10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Hippocampus
Hm, ambulanspersonalen kanske anade oråd... Kämpigt när det blir för mycket energi. Skönt ändå att du åkte iväg och kollade ordentligt, den där magkänslan är aldrig fel att lita på.
 
Min ponny fortsätter att sköta sig perfekt.
Ryttaren hade lastat henne häromdagen och åkt till stranden och ridit . Idag så fick jag denna fina bild från när de var på uteritt!

1526087_10152177868903323_7374498590059765223_n.jpg
 
KL
Guud så avundsjuk jag är på alla som kan rida "normalt".

Super: oj, vilken diagnos! Jag kanske har missat men vet du/de vad som har hänt från första början?

Här går allt jättebra! Något ironisk men faktiskt går det framåt. Jag vet inte hur mycket jag har skrivit men hästen kom ju hem från veterinären med kotledsinflammation. Equiterapeuten kom och hästen satt fast i höger bog och hon är väldigt hård i en muskel i höger ländrygg.
Nåväl, återbesök hos veterinären. Hämtar hästen från lilla hagen, hästen superhalt! På höger där inflammationen satt/sitter. Kommer in, de hittar en hovböld. De bedövar bort hoven, böjer hästen, haltfri.
De skär upp bölden och jag åker hem med hästen. Det går bra i 2 dagar, hästen superhalt igen. Säkert 4 grader. Våtvärmande omslag och på måndagen kommer en hovslagare ut. Han hittar inget mer men rensar lite. Hästen inte halt längre.
Jag får en känsla och har lärt mig att lita på den, så på onsdagen åker jag in till en annan veterinär och jag vill röntga hovarna. Vi kollar på hästen och hon är något halt i höger i varv. Vi röntgar hovarna och hittar två hålväggar i båda fram! Värst på vänster fram. Överbelastat höger fram...

Så nu är de öppnade, på vänster har hon plast och skruvar. Så jag får börja om från början med igångsättningen.

Men vilken tur att du litade på magkänslan! Surt att börja om igen med igångsättningen men nu blir det förhoppningsvis bra. Har du fått veta varför hästen får hålväggar?

*KL*
Vi fortsätter med miljöträningen, idag med att rida i ridhuset med öppen skjutdörr och där de skiftade grus utanför. Mycket spännande från början men det gav sig eftersom.
Vi tränar mkt galoppfattningar nu eftersom Adrielle provat att helt sonika vägra fatta galopp i slutet av passet. Nu fattar hon men det blir lika gärna fel som rätt galopp (och hon har varit stensäker med att fatta rätt galopp). Men det känns mer som att det är en fas vi måste gå igenom.
 
KL
Här kommer ett filmklipp från i torsdags när en superduktig tjej satt upp och red på min fina röda. :love: Jag tänkte visa film från när jag red, men det är filmat konstigt och kameran vrids flera gånger så det blir stående och liggande om vartannat och då blir bilden konstig. :( Men jag fick tillstånd att visa den här snutten, inte mycket alls, lite i varje gångart bara. Men ni får iaf se vilket FIN häst jag har! :love:

Som sagt, han rids med graman, jag vill inte behöva försvara det i onödan. Som synes hänger den bara där men tar i när han försöker smita ur ramen. I början av passet provade vi utan men han slog och slängde med huvudet och ålade sig iväg i nån slingrig ormvariant så fort det blev minsta jobbigt, gramanen hjälpte super, och tar bara i när han försöker gå emot. :) Jag är supernöjd med dagen, och vill inte ha några kommentarer om ryttaren. Tack!

 
KL
Här kommer ett filmklipp från i torsdags när en superduktig tjej satt upp och red på min fina röda. :love: Jag tänkte visa film från när jag red, men det är filmat konstigt och kameran vrids flera gånger så det blir stående och liggande om vartannat och då blir bilden konstig. :( Men jag fick tillstånd att visa den här snutten, inte mycket alls, lite i varje gångart bara. Men ni får iaf se vilket FIN häst jag har! :love:

Som sagt, han rids med graman, jag vill inte behöva försvara det i onödan. Som synes hänger den bara där men tar i när han försöker smita ur ramen. I början av passet provade vi utan men han slog och slängde med huvudet och ålade sig iväg i nån slingrig ormvariant så fort det blev minsta jobbigt, gramanen hjälpte super, och tar bara i när han försöker gå emot. :) Jag är supernöjd med dagen, och vill inte ha några kommentarer om ryttaren. Tack!


Vad fin han är! :D

Hur går det med försäljningen,några intressenter som är intressanta? :P
 
kl*

Oj vad mycket det har hänt här inne på sista tiden! alltid lika roligt!

Jag har haft fullt upp med skola, jobb, tentor osv. Men Empa har fått lite halv vila med mest longering. Men senaste veckan har ridningen varit igång igen.
I dag red jag på gärdet på en något trött Empa; vakar i stallet så hon känner sig nog lite störd om natten, men snart har väl boxgrannen fått den lilla så då återgår det till normala igen.
Även om hon var trött var hon riktigt fin! (nu ska bara jag lära mig rida ordentligt)


 
Maja_kandi,jag kanske är gnällig eller så är det min tröga sega dator.
Men jag har tittat på filmen 5 ggr och för mig ser det ut som han går med handbromsen i,innan han började galoppera skulle jag nog ha rappat rumpen på honom......
 
Men vilken tur att du litade på magkänslan! Surt att börja om igen med igångsättningen men nu blir det förhoppningsvis bra. Har du fått veta varför hästen får hålväggar?

*KL*
Vi fortsätter med miljöträningen, idag med att rida i ridhuset med öppen skjutdörr och där de skiftade grus utanför. Mycket spännande från början men det gav sig eftersom.
Vi tränar mkt galoppfattningar nu eftersom Adrielle provat att helt sonika vägra fatta galopp i slutet av passet. Nu fattar hon men det blir lika gärna fel som rätt galopp (och hon har varit stensäker med att fatta rätt galopp). Men det känns mer som att det är en fas vi måste gå igenom.
Nej. Hon fick en spricka i höstas på vf, helt plötsligt. Hovslagaren har sagt att vi låter den vara. Och det är där det började. Pga detta måste jag hitta en ny hovslagare och jag fick en rekommenderad, så han kommer komma hit var 5-6 vecka och titta på processen.
Hon är pigg och och glad och haltfri nu.

Idag skrittade vi samma väg som förra gången, vi hoppade bara två gånger, en gång när det kom två cyklister i bredd i en hiskelig fart och sen stod den en bil med släp på gångvägen och bredvid var det människor och hög musik. Men efter en "vändning" så kunde vi skritta förbi!

Härligt Sar med miljöträning!
 
KL
Guud så avundsjuk jag är på alla som kan rida "normalt".

Super: oj, vilken diagnos! Jag kanske har missat men vet du/de vad som har hänt från första början?

Här går allt jättebra! Något ironisk men faktiskt går det framåt. Jag vet inte hur mycket jag har skrivit men hästen kom ju hem från veterinären med kotledsinflammation. Equiterapeuten kom och hästen satt fast i höger bog och hon är väldigt hård i en muskel i höger ländrygg.
Nåväl, återbesök hos veterinären. Hämtar hästen från lilla hagen, hästen superhalt! På höger där inflammationen satt/sitter. Kommer in, de hittar en hovböld. De bedövar bort hoven, böjer hästen, haltfri.
De skär upp bölden och jag åker hem med hästen. Det går bra i 2 dagar, hästen superhalt igen. Säkert 4 grader. Våtvärmande omslag och på måndagen kommer en hovslagare ut. Han hittar inget mer men rensar lite. Hästen inte halt längre.
Jag får en känsla och har lärt mig att lita på den, så på onsdagen åker jag in till en annan veterinär och jag vill röntga hovarna. Vi kollar på hästen och hon är något halt i höger i varv. Vi röntgar hovarna och hittar två hålväggar i båda fram! Värst på vänster fram. Överbelastat höger fram...

Så nu är de öppnade, på vänster har hon plast och skruvar. Så jag får börja om från början med igångsättningen.

Hästen får gå i riktig hage och det älskar hon. Hon är dock lite stallmodig och har för många tomtar på loftet när hon inte gör något. Efter två dagars skritt för hand bestämde jag mig för att sitta på, för det är lite jobbigt och hantera hennes energi på marken.

Det gick bra med uppsutten skritt i kanske 500 meter, sen tittade tomtarna ut och vi hade någon sorts uppvisning inför publik...Publiken bestod av en ambulans som stannade vid vägen! Min häst gjorde alla konster en häst kan göra, garanterat. Hon stod på alla ben, inga ben, vi bockade över diken, ner i diken, vi var nästan uppe på en 80väg där det kom bilar osv. Tillslut hoppade jag av, ledde min uppspela dinosaurie-ponny i 400 meter (och det var inte lätt det heller!), sen hoppade jag upp och dinosaurieponnyn skrittade så fint och avslappnat...

Nu märker man att hon har haft ont, skritten är en helt annan stuns i, mycket mer spänstig och i de få travsteg vi har tagit har det varit samma sak. Spänstig, inte alls så trippig.
Idag ska jag försöka överleva en skritt-tur igen...

Jag är också grymt avis på alla som kan rida ordentligt på sina pållar!! ;)

Nej jag åkte in för att kolla upp honom då han stökat så enormt vid inridningen. Har nu även varit i kontakt med uppfödaren och vad h*n visste så hade det inte hänt något när h*n hade honom men han gick å andra sidan på lösdrift länge långt bort så man vet ju aldrig om något inträffat där. H*n bekräftade även mina misstankar att han varit jobbig även hos säljaren men det var ju inget som berättades när jag köpte honom.. Vilket jag tycker är väldigt trist! Fick även veta att hans syskon hade varit svåra vid inridning så det är nog inte bara frakturen som spökar.. Men nu ska han iväg till proffs på tisdag och ska stanna där en månad för utbildning. Så jag hoppas att jag kommer få en ridbar häst till slut!!

Bra att du litade på din magkänsla den brukar faktiskt ofta stämma! Trist att behöva leta ny hovis men man måste ju kunna lita på att dom är engagerade och gör sitt jobb. Låter som en dam med mycket energi! Ta det försiktigt så du inte skadar dig bara!
 
@dobbis
Nej du ser helt rätt. :) Det var typ den största delen av allt på hela passet, att släppa handbromsen. Jag har ju också skrivit flera flera gånger att det är det som är vårt största problem inne i ett ridhus. Han har inte hittat bjudningen alls. Man driver/lägger på pisken och han går fram tre steg och sen somnar han igen. Men nånstans måste man ju börja, och det här var en milstolpe. Visst går han inte fram ärligt på filmen annat än i galoppen, men han bjöd till några steg emellanåt och då gav han också en bra känsla i uppförsbacke enligt ryttaren. Dvs detsamma som jag känner varje gång jag rider ut, då har han nästan för bra bjudning och man behöver bara fånga upp. Han gick fram bättre och bättre under passet men när jag skulle sitta upp var det soppatorsk och då fick vi hjälp med drivning med långpisk från marken. Hade varit bra om jag kunde få hjälp med det fler gånger men jag är ju oftast själv. Jag fick bra verktyg att jobba med i torsdags och kommer leva på det här länge. Måste åka och rida fler gånger själv och bara tänka framåt. Nu börjar ju utomhussäsongen och det blir nog lättare att få fram honom i en paddock och sen överföra det in i ridhus.

Sen, skulle du lägga upp det "fula" från ett pass fritt för alla på internet, när hästen är till salu och det är nån annan som rider? ;) Jag har film från hela passet, men det är inget jag lägger ut offentligt. Kommer det en spekulant som vill se så visar jag självklart allt med originalljud med kommentarer både från mig och ryttaren. :)

@Fibusen
Nej det är ingen jag tyckt känts rätt än. Men jag har som sagt inget bråttom alls så det får ta den tid det tar. :)

@super
Men vad tråkigt att få veta så långt efteråt att det varit problem tidigare! :crazy: Det är ju sånt man måste tala om som säljare... Skönt att ni ändå hittat en del i problemet och att du får proffshjälp. :) Hur ser prognosen ut för käken? Är den redan läkt? Nåt speciellt ni ska förändra i form av bett/träns för att underlätta för honom?
 
@Maja_Kandi
Ja jätte trist att folk inte är ärliga men jag antar att h*n så desperat behövde bli av med honom och därför var rädd att jag skulle backa om jag fick infon, vilket jag troligen även gjort.
Vet sa att frakturen är gammal då det redan finns små pålagringar men att om man får bukt med inflammationen så kommer den sannolikt inte påverka ridningen alls. Och han var ju helt ren i alla övriga leder samt rygg så det var ju väldigt skönt!!

Tror säkert Kaptenens bjudning kommer så småningom även i ridhus, det är ju inte helt ovanligt att ungisar tappar när dom kommer innanför dörrar. Tips är att om möjligt bara rida korta pass i ridhuset och bara göra roliga saker så han inte kopplar ridhuset till att det är jobbigt för då blir det mycket svårare att bryta beteendet. :)
 
@super
Jag förstår inte hur man kan göra så ändå... Risken är ju att de då får tillbaka hästen efter nån månad när det inte fungerat hos nya ägaren... Jag har varit väldigt ärlig mot alla som varit intresserade av Kaptenen, jag ser verkligen ingen anledning att dölja nånting, det skulle bara ge problem senare om det framkommer nånting som jag inte påtalat innan försäljning. Så tänker iaf jag... Jag är mycket mån om vart han hamnar och då vill jag ju inte att det ska bli fel så att han slussas vidare.

Skönt som sagt att han ändå var helt ren i resten av kroppen. :) Tror säkert att han kommer bli en jättefin ridhäst framöver!

Kaptenen rids knappt på bana alls, har bara naturen att tillgå på hemmaplan. Men försöker ändå åka iväg när tillfälle ges, både för att träna på att åka och för att han ska få gå lite på bana. Nu kommer ju som sagt utomhussäsongen igång och jag tror det blir lättare för honom att hitta det roliga när det är ute i paddock än inom fyra väggar. :) Han ska få följa med på hoppträningar när det finns möjlighet (dvs när det finns reservplats och hoppiloten kan rida). Så hoppas jag att det blir lite löshoppning så han kan få lattja lite också.
 
KL
Här har vi haft underbart väder nu i påsk så hästarna har sovit ute två nätter. Trötta fyrbenta låg och sov imorse när jag gick ut och gav dem frukosthö. :p Jag har passat på att ge hästarna foder i transporten på dagtid. I fredags var Kaptenen lite skeptisk, först knallade han in DIREKT utan tvekan, men sen backade han ut igen när jag gick bak och efter det tjurade han en stund innan han klampade in och åt. Han hann lägga tre högar på den lilla stunden det tog. ;) Igår däremot tog det bara en liten stund så var han inne, åt noggrant upp allting och fick sen stå kvar och filosofera en stund innan han fick gå ut i hagen igen. Inte en enda hög och mycket lugn och harmonisk häst hela tiden. :) Ska fortsätta vara finväder så det blir lunch i transporten idag igen.

Imorrn åker vi iväg på besiktning. :nailbiting: Även fast jag inte tror att det är nåt så kan jag inte låta bli att vara nervös. :crazy:
 
Korven har ju också jättedålig bjudning på ridbanan,så pass att han knappt är riden alls på den nu under utbildningen. Nu var ju tanken att han skulle ha stannat där lite längre eftersom jag trodde att det skulle lösa sig med ev stallplats TIDIGAST till hösten,så det hade ju funnits tid att "trimma" han på ridbanan,men nu vart det som det vart och dom har till 90% varit i skogen bara för att hitta bjudningen. Jag får göra lite mer jobb hemma än vad tanken var från början,men det ska bara bli kul! :D Hade inte råd att betala både stallhyra + utbildning enda fram till hösten,och i stallet jag ska in i ringer ju folk var och varannan dag för att ställa sig i kö,så det hade säkert varit ÅR tills jag skulle fått chansen igen,så då fick det bli så. Men det passar mig bra,abstinensen börjar bli för stor,och vi kommer ju stå hos en tränare så hjälp finns ju. Jag kan ju erkänna att jag är mer än ringrostig,men med tränarens hjälp så ska vi väll få till det endå! :up:

Han har för övrigt fått upp ögonen för hoppning! Han ÄÄÄÄÄLSKAR det,och springer på som aldrig förr när ett hinder kommer upp,då är det plötsligt SKITKUL att vara på ridbanan! Jag som är hopprädd.... :nailbiting: :eek: Jättepassande...
 
@Fibusen
Haha! :p Jag hoppas Kaptenen också kommer på att det är roligt! Jag har ju en pilot som hoppar honom åt mig just för att jag själv inte törs. :angel: Jag planerar för att han blir kvar hos mig, och isf kommer han få åka på både träningar när det går och på ett par P&J i sommar. :) Hoppas han hittar lite skoj-motor även till det. För ute i skogen går han som tåget. :p Det är en konst hur man ska kunna överföra det till banan...
 
Premiär för mig med nya forumet, ursäkta eventuella fel!

@Maja_Kandi
Roligt att se ridfilm på honom och att du känner att du får bra hjälp! Det är det viktigaste. Sen kommer jag inte kunna säga mer än så angående filmen, då jag aldrig kommer att tycka att gramanen är ett bra hjälpmedel i det avseendet.
Angående framåtbjudningen så tror jag fortfarande, som jag har varit inne på tidigare, att det är hjälperna som inte är helt befästa. Eftersom han har en naturlig bjudning ute och ni inte har tränat så mycket på en bana, så är det inte säkert att han har kopplat det riktigt än. Jag tror att så fort som han förstår att han ska gå fram för hjälperna även runt runt på banan, så kommer det där med att han slår sig fri med huvudet också att försvinna. Jag hade i det läget ni är nu, tagit upp huvudet på honom och gasat på.. fram fram fram fram! Ur det sen kan du hämta ett stöd i handen och visa honom vägen mot en ändamålsenlig form.
Så tänker jag :)

Här är Rozalie kry igen och vi har börjat sätta igång. Äntligen! Vi var ute i skogen igår och hon var superfin, imorgon rider vi ut igen :)
 
KL
I fredags red jag ut en runda i skogen med en tjej som har sin häst några kilometer ifrån min. Så vi möttes upp i skogen och det gick väl bra förutom att Änja frös fast några gånger på vägen dit, vilket är vanligt när jag rider själv på henne. När vi hade ridit en stund tillsammans så frös hon fast igen, och även om den andra hästen gick så långt framför att vi inte såg den längre så stod hon bara där och brydde sig inte överhuvudtaget. :o Detta har alltså aldrig hänt innan när jag haft sällskap av en av hennes hagkompisar, och denna gång frös hon fast ordentligt med. Jag fick henne absolut inte att gå framåt så till slut fick jag låna ett spö av den andra tjejen. Men det fungerade inte heller, hon hade verkligen bestämt sig för att stå där. Men efter lite basröst och "morrande" på henne så gick hon fram till slut. Vi gick före den andra hästen och då spetsade hon öronen och gick på som bara den. :p

Ikväll red jag ut en runda själv i det fina vädret. Hon frös fast två gånger, men jag väntade ut henne en stund innan jag försökte få henne att gå framåt och då gick det ganska så fort att få fram henne sen. Sen red vi bara runt en stor åker eftersom hon är mycket roligare (mer framåt) att rida då, än om man rider i skogen. Hon skötte sig exemplariskt! Hon hade en fin framåtbjudning och gud va underbart det var att galoppera i solnedgången i kanten av en grön åker :love: Hon har även slutat springa runt i stallet och är lugn när man sadlar henne nu mera. Så nu kan vi stå och mysa i stallet hur länge som helst! Åhh vad jag kommer sakna min fina Änja sen.. Vill inte lämna tillbaka henne.. :cry:
 
KL
Jag kikar in här då och då och konstaterar som vanligt att ni jobbar på så fint o bra med era hästar! Kul och inspirerande! :)
Själv ligger jag väl året efter de flesta av er då jag först nu faktiskt har ridit några gånger på min lilla 10:a efter Rosevelt.

Vi har haft henne bortlämnad på inridning i två omgångar och för en dryg vecka sedan tog vi hem henne. Hon är ganska känslig men än så länge har det fungerat bra att rida henne, såväl i skogen som på ridbanan och på stranden. Även om hon är spänd i början så blir hon trygg fort och redan efter allra första skogsturen så valde hon att ligga en hästlängd framför sitt sällskap och bara knata på med spetsade öron.

I skrivande stund står hon dock på djursjukhus då hon i samma veva som vi tog hem henne fick en böld på halsen som sedan bara blivit större och större. Typiskt att detta händer mitt bland alla röda dagar, men vi vågade inte vänta till tisdag och dessutom visste vi ju inte var det var i den. Fick en sväng för mig att det skulle vara blod från ett brustet kärl, men det visade sig vara genomskinlig vätska som skulle ha blivit till var om den inte kommit ut (med feber och risk för blodförgiftning som följd). Bölden tömdes men fylls fortfarande på igen, hålet har lämnats öppet, och hon är satt på en penicillinkur, efter provsvar på tisdag tar vi förhoppningsvis hem henne igen.

Ska se om jag lyckas lägga in en bild också... Det händer inget när jag trycker på bildknappen i menyn. Hm?


Vattengymnastik!


Påskafton. Första turen utan sällskap, gick fint! På den här bilden kan man se knölen på halsen. Den blev ännu större efter ridturen och när vi kom hem på kvällen efter påskmiddag så hade den dubblat sin storlek, varpå vi bestämde oss för att åka in.
 
Gisses vad fin hon är!!!! :love:

Trökit dock med bölden,klinik på röda dagar m.m,men skönt att hon är under bevakning iaf om något skulle hända,hoppas hon är hemma snart. Håll oss uppdaterade hur det går!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 184
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 825
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 964
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 655
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp