10:orna del 7

@Molin jag tror att genom att använda spöet till det de är till (som förstärkande hjälp) för så kommer hon snart fatta att fram betyder fram
Så tycker absolut inte att du ska behöva må dåligt för att du fick peta till henne. Ibland behöver man vara extra tydlig bara med ungtupparna :)
 
@super så kul att det verkligen lossnat nu med ridningen:).

kl
Tja här händer....ingenting:(. Hade ut vet för vaccination och bad henne kolla bakkotan samtidigt. Där fanns inget att anmärka på men fram fanns ett varmt överben:o. Blä...troligtvis inget att bry sig om då hästen är ohalt men mer vila. Som om vi inte gjort annat det sista.

Har ni överben på era yangsters? Har dom gett problem för era hästar? Min gamla har flera överben men har inga problem med dom. Nu har 4åringen vuxit en del i sommar om nu det kan vara orsaken för överträning kan det ju inge vara då han bara vilat.
 
@TBT Ja det känns verkligen helt underbart!! Red idag igen och han vill gärna välta i kurvorna och förstår inte alls det där med att böja sig.. Dock så har han fattat jätte bra i skritten, flyttar sig undan skänkeln och böjer sig fint där. :D

Vad jobbigt med ett överben men det låter ju som att det är växtrelaterat. Sitter det i närheten av en led eller är det mitt på skenbenet?

Mysen har märkliga knölar på båda sina framknän, har haft sedan jag köpte honom. Vet har kikat på dom och dom har inget med leden att göra eller påverkar honom på något sätt så jag struntar i dom, dom har dock aldrig varit varma. Hoppas att det går över snart på din pålle så ni kan komma igång igen!
 
  • Gilla
Reactions: TBT
@super så kul att det verkligen lossnat nu med ridningen:).

kl
Tja här händer....ingenting:(. Hade ut vet för vaccination och bad henne kolla bakkotan samtidigt. Där fanns inget att anmärka på men fram fanns ett varmt överben:o. Blä...troligtvis inget att bry sig om då hästen är ohalt men mer vila. Som om vi inte gjort annat det sista.

Har ni överben på era yangsters? Har dom gett problem för era hästar? Min gamla har flera överben men har inga problem med dom. Nu har 4åringen vuxit en del i sommar om nu det kan vara orsaken för överträning kan det ju inge vara då han bara vilat.
Min lilla donna har tyvärr flera överben :meh:. Egentligen bryr jag mig inte eftersom hon aldrig haft ont av dem eller varit halt, de sitter mitt på skenbenet, något strax under knät. Men jag hade ju planer på att eventuellt sälja henne och frågan är hur lätt det är att sälja en häst med överben. Fendi kunde som sagt inte bry sig mindre om dem, hon är väldigt torr och fin i benen annars.
 
  • Gilla
Reactions: TBT
Tack för svar @powerm84 och @Maja_Kandi :) Undrar också lite om det här med klättring, precis som du Maja_Kandi!

Känns i alla fall som om min träning inte är för hård för honom. Oftast vill han inte ens vända hem från skogen när jag vill, utan vill fortsätta ännu mer och protesterar lite genom att vägra gå framåt till en början, haha! ;)

Ska även försöka åka iväg och träna för både hopp- och dressyrtränare regelbundet i ridhuset i höst/vinter när vi kommit igång ordentligt. Har alltid trivts med min "gamla" dressyrtränare, men tycker inte det funkar alls med Redhawk. Hon kör rätt hårt med honom så han börjar hålla på att protestera, vilket inte känns okej. Så jag ska prova att byta och se :)


De blir mycket tröttare i huvudet på ridbanan tycker jag. Min lilla kille orkar mycket mer i skogen nu, när han väl vant sej vid stock o sten och lyfta fötterna ;) men på ridbanan med bommar och övergångar som han ändå också förstår nu så blir han trött i skallen .

Ja, nu har vi lagt till lite galopp, och det är ju väldigt roligt så idag bockade han iväg, lite hisnande faktiskt och inget jag vill ha mer av, han rör sej stoooort. Känns som en stor vågrörelse liksom, upp och ner igen,...
Han är vänligt kommunikativ och det är bra för han lyssnar oftast bra i alla fall.


@super jättekul att ridningen funkar för er nu!
 
@super Överbenet sitter på insidan, på skenbenet lite under knät. Han hade det redan vid köp men det var mindre då. Det vet. reagerade på var att det var varmt= pågående process. Har kylt ner det varje dag och hoppas att det går ner lite som det tydligen kan göra när inflamationen laggt sig.
Ingen ömhet eller hälta somsagt.
 
@TBT Det kan inte vara så att han har slagit på sig i hagen då och att det bara är en tillfällighet att han lyckades träffa det gamla stället? Hade veterinären någon teori och rekommendation? Håller hur som helst tummarna att det blir bra snart!!
 
  • Gilla
Reactions: TBT
@sassiball det är ju ganska vanligt med överben och är man orolig som köpare kan man ju ta en plåt på dom innan köp. Min gamla har flera överben som inte varit något bekymmer på 10år. Lite lättare när dom inte är färska och pågående process.
 
@TBT Det kan inte vara så att han har slagit på sig i hagen då och att det bara är en tillfällighet att han lyckades träffa det gamla stället? Hade veterinären någon teori och rekommendation? Håller hur som helst tummarna att det blir bra snart!!
Ja så kan det vara, men syns inget skavt på knölen som det lätt blir vid spark:confused: Vet. pratade om spricka på gaffelbenet:eek: men då borde han varit både öm och halt. Om jag var orolig kunde jag åka och ta en plåt annars tyckte hon att bara vila så länge värmen fanns kvar.
 
@super så kul att det verkligen lossnat nu med ridningen:).

kl
Tja här händer....ingenting:(. Hade ut vet för vaccination och bad henne kolla bakkotan samtidigt. Där fanns inget att anmärka på men fram fanns ett varmt överben:o. Blä...troligtvis inget att bry sig om då hästen är ohalt men mer vila. Som om vi inte gjort annat det sista.

Har ni överben på era yangsters? Har dom gett problem för era hästar? Min gamla har flera överben men har inga problem med dom. Nu har 4åringen vuxit en del i sommar om nu det kan vara orsaken för överträning kan det ju inge vara då han bara vilat.

Min youngster har tyvärr fått ett överben i sommar :( Men det är inte ett kompensatoriskt, det kommer av en spark i hagen. Blev ett sticksår som tog 6 v att läka mitt i insektstider. När det slutligen läkt behandlade vi överbenet med laser 3 ggr. Då kom det en rejäl svullnad. Han visade sig ha en inflammation :( La animalintex-omslag ett par dagar och då öppnade det upp sig och rann ut var. Så nu tack och lov har det börjat lägga sig och överbenet har minskat i omfång, så här 2,5 mån senare. För säkerhets skull har jag bandagerat det trots att det är microlitet sår kvar nu. Allt för att inte flugjävlarna ska förstöra något! :devil::)
 
Grattis @WBanna!!! Vad kul! Vad fick han för siffror?:) Har du planer på att starta championatet?

Liten uppdatering från oss. Jag har äntligen ridit Mysen!! Har ridit 5 ggr och travat dom sista 3 gångerna. Sista gången red vi dessutom ut i skogen för första gången. Han var pigg och framåt men skötte sig jätte bra! Har övriga gånger haft en tjej som ridit honom lite före mig i framförallt galopp för att se att han kan sköta sig med någon som är orädd.. Han har dock skött sig jätte bra och inga idiotbockningar eller dyl.

Nu ser jag fram emot att faktiskt sköta den mesta ridningen själv. Men jag kommer troligen ta hjälp igen av samma tjej när han ska börja hoppas.. ;)

Är så fruktansvärt kul att äntligen vara igång och att han peppar peppar är fräsch! Kan nästan inte tro det är sant, var senast 6 år sedan jag kunde se fram emot att ha en fräsch häst utan att behöva oroa sig för hältor, hovar, skoning, underlag etc..:banana:

Tack! :)

Han fick 8,5 på skritten, 7,5 på traven, 8 på galoppen och 8 på temperamentet.

Han är nu anmäld till championatsfinalen, så om några veckor bär det av söderut. :)
 
@Molin jag tror att genom att använda spöet till det de är till (som förstärkande hjälp) för så kommer hon snart fatta att fram betyder fram
Så tycker absolut inte att du ska behöva må dåligt för att du fick peta till henne. Ibland behöver man vara extra tydlig bara med ungtupparna :)

Tack för ditt svar :)

Jag vet att det är bättre att använda det ordentligt en gång än att skänkla på osv, så visst behöver jag så använder jag det. Men jag är lite anti spöridare :p Okey, kan erkänna att med unghästar behöver man det ibland så jag har väl blivit lite mer van men det är väldigt sällan jag faktiskt behövt använda det, men jag mår alltid dåligt efter hur som helst..

Tack :)

KL.

Idag har min lilla dona krupit under tråden (igen) senast var länge sen nu men det var när ena beteshagen började ta slut på mat och hon har respekt för tråden, iaf när det är ström.
Men hon går iaf och betar under tråden då det är mer gräs på utanför och sen vips så är hon utanför till slut, detta hände 3ggr förut som sagt men då kom jag på att strömmen bara gick i vöre tråden (stallägaren vill tydligen ha det så).

Så då flyttade jag ner den och sen dess har det inte varit något, tills idag.
Strömmen är slut och gräset gult och typ ingenting kvar så hon har väl gjort samma sak och sen spatserat iväg, inge rädd denna dam inte :o

Allt har iaf gått bra och nu har dom äntligen fått flytta hem till vinterhagarna (vilket jag tjatat om att få göra i 3v nu).. .*grr*

Lite komiskt dock för jag sa till sambon igår när vi åkte därifrån igår efter halv nio på kvällen att det kommer fan inte dröja innan hon är utanför hagen igen och sen får man samtal tidigt i morse om att hon var ute. Ojoj, haha

Så hon fick sig en redig promenad i morse både själv och med mig.
 
KL
Kaptenen fick en tur med sällskap till travbanan igår. Det var varmt ute och han blir alltid jättetrög när man rider med sällskap. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i ett sånt läge. Jag måste sitta och driva hela hela hela tiden. Slutar jag driva bara stannar han och står och kollar. Så sjukt tröttsamt. :( På travbanan blev det tre varv, ett i trav och ett åt båda håll i vardera galopp. Han bär sig jättefint och är väldigt trevlig i munnen, men som sagt får jag driva och driva och driva hela tiden.
När vi ridit klart och skulle skritta hem var han svettig på halsen och under schabraket, kändes lite mör men inte så farligt. Det var menat som ett konditionspass och det kändes som att jag nått dit jag ville helt enkelt. Så skulle vi ta en liten annan väg tillbaka från travbanan, ett sidospår som kommer ut vid ingången. En lite smalare väg där det VE OCH FASA var vatten över. Alltså jag hann bli så jäkla arg på min häst... Han bara tokvägrade sätta en enda fot i vattnet. Ponnyn gick över som ingenting, det var några cm djupt, men en bred pöl som täckte hela vägen och var några meter lång. Han bara stannade och blåvägrade gå. Jag försökte allt, lirka, prata, ponnyn kom tillbaka och vi gick i svansen på henne, vi travade emot, jag blev arg och var på honom med spöt... Han till och med reste sig och slängde sig runt för att slippa! Det har ALDRIG hänt förut! Klev av och försökte leda i honom, nä, då slängde han sig fri och sprang runt en lång väg genom skogen och stannade vid ponnyn på andra sidan. :banghead: Ledde honom vidare på stigen och kom fram till en liknande pöl. Samma visa om igen. Det slutade med att han slet sig och sprang runt. Jag var så arg! Och hästen var därefter alldeles dyngsur i svett över hela kroppen. Från öron till hovar. Det är bland det allra värsta jag vet när de är sådär omöjliga när det gäller vatten. Vi bråkade ordentligt vid en liten smal (kanske 1 cm djup, 3 dm bred) liten pöl som han hoppade stort över till slut för några veckor sen, men han har aldrig varit såhär.

Det tog lång tid vid vattnet, och vi kom hem två timmar efter att vi gått. Då var han jättetrött både i huvud och kropp. Det var verkligen inte meningen att vara ute så länge... Lite ångrar jag att jag inte bara gav med mig när han inte ville gå över från första början, men man är så inrutad i att inte ge upp utan att man måste ta igenom det osv. Usch... Det kändes inte bra att han var så trött när vi kom hem. Så jäkla tråkigt när han ändå känts så pass fin innan. Trög javisst, men inte så trött som han blev sen. Jag hoppas han inte kommer ha jättedåliga minnen av detta nu framöver... Han får nog villa ett par dar så han inte överanstränger nånting.

Deppig tjej, ja.
 
Får se om detta kanske kan funka nu :p

placering-0
placering-0


placering-0

placering-0

placering-0


Dagsförska bilder på min fröken som ÄNTLIGEN börjar färga ut lite mer nu, så pass så att det syns över hela kroppen :D
 
KL
Kaptenen fick en tur med sällskap till travbanan igår. Det var varmt ute och han blir alltid jättetrög när man rider med sällskap. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra i ett sånt läge. Jag måste sitta och driva hela hela hela tiden. Slutar jag driva bara stannar han och står och kollar. Så sjukt tröttsamt. :( På travbanan blev det tre varv, ett i trav och ett åt båda håll i vardera galopp. Han bär sig jättefint och är väldigt trevlig i munnen, men som sagt får jag driva och driva och driva hela tiden.
När vi ridit klart och skulle skritta hem var han svettig på halsen och under schabraket, kändes lite mör men inte så farligt. Det var menat som ett konditionspass och det kändes som att jag nått dit jag ville helt enkelt. Så skulle vi ta en liten annan väg tillbaka från travbanan, ett sidospår som kommer ut vid ingången. En lite smalare väg där det VE OCH FASA var vatten över. Alltså jag hann bli så jäkla arg på min häst... Han bara tokvägrade sätta en enda fot i vattnet. Ponnyn gick över som ingenting, det var några cm djupt, men en bred pöl som täckte hela vägen och var några meter lång. Han bara stannade och blåvägrade gå. Jag försökte allt, lirka, prata, ponnyn kom tillbaka och vi gick i svansen på henne, vi travade emot, jag blev arg och var på honom med spöt... Han till och med reste sig och slängde sig runt för att slippa! Det har ALDRIG hänt förut! Klev av och försökte leda i honom, nä, då slängde han sig fri och sprang runt en lång väg genom skogen och stannade vid ponnyn på andra sidan. :banghead: Ledde honom vidare på stigen och kom fram till en liknande pöl. Samma visa om igen. Det slutade med att han slet sig och sprang runt. Jag var så arg! Och hästen var därefter alldeles dyngsur i svett över hela kroppen. Från öron till hovar. Det är bland det allra värsta jag vet när de är sådär omöjliga när det gäller vatten. Vi bråkade ordentligt vid en liten smal (kanske 1 cm djup, 3 dm bred) liten pöl som han hoppade stort över till slut för några veckor sen, men han har aldrig varit såhär.

Det tog lång tid vid vattnet, och vi kom hem två timmar efter att vi gått. Då var han jättetrött både i huvud och kropp. Det var verkligen inte meningen att vara ute så länge... Lite ångrar jag att jag inte bara gav med mig när han inte ville gå över från första början, men man är så inrutad i att inte ge upp utan att man måste ta igenom det osv. Usch... Det kändes inte bra att han var så trött när vi kom hem. Så jäkla tråkigt när han ändå känts så pass fin innan. Trög javisst, men inte så trött som han blev sen. Jag hoppas han inte kommer ha jättedåliga minnen av detta nu framöver... Han får nog villa ett par dar så han inte överanstränger nånting.

Deppig tjej, ja.

Men åh, vilket trist avslut på som det verkade trevlig konditionspass.

Inte kul när dom skall fjanta för en sådan liten sak, egentligen och speciellt när man faktiskt har en häst/ponny som går innan och visar att det faktiskt är totalt ofarligt att gå där. Hästar brukar ju oftast lita på andra hästar eller människor som går före men vissa har sina stunder för vissa saker.

Du ska se att med mer träning, från marken kanske? så kommer även han lugna sig och ge med sig.

Hur är han annars med vatten? Duscha osv?

Jag är precis som du, jag ger mig inte fören jag fått som jag vill. Men då är man ganska hårt inlärd på det
sättet sen man var liten. Vill inte alls att hästen skall vinna över en.

:(
 
Precis, man är så inlärd i att man aldrig ska låta hästen vinna... Det är ju just det att han gått genom vatten utan problem förut som gjorde mig så arg. Visst har han alltid varit fånig, men han har alltid gått efter övertalning, det har aldrig blivit en så stor grej som igår. I början när jag tömkörde mycket så vägrade han ju gå från gården ett tag för att det rann LITE vatten över vägen på ett ställe. Men det släppte ju och sen knallade han på utan problem. En annan gång när vi var ute och gick så klampade han rakt genom en lika stor pöl som den vi fastnade på igår utan minsta tvekan. Så det var som sagt därför jag blev mest arg. Jag bara fattar inte varför han plötsligt tagit fram en sån hemsk åsne-sida!? Hans mamma var likadan... Men henne gick det ändå att övertala, framför allt om nån annan häst gick före. Vi badade och simmade ju också, Men Kaptenen bara låste sig helt igår och tokvägrade. Så drygt!
 
Ja men just det, badbilder lr vattenbilder skall jag minnas att jag ev sätt med dina killar, för ganska länge sen iof.

Men vad jobbigt, har han inte bara kommit in i någon period då?
Då kan dom ju bli lite knäppa ibland eller hur man ska säga, haha

Du ska se att det släpper, som sagt han är ju ändå van egentligen.
Han kanske blev mer rädd för det "trånga" utrymmet än vattnet?
 
@Maja_Kandi Åh det är så jobbigt när man hamnar i dom där lägena! Känns som att hur man än gör så blir det fel och man får ju verkligen så dåligt samvete när man ser att dom är så trötta efteråt. Men det är säkert ingen skada skedd, hoppas det går bättre nästa gång! Nu säger dom ju att det ska regna ganska mycket framöver så då får ni många pölar att öva på. ;)
 
Tack! :)

Han fick 8,5 på skritten, 7,5 på traven, 8 på galoppen och 8 på temperamentet.

Han är nu anmäld till championatsfinalen, så om några veckor bär det av söderut. :)

Fina siffror! Spännande med championatet, du måste hålla oss uppdaterade! Gärna bifogat med film. ;)
 
Ja är så jobbigt när de gör så dom har ju mer tålamod än vi oftast oxå, nått jag blir galen på är när (inte min) hästen stannar och vägra gå. Man kan försöka med allt men den totalvägrar

De min gör när den tycker nått är otäckt är att han bakar bakar bakar och om de tar stopp står han och sparkar mot de är lite läsligt faktist han kan ju göra sig men alla med

I tor när jag och en kompis skulle rida gick allt fel den dagen, de började i stallet hästarna var sadlade och tränsad stod i gången med grimman runt halsen och jag skulle fläta kompisens hår stod bara en m från Carlito när han fick paniken, då hade han vevat med benet så högt så tyglarna fastnade om frambenet och slet då i bettet :nailbiting: han slet sönder grimman och grimskaften men var ju fortfarande fast med panik men fick los han snabbt ändå. Tur han inte gick om kull och fick nga sår eller men lungnade sig snabbt och höll ner huvet mellan mina ben och gosade.

Sen när vi tidigt halva rundan och kom till vägbommen som man måste rida runt så hade bonden släppt sina kor på bete på andra sidan , båda hästarna blev livrädda när vi nästan var förbi bommen värsta paniken så vi bestämde oss för att ta en annan väg.

Vi red runt bommen igen och när vi kom ut på grusvägen med våra panik hästar började min backa backa ja till de blev en låst bomm ivägen :crazy: , han stod och sparkade bakout flera gånger mot den så den lyfte sig jag var ju rädd han skulle få bakbenen över den men fick bort han där ifrån som tur var,

Allt lugnade sig snabbt och inga skador
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 402
· Visningar
46 272
Senast: Gnist
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp