Bukefalos 28 år!

10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men du så jobbigt! Hur såg det ut på masksidan? Jag hade nog gjort ngn form av "dunderavmaskning" för att se till att även ev. bandmask försvann. Ett annat alternativ (kanske mer troligt eftersom han inte vill äta) är ju att han har magkatarr/magsår, inte helt ovanligt. Speciellt inte om han flyttat omkring. Jag hade nog i samråd med vetrinär provat att provbehandla honom för att se om det hjälpte.
Har du ut en vetrinär som fått kolla på honom? Jag tycker att det verkar vara läge för det.

Jag har haft problem med avmagrande häst en gång, den åt med god aptit men blev bara smalare och smalare. Där fick jag rådet att helt ta bort kraftfodret en vecka (hade redan fri tillgång på grovfoder) och sedan öka låååångsamt. Det hjälpte.
Håller tummarna att det vänder för er, det är jobbigt att ha en häst som lätt blir tjock men det är mycket jobbigare att ha en tunnis som inte vill äta eller lägger på sig!

Har nytt hö nu som han gillar bättre,gav tre kg av det i eftermiddagsmålet igår och det hade varit soprent när dom fick nattmaten vid 22,nattmaten var även det 3 kg,och låg nog kvar ett-två kilo i boxen av det,då var det det gamla höet. I hagen får dom morgon med hö (gamla),och lunch med hösilage,hösilaget äter dom upp,men höet plockar dom lite i och går och äter gräset. Nu kommer han bara få av det nya höet from i morgon,då har vi gått över på det nya under 6 dagar,dock så blir det en ganska hastig övergång nu då jag tidigare bara gett 0,5-1 kg av det per mål,igår så packade jag som sagt 3 av det för att då började jag fundera på om det är något fel på höet. Helst så vill jag gå över under längre period,men som sagt det nya verkar han äta med god aptit,så jag får chansa och hoppas magen klarar snabb övergång. Det gamla är ju samma hö han haft hos utbildaren,så det förklarar ju saken att han inte ätit där heller....

Jag trodde helt enkelt att han bara gillat hösilaget mer (för han väljer ju hösilage även om höet är mkt smakligt enligt honom) så jag min dumstrut har helt enkelt trott det berodde på det att han ätit hösilaget men inte så mycket hö,nu med det nya höet så äter han som sagt upp det han får.

Jag tycker mig kunna se en lite uppgång redan faktist från när han kom. Han är fortfarande väldigt väldigt smal,men känns lite rundare över revbenen,och ser MYCKET piggare och gladare ut iallafall. I går morse hade han busat järnet i hagen! :D

Pratade med hagkompisens matte i dag och hon sa att hon märkt på hennes häst att hon gått upp i vikt sen vi kom i Fredags och dom fick en större hage då,så gräset ger nog lite endå,då hon inte fått mer mat för övrigt. Även om det inte ser så grönt ut än så verkar det som sagt finnas lite endå eftersom hon gått upp,märktes på sadelgjorden sa ägaren. :p

Maskkoll ska göras nästa vecka,nu blir det ju röd dag osv,så jag kommer skicka in det på Måndag så det kommer in direkt.

Nu hoppas jag att det går snabbt nu när han (förhoppningsvis) kommer äta bättre med hö. Äter han upp alla 6 kg så ökar jag på tills han lämnar helt enkelt. Går han upp bra så kommer dom kunna vara ute några timmar till så det blir lite mer gräs i magen också.
 
@Fibusen
Jag minns hur du fått kämpa med honom tidigare, du gör det bra!

Jag har haft motsatt problem. ;) Mina hästar lägger på sig pang bom av ingenting, haha. Sen har jag ju haft dunderhö, både hösilaget och törrhöet (det som är hässjat) är helt suveränt. Jag har bara fodrat med grovfoder hela vintern och lite gott inne bara för att dom dels ska vilja gå in och dels för att Kaptenen ska få i sig mineralerna. Men nu sista månaderna har jag trappat ner maten gradvis, Balder började bli lite oroväckande fet... Så från fri tillgång i vintras har de nu alla vägda påsar och får fyra gånger/dag, 3+2+2+3 kg av hösilaget. När det är slut får de äta av höet tills det är dags för bete. Pojkarna har börjat bli bättre i hull, Kaptenen får nu tillskott med Krafft Plus Protein också för att ändå hålla uppe överlinjen, han var väl aldrig tjock men ändå i överhull. Balder var FET, men nu är han mest bara tjock... ;) Finns ändå mycket kvar att få bort på honom. Just nu går han själv i en hage som sagt så han ska få 2x4 nu resten av tiden innan han är tillbaka hos sin kompis igen.

Så om Balder ger sina överblivna, säg 50 kg, till Korven, då vore det ju värsta dealen! ;)
 
KL
Aprilväder?
IMG_20140430_194034_zpsd6z1h1ts.jpg


Hästarna får nog sova inne ikväll... :sneaky:
 
  • Gilla
Reactions: TBT
Fotade lite när jag fick hjälp med lillkillen för någon vecka sedan. Är usel på det tydligen för allt blir suddigt:wtf:
Inte jag som rider därav halshuggningen av ryttaren.
IMG_9111_zpsb3563cc_edit_1398889431099_zps2js5gbju.jpg
 
@Maja_Kandi ,ja det vore något att få 50 kg bara sådär! :p Behövs dock mer endå... Vägde med måttbandet i dag,430 kg ungefär. Ska kolla om 2,5 vecka igen för att jämföra. Dock så har han faktist gått upp en del redan,såg det tydligt i dag när jag tog in han i stallet,kändes också när man drog handen över revbenen att det kommit mer uppepå,så det känns superskönt! I morgon är det en vecka sen han kom.

Dock var han riktigt apdryg i stallgången,stissig och trampade fram och tillbaka. Var första gången han var själv i stallet och man ser ingen annan häst från stallet heller,så han var väll lite nervös... Skitjobbigt! Hoppas det ger sig snart när han har landat. Känns som han har hur mycket överskottsenergi som helst,men han får fortsätta vila nu,jag åker till Grekland 11 Maj,och kommer hem den 18: de,så tidigast 19 Maj blir han riden igen. Är även då jag ska kolla vikten igen,men jag tror det är bra att han får denna vila nu så han får behålla det han får i sig istället. Vill han bralla så kan han ju göra det i hagen! ;)

Pratade med hagkompisens matte i dag,och på Måndag skickar vi in maskprov,så då hinner vi få svar och ev avmaskning innan jag åker också,toppen! :up:

Kändes såååå skönt att se att han faktist gått upp i vikt,känns inte lika tröstlöst längre.

I natt hade han ätit upp all mat inne,och även frukost och lunchen i hagen,så nu ligger han på 11-12 kg hö iaf/dygn som han får i sig,bara att fortsätta mata på! :D Tror kraftfodret gör en del också faktist,verkar vara ett superfoder verkligen!!! :banana:

För han har ju legat på väldigt få kilo hö endå fram tills nu,är ju först i natt/idag han ätit "normalt",men endå så har det hänt en hel del på vikten. Ska bli spännande sen när jag börjar rida han igen om han kommer muskla sig bättre än han gjort tidigare.
 
@Fibusen

Härligt att höra! Min väninna fick ta hem sin uppfödning då den bara rasade i vikt hos utbildarna. Vetrinären och alla stod maktlösa men nu har även den börjat lägga på sig lite :)

@Maja_Kandi Men fy!! Vilken hemsk bild! Bort bort! Frös tillräckligt idag på långtur i skogen. Min mamma fick rida unghästen och jag tog stoet. Långa härliga galopper. Fick ge oss tidigare då det var mycket stånkande och pustande från min mamma :rofl:

Skulle laddat upp 2 kortfilmer. Gjorde det från mobilen till Youtube och nu hittar jag inget!! Inte ens de gamla filmerna

Gaaahhhh!! Datorer hates me
 
Åh vad härligt att han går upp i vikt, bra jobbat :) Vad sa utbildaren om det hela då?

Hon har ju meddelat mig från första stund att han ätit dåligt,eller ja,första två veckorna åt han bra,men sen började det ju komma fram gräs,då ratade han ju allt hö i hagen,sen inne åt han inte heller upp allt. Dom stog ju inne väldigt få timmar där så det var ju förståligt kanske. Dock så åt han ju en massa halm,och det gjorde han även hemma här på lösdriften också så jag såg ju inget konstigt med det. Var bara han som åt hö där,dom andra åt hösilage. Hon har ju gett han en massa lucern och kraftfoder 3 ggr om dagen för att han skulle öka på sig. Plus att han fällde enormt när han åkte,och det påverkar honom viktmässigt också. Han brukar tunna ur på våren,men det brukar knappt bli synbart då jag brukar öka på maten och tillsätta extra lucern,men nu hjälpte det ju inte att öka maten eftersom han inte åt det han fick ens.

Vi trodde ju båda att han hellre åt gräset för att det var godare,men antagligen så har han inte tyckt om höet alls.

Jag skyller absolut inget på utbildaren,utan hon har varit mer orolig än vad jag har varit över vikten,och hon mådde riktigt dåligt över detta,och jag vet att hon gjort det hon kunnat. Var ju tanken att han skulle stått där en månad till,men det hade hon funderat på att säga ifrån om inte jag hade sagt själv att jag tar hem honom nu,för hon kände att hon fick ingen bukt med vikten.

Jag tror även att korven varit lite deppat att gå själv i hagen också,är en helt annan blick nu,och han känns mycket gladare.
 
Hon har ju meddelat mig från första stund att han ätit dåligt,eller ja,första två veckorna åt han bra,men sen började det ju komma fram gräs,då ratade han ju allt hö i hagen,sen inne åt han inte heller upp allt. Dom stog ju inne väldigt få timmar där så det var ju förståligt kanske. Dock så åt han ju en massa halm,och det gjorde han även hemma här på lösdriften också så jag såg ju inget konstigt med det. Var bara han som åt hö där,dom andra åt hösilage. Hon har ju gett han en massa lucern och kraftfoder 3 ggr om dagen för att han skulle öka på sig. Plus att han fällde enormt när han åkte,och det påverkar honom viktmässigt också. Han brukar tunna ur på våren,men det brukar knappt bli synbart då jag brukar öka på maten och tillsätta extra lucern,men nu hjälpte det ju inte att öka maten eftersom han inte åt det han fick ens.

Vi trodde ju båda att han hellre åt gräset för att det var godare,men antagligen så har han inte tyckt om höet alls.

Jag skyller absolut inget på utbildaren,utan hon har varit mer orolig än vad jag har varit över vikten,och hon mådde riktigt dåligt över detta,och jag vet att hon gjort det hon kunnat. Var ju tanken att han skulle stått där en månad till,men det hade hon funderat på att säga ifrån om inte jag hade sagt själv att jag tar hem honom nu,för hon kände att hon fick ingen bukt med vikten.

Jag tror även att korven varit lite deppat att gå själv i hagen också,är en helt annan blick nu,och han känns mycket gladare.
Ok, det låter ju som om du har en bra dialog med utbildaren, skönt när det är så.
 
Våld har stått i en vecka. Jag har varit sjuk och åkt skytteltrafik till blå stjärnan med en dålig katt under veckan. Så idag var han minst sagt på tårna.
Sist jag red så var han rätt slö så lite vila tänkte jag skulle göra honom gott.
Men så slängde jag upp min son för en vecka sen och tänkte leda honom en sväng vilket aldrig varit några problem innan. Vi gick en sväng, svängde in på en mindre väg och Våd exploderade :nailbiting: !!!
Jag hängde efter som en skållad råtta i grimskaftet. Brände halvt sönder i mina händer medan Våd rusade runt mig i full fart.
Sonen var så jäkla duktig och lyckades hålla sig kvar tills jag fick stopp och kunde plocka av honom.
Ledde hem Våd som var lika cool som vanligt igen. Dock hade jag ju tyvärr tagit rätt hårt i honom när han for iväg sådär vilket märktes idag när jag red. Han var fruktansvärt rädd om sin mun:( . Satte sig på rumpan och kastade upp huvudet så fort jag bara tog i tygeln. Så en stor del av ridturen gick åt till att få honom att acceptera mina tygeltag igen och våga gå fram till bettet.
Tyckte så synd om plutten. Men i slutet av turen gick det mycket bättre igen. :)
 
@KrullTroll
Det är tråkigt när det blir såna där bakslag, men å andra sidan brukar jag känna lite "skyll dig själv" när hästarna beter sig dåligt. Såklart är det ju inte bra om de gör illa sig, men du förstår hur jag menar. :) Skönt att du redde ut det mot slutet!


KL
Kaptenen fick en ny kompis idag... Inte alls planerat. En liten ettåring kom hit, från början tänkt att gå med Balder men eftersom han har en hovböld och fortfarande ska ta det lugnt blev det inte så. Eftersom Kaptenen är till salu ville jag inte riskera ett hopsläpp, men ponnyn flippade totalt och var inte alls snäll med stackars lillan, så hon fick ändå gå ner till Kaptenen. Han satte henne på plats och har såklart vallat runt henne lite, men han är ändå snäll. De stod och tjusade i skogen för en stund sen. Såklart lyckades han vricka sig rejält när de sprang i början... Precis det jag var rädd för... :( Haltade några steg efteråt men sen såg han okej ut, hoppas att det inte blir nåt värre av det...
 
Men nej! Hoppas det inte blir nått av vrickningen. Jäkla djur :banghead:

Ja, jag hade ju inget annat val än att hålla emot när han drog iväg med lillgrabben. Och nu får jag helt enkelt bara "rida igenom" problemet.
Har klämt, petat och kännt igenom honom både i kropp och i mun så gott det går och han reagerar inte på nått. Så tror bara han kopplar tygeltagen med obehaget sist. Han har ju ändå stått en vecka så ev krämpor bör ha lagt sig. Och det blev ju bättre mot slutet av ridturen.
Vi har ju inte haft nått direkt bakslag sen jag började med honom i augusti. Så det är väl dags nu.
Vi ska komma igenom detta, och hitta tillbaka igen. Sen när vi e på topp rycker jag dojorna på honom och han får gå och mumsa gräs på heltid under ett par veckor. :up:
 
KL

Vet inte riktigt om jag får till det med den nya designen här (tekniskt snille...)

Det är så kul att läsa om allas framsteg, och även bakslag! Så många av er som kommit så himla långt redan!

Själv har jag precis fått barn nr två (två veckor och en dag gammal idag) men är faktiskt redan igång med det mesta. Provade rida den ena ponnyn nu i veckan och det kändes hur bra som helst så nu är det bara att köra på!
Longerade Lincoln (Hip Hop - Little Boy) i torsdags och idag löshoppade vi. Imorgon tänkte jag sitta upp. Han var igång mellan januari-mars med en annan tjej men har vilat sen dess. Nu blir det ingen mer lång vila för hans del förrän till vintern, han kommer få mikropauser när det passar och behövs naturligtvis.

Filmade såklart löshoppningen idag men kameramannen lyckades hamna i otakt med filmningsknappen så allt är med UTOM just sprången... Typiskt :(
 
Livet går i 180 knyck här, har inte tid att uppdatera och skriva så ofta som jag hade velat. Jag beundrar er som har små barn, familj, häst och jobbar heltid.. hur hinner ni?! Jag lever själv, jobbar heltid (skift) och har 2 hästar och tycker att dygnet har på tok för få timmar! :cautious:

Hur som helst så hoppade vi igen i måndags och hon fortsätter att ta kliv framåt. Ryttaren var väldigt nöjd med ridkänslan och att ridbarheten mot hinder har förbättras. Preliminärt så åker vi på vår först pay and jump den 18/5 :) Därefter i slutet på maj blir det eventuellt en första start på lokal nivå om allt känns bra.

Film från i måndags
 
@Fibusen Du hade gärna fått ta några kilo från Rozzie till Korven om det hade gått! :p Jag vet inte vad hon lever på, typ omöjlig att få ner i vikt!
Hoppas att han lägger på sig snabbt så du törs lägga ut lite nya bilder på din gula fining! Låter som om du har en bra plan så det går nog bra!
 
Kl
Kaptenen verkar helt okej idag, så himla skönt, snacka om lättnad! Nya lillan blev tokbrunstig igår kväll och verkligen ställde upp sig och backade efter Kaptenen så att han skulle komma åt, han fattade ingenting och backade undan. :p Såg så sjukt kul ut när dom backade på rad efter varandra genom halva hagen! :laugh: Jag och sambon stod inne och kollade och skrattade oss dubbelvikta. :D

Kaptenen har satt henne på plats men är även en perfekt vägvisare för henne. När folk är ute kommer han ju fram direkt och vill vara med och då blir såklart hon också himla nyfiken. De går tillsammans hela tiden utom när det är matdags, då är rödingen sur. ;)

Eftersom att det funkar så bra nu får dom ändå gå tillsammans ett tag till.
 
Idag körde jag tillbaka transporten och passade på att lastträna. Grimskaftet över halsen., en smackning och sedan lastade hon sig själv! Var tvungen art prova en gång till och då behövdes ingen smackning. Däremot insåg jag lite senare att det här med att ta tempen utan att man har ansiktet nedkört i en havrehink ( Adrielle vill säga ;) ) samt knoppning blir vårt kommande träningsområde, det var långt från väl genomfört..
 
@aida Visst sjutton har dygnet för få timmar. Jag är visserligen gift, men han jobbar borta på veckorna. Så det är jag, 4 barn, 2 hästar, hund och en flock katter. Själv pluggar jag på heltid och jobbar då och då.
Och jag undrar varför magkatarren flyttat in för att stanna :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 552
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 835
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 980
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 688
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp