10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från en härlig kvällsrunda
10168145_10152203871888113_3457838022749379712_n.jpg


Idag betade vi gräs. Rozzie till höger och hennes mamma till vänster :)
10253881_10152205872653113_5007886960025137839_n.jpg
 
@KrullTroll grattis, jätte roligt att du kan köpa loss honom.

Kl
Vi red inne i ridhuset för första gången på jätte länge. Gick riktigt illa, halvhalterna hade hon tydligen glömt hur man gjorde och hon tog inte skänkeln i galoppen som hon brukade. Men så satte jag mig ner i traven en stund och fick henne där jag vill ha henne och hon började ta halvhalterna. Tillslut gick det riktigt bra i traven, men galoppen få vänta tills i morgon.

Jag längtar så till det är dags för betessläpp. Så hon kan få gå ute dygnet runt och äta massor av gräs. Men får vänta 3 veckor innan det är dags.
 
31412_389599289425_5252221_n1_zpsbe258b6b.jpg
DSC_0902_zps9dfb83e8.jpg

Uppdatering från lilla Fendi som blivit mamma till en liten kille. För skojs skull la jag upp en bild på Fendi o hennes mamma för att jämföra lite. (överst) Man kan ju säg att de blir ganska lika varandra :D
men gud så söt

Lite nya på Royal. Vi leker mest fram fortfarande, men han har en otrolig framåtbjudning och en härlig inställning. Vilket jag är tacksam över, med tanke på hans storlek :) Så fort vi hittar en passande sadel så ska vi snart komma igång lite ordentligare med träningen också, längtar! Som jag älskar denna häst :love:
1980187_10152339577741067_9019449973592716747_o.jpg

1978431_10152339577401067_6357595846938980969_o.jpg

1980253_10152339577601067_1935965788127081254_o.jpg

10299959_10152333696991067_9009889465714429857_n.jpg

981402_10152336231561067_5235580512573535749_o.jpg
så stotlig så kul att de går bra

"Min" Våd har ju som sagt inte varit min på riktigt utan ja har haft honom på lån från uppfödaren på obestämd tid.
Idag var jag hos just uppfödaren och tjöta lite. Kolla på nya fölungen (guuuud så söta dom e!! :love:) och klappa på Våds fiiina mamma. Så slänger gubben ur sig:
- Är du intresserad av att ha kvar den där du har hos dig?
- Att köpa honom menar du? frågade jag
- Ja, jag har en annan som är intresserad annars. Men tänkte jag frågar dig först
Jag såg nog ut så här :eek::eek::rofl::love::bump::banana::banana: Och ville slänga mig runt halsen på gubben, men stoppade mig själv då han lukta ko :p
Så Våd, finaste, älskade, underbaraste Våd ska bli min. Min!! På riktigt!!
Kan inte sätta ord på hur jag känner så visar det såhär istället :bump::banana::banana::bump:


Lite färska bilder på det
Min son fick provrida lite
10247496_10152138992993789_4963373221509792524_n.jpg

10252161_10152147809683789_1506105331041143101_n.jpg

10152522_10152147809868789_908135526817252290_n.jpg


MIN!!
10014910_10152149644503789_3120372003402392437_n.jpg
men så mysig, mins när jag var fodervärd Åt en nordsvensk som var väldigt lik din
 
Och här ägnas det åt Hippotrim, Metacam och sårvård. Resten av familjen har åkt till sommarstugan och jag fick bli hemma för att hålla ordning på sjuklingen. Bölden fylls fortfarande på och efter som öppningen bara sitter nedåt när Elvira håller hals och huvud uppe så blir en del av sekretet förmodligen stående rätt länge. Jag masserar ut sekretet 3 ggr per dag och det blir nog lite bättre för varje gång. Igår höll jag på att sätta den första strålen på halsen på mig själv, tack och lov hade jag en bra krage på jackan o hade dragit upp dragkedjan hela vägen...

Att ha henne på box visade sig inte vara en höjdaridé. Hon boxvandrade hela första natten och började krafsa upp permanentbädden. Vi frångick därför hemgångsråden med boxvila + skritt 2x30 min/dag och lyckades rota upp ett halstäcke längst ner i gömmorna - ett Svea Sverigetäcke som jag beställde för tusen år sedan och tyckte var sååå fint.. men sedan aldrig använde. Det dög ju egentligen bara som transport- och stalltäcke och var dessutom lite för litet för Gaia = mao perfekt i stl till Elvira. Ingen höjdare med täcke i +20 grader kanske, men åå så lycklig hon var över att få bli utsläppt. Äntligen var vår lilla harmoniska häst tillbaka.

Halsen satt bra tills igårkväll när jag tittade ut i hagen (tur att vi har full uppsyn från huset) och såg den hänga som en strut över huvudet på henne... Innan jag hade hunnit ut i hagen så hade hon lyckats skaka av sig både den och grimman och kom galopperande med hela paketet hängade som ett segel bak vid rumpan... Dags att ta fram nästa fynd från sadelkammarstädningen; en Bucas Smartex-hals i stl 125 som varken jag eller frun har en aning om hur den hamnat hos oss. Den satt som ett smäck, tänk att Elviras korta hals skulle komma till sin rätt!

Efter att ha rotat efter täcken med ringar för halstäcke, så kom jag igår på den geniala idén om att helt enkelt använda hennes flugtäcken istället. Så nu går hon med flugtäcke utan hals + Bucas-halsen och när det ska tvättas så får hon ha flugtäcke med fast hals som jag tänkt klistra en stor laglapp i för att jordbakterierna inte ska kunna hitta in!
 
@FlipTheFrog
Vad bra att ni hittat en lösning som fungerar! Ibland är det himla bra att ha de där gömmorna.

@KrullTroll
Men vad roligt!!! GRATTIS!! :bump: Man blir ju alldeles lycklig bara av att läsa. :p

@aida
Lika fin som alltid! Så lik sin mamma! :)


Kl
Här hade vi hem första spekulanterna igår. På telefon hade vi bestämt att eftersom han vilat nu så skulle de bara hälsa på honom och sen komma tillbaka med den tilltänkta ryttaren (som var dottern) i helgen. Vi tog in honom och han skötte sig precis som man ska, han har inte ens varit in i stallet på en vecka så jag var lite orolig att han skulle trampa runt, men icke då! Han var sig själv och så himla snäll!

Men då ville de se honom riden ändå, så jag tänkte att jaja. De visste förutsättningarna, han hade vilat plus att jag bytte bett till ett för honom helt nytt två strl mindre eftersom tandläkaren sagt det. Men tänk att han var såååååååå fiiiiiiiin! :love: Nu har äntligen lägdan torkat upp så jag kunde visa honom hemma, och där finns ju utomhusmotorn och han klev på så jäkla bra! Han gick verkligen som en dröm, gjorde allt jag bad om helt rätt. Båda galopperna, lite övergångar. Lät honom öka galoppen (roligt roligt!) och sen behövde jag bara räta upp mig lite så satte han sig på rumpan i galoppen innan han bröt av. :love:

Han visade verkligen upp sig från sin allra bästa sida! Mamman ville prova sitta på honom ändå för att han sett så snäll och fin ut, så hon satt upp i jeans och klänning och lågskor, bakom inte Kaptenen ett dugg. Hon skrittade honom bara utantill vägen och gjorde några klockrena skänkelvikningar åt båda håll, jag var stolt så jag nästan sprack! Min fina fina röda! :love:
 
Vi frångick därför hemgångsråden med boxvila + skritt 2x30 min/dag och lyckades rota upp ett halstäcke längst ner i gömmorna - ett Svea Sverigetäcke som jag beställde för tusen år sedan och tyckte var sååå fint.. men sedan aldrig använde. Det dög ju egentligen bara som transport- och stalltäcke och var dessutom lite för litet för Gaia = mao perfekt i stl till Elvira. Ingen höjdare med täcke i +20 grader kanske, men åå så lycklig hon var över att få bli utsläppt. Äntligen var vår lilla harmoniska häst tillbaka.

elvirasvea2_zps2139065b.png
 
FlipTheFrog ,du vet att det finns kompressliknande saker som kan limmas (självklistrande som plåster typ)fast på hästens hals,dom både andas och tål regn,när man sen ska sköta bölden kan man öppna i nederkant och sen klistra fast den igen,så slipper damen dö av värmeslag.Eller fästa halsen i en gjord.
 
Tack för alla grattis :)
Längtar som fan hem till min (!!) häst nu. Ska bara ta mig igenom ett dop i finkläder i värmen :p
Sen hem och hoppa i hästkläderna :love:
 
@Maja_Kandi åh förstår att du blev stolt över honom. Hoppa upp i klänning, haha det låter ju nästan som om det var jag som var spekulant :P
@FlipTheFrog men va typiskt att inte kunna följa med till sommarstugan. Låter ju mysigt med var.... fast bra att du får ut det och det låter som om du hittat en bra lösning :)
 
@sassiball
Haha ja, det kändes lite kul. :p


KL
Igår filmade vi lite igen hemma då en annan spekulant efterfrågade nyare film utan graman. Så jag red ett pass till hemma på lägdan. Pålle var TRÖG och trött, vi hade jättevarmt och han är heller inte van att gå två dagar i rad. I början var jag dålig och red med alldeles för långa tyglar så han gick som en myrslok, men när jag kom på mig själv och kortade upp och började ge honom stöd blev han finare. Dock trög som jag vet inte vad. Hade bara tänkt rida kanske 10 min som dagen innan, men eftersom han var så himla seg pausade vi kameran så fick jag väcka honom lite. Då blev det desto mer fast och plötsligt fick jag lite ärlig bjudning. Nästa gång ska jag göra tvärt om, väcka först och rida sen. ;)

Här kommer lite blandade klipp. Hade tänkt lägga upp allt, 30 min, men jag kunde inte ladda upp mer än en kvart på tuben så jag gatt klippa lite.


Filmade även när jag gjorde i ordning honom innan. Filmade allt från uppsittning till avslut men det fick som sagt inte plats på tuben...
 
Åååh min älskade underbara Royal! :love: Idag var det tävling i vårt stall för först gången, så det var endel hästar, transporter och folk. I vanliga fall är det lugnt o tyst här, händer inte så mycket. Så det var ju nytt för Royal, men han var cool som en filbunke. Tog in honom och skulle rida, ställde honom mitt på stallplanen bland folk o hästar, och han stod så lugnt när jag kravlade mig upp! :)
Iväg på långtur i skogen sen, hoppade över stora diken o gick över bron som går över motorvägen, han gick fram över allt jag bad honom, även om han kunde tveka lite först. Gud vad jag ÄLSKAR denhär hästen, vet inte vart jag ska ta vägen av lycka :love:

10265338_10152348680781067_3520174007504361844_o.jpg
 


Kanske det skulle fungera med Snögg? Det är som ett skumgummi med klisterbaksida. Jag har använt den på ex.vis sår på hasen, klippt ut en ruta där själva såret är, lagt på snögget och sedan satt plåstertejp över öppningen. Det gör att såret luftas men det kommer inte in någon skit. Lätt att rengöra också då man bara tar bort plåstertejpen.
 
Min dressyrkille håller på att bli hopphäst istället... :D I lördags så hoppades han uppsuttet för fjärde gången och fick testa en liten bana för första gången. Han går från klarhet till klarhet, det som var svårt föregående gång grejar han galant nästkommande gång. Förra lördagen testade vi en rak linje och han tyckte det var lite svårt då han är lite vinglig. I lördags var det nemas problemas, och han är så otroligt hinderklok och bussig för att vara så färsk. Jag är såååå glad över min "lilla" kille! :love:
Lägger in en liten filmsnutt, men var snälla och kommentera inte ryttaren för det är inte jag som rider.

 
Vad härligt att läsa om hur det går framåt för er alla!

Min prins har haft en lite lugn vecka då jag legat däckad i världens förkylning (det negativa med att jobba på förskola ...)
I helgen hade jag dock en helgkurs inplanerad (jag instruerar alltså) i Sthlm. Då prinsen inte åkt något alls i sitt liv (förutom när vi hämtade hem honom från uppfödaren) så slog jag två flugor i en smäll och tog med honom!

Han klev rakt på släpet utan minsta tvekan både dit och hem, stod helt stilla i transporten under färd och var lugn som en filbunke hela helgen trots brunstiga ston, nytt stall och ny hage.
Fantastiska lilla hästen :love:
Nu mår jag lite bättre så nu ska träningen igång igen!

Han gör mig sååå lycklig :love:
 
Uppdatering med Angelique. Vi red ett pass för tränare i lördags. Vi blev inte sågade alls. Vi jobbade i skritt och trav, fokus var på att hitta rakriktningen, att få raka spår utan hjälp av staketet på ridbanan och sen även lite ställning på stora volter. Det gick kanonbra. Vi hittade även framåtbjudningen i traven, så jag är mer än nöjd med passet. Angelique blev lite svettig vid sadelgjorden och på öronen. Men öronen var framåt större delen av tiden och hon var verkligen samarbetsvillig.

Igår skrittade vi runt gården och upp i skogen en liten sväng. Sen avslutade vi med ca 10 min på ridbanan och kollade av det vi gjorde dagen innan.

Idag blir det antingen longering eller ridning beroende på dagsform, sen börjar det kännas som det är dags att ta första galoppen med ryttare på ryggen. Tror att hon är redo för det nu. Det är bara matten som inte riktigt känner sig redo, men som ändå känner att det är dags. Angeliques största bromskloss i utvecklingen, nojig matte.... :)
 
FlipTheFrog ,du vet att det finns kompressliknande saker som kan limmas (självklistrande som plåster typ)fast på hästens hals,dom både andas och tål regn,när man sen ska sköta bölden kan man öppna i nederkant och sen klistra fast den igen,så slipper damen dö av värmeslag.Eller fästa halsen i en gjord.

Nej detta var en nyhet! Vad heter det? Finns det på apoteket? Det går dock ingen nöd på damen nu för jag har bytt till hennes insektstäcke där jag klistrat en laglapp på insidan av halsen så att det inte går att rulla in jord i böldens öppning! Men detta "plåster" lät ju oavsett som något man borde ha hemma!

Kanske det skulle fungera med Snögg? Det är som ett skumgummi med klisterbaksida. Jag har använt den på ex.vis sår på hasen, klippt ut en ruta där själva såret är, lagt på snögget och sedan satt plåstertejp över öppningen. Det gör att såret luftas men det kommer inte in någon skit. Lätt att rengöra också då man bara tar bort plåstertejpen.

dobbis och Sar - ni pratar inte riktigt om samma sak, eller gör ni det? Snögg?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 911
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 822
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 932
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 636
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp