Bukefalos 28 år!

10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Diabetikern tack snälla :) Som nybliven 3-åring i höstas mätte han 186 cm, själv är jag 165 cm :p
Tänkte mäta honom efter sommaren igen, antar han kan sticka iväg ytterligare nån cm när han går på bete. Han har börjar bredda sig nu, så han känns bara större o större :D men han är otroligt känslig, så jag har inte haft några problem hittills att han blir stark. Däremot rör han sig väldigt stort o luftigt, vilket såklart är trevligt, men jag behöver träna på där med min egen balans så jag kan göra honom rättvis :)

Fina ni är oxå! Långt ni kommit! :love: Hur stor är din grabb nu igen? :) Tycker det ser trevligt ut, även om han kanske blir lite stark. Har inget bra tips på bett, mer än på min förra som oxå var gigant, hade jag vanligt tredelat kombinerat med ponnyhack, funkade bra :)
 
Idag har vi hoppat igen. Med en något knepigare bana för henne; kortare ansats, linje på diagonalen och en kombination (första gången).
Jag är så jäkla stolt över min lilla häst, hon är så klok! Jätteroligt att se :love:
På söndag ska vi träna på att åka iväg och hoppa igen, som förberedelse för P&J den 18e :)

Några klipp från dagens pass

Vad fin hon är!! Och vad långt ni kommit! Känns ju inte som att championatet borde vara något problem?! :)

Kl
Red min stjärna i förrgår, jag är så himla glad och nöjd med honom! Han har verkligen mognat under denna sista vilan! Hyfsat stadig i formen och att svänga var inga som helst problem nu längre. Det största problemet är kondisen, och då menar jag mest min... Födde ju barn för 2,5 vecka sen så det är ju inte så konstigt, men tröttsamt ändå ;)

Ikväll blir det en tur på banan igen, sen får vi se om jag kan få med mig något sällskap ut till helgen.
 
@KrullTroll Ja något måste göras. Får ju inte ut och tävla men nu i början behöver jag bara ett bett som inte gör att han tar det och drar.

han rusar ju inte men han blir starkt och jag har inget att säga till om.. För att citera min tränare - Ja jag ser att du försöker... Jag har inget bra att komma med.

Ha ha vad ska man säga på det?

@Van Remo slutade mäta vid 180 :D

Skulle väl gissa på 182-184. Han är fortfarande lite överbyggd i bak och de säger ju att stora hästar växer sent Huva!

Jag är ngt kortare än dig 162cm. Stegmässigt sett är det inga problem att hänga med. han rör sig trevligt med + för galoppen. Då han är så pass stor blir han ju trött i kroppen fort.

Nu har det varit kallare i 3 dagar och det har märkts på hästen. 2 dagar i rad nu har han kommit på att bocka är lite kul. Vilket jag INTE uppskattar. Inget allvarligt bara lite glädjesprång.

Ikväll står hoppträning på schemat. Har anmält oss till vår första riktigt tävling den 10 maj en lokal på 90cm Får vi se om vi får stopp :-)
 
Idag har vi hoppat igen. Med en något knepigare bana för henne; kortare ansats, linje på diagonalen och en kombination (första gången).
Jag är så jäkla stolt över min lilla häst, hon är så klok! Jätteroligt att se :love:
På söndag ska vi träna på att åka iväg och hoppa igen, som förberedelse för P&J den 18e :)

Några klipp från dagens pass
Vad duktiga ni är båda två! du rider bra, friskt tempo o lagom med förhållningar :up:
 
@Diabetikern Haha jaa det är inte ovanligt att de växer tills de är 6 år :D
Du får ta och mäta honom ju! :)

*kl*
Slänger lite random in en liten bild på min andra jättebaby, som fyller 10 månader idag :love: Förkärlek till de stora, tur jag har Chihuahuan oxå som får ner mig lite på jorden :D hihi.
Royal får vila nu fram till helgen, matte ska tentaplugga, så han får gå o bara vara lite mer :)
10246802_10152368578306067_5819292759379292976_n.jpg
 
@Diabetikern Men precis. Nått hjälpmedel kan ju vara bra att ha. Jag har inte tänkt att rida min på kimblewicket för all framtid utan kunna betsla ner allt eftersom.
Min sticker inte, är aldrig problem med att aldrig få stopp. Med vanligt bett så blir dock stoppsträckan sju mil längre och han lattjar runt lite som han vill. Jag blir tvungen att ta onödigt hårt i honom för reaktion och då bytte jag hellre bett och kan jobba med små hjälper :)

Bussigt svar av tränaren ;)
 
Haha hittade en gammal video(dålig kvalié) tidigare från i våras, de första travstegen någonsin(!) med stora giraffen:angel:
Helt nytt för honom, vingligt o lite läskigt med matte där uppe på ryggen, framåtbjudningen är ju så bra mycket bättre nu iallafall! :D Måste filma med en bra kamera sen framöver, så roligt o ha så man kan se utvecklingen :)

 
@sofieolsson Tack! Jag hoppas att det inte ska vara det, men vi får se hur hon tar tävlingssituationen med. Jag blir inte besviken om vi struntar i det, men det hade helt klart varit roligt att vara med! :)

@sassiball Tack så mycket! Inte jag som hoppar men ska framföra berömmet till ryttaren! :)
 
@sofieolsson Tack! Jag hoppas att det inte ska vara det, men vi får se hur hon tar tävlingssituationen med. Jag blir inte besviken om vi struntar i det, men det hade helt klart varit roligt att vara med! :)

@sassiball Tack så mycket! Inte jag som hoppar men ska framföra berömmet till ryttaren! :)
Ok, hoppas ni kan vara med i championatet :)

kl

Får väl se hur det blir med Fendi här sen, har lovat mig själv (och resten av familjen) att minst en häst ska säljas till hösten. Min andra ridhäst hade jag så svårt för att sälja så hon blev kvar. Men kommer nog sätta ut både Fendi och hennes föl till salu och helt enkelt se vem som blir lättast/svårast att sälja.

@Van Remo , alltså jag har ju en förkärlek för stora hästar men din pålle är ju nästan föör stor :p
 
KL
Jag har inte försvunnit men gör det delvis... Min lilla häst kommer att få vila en längre period, minst 6 månader. Vi har hittat orsaken till frambenshältan, och det är att hon är "omogen" i skelettet och att tillväxtzonerna i vänster bakknä är mer öppna än i höger knä. Det har gjort att vänster bakknä blivit mer belastat och ansträngt, till slut överansträngt.
Hästen är röntgad från topp till tå (nästan, bara halsen som inte är röntgad) och inga benbitar osv. Igår röntgades ryggen och bakknäna (efter en veterinär lyssnat på vad jag hade att säga, det var som ett hallelujamoment för mig). Veterinärens tips var att låta hästen vara till i höst, kanske längre. Hon är inte mycket halt, 0.5 grader typ.

Jag har lurat mig själv lite, hon har alltid växt jämnt och hon är ganska liten så jag trodde hon var mer färdig än hon var.
 
Ok, men så skönt att ha hittat rätt eller vad man ska säga, bra med en veterinär som lyssnar. Vet man vad det här beror på? alltså varför skelettet är omoget? är hon mer som en treåring än en fyraåring? och är det vanligt?

Tråkigt ändå för er att hon måste vila men inte mycket att göra.
 
Vad jag förstår så kan det vara så med hästar. De utvecklas ju i olika takt. Veterinären sa att hästarna utvecklas ju tills de är ca 7 år, då "stängs" sista zonerna. Det är viktigt att hålla koll hela tiden på unghästarna så man hinner stoppa i tid. Min reds ju in som 3åring .Enligt veterinären har antagligen något hänt i hagen och sen började jag rida på det och så blev det överansträngt. De veterinärer jag hade ute då sa ju att bara rida på för det är enbart en styrkesak. Då har det blivit en inflammation som nu är behandlad. Sen är det bara vila som gäller, minst till i höst., kanske 1 år. Veterinären är inte oroad för framtiden så länge jag inte sätter igång hästen för fort.

I trav och galopp röntgar man ju tillväxtzonerna på unghästarna, kanske inte så vanligt på ridhästar? Men i framtiden lär jag också göra det.....

Min är ju bara 160 cm så jag ska erkänna att jag inte haft en tanke på mognad i skelettet.
 
Vad jag förstår så kan det vara så med hästar. De utvecklas ju i olika takt. Veterinären sa att hästarna utvecklas ju tills de är ca 7 år, då "stängs" sista zonerna. Det är viktigt att hålla koll hela tiden på unghästarna så man hinner stoppa i tid. Min reds ju in som 3åring .Enligt veterinären har antagligen något hänt i hagen och sen började jag rida på det och så blev det överansträngt. De veterinärer jag hade ute då sa ju att bara rida på för det är enbart en styrkesak. Då har det blivit en inflammation som nu är behandlad. Sen är det bara vila som gäller, minst till i höst., kanske 1 år. Veterinären är inte oroad för framtiden så länge jag inte sätter igång hästen för fort.

I trav och galopp röntgar man ju tillväxtzonerna på unghästarna, kanske inte så vanligt på ridhästar? Men i framtiden lär jag också göra det.....

Min är ju bara 160 cm så jag ska erkänna att jag inte haft en tanke på mognad i skelettet.
Ok. Du ska i alla fall inte ha dåligt samvete för du har inte gått fort fram med din häst. Men om hon inte gjort det här i hagen och du utbildat som vanligt, då hade hon inte blivit överansträngd? och man hade egentligen vare sig vetat om eller gjort något åt det här med omoget skelett? Hon är ju bara 4 och skelettet ska väl inte vara färdigt?
 
Alltså jag vet inte :D Men hon borde ju ha blivit överansträngd iallafall med tanke på tillväxtzonen. Man kan ju inte göra något med omoget skelett, det måste ju få växa i den takt det gör. Det som behandlades var ju inflammationen som uppkommit, inte skelettet.

Jag kände ju att ngt var fel efter att ha ridit en stund och en gång eller två tappade hon bakbenet. Inte mer än så och dessutom inte varje pass utan någongång ibland.
 
Så tråkigt Hippo, vilken satans otur!

Iallafall.. Vi är "hemma" i kungsbacka i 2 veckor, lilla mörka grå har ju vilat i en evighet då han har växt och breddat sig.. men nu är vi i gång igen. Ridit ut i skogen och på fredag åker vi till klubben för att hoppa lite. Stallet hemma i Kba dvs ljusgrås födelseplats :)

10347704_10152415359616797_246666444567143371_n.jpg
 
@fio ,guuuud vilket mysigt stall! Älskar när dom kan stå och kolla ut sådär!

Här rullar det på för oss,tycker mig se en ganska bra viktuppgång,även fast han fortfarande är i tunnaste laget så ser jag hopp om framtiden igen! ;)

Fick svar på kolla masken idag,och han hade "bara" 350 EPG,han brukar ha betydligt mer,så det kändes skönt att dte börjar minska. Tror vi legat på 1700 nån gång tom,men senaste gångerna har vi legat runt 1000,så är ju endå en stor minskning. Ringer veterinären i morgon för att checka av hur vi ska göra med avmaskning! :up:
 
@fio ,guuuud vilket mysigt stall! Älskar när dom kan stå och kolla ut sådär!

Här rullar det på för oss,tycker mig se en ganska bra viktuppgång,även fast han fortfarande är i tunnaste laget så ser jag hopp om framtiden igen! ;)

Fick svar på kolla masken idag,och han hade "bara" 350 EPG,han brukar ha betydligt mer,så det kändes skönt att dte börjar minska. Tror vi legat på 1700 nån gång tom,men senaste gångerna har vi legat runt 1000,så är ju endå en stor minskning. Ringer veterinären i morgon för att checka av hur vi ska göra med avmaskning! :up:

Skönt att det går åt rätt håll.

En ung ardenner jag red för ett par år sedan hade nästan 3000 i EPG, trots avmaskning i två omgångar så fick vi inte ner honom till mer än 450 EPG. Och tjock som en tunna vart han. Vet sa tillslut att det var nog bra om han hade kvar lite mask för att inte rulla fram. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 577
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 835
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 998
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 695
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp