Bukefalos 28 år!

10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Vad roligt!:)

Jag harsamma känslor för min. Jag måste påminna mig själv om vad han gjort och inte kan för han känns så färdig på något sätt. :)


KrullTroll- Nej då Mindre hästar brukar vara snabba juh :)
Nilmar kommer aldrig bli kvick men han lägger mycket mark under sig och är vändbar så det kan nog bli bra.

*kl* Han har vilat i 2 dagar nu så imorgon blir det skogen och lite jogging på banan. På söndag kl 9 blir det träning Jäj :D
 
Sv: 10:orna del 6

KL

Måste bara få skryta lite över min fröken... Jag red henne idag mitt på dagen. Hon är nog den stabilaste unghäst jag suttit på. Vi red i skritt och trav runt koner på ridbanan. Det var andra gången hon travar med ryttare, hon är stabil, inte vinglig på något sätt, hon svänger där hon ska, hon saktar av när jag ber henne och hon bara är helt underbar! Pigg och framåt med spetsade öron hela tiden. Hon söker ett jämnt och fint stöd på bettet och går i en stabil unghästform. Känns som hon är betydligt mer riden än vad hon är.

När jag sitter av henne så har jag tårar i ögonen, har aldrig varit lyckligare. Kan inte fatta att hon är min och att vi har byggt upp detta ihop. Det är bara för underbart!

Så roligt att höra, grattis!:love:
 
Sv: 10:orna del 6

kl*

I dag hade jag och Empa en riktig mysstund i hagen. Min fina fina pärla!



Sen tvingade jag oss ut på en tur, trots att jag egentligen inte alls var på humör. Men tur att vi kom iväg, för hon är ett riktigt lyckopiller min lilla häst!
Vi red en liten sväng, travade och galopperade en hel del, men mest bara mös vi i mängder båda två. Vad kan man annars göra i vårsolen?!
 
Sv: 10:orna del 6

*KL*

Oj, var ett tag sen jag var inne här nu. Läste igenom lite snabbt och märkte att det är fler som har "våranorektiker" :meh: Här har hästarna lämnat massa hö på backen, trampat ner det i leran och pissat i det så har blivit massa spill som man fått slänga. De går också och pillar i gräset som kommit upp, men de håller sig bra i hull som tur är :)

Jag har i alla fall sagt upp fodervärdsavtalet så Änja kommer lämna mig i början av maj.. Försökte verkligen komma fram till någon slags lösning med Änjas ägare så jag skulle få behålla henne längre, men ägaren är fast besluten om att ta hem henne senast i juni/juli och sedan ta ett föl på henne i vår. Känns väldigt tråkigt att vi fick så kort tid ihop. Om jag hade vetat att hon skulle bli avelssto och jag inte skulle få behålla henne längre så hade jag aldrig tagit hem henne. Men det är som det är.

Till det positiva då. Jag har eventuellt redan hittat en annan häst, vilket känns dumt att säga då det gått så kort tid :crazy: Började kika runt lite på olika annonssidor utan några större förhoppningar när jag fick reda på att Änja skulle tillbaka. Hittade då en fin 4-åring ca 6 mil ifrån mig. Så igår var jag och provred den. Har känt mig väldigt deppig på sista tiden pga det här med Änja, men efter att ha varit och kollat på denna kille så blev jag genast mycket gladare. Underbar häst med jättebra psyke och härlig att rida! En morganvalack var det efter hingsten Viewhill Sunrise Emigrant. Jag har inga som helst erfarenheter av morganhästar, men har hört att det ska vara sunda och friska hästar. Ni får gärna berätta lite om ni har erfarenheter av just den rasen! :)
 
Sv: 10:orna del 6

Har en kompis som tävlar western,och hon säger att den bästa häst man kan ha är en morgan! ;) Dock har hon själv en quarter,men det är väll för att hon ska kunna tävla i dom högre klasserna,och på olika quartertävlingar. (Fråga mig inte,har inte så mycket mer erfarenhet av western än att jag varit med henne några ggr på tävlingar!)

Har även en till bekant som hade ett morgansto,även hon säger att det är den bästa häst man kan ha. Stoet lämnade en avkomma Morgan/fullblod som hon har kvar,och han är väldans trevlig. Hon skulle köpt en ren Morgan igen,men tillslut föll valet på quarter även där jusst för kommande tävlingar.

Känner även till en bekant bekant som haft/ridit en morganhingst,och han skulle vara äckligt trevlig och väluppfostrad.

Sen utöver detta så har jag BARA hört possitiva saker om dom. Ska vara en väldigt allsidig ras som funkar till allt,och väldigt väldigt trevliga. Hade absolut utan minsta tveksamheter kunnat köpa en morgan! (Föresten,är det köp eller foder?)

Om du vill kan jag höra med bekanten om hingsten? Hon har nämligen väldigt bra koll på just morganhästar!
 
Sv: 10:orna del 6

Skönt att snart ha honom hemma igen. :)

Esswe: Vilka härliga bilder!

Rodluvan: Har också bara hört bra om Morganer. :)

Jen84: Vilken underbar känsla! :love:


Kl
Kaptenen fick vila två dagar efter hoppträningen, idag (ja, tekniskt sett igår) var vi ut en timme igen. Herregud vad han var dryg... Inte dum, tittade inte och gick fram över allt, klampade genom vatten osv. Men jag ställde lite mer krav än vanligt, typ ta skänkeln NU och gå e det tempot JAG vill. Han var upptagen av att ha lattjo-lajbans och jag kände mig bitvis som en lite fluga. Inte så att man nånsin tappar kontrollen, han är inte dum på så vis. Men han var så glad och pigg och uppe i det blå att det nästan var helt hopplöst. :meh: När han blir svettig ska han dessutom hålla på och nicka en massa vilket är helt sjukt störande... Jag försökte ignorera, funkade inte alls, han slår nästan mer med huvudet då. Men om jag varierade tempot blev det bättre.
Red lite tempoväxlingar i trav och gjorde massor med övergångar. Han har nästan löjligt lätt att samla sig... När jag väl fångat hans koncentration och ber honom samla traven ställer han sig nästan på stället och bara trampar på i samma takt. :o Man får verkligen akta sig för att inte ta för mycket, han lyssnar så bra bara på vikten.

Han var mest överladdad hela turen, fick ingen längre sträcka avslappnat. Så imorron ska han få en omgång igen. Trampade upp en stor volt på lägdan hemma, ska harva runt lite på den och se om han kan behaga lyssna. Längtar så förbannat tills allt är tinat och man kan rida över lägdorna... Nu är det antingen plaskblött eller hårt och knöligt, eller en jävla massa snö. :(
 
Sv: 10:orna del 6

Fibusen: Låter ju himla bra! Jag har letat runt lite på internet och jag har också bara hittat positiva saker om Morganer så jag har nog bestämt mig nu. Han kändes väldigt "trygg". Vågade till och med hoppa några små skutt på honom fastän jag inte hoppat på länge :D

Det är ett års foder och sen köp. Tycker dock det är svårt att veta om priset är "rätt" då jag inte kan så mycket om Morganhästar och deras stam mm :o

Ja, hör gärna med din vän om hingsten, vore supersnällt! Sen är han efter U. Unni och Ue. SGS Ability. :)

Maja_Kandi: Såg dina bilder samt hoppfilmen på Kaptenen, gud va snygg han är! Jag är ju lite extra svag för fuxar också :love:
 
Sv: 10:orna del 6

kl

här händer inget alls för tillfället. R skulle vila en vecka efter att vi var i väg och hoppade, den veckan har nu blivit två och hon vilar fortfarande... förkyld. Snorig men ingen feber, flera i stallet som varit förkylda så det är nått virus som går. Drygt! Det enda "positiva" är att jag också är kass och ändå inte hade orkat rida.

Maja: vad duktig han är! Och vad tråkigt att du ska sälja honom :( Men jag förstår dig! Jag hade tre hästar innan och var lite inne på att jag skulle vara tvungen att sälja R (hon var den mest (enda) säljbara) men mitt hjärta hade gått sönder!
Nu blev det en annan riktiga tråkig händelse som gjorde att jag kunde ha henne kvar. Min gamla pensionerade tävlingshäst fick en spark som tog så illa att jag var tvungen att ta bort honom hastigt. Hade jag fått "välja" så hade jag hellre jobbat på knäna och haft alla tre kvar..
Men faktum är att 2 är lättare än 3 (som alla ska ridas), när man jobbar heltid.
Hoppas att du hittar en bra köpare till honom!
 
Sv: 10:orna del 6

Kl

Igår var tjejen som red in min här och red på sparrisen. Han blev först lite spänd när hon satt upp och sköt upp ryggen som en katt men gjorde inget mer:meh:

Jag har suttit och "fisridit" min häst för han är ju bara en unghäst:o Tjejen som utbildat ett antal unghästar satt mycket mer krav på pållen än jag gjort. Han blev så fin:love:
Innan har jag tyckt att han rör sig ok och kanske inte var så mkt att visa på 4års eller kvalitets. Men oj vad fin han blev igår och där fanns massor att rida fram:d

Tanken är nu att hon ska rida honom regelbundet och att han ska dit på utbildning 14 dagar. Hon ska också få hjälpa mig så att jag kan rida honom på rätt sätt. Spännande:)

Knäppte lite bilder men dom är kvar i kameran och ska visa dom så fort jag fått hjälp att ladda ur dom.
 
Sv: 10:orna del 6

Du har inte ångrat dig om att sälja kapten ? Ni ser så fina ut

I början av denna v så fick jag lite panik då jag såg att de var sista v för tredje sprutan i vaccination, men som tur var så kom veten i tid morgon:) så han har vilat sen son....och jag var på P&J idag och tänkte de här går aldrig när han ståt flera dagar, när jag satte mig upp och skulle rida till fram hoppningen var han så busig och försökte bocka hela tiden..

Men sen gick den kanon bra för att vara första P&J med massa olika hästar och en traktor som höll på som fan vid fram hoppningen och första gången hoppa bana och oxer, hoppade 40 och 50 cm i trav efter som han vilat och vile ta de lungt. Han tycker det är lite messhöjd:p

https://www.youtube.com/watch?v=F86ptsJ9YQ0
10168071_10152333565154771_3411762051438542193_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 6

Kul att du tycker det. :) Jag tycker att han på nåt sätt alltid ser ut som en tjock burkig sak på bild och film. I verkligheten är han högställd och ädel, men på bild blir han visst lågställd och tjock. :p

Aida: Ja det känns inte som jag har tid för att hålla igång tre... Ponnyn ska tävlas nu minst den här säsongen och nästa, för att sen bli mamma. Men fram till att hon ska vara mammaledig blir det ju tre att hålla igång, och redan nu blir ju stackars Balder bortglömd... Har varit kluven på vilken av pojkarna som skulle säljas, men tror inte Balder är så säljbar. I framtiden vill jag ju ha två ponnyston i avel och en ridhäst, och DÅ hade det ju varit perfekt med Kaptenen, men Balder kommer också bli en rolig häst, hoppas att han stannar som ponny.

Powerm84: Nja, det är ju kluvet som sagt. Men jag har inte ett dugg bråttom. Det är egentligen bara tiden som inte räcker till. Än så länge har jag bara fått ett intressant svar och det är ändå lite sådär så vi får se.
Kul med p&j! Vad duktig han är! Så söt på sista hindret! :love:


Kl
Kanske lite ot men... Jag satte ju ut Kaptenen för 60', villet jag misstänker att alla redan sett, i tanken att då får jag inga oseriösa svar, plus att jag har prutmån ner till det priset som jag faktiskt vill ha. Men är det dumt att göra så? Kanske jag heller skulle satt ut honom för "rätt" pris sas? När jag sålde hans bror som var tre och mindre skolad, så satte jag ut honom för 40' då det var det jag ville ha, men blev söndermailad med en massa knäppa bytesförslag o h folk som ville pruta hälften. Därför tänkte jag hellre ta i den här gången, men det kanske som sagt är fel? Hur tänker ni?

Vill ni inte svara här så skriv gärna pm. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Du gör helt rätt tycker jag. :) Så tänkte mamma också när hon skulle sälja sin 4-åring. Nu hann en från bekantskretsen köpa honom innan hon la ut honom på annons men annars hade hon lagt upp för mer och okey att pruta för rätt hem liksom.
 
Sv: 10:orna del 6

KL.
Jag har råkat köpa en ny sadel och måste nu akut sälja den jag har! :eek:

Och hemma på datorn så ligger det en 8 min lång film som ska redigeras och klippas ihop :love:
 
Sv: 10:orna del 6

Kl

Just nu är jag lite grinig, Sessan har tappat en baksko och min hovslagare är och tävlar i Danmark och kommer inte hem förens efter påsk. Så nu vet jag inte när jag får nya skor. Hade planerat att ta hem henne hit hem över påsk och rida här hemma, men vågar inte slita på hoven när jag inte har en aning om när hovslagaren kommer.

Men tar nog hem henne ändå så kan hon få gå hemma i sommarhagarna över påsk i alla fall.

Sedan skulle vi ha tränat dressyr i morses men eftersom Sessan plockat av sig en sko och en häst var halt och att ridhusbelysningen var sönder så sköt vi på det. Hade verkligen behövt träna.
 
Sv: 10:orna del 6

Tack för input. :) Då får det vara som det är, jag har inte bråttom att sälja honom alls, så blir han inte såld så blir han inte. ;)

Michis: Vad härligt det låter! Ser fram emot film! :)

landet: Åh, en sån dag överdrivet bra superdag hör jag. ;) Såna är ju alltid kul!


KL
Har bokat veterinärbesiktning på onsdag kväll. :nailbiting: Även om jag inte tror att det finns nånting så är det ändå nervöst...
 
Sv: 10:orna del 6

:love: :love: :love:

Han är verkligen uuuuuuuuurfin!!! Så himla stadig! Och vilken avsaktning från galopp! Snacka om att han verkar ha lätt för sig! :d Vilket kanonjobb du gjort med honom! :bow:
 
Sv: 10:orna del 6

Tack snälla! Det har nästan känts för enkelt. Allt har gått så fort och han är en sån talang!
Blir helt lycklig av att rida, eller promenera .. Eller bara klappa på :angel:
Det känns som om våra mål för nästa år inte är omöjliga att nå!
Tänk så det kan bli, jag som inte ens var ute efter en ny/en till häst, så kom han där. Hästen med stort H
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 306
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 858
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 023
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 723
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp