10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej detta var en nyhet! Vad heter det? Finns det på apoteket? Det går dock ingen nöd på damen nu för jag har bytt till hennes insektstäcke där jag klistrat en laglapp på insidan av halsen så att det inte går att rulla in jord i böldens öppning! Men detta "plåster" lät ju oavsett som något man borde ha hemma!



dobbis och Sar - ni pratar inte riktigt om samma sak, eller gör ni det? Snögg?
Jo, det är nog samma. Tror att det också kallas animal polster. Finns i några olika varianter, du ska antagligen ha den bredare varianten 14 cm *2m (MED klister). Jag tror det är den här varianten jag har; http://www.kruuse.com/sv-SE/ecom/Hest_produktionsdyr/Forbi_sårbehand_hest/prod_160925.aspx
 
Korven är på hemmaplan,men han är otroligt smal,så blir inga uppdateringar från oss förrens han är uppe i vikt igen...
 
Jag är inte säker på att Sar och jag pratar om samma sak,snögg för mig är en "skumgummilinda" som fäster med värme från tex handen.
Och det jag menar är som en kompress ca 1x1dm eller större,och som är förklistrad i kanterna.
Helt suverän på häst eller hund som skadat sig där det inte går att linda,ja den funkar på oss också.
Dom har tidigare gått att köpa på apoteket.
 
Vad tråkigt att han tappat. Har du möjlighet att släppa på bra bete eller hur är planen?

Här har vi knappt något gräs än,tittar fram lite grönt under det gamla torra bara. Han går och plockar i det och struntar i höet i princip,så nu har dom gått in redan kl 17 för att hinna äta två mål inne (17 och 22). Idag har dom dock ätit upp NÄSTAN allt hö i hagen,men är fortfarande bara 4+4 kilo på två hästar. Inne hade han lämnat ca 1 kg, och då får han bara 3+3 inne,så han ligger på kanske 7-8 kg/dygn,han ska ha MINST 11-12 för att hålla sig,gärna 14. I dag verkar det dock som han ätit skapligt i hagen som sagt så snart kanske vi kan öka på där,eller låta dom få eftermiddagsmålet ute också så han kan äta gräset några timmar till,för lite ger ju det också,dom får nog i sig mer än vad man tror.

Hösilaget äter han gärna av,men det gillar ju inte magen,men i dagsläget så ger jag han 2 kg hösilage,sen resten hö,bara för att han ska få i sig 2 kg till,annars så hade han nog skippat dom två kilona också. Får se om magen klarar det så kanske man kan prova med 0,5 kg till. Ger han build up nu också, Står ju att man ska ge typ 800-900 g om dagen,men försäljaren sa att så mycket behöver dom verkligen inte ha,utan dom brukar bli fina på 400-500 g,det brukar vara tillräckligt. Nu ligger han på 500 g och kommer öka det också till maxdosen. Blir svindyrt,men hjälper det så är jag glad,många har mycket bra erfarenhet av det. Sen blir det ju grönare hela tiden,så det står väll inte på förrens jag kan släppa han på bete,vi brukar släppa runt 1 juni och då är det full grönska här.

Sen blir det täcke på vid minsta nederbörd,han som haft täcke på sig kanse 6-7 ggr i sitt liv,men nu gäller det att spara på energin. Ska prova att tillsätta olja också,sen blir det en maskkoll bara för utesluta det.

Han har ju gått själv i hagen hos tillridaren,nu har han sällskap och iom det så äter han en hel del så inte den andra tar hans mat innan han lämnar höet för gräset. Kanske lägger ut en bild sen när han gått upp igen på hur gräslig han ser ut nu,men jag vill ha en viktuppgång först så jag kan se att dte går åt rätt håll.

Nu är det vila och äta upp sig som gäller iallafall först och främst,sen ladda inför betet. Hoppas att jag ser nån skillnad snart att det går åt rätt håll iallafall.

Snart har han tappat klart pälsen också,så förhoppningsvis fastnar det mer på kroppen sen.
 
DSCF0136_zpse973037d.jpg


Mor o son :love:
Ljuvligt söt:love: Och den stolta fadern är?
 
li
Här har vi knappt något gräs än,tittar fram lite grönt under det gamla torra bara. Han går och plockar i det och struntar i höet i princip,så nu har dom gått in redan kl 17 för att hinna äta två mål inne (17 och 22). Idag har dom dock ätit upp NÄSTAN allt hö i hagen,men är fortfarande bara 4+4 kilo på två hästar. Inne hade han lämnat ca 1 kg, och då får han bara 3+3 inne,så han ligger på kanske 7-8 kg/dygn,han ska ha MINST 11-12 för att hålla sig,gärna 14. I dag verkar det dock som han ätit skapligt i hagen som sagt så snart kanske vi kan öka på där,eller låta dom få eftermiddagsmålet ute också så han kan äta gräset några timmar till,för lite ger ju det också,dom får nog i sig mer än vad man tror.

Hösilaget äter han gärna av,men det gillar ju inte magen,men i dagsläget så ger jag han 2 kg hösilage,sen resten hö,bara för att han ska få i sig 2 kg till,annars så hade han nog skippat dom två kilona också. Får se om magen klarar det så kanske man kan prova med 0,5 kg till. Ger han build up nu också, Står ju att man ska ge typ 800-900 g om dagen,men försäljaren sa att så mycket behöver dom verkligen inte ha,utan dom brukar bli fina på 400-500 g,det brukar vara tillräckligt. Nu ligger han på 500 g och kommer öka det också till maxdosen. Blir svindyrt,men hjälper det så är jag glad,många har mycket bra erfarenhet av det. Sen blir det ju grönare hela tiden,så det står väll inte på förrens jag kan släppa han på bete,vi brukar släppa runt 1 juni och då är det full grönska här.

Sen blir det täcke på vid minsta nederbörd,han som haft täcke på sig kanse 6-7 ggr i sitt liv,men nu gäller det att spara på energin. Ska prova att tillsätta olja också,sen blir det en maskkoll bara för utesluta det.

Han har ju gått själv i hagen hos tillridaren,nu har han sällskap och iom det så äter han en hel del så inte den andra tar hans mat innan han lämnar höet för gräset. Kanske lägger ut en bild sen när han gått upp igen på hur gräslig han ser ut nu,men jag vill ha en viktuppgång först så jag kan se att dte går åt rätt håll.

Nu är det vila och äta upp sig som gäller iallafall först och främst,sen ladda inför betet. Hoppas att jag ser nån skillnad snart att det går åt rätt håll iallafall.

Snart har han tappat klart pälsen också,så förhoppningsvis fastnar det mer på kroppen sen.

Ok. Ja du känner ju honom och vet vad han fungerar på så han tar sig säkert snart. Vi har mycket gräs här nu, de går på bete om dagarna och är inne om natten.

Pappa till fölet är Sir Oldenburg. Han är jättemysig det lilla fölet :love: Som synes har Fendi tappat lite i vikt också men hon kommer att ta sig nu på betet det är jag övertygad om. Annars står jag redo med kraftfodret.

DSC_1449_zps83f5700a.jpg
 
Jag är inte säker på att Sar och jag pratar om samma sak,snögg för mig är en "skumgummilinda" som fäster med värme från tex handen.
Och det jag menar är som en kompress ca 1x1dm eller större,och som är förklistrad i kanterna.
Helt suverän på häst eller hund som skadat sig där det inte går att linda,ja den funkar på oss också.
Dom har tidigare gått att köpa på apoteket.

Det finns även snögg utan klister, det är kanske den du tänker på? Jag trodde att vi pratade om samma produkt men den jag tänker på klipper du till ur en rulle, den kan alltså bli hur lång som helst men aldrig bredare (finns 2 breddmått, jag rekommenderar den bredare). Hela baksidan av snöggen är klistrad, inte bara kanterna (ett måste för att den ska stanna kvar under lång tid).
 
Har tom funderat på att ställa han i grushage bara för att han bara ska ha höet att äta,men avvaktar ett tag för att se vart det bär. Känns inte rätt att han han ensam i liten grushage,sen är han ju känslig i magen också,och tror inte magen heller kommer bli glad av att röra sig på sån liten yta dygnet runt,sen kanske han blir lite stressad av sån liten hage och utan sällskap så han äter ännu mindre,eller gör av med allt genom att bara vandra fram och tillbaka.

Nu hade dom som sagt ätit upp utematen i dag så jag hoppas ju att det fortsätter så så dom får gå kvar i gräshagen tillsammans.
 
Här har en del polletter trillat ner på sistone;) Min unghästutbildare, som jag har till hjälp, red på grabben för någon vecka sedan. Jag fick mig en tankeställare. Hon ställde mer krav på honom att gå in i ramen och ta jämt stöd på bettet med bjudning.
Jag har inte riktigt vågat kräva så mkt då han är "unghäst". Men nu har jag vågat rida mer lite mer krav och hästen har blivit så fin:love: .
Känns så underbart ridbar och lyhörd. Har redan en fantastisk känsla som jag inte känt på någon annan häst.:D
Nu har det äntligen börjat hända lite i kroppen på honom. Flugorna har redan börjat irritera hästarna så jag fick på flugtäcket idag. Samma täcke som var för stort i höstas satt nu som ett korvskinn:banana:
 
@TBT
Låter som samma aha-upplevelse som jag fick på dressyrträningen. :p Väldigt nyttigt! Kul att det börjat lossna! :)

@Fibusen
Vad kämpigt för dig med en sån tunnis. :( Har aldrig riktigt haft det problemet, här har det varit tvärt om. Förstår att det blir extra svårt när han har så känslig mage också... Men du får garanterat till det! :)
 
Igår hade Frasse vilodag. Min son gillar att mata Frasse med morötter, så vi knatade till stallet och hade lite morotskalas. Frasse passade även på att låna tutan och växelspaken på Felix's vagn, han tutade massor med gånger så jag tror han tyckte det var skoj att leka lite. :) Han är så snäll mot Felix, öronen framåt och snosar och pussar på honom. :love:

 
@WBanna
Men så söta dom är! :love:


Kl
Kaptenens kompis har fått en hovböld och måste stå i egen hage, får inte röra sig för mycket och grabbarna är ju ganska på varandra. Väldigt dumt enligt Kaptenen som fick totalspunk när jag släppte ut Balder i en ny liten hage ovanför ponnyns. Han for runt som en tvättäkta idiot när jag ledde ut Balder och när sen ponnyn kom ut igen (man måste gå genom hennes hage till den nya) fortsatte racet. I vanlig ordning var jag alldeles för seg med kameran, men filmade slutet på yrhönan.

 
@TBT
Låter som samma aha-upplevelse som jag fick på dressyrträningen. :p Väldigt nyttigt! Kul att det börjat lossna! :)

@Fibusen
Vad kämpigt för dig med en sån tunnis. :( Har aldrig riktigt haft det problemet, här har det varit tvärt om. Förstår att det blir extra svårt när han har så känslig mage också... Men du får garanterat till det! :)

Tack! Det hoppas jag med,men så som han ser ut nu så känns det ganska tröstlöst... :( I dag hade han ätit upp all nattmat iallafall,men fortfarande kvar i hagen,men nu innebär det att jag kan öka nattmålet ett kilo till. Hanbetade en bra stund också då gräset i dikeskanterna är ganska mycket. Sen äter han build up nu och jag tilsatte lite matolja from i dag.

Usch vad jag känner mig ledsen över det här nu. :( Nog att han kan ha tunnat ur något på vårkanten,men nu ser han GRÄSLIG ut! Så pass att jag är rädd att bli anmäld nästan. :eek:

Jag hoppas det vänder snabbt,han äter iaf bättre i hagen nu när han har sällskap iaf,även om det är långt ifrån vad jag vill att han ska äta,så är det iaf mer nu än hos tränaren. Sen den enda motionen han får är hagvistelse,så han gör ju inte av med något speciellt heller.... Nej,usch,nu hoppas jag att det värsta försvinner så jag slipper må så här dåligt.... :cry:
 
*KL*

Vad roligt att läsa om alla era framgångar och öven diverse motgångar. :)

Här har jag själv gått på lite halvfart. Massa nya prover på sjukhus och annat så min ork är inte på topp men men

Den 10 maj ska Nilmar debutera på sin första "riktiga" tävling. Idag var vi iväg på hoppträning.

Första gången ute med massor av spännande nya saker. Trodde ett kort ögonblick att det skulle bli en sjujädra rodeo men det gick snabbt över och koncentrationen kom tillbaks nästan till 100%

Den här hästen gillar att hoppa :D

Filmade lite från i helgen tänkte lägga upp det men har inte kommit till skott.

Min tränare var grymt imponerad utav Nilmar och tyckte att hästen går från klarhet till klarhet. Bara att tuta och köra. Underbart.
Stor skillnad på honom och mitt fuxsto :P

10271543_10152101524406819_2106268780349439918_n.jpg


På denna bilden hade det börjat mörkna.

Svårt att hålla motivationen uppe när man jobbar 9-18:30 hem äta och sen rida.

Hur gör ni för att hålla igång motivationen?
 
@Fibusen fy vad jobbigt när din häst gått ner sig så mycket så fort, har du avmaskat honom? Om du inte har avmaskat hade jag kört en dos utan att kolla masken först.

Har i stort set bara haft smala hästar, men då har det varit ett långtidsprojekt. om jag hade varit du hade jag sett till att han hade tillgång till gräs på dagarna. Gräset innehåller massor av mumma nu på våren. Har du inte i hagen kanske du kan beta honom vid hand en stund om dagen? När flygfäna kommer fram mera kolla honom så han inte blir störd av dem och mycket energi går åt att komma bort från dem. Hade en häst för ett par år sedan som inte kunde gå ute på dagarna, då han bara vandrade för ohyrans skull. Han gick ner sig massor då han vandrade i stället för åt.

@Dibetikern Motivation är i bland svår att hålla uppe, men själv tycker jag att denna tiden på året är den lättaste. Min sämsta tid är oktober och november då det känns som det aldrig kommer bli ljust igen. Brukar alltid planera in en lååång vila då och tillbringa kvällarna åt att tycka livet är pest.

tycker det är lättare att hålla motivationen uppe när jag tränar regelbundet för tränare, då lägger jag upp en plan hur hon ska gå mellan träningarna och då känns allt roligare.

KL
igår så gnäggade Sessan åt mig för första gången (räknar inte när man kommer med maten) Hon stod och betade i hagen när jag kom för att hämta henne. Ropade på henne och hon lyfte på huvudet och tittade på mig sedan kom en mjuk välkomnande gnäggning till svar. Sedan vände hon sig mot mig och började gå mig till mötes, och då gnäggade hon en gång till. Min lycka är gjord och jag svävade på rosa moln hela eftermiddagen.
 
Tack! Det hoppas jag med,men så som han ser ut nu så känns det ganska tröstlöst... :( I dag hade han ätit upp all nattmat iallafall,men fortfarande kvar i hagen,men nu innebär det att jag kan öka nattmålet ett kilo till. Hanbetade en bra stund också då gräset i dikeskanterna är ganska mycket. Sen äter han build up nu och jag tilsatte lite matolja from i dag.

Usch vad jag känner mig ledsen över det här nu. :( Nog att han kan ha tunnat ur något på vårkanten,men nu ser han GRÄSLIG ut! Så pass att jag är rädd att bli anmäld nästan. :eek:

Jag hoppas det vänder snabbt,han äter iaf bättre i hagen nu när han har sällskap iaf,även om det är långt ifrån vad jag vill att han ska äta,så är det iaf mer nu än hos tränaren. Sen den enda motionen han får är hagvistelse,så han gör ju inte av med något speciellt heller.... Nej,usch,nu hoppas jag att det värsta försvinner så jag slipper må så här dåligt.... :cry:

Men du så jobbigt! Hur såg det ut på masksidan? Jag hade nog gjort ngn form av "dunderavmaskning" för att se till att även ev. bandmask försvann. Ett annat alternativ (kanske mer troligt eftersom han inte vill äta) är ju att han har magkatarr/magsår, inte helt ovanligt. Speciellt inte om han flyttat omkring. Jag hade nog i samråd med vetrinär provat att provbehandla honom för att se om det hjälpte.
Har du ut en vetrinär som fått kolla på honom? Jag tycker att det verkar vara läge för det.

Jag har haft problem med avmagrande häst en gång, den åt med god aptit men blev bara smalare och smalare. Där fick jag rådet att helt ta bort kraftfodret en vecka (hade redan fri tillgång på grovfoder) och sedan öka låååångsamt. Det hjälpte.
Håller tummarna att det vänder för er, det är jobbigt att ha en häst som lätt blir tjock men det är mycket jobbigare att ha en tunnis som inte vill äta eller lägger på sig!
 
För övrigt blev jag så varm i hjärtat av att se Adrielle och hennes hagkompis, de är verkligen så förtjusta i varandra och har så mycket glädje av varandra!
 
KL

Hej! Tänkte hoppa in i den här tråden då jag har en 10:a numera. Hade en 09:a, egen uppfödning, som jag tyvärr var tvungen att ta bort efter akut tarmvred i januari. Detta var nog det värsta jag varit med om i mitt drygt 30-åriga hästliv :( Men det är väl så det är här i livet och nu har jag valt att se framåt och komma ihåg henne med glädje och ta vara på allt hon lärde mig :) Har nu köpt en HELT fantastisk liten tjej som är e. Chairman la Silla med världen mest underbara psyke! Hon är fux och är dessutom "släkt" med min gamla häst (mamman till avkomman jag fick ta bort) som nu hunnit bli 20 år och de har lite likheter så det känns som om det lika gärna kunnat vara hennes avkomma. Jag har haft henne i lite mer än 2 veckor och vi har lärt känna varandra riktigt bra. Utbildningsmässigt kan hon inte så mycket än men det går bra att skritta, trava och galoppera även om fattningarna inte är på plats ännu. Har bara suttit på henne 3 gånger sen hon kom och däremellan linat henne och varit på några promenader och bara myst med henne i boxen och i hagen. Skrittade ut själv på henne tredje gången jag satt på henne (maken fick dock gå med för säkerhetsskull) vilket gick fantastiskt bra :) Är glad och lycklig över denna lilla häst och ser fram emot många år med henne!

Har inte läst alla sidor i den här tråden men kommer följa er från och med nu. Allid kul att se hur det går för de jämnåriga :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 919
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 822
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 936
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 637
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp