09:orna del 3

Ena veckan är han kalasfin och nästa vecka bråkar vi om sådana basic saker som gas, broms, styrning och att jobba genom kroppen. Jag fattar ingenting och än mindre lyckas jag reda ut det, förrän han plötsligt är kalasfin igen. Och så håller vi tydligen på, om och om igen :confused:

Han kanske har Borderline? :p Vilket team ni kunde bli:
"Borntoshine and Borderline" :D
Nämen skämt åsido, hoppas det löser sig. (Jag tror min egen häst har Aspergers... )

Har någon tränare sett honom från hans "Dåliga sida"? Har du fått någon respons på det?
 
Senast ändrad:
@kimmis87 Han hade vilovecka alldeles nyligen som följdes av en lugn vecka med bara tömkörning och skritt ute, och innan dess lång vila i Augusti-September. Har haft ute ET flera gånger som behandlat (han har varit lite sned eftersom jag haft snett bäcken), men ingen större skillnad efter behandling. Eftersom han är så himla fin när han är fin har jag svårt att tro att han har ont, men kanske borde kolla upp honom hos veterinär ändå. Usch, det är så svårt att veta vad man skall göra!

@Oh_really Haha ja, kanske det. Vilket lustigt nick jag har förresten, Borntoshine, hur tänkte jag där? :p Rider för meriterad tränare i stort sett varje vecka, som mest tycker att jag måste vara tuffare och stadigare när han håller på. Men det är inte så jäkla lätt att sitta stadigt och driva fram till mjuk hand när 700 kg häst försöker dra mig ur sadeln allt han kan :arghh:
 
Tillägger att problemen uppstår när jag försöker korta honom i kroppen och han måste börja ta i lite mer, framför allt i galoppen. Får han älga på i lång form är han go och glad.
 
Tillägger att problemen uppstår när jag försöker korta honom i kroppen och han måste börja ta i lite mer, framför allt i galoppen. Får han älga på i lång form är han go och glad.

Den biten låter oroväckande för mina öron. Hade nog velat kolla ryggen på klinik, om inte annat för att utesluta att det är något problem där.
 
Den biten låter oroväckande för mina öron. Hade nog velat kolla ryggen på klinik, om inte annat för att utesluta att det är något problem där.
Kanske uttryckte mig lite klumpigt, med lång menar jag på den "enkla" sidan av gränsen vad han orkar samla sig just nu. Och med kort menar jag när vi jobbar "på gränsen", alltså för att komma vidare i samlingsgrad med bibehållen aktion.

Jag tror snarare att det handlar om min bristande förmåga som ryttare än något fel på honom. Jag målar dessutom gärna upp katastrofscenario så fort vi stöter på minsta motgång, och det är väldigt sällan så illa som jag får det att låta. Muskulärt är han jättefin i ryggen, inga spänningar alls. Det enda som inte är kollat på honom någon gång är röntgen av ryggen, men det kanske vore rogivande att kolla det också, så kan jag förhoppningsvis utesluta alla problem..
 
Kanske uttryckte mig lite klumpigt, med lång menar jag på den "enkla" sidan av gränsen vad han orkar samla sig just nu. Och med kort menar jag när vi jobbar "på gränsen", alltså för att komma vidare i samlingsgrad med bibehållen aktion.

Jag tror snarare att det handlar om min bristande förmåga som ryttare än något fel på honom. Jag målar dessutom gärna upp katastrofscenario så fort vi stöter på minsta motgång, och det är väldigt sällan så illa som jag får det att låta. Muskulärt är han jättefin i ryggen, inga spänningar alls. Det enda som inte är kollat på honom någon gång är röntgen av ryggen, men det kanske vore rogivande att kolla det också, så kan jag förhoppningsvis utesluta alla problem..

Det kan ju vara så enkelt att han helt enkelt inte riktigt är där mentalt än, att han inte tror att han orkar?
 
Havre är verkligen da shit för Juno! Red lite på banan idag och nu har han ätait knappt 300gr havre/dag sen i tisdags och bjudningen har kommit tillbaka. Han kändes överlag rätt bra men han trycker rätt mycket med höger bog i synnerhet i just högergaloppen. Det går att rida honom till genomsläppligheten där, men den kommer inte naturligt. Är ändå rätt nöjd med hur pass mottaglig han är för ridningen nu och han får verkligen massor och massor av beröm hela tiden:).

Sadeljakten pågår som sagt och den går sådär. Det där med att hitta en sadel där treeningheten sits, kåpor och vidd alla ska matcha hästens och mina krav är inte så enkelt som jag önskar. Det faller hela tiden på nåt av det:(. Men funderar på att ta en som har en halv vidd mindre än vad jag vill ha, den går att ändra om det inte skulle funka.

Så här låg den jag provade. den är 18" så den är för lång och så är den +2 i vidd och jag vill egentligen ha +3, men tror att +2,5 hade funkat.
10409385_10204161594551995_184513427798564968_n.jpg
 
Han fick dra en rasslande kedja efter sig idag i alla fall. Det verkade inte vara några större problem efter att han fattat poängen... :) Ska leta reda på en sele till honom, och se hur jag bygger vidare på det. Men det tar jag troligen i ett annat forum...

korning3.jpg
Vår lilla welsh mountain Dingla är ju inkörd, hon är också 09:a men skriver inte så ofta. Jag hade först två små welshar att köra in men körde aldrig så mycket med den andra ponnyn då hon kändes otrygg framför vagn. Jag tycker att man måste ha ett speciellt psyke på en körhäst, den ska gå att få helt trygg framför vagn annars förtar det mycket av nöjet med att köra om man hela tiden oroar sig för om hästen ska reagera på det eller det.
Jag körde in henne helt själv och det har gått kanon, men jag lade mycket tid på förarbetet precis som du tänkt göra i så fall :)

Ett bra tecken att din häst inte brydde sig om kedjan!

En bild från idag när hon körs för första gången på minst 7 månader då hon fått föl i år. Hur cool som helst och bryr sig inte om märkliga ljud från vagnen, eller att man råkar köra i en vattenpöl eller så.

10689760_10152508003074426_3895848375011976857_n.jpg
 
Vår lilla welsh mountain Dingla är ju inkörd, hon är också 09:a men skriver inte så ofta. Jag hade först två små welshar att köra in men körde aldrig så mycket med den andra ponnyn då hon kändes otrygg framför vagn. Jag tycker att man måste ha ett speciellt psyke på en körhäst, den ska gå att få helt trygg framför vagn annars förtar det mycket av nöjet med att köra om man hela tiden oroar sig för om hästen ska reagera på det eller det.
Jag körde in henne helt själv och det har gått kanon, men jag lade mycket tid på förarbetet precis som du tänkt göra i så fall :)

Ett bra tecken att din häst inte brydde sig om kedjan!

En bild från idag när hon körs för första gången på minst 7 månader då hon fått föl i år. Hur cool som helst och bryr sig inte om märkliga ljud från vagnen, eller att man råkar köra i en vattenpöl eller så.

10689760_10152508003074426_3895848375011976857_n.jpg

Härligt! Vad bra! Jag har ju följt dig och Dingla lite där i början och det verkar ju verkligen som hon har en jättefin mentalitet och är en riktig kompis! Min första tanke var
"Gud jag MÅSTE köpa en körsele" varpå andra tanken var
"NEJ JAG MÅSTE KÖPA FÖLET!" :D
 
Härligt! Vad bra! Jag har ju följt dig och Dingla lite där i början och det verkar ju verkligen som hon har en jättefin mentalitet och är en riktig kompis! Min första tanke var
"Gud jag MÅSTE köpa en körsele" varpå andra tanken var
"NEJ JAG MÅSTE KÖPA FÖLET!" :D
Hihi, köp fölet ;) du kan få bukerabatt.
 
Åhhh vilket erbjudande @sassiball ! Finns det bilder på underverket?! Om bara min egen 09:a inte varit en arbetsnarkoman... då hade jag haft energi för en till... :love:


_DSC0050.JPG


Galishimo tränar vänstergaloppen som är svår.
Jag:
"Hhihihihihiiii..."
Han:
"Men sitt still där uppe, jag fokuserar!!"
 
Senast ändrad:
Jag tänkte uppdatera lite och säga att jag är så förbannat stolt över mig och min 09.a som lasttränade 1 gång innan han skulle skeppas i väg till nya ägaren, ca 2,5veckor innan han skulle åka. Då gick lastningen sådär, men kom på ett litet knep som gjorde de rätt lätt att få in honom i transporten, dessvärre sprang han halvt upp. Men han stod iaf inte utanför och tjurade som en åsna, samt behövde jag inte använda några våldsamma metoder. Så på lastningsdagen så gjorde jag samma sak. Han gick ut och in två gånger sedan trejde gången satte vi smalt och han gick på direkt igen, utan att springa på och tog det jätte lugnt. GICK SUPER BRA. Trodde jag aldrig med den hästen, som överlag verkar hata transporten, trotts mutningar och massa godis. Jävlar vad nöjd jag är med mig själv och honom. Stolt som en pelikan!

Jag har jätte nära till nya ägaren så jag kommer säkert lägga in lite bilder här då och då när jag hälsar på till sommaren!
6km är ju en baggis ;)

Och så en bild från när vi lastat ur hos nya ägaren;
10685547_10152804156893094_7719222889591540393_n.jpg
 
Vissa dagar är Juno helt enkelt värd en massa pengar. Har heklippt honom ikväll för första gången (han har dock varit med om det förr). Lite kinkig vid flanken men annars jättesnäll! Huvudet är plättlätt och han är helt obrydd över min jättemaskin som låter en massa. Försöker mest äta på den och på sladden... Ska bli intressant att se om han blir lite piggare nu-det var myyyyycket päls!
 
Min lilla köttbulle har också blivit klippt. Världens snällaste och då blev det helklippning från topp till tå :)
Gått som en miljon :love::love: till idag... (säg aldrig till en lurig :devil: att han är värd en miljon, han kan svara med att ge dig en flygtur....) och inte bara en flygtur.. utan TVÅ!
Var väldigt på hugget och jag hade bestämt kondisjobb på schemat och då tänkte han antagligen, fasen vilket tillfälle jag har här o testa mattes balans.... Så han gjorde sina berömda luftsprång (inkl skjuta rygg) och sedan TVÄRNIT. Sitt kvar på den ni... Jag landade på fötter och lyckats krampaktigt hålla kvar honom. Då tänkte han väl "det var ju själva fan, vänta du bara.." Och när jag, sådär lagom osmidigt, håller på och svinga mig upp sätter han iväg i galopp och lägger av värsta brallen så jag flyger över på andra sidan, gör en volt i luften och landar med bakhuvudet före och medan jag undrar vad sjutton som hände hör jag fyra snabba hovar dundra hemåt. :rage::arghh:
Jag som just nu håller på att sätta igång en häst efter en gaffelbandskada och ett sto som går med föl, har en knasig stor en som haft "sadeltvång" hela livet, och precis börjat rida min 3-åriga import. Och så ska denna lilla rackare få av mig?!!! :banghead::banghead:

Nya tag imorgon...
 
Min lilla köttbulle har också blivit klippt. Världens snällaste och då blev det helklippning från topp till tå :)
Gått som en miljon :love::love: till idag... (säg aldrig till en lurig :devil: att han är värd en miljon, han kan svara med att ge dig en flygtur....) och inte bara en flygtur.. utan TVÅ!
Var väldigt på hugget och jag hade bestämt kondisjobb på schemat och då tänkte han antagligen, fasen vilket tillfälle jag har här o testa mattes balans.... Så han gjorde sina berömda luftsprång (inkl skjuta rygg) och sedan TVÄRNIT. Sitt kvar på den ni... Jag landade på fötter och lyckats krampaktigt hålla kvar honom. Då tänkte han väl "det var ju själva fan, vänta du bara.." Och när jag, sådär lagom osmidigt, håller på och svinga mig upp sätter han iväg i galopp och lägger av värsta brallen så jag flyger över på andra sidan, gör en volt i luften och landar med bakhuvudet före och medan jag undrar vad sjutton som hände hör jag fyra snabba hovar dundra hemåt. :rage::arghh:
Jag som just nu håller på att sätta igång en häst efter en gaffelbandskada och ett sto som går med föl, har en knasig stor en som haft "sadeltvång" hela livet, och precis börjat rida min 3-åriga import. Och så ska denna lilla rackare få av mig?!!! :banghead::banghead:

Nya tag imorgon...

Hahaha, tack för din målande beskrivning. :D Shit vad mycket skinn du måste ha på näsan... Hur mår du i kroppen nu då? Landa på bakhuvudet är inte roligt...
 
@Oh_really tur att man är ung och fräsch... NOT!
Har som träningsvärk i halsmusklerna (de som löper bak till nacken också) och ont i axeln.
Samma axel hoppade ur led för någon vecka sedan när jag i galoppen skulle rätta till min halsduk. O eftersom nämnda häst slängt av mig en del som ung har axlarna börjat ge upp.... :wtf:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 729
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 293
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 836
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp