkligen inte alltid mest rätt, det säger jag absolut inte, tvärtom så vet du att jag är avis på ditt tålamod och engagemang!

Jag önskar dig all lycka till med inkörningen och kommer härmed inte ge dig någon mer kritik överhuvudtaget ang det. Jag är btw fett avundsjuk på snön! Här har vi lera istället! Och jag har typ aldrig lera i mina hagar eftersom jag har sandmark, så det får gärna sluta regna snart...

@borntoshine Spontan tanke utan att ha en aning, hur länge sen är det han vilade? Kan han behöva smälta saker lite? Kanske ta ut en ET och känna igenom honom bara för att vara på den säkra sidan? Hade det varit ett sto så hade jag gissat på PMS ;)
 
Nu har ju du många lass större tålamod än vad jag har (:bow:), så risken är mindre att det skulle hända för dig än för mig. Jag vill ju gärna att det ska gå fort, ser jag ingen bättring på hästen efter 5 min så byter jag metod ganska omgående oavsett vad det gäller. Där är vi olika, och mitt sätt är verkligen inte alltid mest rätt, det säger jag absolut inte, tvärtom så vet du att jag är avis på ditt tålamod och engagemang!

Jag önskar dig all lycka till med inkörningen och kommer härmed inte ge dig någon mer kritik överhuvudtaget ang det.

Men, vad gulligt skrivet!!!:banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 053
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 305
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 942
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp