09:orna del 3

Hoppas på er @Eme_liie!

Jag har anmält till en programridning i helgen, i övrigt händer inte mycket. Hon går allt bättre att rida i grupp men blir också himla tittig ute nu så vi promenerar och tömkör en del. Longerar över bommar och småhinder, superkul! Världens tråkigaste underlag och jag längtar tills betet så jag kan ta hem henne och aldrig mer behöva flytta henne. Till en ridbana, inhägnad. Att rida på stallplan med två skrikande hästar i hagen 20 meter bort och läskigt skrot i andra änden är ingen hit på pigg unghäst. En bild på min häst av taxras
11042098_10153114499759134_291146140_n.jpg
 
@Bluefish Spännande , vilket program har ni tänkt rida :)?

KL
Allt flyter på fint för oss. Tävlingen den 22:a gick bra. Dock väldigt spänt ekipage i A:3an så det blev några grova missar. Lite mer avslappnat till C:1an där vi gick runt med små missar som tyvärr kostade. Skolorna bra betyg utom sista, blev lite rak. Lite travsteg i ett enkel byte osv. Sånna små detaljer vi måste fin slipa på. Vi har ev hittat en sadel också :love: En crown ideal warmblood. STÖRTSKÖN att rida i. Dock på gränsen för min rumpa men jag hamnade mitt i sadeln och inte i bakänden.. Men ska ta med den till anki träningen på fredag och rådfråga vad hon tycker. Dock är den svart :cautious:
 
Lux och jag gjorde en riktigt härligt hoppträning igår!
Vi har bytt bett, från 3delat med lock-up effekt, till ett tjockare vanligt 2delat, de och ett par snälla sporrar gjorde att vi fick bättre kommunikation :)


Vi siktar på P&J den 22/3, 70cm och 80cm. Vill ut och ge honom rutin och möjlighet att slappna av inne på banan :)
 
Inte särskilt spännande ändå @Anyo :p Vi ska rida LC men får inte ihop galoppdelen ens på träning. Nåväl, det är bra miljöträning och vi har kommit hur långt som helst jämfört med programridningen i somras. De bemödade oss inte med något protokoll, vi fick lite tips på ett papper istället eftersom hon började hyperventilera redan i traven stackarn.

Shit vad spänstig han är @niikon92! Som en katt ju :up:
 
Inte särskilt spännande ändå @Anyo :p Vi ska rida LC men får inte ihop galoppdelen ens på träning. Nåväl, det är bra miljöträning och vi har kommit hur långt som helst jämfört med programridningen i somras. De bemödade oss inte med något protokoll, vi fick lite tips på ett papper istället eftersom hon började hyperventilera redan i traven stackarn.

Shit vad spänstig han är @niikon92! Som en katt ju :up:
jo, han kommer ju över hindrena utan ansträngning :P mitt jobb är att rida honom utan tryck, bara ploppa över hindrena. Annars hoppar han 2m högt och 5m lång, lagom kul att landa halvvägs till nästa hinder :P
 
Åhhh jääklar va mkt som hänt med lilla fröken nu på slutet, hon samlar vuxenpoäng i sinnen!
Vi jobbar på och jag tkr hon går från klarhet till klarhet, visst hon är ju fortf inte där hon sak vara men det har hänt så mkt, från framstupa sidoläge till något som känns mkt lovande!
Idag var vi iväg till tränaren, hon kommer vanligtvis till ridklubben 1,5 mil bort men nu vart de inställt så då åkte vi till henne ist. Lill tjejen fick åka 15 mil totalt, typ 2,5timmar i transporten, bitvis halvkass väg.
Kommer fram, lastar ur och börjar värma upp och hon är stencool! Ridbanan ligger bredvid väge och hon hade tre unghästar i anslutning till ridbanan, som var himla nyfikna, men hon gjorde inte ett skit! Bara jobbade suuuperfint!
Jag är kääääääär!
 
Här har vi en till kuse som skött sig med bravur på bortaplan! Programträningen gick väldigt lugnt till, det var inte ens dressyrstaket utan bara bommar. Räckte bra det. Men hon tittade inte på domarbordet och genomförde sitt program (dock utan galopp pga mig) två gånger helt okej under omständigheterna. Det är härligt när man ser framstegen!
 
@Bluefish Är så stolt över dig!

Juno står i sjukhage efter att ha blivit opererad för förändringar i båda bakknäna förra veckan. God prognos och han tar det hela väldigt bra.
1534333_10205134111024299_5353938634950012328_n.jpg
 
Tömkörning på stallets ridbana igår. Äntligen är underlaget skapligt. Från 25-30 cm topplager (!!) är där nu ca 5 cm. Felix var superfin! Helt liksidig, så nu är det upp till bevis att hålla honom såhär. Har en känsla av att jag för över min snedhet på honom, skärpning!
 
Oj, behöver man så mycket när man anlägger? @escade

Min kluns har löshoppat, tog med alla språng på filmen. Tycker hon gör det bra, hon har mycket mer fart än tidigare men då hade hon fortfarande problem i luftvägarna. Så det är första gången hon orkar och nog var det lite kul allt!
 
Duktig hon är @Bluefish inte lätt att hålla reda på den stora kroppen, men hon rättar sig fint! Jag vet inte hur de tänkte när de gjorde vår ridbana. Det är dessutom erfarna anläggare som gjort flera andra bra ridbanor som gjort den. Måste ha blivit ngn kommunikationsmiss. Nu är den ok att använda. Längtar dock tills jag tar hem Felix och har flera olika ridbanor+ridhus 300m från gården... Hur går det med ert stallbygge?

Har kommit igång lite med Felix nu. Han är SÅ pigg, och känns jättefin! Fick dock en rejäl fläskläpp förra helgen när han tvärnitade från galopp och gjorde en helomvändning. Ett rådjur passerade en bit framför oss... Känner att det är dags att kolla/stoppa om hans sadel. Ska bara komma igång lite mer så att han inte är helt vild att åka iväg med.

Kul @Oh_really har du planerat in första starten?
 
Kul @Oh_really har du planerat in första starten?

Va?! Måste man göra det också?! :o Hehe, nej inte ännu, måste lösa lite andra grejer först. Men nästa månad, kanske!

_DSC0084%2B(3).jpg


Det är nästan precis ett år mellan de här två bilderna. Jag tycker Galishimo utvecklats massor nu mellan fem och sex års ålder. Det är nog sant det här med att araber växer och utvecklas lite långsammare. (Ryttaren i fråga utvecklar sig väl inte heller så snabbt... :angel: )

a.jpg
 
Knapp
Någon mer som har problem med övervikt?

Min har blivit supertjock sedan min bästa väldigt olyckligt fick tas bort.
De höll på såhär flera gånger om dagen: https://fbcdn-video-f-a.akamaihd.ne..._=1427154837_380aeeebfe2d40ed321ca2b5d8b1519b (om länken funkar?) och han med hakklappen kunde jaga Conny i timmar, outtröttlig. På 1-2 månader efter att R blev dålig har C gått upp uppskattningsvis 50-100 kg och han stod ganska stadigt på jorden innan också :eek:

Har gjort en del galoppjobb och han började gå neråt igen men känns nu trött i bak (pga extra kilona?) så vilar --> moment 22!
Får inget kraftfoder (förutom mineraler mm) men vi har fri tillgång till hösilage och lösdrift. Fri tillgång är inget jag vill ändra, för övriga hästar (och honom också egentligen). Munkorg plockar han av inom loppet av 5 minuter (och i vredesmod välter han gärna min fullmockade skottkärra för att visa sitt missnöje...). Vad gör man? Köper 1-årig hingst som lekkompis? Totalsäker munkorg med lås o gud vet vad?
 
Knapp
Någon mer som har problem med övervikt?

Min har blivit supertjock sedan min bästa väldigt olyckligt fick tas bort.
De höll på såhär flera gånger om dagen: https://fbcdn-video-f-a.akamaihd.ne..._=1427154837_380aeeebfe2d40ed321ca2b5d8b1519b (om länken funkar?) och han med hakklappen kunde jaga Conny i timmar, outtröttlig. På 1-2 månader efter att R blev dålig har C gått upp uppskattningsvis 50-100 kg och han stod ganska stadigt på jorden innan också :eek:

Har gjort en del galoppjobb och han började gå neråt igen men känns nu trött i bak (pga extra kilona?) så vilar --> moment 22!
Får inget kraftfoder (förutom mineraler mm) men vi har fri tillgång till hösilage och lösdrift. Fri tillgång är inget jag vill ändra, för övriga hästar (och honom också egentligen). Munkorg plockar han av inom loppet av 5 minuter (och i vredesmod välter han gärna min fullmockade skottkärra för att visa sitt missnöje...). Vad gör man? Köper 1-årig hingst som lekkompis? Totalsäker munkorg med lås o gud vet vad?

Länken verkar inte fungera...! :( Jag har lite liknande problem... valack... lösdrift... lite för många kilon... ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 297
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp